פרוייקט אמ"ץ - תוכנית נחשון.

  • פותח הנושא shk
  • פורסם בתאריך

shk

New member
פרוייקט אמ"ץ - תוכנית נחשון.

אני חוזרת עכשיו משבוע השתלמות לרכזי תוכנית נחשון. תוכנית נחשון היא תוכנית המבוססת בעיקרה על פרוייקט אמ"ץ שרץ כבר חמש שנים. שוכנעתי בכוח הפרוייקט לפעול פלאים.(ההשתלמות היתה מעניינת בנויה היטב, וכל הכבוד לאגף שח"ר במשרד החינוך) האם יש פה בפורום מורים שהיו שותפים בפרוייקט אמ"ץ? אם כן, אשמח לשמוע איך זה עבד אצלם.
 
בין תוכנית אומ"ץ לתוכנית נחשון

עד כמה שידוע לי יש הבדל מהותי בין שתי התוכניות. תוכנית נחשון מיועדת לתלמידים שיש ביכולתם לגשת לחמש יחדות בגרות וריכים "דחיפה" והנעה קטנטנה בעוד שתוכנית אומ"ץ מיועדת לתלמידים מתקשים ומטרתה לסגור פערים כך שיוכלו לגשות לפחות לשלוש יחידות. שתי התוכניות פועלות בחטיבה ובתיכון. ביסודי תוכנית דומה הנקראת "תפנית" והיא באה במקום אומ"ץ שהיה נהוג גם ביסודי עד לפני שנתיים . גם היא מיועדת לרובד המתקשה . אני רכזתי שני מחזורים כאלה ביסודי . האחד בשנה שעברה ואת השני סיימתי בשבוע שעבר. התוצאות חיוביות ומשביעות רצון. במשך חודש ימים תלמידים שנבחרו לפרוייקט למדו שלוש פעמים בשבוע , שלוש שעות בתום יום הלימודים .בנוסף למורה שמלמד יש מתרגל . העבודה לא קלה אבל כולם יוצאים נשכרים . התלמידים מקבלים מלבד הידע גם בטחון עצמי ואמונה ביכולותיהם . בכל יום עובדים על שני נושאים ובסוף היום מבחן הצלחה יומי .אחרי כל שלושה מפגשים מתקיים מבחן בקרה על כל הנושאים שנלמדו . בתום המבצע מתקיימים יומיים מרתון - לימודים משעה 8:00 עד לשעה 17:00 . בסיום ימי המרתון עורכים מבחן מסכם . אנחנו נוהגים לתת את המבחן לכל ילדי השכה וא רק לתלמידי המבצע הלימודי . המעניין הוא שהילדים שהשתתפו במבצע מקבלים ציונים לא פחות טובים ואפילו טובים יותר משאר התלמידים. אני ממליצה בחום על קיום מבצעים כאלה . ריקי
 
תקנתי והעלתי שוב../images/Emo9.gif

עד כמה שידוע לי יש הבדל מהותי בין שתי התוכניות. תוכנית נחשון מיועדת לתלמידים שיש ביכולתם לגשת לחמש יחידות בגרות וצריכים "דחיפה" והנעה קטנטנה בעוד שתוכנית אומ"ץ מיועדת לתלמידים מתקשים ומטרתה לסגור פערים כך שיוכלו לגשות לפחות לשלוש יחידות. שתי התוכניות פועלות בחטיבה ובתיכון. ביסודי תוכנית דומה הנקראת "תפנית" והיא באה במקום אומ"ץ שהיה נהוג גם ביסודי עד לפני שנתיים . גם היא מיועדת לרובד המתקשה . אני רכזתי שני מחזורים כאלה ביסודי . האחד בשנה שעברה ואת השני סיימתי בשבוע שעבר. התוצאות חיוביות ומשביעות רצון. במשך חודש ימים תלמידים שנבחרו לפרוייקט למדו שלוש פעמים בשבוע , שלוש שעות בתום יום הלימודים .בנוסף למורה שמלמד יש מתרגל . העבודה לא קלה אבל כולם יוצאים נשכרים . התלמידים מקבלים מלבד הידע גם בטחון עצמי ואמונה ביכולותיהם . בכל יום עובדים על שני נושאים ובסוף היום מבחן הצלחה יומי .אחרי כל שלושה מפגשים מתקיים מבחן בקרה על כל הנושאים שנלמדו . בתום המבצע מתקיימים יומיים מרתון - לימודים משעה 8:00 עד לשעה 17:00 . בסיום ימי המרתון עורכים מבחן מסכם . אנחנו נוהגים לתת את המבחן לכל ילדי השכבה ולא רק לתלמידי המבצע הלימודי . המעניין הוא שהילדים שהשתתפו במבצע מקבלים ציונים לא פחות טובים ואפילו טובים יותר משאר התלמידים. אני ממליצה בחום על קיום מבצעים כאלה . ריקי
 

shk

New member
ברור שיש הבדל ביניהן.

אם לא היה הבדל בניהן, השם היה נשאר אותו שם. המשותף הוא הבסיס. תוכנית נחשון הוקמה אחרי שראו את ההצלחה הגדולה שאמ"ץ גרפה. התוכנית פועלת על אותה מתכונות. של מכלול של 70 שעות (כש20 מתוכן הן שני ימי מרתון כמו שכתבת) ועוד 50 שעות בתקופה של חודש וחצי. אמ"ץ אכן פעל להצלחת הבגרויות (לאו דוקא אלו שהיו צריכים רק"דחיפה קטנה" אלא אפילו על ילדים של הקבצות ג' שהם צריכים "דחיפה גדולה". ביסודי זה יותר היה על מתכונת מנע עד כמה שהבנתי. נחשון זה רק בכיתות ט' . שהמשמעות היא למניעת נשירה שבין ט' לי'. את כרכזת נכחת בבית הספר כל שעות הלימוד? איך התמודדת עם ילדים שרצו לפרוש באמצע ולא היו מסוגלים ללמוד את רצף השעות הנוסף שנתנו להם? (למרות כל ההסברים שאני מסכימה איתם שניתן להם מוטיבציה, ילד הוא ילד.. ) והאם תפקיד הריכוז הוא קריעה כ"כ רצינית כמו שזה נראה לי? זקוקה להרגעה :) תודה
 
למעלה