פער הדורות והאינטרנט

פער הדורות והאינטרנט

לא יודעת אם הכותרת שנתתי להודעה הזאת ממש מתאימה אבל לא מצאתי בינתיים כותרת אחרת. בכל אופן, במסגרת מסוימת שבה אני נמצאת אני מכירה אדם מבוגר שלאחרונה, אחרי ששמע שאני מכורה לאינטרנט, ביקש ממני לעזור לו אחרי שמישהי שהוא מכיר פתחה בשבילו כתובת אימייל ושלחה לו אימייל מסוים. העניין הוא שמדובר באדם שאין לו מושג ירוק במחשבים. ולכן הוא ביקש את עזרתי. כשנפגשנו והתיישבנו ליד מחשב שמצאנו התברר שהוא אפילו לא היה מודע לכך שבכלי הזה שנקרא "עכבר" יש חלק שאפשר ללחוץ עליו. עד כדי כך... אחרי כמה ימים הוא מתקשר אליי שוב ושוב שואל אותי שאלות על האימייל ואיך לעשות כך וכך. ולכי תסבירי דבר כזה בטלפון לאדם שאפילו לא יודע איך ללחוץ על העכבר. איך אני אתחיל להסביר לו מה זה אתר, שם משתמש, סיסמא, כל הדברים האלה הם יותר סתומים מסינית בשבילו. אני מודה שאיבדתי את הסבלנות שלי. אולי זה מגעיל מצידי, אולי זה לא בסדר אבל כבר די הצטערתי שנתתי לו את הטלפון שלי והחלטתי לא לענות לו יותר כשהוא יתקשר. אבל אז יוצא לי לחשוב על זה שאולי בעוד 20-30 שנה הטכנולוגיה תשתכלל עוד יותר, ימציאו דברים שהיום אנחנו לא מדמיינים בכלל וגם אני, שאהיה כבר בגיל מבוגר אמצא את עצמי באותו מצב. ודברים שלצעירים של הדור הבא ייראו כל כך מובנים מאליהם, לי זה ייראה כמו איזה פלא או להיפך, משהו מפחיד כזה, כמו שאותו אדם והרבה אנשים מבוגרים שאני מכירה כל כך נלחצים מהעניין הזה של המחשבים והאינטרנט. לא יודעת בעצם מה רציתי להגיד פה, רק שאני רואה את הפער העצום הזה בין אדם שסובל מחוסר ידע ו"פיגור" יחסית לקדמה וביני שסובלת מההתמכרות לאינטרנט..
 
אסתכן בהכללות ואומר

שכמעט תמיד הטכנולוגיה קשה למבוגרים וקלה לצעירים. גם תיפעול כספומט היה קשה לאותם אלה שהיו מאוד מבוגרים כאשר הטכנולוגיה הזו יצאה לראשונה, ויש הרבה מאוד אנשים שמעולם לא הצליחו ללמוד לתכנת את הוידיאו-טייפ להקליט תוכניות מהטלויזיה. ואלה רק שתי דוגמאות. אני לא יודעת בת כמה את, אבל יתכן וכבר כיום את לא מסוגלת להשתמש בכל הפונקציות של סלולארי דור 3 וחצי כמו שיכולים בני נוער. לגבי הסיפור הספציפי: אני לא מבינה למה אותה אחת פתחה חשבון אימייל לאדם שאין לו אפילו מחשב. ואני מניחה שהוא יכול לחיות את חייו בצורה טובה גם בלי זה. בכל אופן, קיימים קורסים להכרת המחשב והאינטרנט לאנשים מבוגרים, אני משערת שהמדריכים שם ערים לקשיים של האוכלוסיה המבוגרת.
 
גם אני שאלתי את עצמי אותה שאלה

באמת אין לי מושג למה לפתוח אימייל לאדם שלא יודע להשתמש במחשב. אולי היא לא ידעה את זה בהתחלה (כנראה הוא התבייש להגיד לה, או משהו כזה). ואני מודעת לכך שקיימים קורסים להכרת המחשב. אולי בפעם הבאה שהוא יפנה אליי אני אגיד לו את זה.
 

e-magine

New member
בשנה האחרונה

בארה"ב הצליחה מערכת להעברת תכנים דרך מערכת הטלפוניה. המערכת מיועדת בעיקר לאנשים שלא מחזיקים מחשב אישי וכנראה גם לא שולטים בסלולרי. העלות נמוכה והיא הצליחה כמתנה לחג המולד. הרבה אנשים קנו אותה להורים ולסבים וסבתות שלא משתמשים במחשבים, כדי שיוכלו להעביר להם תמונות משפחתיות מרחוק, וכד'. בשולי הדברים אני רוצה לציין כי לא כל האנשים המבוגרים הם כמו האיש שסיפרת עליו. אימי למשל שהיא מבוגרת, משתמשת באינטרנט שנים ומשתמשת ללא כל מגבלה ביישומים כמו דוא"ל ומסרים מיידיים ויש לה ידידים וחברים שחלקם מעל גיל 80 שגם משתמשים בישומים האלה בהצלחה מזה שנים. בזמנו, חלק מספקי האינטרנט הישראלים זיהו את הבעיה והציעו קורסים בחינם ללקוחות חדשים בני הגיל השלישי.
 
אני בהחלט מודעת לכך

מספיק בשביל לראות את ההבדל העצום שבין אבא שלי, שהוא בן 66 ודי דומה לאותו איש שסיפרתי עליו, שלא מבין דבר וחצי דבר בכל מה שקשור למחשבים, לבין אחיו התאום שמבין במחשבים יותר ממני. הוא למשל (אחיו של אבי) התקין לי את מערכת ההפעלה במחשב אחרי שהוא נקנה, דבר שלי מעולם לא יצא לעשות. אולי זה באמת לא הגיל אלא יותר עניין של מחסומים פסיכולוגיים ופחד משינויים.
 
למעלה