פלורליזם ושאר חיות
חשבתי לקרוא לחיה בשמה, ואולי לפתוח פה איזשהו דיון פילוסופי מסודר אם בא לכם. בקצרה, הויכוחים שניטשים פה הם בעצם בין הגישה הפלורליסטית, הטוענת שהכל בעיני המתבונן, ונוקטת בהרבה סובלנות, לעומת הגישה של היופי האובייקטיבי, הגורסת שניתן לנתח יצירות אומנות ולקבוע את יופיים ואת איכותם (אגב, אריסטו הוא ממבססי הגישה הזו, מישהו זוכר את "אחדות הזמן אחדות העלילה ואחדות המקום"?). אז האם חרבוש בעיני אחד יכול להיות יצירת אמנות בעיני אחר, או שחרבוש נשאר חרבוש? זה כבר ויכוח פילוסופי די מעניין. אני דווקא בזמן האחרון נוטה לכיוון האובייקטיביות. גם אם משהו נשמע יפה או נוסטלגי לעין המתבונן, יש סיכוי טוב שזה ארעי או מקומי. שיר מסויים יכול מאוד לרגש אותי בגלל איזשהי סיטואציה שאני אקשור אותו אליה. אך האם זה הופך את השיר לשיר יפה במובן המלא של המילה, או שזה סתם משהו שמספק יצר נוסטלגי אישי? לכן, אני חושב שכן קיים יופי אובייקטיבי (בכל תחומי האמנות). יופי שנמדד לפי העומק, הרב גוניות, דרך ההעברה. אז גם אם נהנתי לקרוא את הארי פוטר, אני יודע להגיד בפה מלא שהוא לא ברמה של "שר הטבעות" של ג.ר.ר טולקין, או "חולית" של פרנק הרברט. לא מבחינת השפה, לא מבחינת העומק והעולם העשיר, לא מבחינת העלילה המפותחת. וגם אם מרגש אותי לשמוע את "פנים אל מול פנים" של יהודה פוליקר, ואני נהנה לשמוע אותו, עדיין אני מכיר בכך שמבחינת יופי וייחוד הסימפוניה התשיעית של בטהובן עולה עליו בהרבה. אותו דבר גם בקולנוע- נהנתי לראות את ספיידרמן, אך האם אני באמת יכול להגיד שהוא יותר יפה מורטיגו של היצ'קוק? כלומר, לסיכום, הנאה לא תמיד קשורה ליופי. לעתים אפשר להנות גם מדברים קצת פחות יפים, כל עוד הם מתחברים אליי קצת יותר. אבל אם אני אוהב את זה או לא, יצירת אומנות זו יצירת אומנות, ותשאר יצירת אמנות לנצח גם אחרי שבני האדם לא ידעו לקרוא ספרים (רק בלוגים), יפסיקו לשמוע מוסיקה קלאסית, וילכו רק לסרטים כמו שודדי הקאריביים 16. תרגישו חופשי להגיד שאני מדבר שטויות
חשבתי לקרוא לחיה בשמה, ואולי לפתוח פה איזשהו דיון פילוסופי מסודר אם בא לכם. בקצרה, הויכוחים שניטשים פה הם בעצם בין הגישה הפלורליסטית, הטוענת שהכל בעיני המתבונן, ונוקטת בהרבה סובלנות, לעומת הגישה של היופי האובייקטיבי, הגורסת שניתן לנתח יצירות אומנות ולקבוע את יופיים ואת איכותם (אגב, אריסטו הוא ממבססי הגישה הזו, מישהו זוכר את "אחדות הזמן אחדות העלילה ואחדות המקום"?). אז האם חרבוש בעיני אחד יכול להיות יצירת אמנות בעיני אחר, או שחרבוש נשאר חרבוש? זה כבר ויכוח פילוסופי די מעניין. אני דווקא בזמן האחרון נוטה לכיוון האובייקטיביות. גם אם משהו נשמע יפה או נוסטלגי לעין המתבונן, יש סיכוי טוב שזה ארעי או מקומי. שיר מסויים יכול מאוד לרגש אותי בגלל איזשהי סיטואציה שאני אקשור אותו אליה. אך האם זה הופך את השיר לשיר יפה במובן המלא של המילה, או שזה סתם משהו שמספק יצר נוסטלגי אישי? לכן, אני חושב שכן קיים יופי אובייקטיבי (בכל תחומי האמנות). יופי שנמדד לפי העומק, הרב גוניות, דרך ההעברה. אז גם אם נהנתי לקרוא את הארי פוטר, אני יודע להגיד בפה מלא שהוא לא ברמה של "שר הטבעות" של ג.ר.ר טולקין, או "חולית" של פרנק הרברט. לא מבחינת השפה, לא מבחינת העומק והעולם העשיר, לא מבחינת העלילה המפותחת. וגם אם מרגש אותי לשמוע את "פנים אל מול פנים" של יהודה פוליקר, ואני נהנה לשמוע אותו, עדיין אני מכיר בכך שמבחינת יופי וייחוד הסימפוניה התשיעית של בטהובן עולה עליו בהרבה. אותו דבר גם בקולנוע- נהנתי לראות את ספיידרמן, אך האם אני באמת יכול להגיד שהוא יותר יפה מורטיגו של היצ'קוק? כלומר, לסיכום, הנאה לא תמיד קשורה ליופי. לעתים אפשר להנות גם מדברים קצת פחות יפים, כל עוד הם מתחברים אליי קצת יותר. אבל אם אני אוהב את זה או לא, יצירת אומנות זו יצירת אומנות, ותשאר יצירת אמנות לנצח גם אחרי שבני האדם לא ידעו לקרוא ספרים (רק בלוגים), יפסיקו לשמוע מוסיקה קלאסית, וילכו רק לסרטים כמו שודדי הקאריביים 16. תרגישו חופשי להגיד שאני מדבר שטויות
