פיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך

פיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך

אני מנסה להבין "מי נגד מי" בכל הקשור לתכניות הוראת מתמטיקה לגיל הרך. חיפשתי קצת בגוגל מהעליתי כמה דברים שמעוררים את סקרנותי בעיקר כי לא מצאתי משוב על אף אחת מהשיטות: [1] מצאתי פרסומת לספר בנושא חשיבה מתמטית לגיל הרך: http://shop.macam.ac.il/Product.asp?Pid=001615&Cat2Cat1ID=3&Cat2ID=9 האם יש למישהו בפורום מידע על השיטה? האם מישהו כאן קרא את הספר? [2] באתר משרד החינוך מצאתי את העמוד הבא http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/KitaAlef/Pituach/Math/ מישהו כאן קרא את המאמרים המופיעים בעמוד ויכול להגיב עליהם? [3] באתר אוניברסיטת חיפה מצאתי את רשימת הקריאה הבאה המומלצת למבוגרים (בתוך הקובץ הכותרת מכוונת את ההמלצה לגננות). http://multimedia.haifa.ac.il/guide/gufim_word_pages/adults.rtf האם יש לקוראים בפורום המלצות, ביקורות ודעות על חלק מהספרים ברשימה? אשמח לקבל חוות דעתכם. התרומה שלי היא לגבי הספרים מהרשימה שיש ברשותי וקראתי: #2 כיצד פועלת המתמטיקה – ספרי חמד – ידיעות אחרונות. זה ספר יפה מאד עם תמונות רבות. אני התאכזבתי במידה רבה ממנו, כי לא היו כמעט פעילויות שמוצעות בספר הזה שהרגשתי שאצליח לעניין בה את הילדים שלי ושהם יהנו ממנה וגם ילמדו משהו. אולי לא ניסיתי מספיק... לא יודע. אני יודע לומר שהילדים לא מתעניינים בספר הזה בכלל!! (ויש להם ספרים רבים אחרים שהם כן מתעניינים בהם). לי באופן אישי היה משעמם מאד ולא תורם לעיין בספר הזה. #10 10. האיש שאהב רק מספרים – פול הופמן – הוצאת מטר. זה ספר שמאד נהנתי לקרוא בו. בעיקר בגלל האישיות יוצאת הדופן שמתוארת בו, המתמטיקאי פול ארדש. אני בכלל חובב קריאה של ספרים על הסטוריה של המדע בכלל ושל המתמטיקה בפרט, אז לא היה לי קשה להשבות בנושא. הספר הזה מחכים מאד. אני לא מבין איך הקריאה בו תורמת לגננות בהוראת מתמטיקה לגיל הרך, אבל אני כן מבין איך מבוגרים שמתעניינים במתמטיקה יכולים להחכים ולהנות מהספר. #13 מת לחשוב 10! – ד"ר אביקם גזית – הוצאת יסוד ו-#14 מספר חזק-חידות ואתגרי חשיבה – עמי בירנבאום – הוצאת תמר. ספרים חביבים ולא יותר. העריכה הגראפית שלהם, לטעמי, נוראית ומיושנת. לא להיט. עניין של טעם כנראה. שוב, לא ברור לי מה התרומה לגננות כדי לסייע להן בהוראת המתמטיקה לגיל הרך. יתירה מזאת, אני סבור שנסיון להשתמש בחלק מהחומר שנראה מפתה כמתאים כשאלות לילדים בגיל הרך יכול יותר להזיק מאשר להועיל אלא אם ילווה ברקע מתאים ובדיון מתאים לאחר מכן כדי לחדד מושגים, הגדרות, דרכים להבנה ולפתרון. את שאר הכותרים אינני מכיר. מי שיוכל להציע עזרה בהשגת עותקים של המאמרים שמופיעים בבליוגרפיה או להציע מהיכן ניתן לשאול עותק לקריאה, אודה לו/לה מאד. [4] באתר מת"ל (קישור למטה) יש חומר להוראת מתמטיקה לבית ספר יסודי ולגיל הרך. יש מישהו שקרא או ניסה ויודע לומר משהו על זה? רוב תודות. שלמה
 
בביליוגרפיה יש להיזהר מגימיקים

כמו חידות , משחקים וכו' שהם מהנים כשלעצמם, אך אינם תורמים להבנייה שיטתית של החשיבה המתמטית. יש עוד המון אתרים העוסקים בחינוך מתמטי. מי שרוצה להוביל שינוי אמיתי צריך להתמקד בעיקר. סינון החומר הרב גם הוא יכול להיעשות אך ורק מנקודת ראות של מי שיודע מהו הקו המנחה שלו.
 
השאלה היא איך קוראים יכולים להבחין?

אני חושב על גננת שמלאה במוטיבציה שרואה את רשימת הקריאה. מה הכלים שיש לה כדי להעריך מהו מקור איכותי ומה אינו?
 
תשובה עצובה

בד"כ אין לגננות, למורים, להורים, למנהלים ולסתם אנשים כלים להערכה והם מושפעים מכל מיני גורמים כמו: פרסומות, לחצים של אינטרסנטים, יחצ"נים ועוד. זו אחת הסיבות מדוע שיטה שהוכחה כטובה ביותר בעולם (סינגפור) נקלטה בארץ לאט מידי . אנחנו מפסידים שנים יקרות. חבל מאוד.
 
אם היא הוכחה כטובה בעולם אז

* איך זה שלא רואים עבודות אקדמיות שמראות את זה? * איך זה שלא רואים חוות דעת של גופים שאומרים את זה? * איך זה שלא רואים תוצאות של מבחנים משווים שמראים את זה? ואם יש את כל הדברים שאני שואל עליהם, אז איפה מוצאים אותם ומדוע לא מייחצנים את זה בארץ?
 
יש פרסומים רבים

א. תוצאות המבדקים הבינלאומיים מפורסמות בעיתונות המקצועיות. ב.מטבע העניינים נמסרים נתונים ללא חוות דעת. ג. בארץ ביקשנו ממשרד החינוך לבדוק את התוצאות המשוות ונדחינו. ד. אין לנו משאבים ליחצנים. מי שהביא אותנו עד הנה והוריד את רמתנו, עדיין יושב ליד הברז. לו יש משאבים, יש לו קשרים אישיים וכל הכוח לצידו. בגלל זה אנחנו עדיין בבעיה. ה.שלחתי לך חלק מהפרסומים בחו"ל על ההצלחה של שיטת סינגפור בארה"ב.
 

בני שור

New member
פרסומים רבים

בארץ משרד החינוך לא מעוניין, או לא יכול, לבצע השוואות הוגנות וברות תוקף סטטיסטי של השיטות השונות. כך שבארץ אין הוכחה שניתן לקרוא לה משכנעת (צדדים שלישיים) על טיבן היחסי של שיטות ההוראה השונות. אולי עכשיו שיש לנו שר חינוך חדש הנראה בעל יכולות, כדאי להציף שוב את הנושא.
 
אני מבדיל (ואולי לא צריך להבדיל)

בין הסימוכין של תקפות ויעילות מתטיקה יסודית לעומת השיטות האחרות אשר נהוגות בארץ או באופן כללי לבין הסימוכין של תקפות ויעילות הוראת מתמטיקה לגיל הרך בשיטת מתמטיקה יסודית לעומת אי-הוראה כלל או שימוש בשיטות אחרות. גם פרסומים לגבי הדבר הראשון מעניינים ואני חושב שיש מקום להציג אותם באופן נגיש וקל למציאה באתר העמותה. גם הנושא השני שיש בו חשיבות רבה דווקא כעת לאור תכנית הליבה להוראת מתמטיקה במערכת החינוך לגיל הרך ע"י משרד החינוך. יהיו וישנן רשויות מקומיות רבות וגננות ואולי אף הורים שיחפשו פתרונות וחמרים ומה שהם ימצאו באינטרנט זה מה שאני מצאתי ולא את הנושאים שאתם מקדמים ולא את התכנית שאתם מקדמים. לשם אני חותר. איך אפשר לצפות שגם מי שיש לו מודעות וכוונות טובות ידע על השיטה וידע מדוע טוב להשתמש בה ימצא אתכם אם אין החומר זמין ונגיש באתרכם ואין הוא מקושר ביעילות ממנועי חיפוש? אני אשמח לסייע לכם בנושא זה (בהתנדבות כמובן) אם יש לכם עניין וצורך לפתור את הסוגיות שאני מעלה פה.
 
מבחינתי, נשמח לקבל לשורותינו אנשים כמוך

שייצגו את האינטרסים של ההורים. זה חשוב ביותר. לפי התקנון של העמותה יש פרוצדורה ברורה להתקבלות. אנא,פנה לדבורה לוין המנכ"לית שלנו.
 
למעלה