פירוק פולינום ממעלה גדולה מ-2

פירוק פולינום ממעלה גדולה מ-2

נניח יש לי את הפולינום y^3+y-2 = 0 איך אני מפרק אותו ? מה השיטה ? איך ניגשים לכך ? תודה רבה!
 

123yaron123

New member
תשובה

למשוואה ממעלה שניה יש נוסחה פשוטה למציאת השורשים. למשוואה ממעלה שלישית יש נוסחה, אך פחות פשוטה. אם אתה צריך למצוא את השורשים של פולינום ממעלה שלישית (במבחן נגיד, ואין לך מחשב לידך), עבוד כך: 1. בדוק האם ערך מאוד פשוט מאפס את הפולינום - למשל בדוגמא שנתת, 1 מאפס אותו. 2. אם 1 לא עבד, יש דרך פשוטה למציאת כל השורשים הרציונלים של פולינום (כלשהו, לא רק ממעלה 3): אם p/q שורש רציונלי של הפולינום, אז p מחלק את המקדם החופשי ו-q מחלק את המקדם המוביל. ככה עוברים אופציה אופציה ובודקים. (למשל בדוגמא שלך, האופציות היחידות הן פלוס מינוס 1, ופלוס מינוס 2). 3. לאחר שמצאת שורש אחד, בצע חילוק פולינומים וקבל משוואה ממעלה שניה ומצא את שני השורשים האחרים. 4. אם כל מה שלמעלה לא עבד, כלומר לפולינום אין שורשים רציונליים, ובמידה וזה באמצע מבחן / שיעורי בית, הכי סביר שיש לך טעות, כי אף אחד לא מצפה שתשתמש בנוסחת טרטליה. אם מצד שני זה לצורך שימוש אישי ולא במבחן, הכי סביר להשתמש בתוכנה (מייפל, מטלב) למציאת השורשים. או, אם יש לך חצי שעה מיותרת, להסתכל על נוסחת טרטליה, זה דווקא די נחמד.
 
תודה רבה על הפירוט.תוכל

לתת דוגמא לשלבים 2 ו-3 ? כמו כן, רציתי לשאול, באיזו תוכנה ניתן לכתוב נוסחאות וכו' ? למשל, איך כותבים את המבחנים המודפסים במתמטיקה (עם כל הנוסחאות) ?
 

the new L

New member
אני מניח שרוב המרצים

כותבים את הבחינות שלהם בלתך ולא בWORD
 

the new L

New member
בהחלט ../images/Emo13.gif

אם כי יש לו עוד זמן עד שיעסוק בו, בינתיים הוא רצה להדגים לי שהוא יכול לחקות ב WORD בצורה טובה את מה שאני כותב בלתך
 

Fingertip

New member
לא מדוייק...

LaTeX, כשהוא מורץ על מפרש TeX מורחב (eTeX, או TeX-XeT או כאלה) תומך בעברית. אהד.
 

נצחיהTT

New member
אז אני כנראה לא מעודכנת

עברו שנים מאז שהשתמשתי ב- LATEX בפעם האחרונה.
 

123yaron123

New member
דוגמאות

בנוגע לשלב 2: נניח שאנחנו מחפשים את שורשי הפולינום
f=2x^3 - 11x^2 - 5x -6​
. אם יש מספר רציונלי n/m שמאפס את הפולינום אזי n מחלק את מינוס 6 ו-m מחלק את 2. לכן סה"כ האופציות הן: 6, 3, 2, 1, 3/2, 1/2 וכמו כן אותו דבר עם מינוסים. סה"כ יש 12 אפשרויות שונות, נציב את כולן ונגלה כי 6 מאפס את הפולינום. בנוגע לשלב 3: מצאנו כי 6 מאפס את הפולינום, כלומר ניתן לרשום אותו כ-
f = (x-6)*g​
כאשר g יהיה פולינום ממעלה 2. נשאר רק למצוא את g ואת זה עושים ע"י חילוק פולינומים. השיטה היא טכנית ולמעשה זהה לחילוק ארוך "רגיל" (עם מספרים), רק עבור פולינומים - להסביר (ולהבין) את זה דרך הודעה בפורום יהיה די קשה.. בכל אופן, אחרי חילוק הפולינומים תקבל כי g = 2x^2 + x + 1. כל מה שנשאר לעשות זה למצוא את השורשים של הפולינום הזה וזה קל.
 
למעלה