פינת ניתוח שירים

one pearl

New member
פינת ניתוח שירים../images/Emo18.gif

(מי אמר אני ולא קיבל?!!) קצת על הפינה, לחדשים שביננו. פעם בשבוע תפתח פינת ניתוח שירים, בה יעמוד שיר אחד של פרל מול החפירות השנונות והניתוחים המעמיקים של כל חברי הפורום. כדי לאחד וליצב את הכל, אני פותחת במיליי השיר ובתירגום פשוט (וחסר פרשנות כמה שניתן) שלו, עליו כמובן ניתן ואף מומלץ לערער ולהרהר. לאחר מכן, אני מפרסמת את ניתוחי הכללי לשיר ואתם מוזמנים ונקראים לבעוט בו ולכתוב מחדש. ויכחוים זה דבר מאוד בראי בפינה הזו. כל אחד יכול לראות כל שיר בצורה אחרת. אבל בבקשה, הסבירו ונמקו, כדי שגם אנחנו נבין אותו כך. כאשר מצטטים מאנגלית, בעיקר קטעים מסובכים ומעוררי מחלוקת, כדי לכתוב גם את התרגום (שלי או אחד חדש שלכם) כדי שגם אלו בעלי אנגלית חלודה יוכלו להנות מרעיונותיכם. והעיקר תהנו!! (דרך אגב, במאמרים יש כמות לא מועטה של ניתוחי שירים קודמים מהפורום) שנתחיל?
 

one pearl

New member
והפעם... Dissident!!!../images/Emo65.gif

Dissident she nursed him there, over a night i wasn't so sure she wanted him to stay what to say...what to say but soon she was down, soon he was low at a quarter past...a holy no... she had to turn around when she couldn't hold, oh...she folded... a dissident is here escape is never, the safest path a dissident, a dissident is here and to this day, she's glided on always home but so far away like a word misplaced nothing said, what a waste when she had contact...with the conflict... there was meaning, but she sold him to the state she had to turn around when she couldn't hold...she folded... a dissident is here escape is never, the safest path a dissident, a dissident is here she gave him away when she couldn't hold...no...she folded... a dissident is here escape is never, the safest path a dissident, a dissident is here couldn't hold on...she couldn't hold...no...she folded... a dissident is here escape is never the safest place a dissident is here פורשת היא טיפלה בו שם, במשך הלילה לא הייתי כל כך בטוח שהיא רוצה שהוא יישאר מה אפשר להגיד... מה אפשר להגיד אבל במהרה היא נהייתה מדוכאת, במהרה הוא היה במצב לא טוב בחצי מהעבר... לא קדוש היא הייתה חייבת לוותר כשהיא לא הצליחה להחזיק מעמד, או... היא התקפלה... הפורשת היא כאן בריחה זה לעולם לא, הדרך הבטוחה הפורשת, פורשת היא כאן. ומאותו יום, שהיא החליקה בו תמיד בבית אבל כל כך רחוקה משם כמו מילה שלא במקומה. שום דבר לא נאמר, איזה בזבוז כשהיה לה קשר(מגע)... עם הקונפילקט(ניגוד/עימות) היה לו משמעות, אבל היא מכרה אותו למדינה היא הייתה חייבת לוותר כשהיא לא הצליחה להחזיק מעמד, או... היא התקפלה... הפורשת היא כאן בריחה זה לעולם לא, הדרך הבטוחה הפורשת, פורשת היא כאן. היא מסרה אותו... כשהיא לא יכלה לעמוד בזה...לא...היא התקפלה הפורשת היא כאן בריחה זה לעולם לא, הדרך הבטוחה הפורשת, פורשת היא כאן. לא יכלה להחזיק מעמד... היא לא יכולה להחזיק מעמד... לא... היא התקפלה הפורשת היא כאן בריחה זה לעולם לא, הדרך הבטוחה הפורשת, פורשת היא כאן.
 

one pearl

New member
הניתוח המנומק והמושכל שלי!

השיר מדבר על בחורה שויתרה על התינוק שלה לאימוץ. מתחילתו מסופר על כיצד היא הניקה אותו וטיפלה בו, אבל כבר אז לא היה בטוח שהיא אמת מתכננת להשאיר אותו או לשמור אותו. אבל אז היא נמצאת במצב בעייתי, כלכלי קשה, לחץ מההורים או מאב התינוק, היא נמצאת בדיכאון עמוק (דיכאון אחרי הלידה, או אחד שנוצר מתוך הלחצים החברתיים) והיא לא מצליחה להתגבר עליו. עצם העובדה שנאמר שהיא "הייתה חייבת לוותר (עליו), כשהיא לא הצליחה להחזיק מעמד" : she had to turn around when she couldn't hold מוכיח שכנראה היא לא רצתה למסור אותו מלכתחילה, אבל הקושי העמוק, המצב הכריח אותה לוותר. לא משנה מה קורה בחיים שלה, תמיד היא תרגיש שמשהו חסר, תמיד בבית אבל כל כך רחוק, חלק ממנה כבר לא איתה. המקום של התינוק הוא איתה, כמו מילה שבורחת לכם מהשפתיים ברגע שאתם רוצים להגיד אותה, פשוט אין לו מקום אחר. איזה ביזבוז זה לוותר עליו. עצם העובדה שהיה לה מחשבות שניות בעניין, אומרות שהיה לו משמעות בעינה, אבל היא מכרה אותו למדינה. היא מסרה אותו לידים אחרות. היא פשוט התקבלה ופרשה. נטשה אותו. למרות שבשמיעה ראשונה השיר נשמע כביקורת חברתית נוקפת נגד בחורות שמוסרות את תינוקם, אחרי חרישה רצינית על השיר, והכרות מועטה עם פרל גאם השיר נראה מוגש בדרך אחרת לגמרי. השיר מנסה להכנס לראשה של הבחורה, למחשבות שלה עצמה. כן, הוא מנסה לעורר מחשבה וסנסציה בנושא, אבל אין הוא שופט את הבחורה. היא זאת שאוכלת את עצמה מבפנים. היא מרישה פורשת, וותרנית. היא לעולם לא סולחת לעצמה. החזרה התכופה על "הפורשת היא כאן" ו "התקפלה" רק מנסים להעצים ולהדגיש את זה שזו ההרגשה הכללית של האם. היא זו שמרגישה ככה והיא זאת שמשתגעת מזה. ככה גם המוסיקה, חדה וכואבת. איך "היא מסרה אותו כשהיא לא החזיקה מעמד" צועק אדי בסופו של השיר. והיא חושבת, איך היא מסרה אותו בכזאת קלות. כמה שהיא מנסה לשכנע את עצמה שבבית החם שאליו שלחה את בנה יהיה לו טוב יותר, משהו בחוש האימהי שלה מונע ממנה לוותר לגמרי. הוא חלק ממנה והוא תמיד יהיה חסר לה.
 
וואלה,

זה משהו שלא הייתי מסתכלת עליו..זה יפה... אני ראיתי את זה יותר בכיוון שDissident, זה פחות פורש ויותר.. אמ.. מתנגד-למשטר. ככה גם הסתדר לי הרעיון של הלמכור אותו למדינה, וככה אני רואה את השיר. שאולי זה שיטחי במובן מסוים, בלי להסתכל לעומק, אבל זה תמיד התחבר לי עם פרל ג'ם בכלל והמילים של השיר בפרט. אפשר לשמוע את הכאב שלו, והוא אפילו משתמש במילה קונפליקט (וגם נותן לו משמעות, למגע איתו משמעות) בהקשר של הגיבורה בשיר, היא בדילמה בלתי פוסקת וכואבת אם לתת אותו, למכור אותו, הוא להמשיך לטפל בו אצלה, לעזור לו בבריחה שלו, למרות שהוא מעיק עליה, ומביא אותה לדיכאון. המקסנה שלה כמובן זה לתת אותו, בסוף, וזה אני חושבת מביא את אדי לעלות כל כך גבוהה באוקטבות כשהוא צועק שהבריחה היא אף פעם לא הדרך הבטוחה. אני חושבת שהשיר מנסה להציג, במובן מסוים, את הכאב שיש לאנשים שמתנגדים לאיזה מוסכמה, או לאיזה משטר באמת, ובמיוחד שם דגש על האנשים שנותנים להם יד, אבל מתערערים מזה. אבל זו רק אני, וכלום לא בטוח, ויכול להיות שזה נורא נורא טיפשי.
 

one pearl

New member
ואוי... זה חזק

לא חשבתי על זה ככה. זה כאילו משמעות שניה לשיר. דרך הפשטות של התינוק, שזה מה שנראה הברור ביותר, אל מישהו שמתנגד למוסכמה חברתית מסויימת. על קבלת מוסכמות הרוב והויתור על עצמך. אף פעם לא מרגישים בבית, כי אף פעם לא מרגישים נכון עם הדרך. אבל בכל מקרה מוותרים. ממש יפה. תודה
לא חשבתי על זה עד עכשיו
 
דווקא אני חשבתי להיפך,

שהפירוש שלי הוא הפשוט ביותר, ההסתכלות הפחות עמוקה. האפשרות של תינוק מעולם לא עלתה לי לראש, וזה אפשרות ממש מעניינת וטובה. כל הכבוד לנו
 

one pearl

New member
התינוק הוא משהו חומרי

ובעצם הרעיון הכללי. מה שמשקיף על הכל מלמעלה, הוא העמוק יותר. נו טוב. לפחות לפרגן שתינו יודעות!
אכן. כל הכבוד... !
 

RadioheadAche

New member
דעתי בעניין..

אני פירשתי את השיר בצורה שונה לגמרי ממך, יותר דומה לזו של ילו לדבטר. לדעתי התרגום המילולי של דיסידנט הוא באמת "מתנגד למשטר". מדובר באדם שהממשלה רודפת אותו עד שהוא מגיע לבית של הבחורה המדוברת באישון לילה (אולי אהובתו, חברה טובה או קרובת משפחה, מישהי שהרגיש שהוא יכול לסמוך עליה). הוא מבקש להתחבא אצלה מפני אלה שרודפים אותו. בבית הראשון היא מטפלת בו, אבל כבר אז לא בטוחה שהיא רוצה שישאר.. בבית השני, בגלל ההחלטה שלה ש"בריחה היא לעולם לא הדרך הבטוחה", היא מחליטה להסגיר אותו. מכאן והלאה יש הבעה של רגשי חרטה מצידה על שהסגירה אותו ("היתה לו משמעות, אבל היא מכרה אותו למדינה"), על זה שהיא לא יכלה לשאת את הנטל בשמירת הסוד. המשפט שחוזר שוב ושוב בשיר, "A dissident is here" ("המתנגד למשטר כאן") הוא כנראה המשפט הספציפי שאמרה כשהסגירה אותו, והוא ממשיך לחזור לה בראש ולעורר בה חרטה.
 

one pearl

New member
תודה שהעלת את האתר הזה

לא ידעתי על קיומו עד היום!
אפשר יהיה להעזר בו. אני אזכור להוסיף אותו בהקדמה שלי לניתוח שירים...
 

Wine

New member
../images/Emo45.gif אני לא אוביקטיבית

כי לפני שנים חיפשתי פרשנות לשיר הזה וקראתי את הציטוט הזה של אדי, כך שידעתי שמדובר על מישהו שמתנגד/בורח מהמשטר והבחורה שהוא סמך עליה מסגירה אותו.
 

one pearl

New member
כנראה את לא זוכרת

את הגישה המטופשת שלי, זו שאומרת שלא משנה מה המחבר כתב, אלא מה שאנחנו מבינים ממנו. ברגע שהוא פירסם אותו, זה שלנו ולא שלו. לכן תמיד יש מה להגיד
גם שטויות כמו שלי
 

RadioheadAche

New member
וזה בדיוק מה שאדי רצה שיהיה../images/Emo13.gif

אם אני לא טועה הוא אמר משהו כזה פעם.. שהוא רוצה שכל אחד יבין מהשירים שלהם את מה שנכון לו, ולא למחבר, או משהו כזה..
 

Wine

New member
לא הבנת אותי

לא שללתי את הפרשנות שלך, להפך, אני חושבת שזה מאוד מיוחד לגשת לשיר בלי לדעת מה עומד מאחוריו ולנסות להבין אותו. כתבתי שאני לא אוביקטיבית כי אני נדפקתי, כי ברגע שקראתי את הפרשנות של אדי, אני לא יכולה יותר לתת פרשנות משלי, כי אני כבר יודעת למה התכוון המשורר. ואני לא חושבת שהגישה שלך מטופשת בכלל, להפך
 

one pearl

New member
תודה :)

אל תדאגי, לא חששתי שאת מעלךיבה את הפרשנות שלי, פשוט זה כיף לצחוק עלי. והי, תמיד כייף לשמוע מה שאת אומרת
 

adiinchains

New member
האמת אף פעם לא התעמקתי יותר מידי בשיר הזה..

אז תודה על כל הפרשנויות, היה מעניין מאוד.. תמשיכו ככה
 
למעלה