פינת המוטוריקה

פינת המוטוריקה ../images/Emo101.gif

בוקר טוב, שרשור מוטוריקה נפתח לטובת שאלות בנושא מוטוריקה והתפתחות לתינוקות, פעוטות וילדים. אענה על השאלות במהלך היום. שימו לב - שרשור מקביל נפתח בפורום "הורים לפגים". יום נפלא וחג שמח! ענבל
 
שאלת הליכה

ענבל בוקר טוב. איתמר בן שנה וטיפהל'ה. נעמד לבד והולך סביב רהיטים. בבטחון רב מחליף ידיים, מחליף כיוונים וכד'. עדיין לא עומד ללא תמיכה, ולא הולך ללא תמיכה. האם אנחנו צפויים למאורע המשמח בקרוב? מתי, לפי הספרים, מגיע שלה ההליכה העצמאית? אגב - בשבוע האחרון אני שמה לב שהוא מתאמן על ירידה נכונה מעמידה, בכיפוף ברך, ולא ע"י נחיתה על הטוסיק. אנחנו עומדים בסדר ביחס לכתובים?
 
זו שאלה מאוד כללית

וזה מזכיר לי ששואלים אותי לפעמים מתי ילד אמור לנגב בעצמו את הטוסיק בשירותים. השאלה היא איך הוא מנגב/איך הוא אוכל בכפית. הוא יכול "לאכול בכפית בעצמו" כשכל האוכל מפוזר בסביבה ואין יכולת אמיתית לקשר בין היד לפה, לשמור על האוכל בכפית מבלי להפילו וכו'. כהערכה מאוד מאוד גסה ומסוייגת אני יכולה לומר שבממוצע אני רואה את רוב בני השנתיים-שנתיים וחצי אוכלים בכפית. פה נופל, שם נשפך... אבל בסה"כ היכולת הכללית כבר די טובה בגיל הזה. חג שמח! ענבל
 
הליכה עצמאית

שלום גברת כרבולת, זו שאלה שממש לא ניתן לענות עליה. ישנם תינוקות שמשתהים בשלב הזה מס' חודשים וישנם כאלה שתוך שבוע-שבועיים מתחילים לרוץ. אני וודאי לא אוכל לענות לך. כן אוכל להגיד שהגיל הממוצע להליכה עצמאית הוא שנה ו-4 חודשים... כך שאת יכולה להסיר דאגה מליבך :) לפי הכתוב נשמע שאיתמר עושה את הדברים "לפי הספר" ואני שמחה לראות שהוא מתאמן על "יציאה מעמידה" לפני שהוא מתחיל ללכת. קושי ביציאה ממצב עמידה עשוי להקשות על בטחון בהליכה בשלב מאוחר יותר. בקיצור - בליל הסדר הוא כנראה עדיין לא ילך, אבל לפי המהירות והסדר של הדברים, נראה שלא תצטרכו לחכות עוד הרבה. חג שמח! ענבל
 

galizoe

New member
שאלת חוג לפיתוח מוטוריקה..

עם איזה חוג עדיף להתיל לבת 3 וחצי? האפשרויות: - חוג התעמלות רגיל (כמו ג'ימבורי עם אביזרים, נראה לי קצת לקטנטנים) - חוג טרום בלט (עובד יותר על יציבה נכונה? ראיתי שתרגלו איתם גלגול נכון של עמוד השידרה ולא 'סתם' לכו תתגלגלו...) - חוג התעמלות קרקע ואח"כ אולי מכשירים (נראה לי קצת יותר 'מסוכן' עם עמידות ראש וכאלה...) לסיכום - איזה חוג יהיה הכי בריא ומפתח לילדה קפיצית שכל היום מטפסת, קופצת ומתגלגלת?
 
חוג מוטורי

ערב טוב, אני בגישה שבגיל כזה כל חוג שבו הילד מפעיל את הגוף ונהנה ממנו(!) עושה את העבודה. אני מאוד ממליצה לך לשהות במהלך השיעורים השונים (כדאי לבקש שיעורי הדגמה), לבדוק את הקשר עם המורה ולהתרשם בעצמך מהפעילות. תסמכי על עצמך שתדעי לשפוט. בגיל 5-6 אני מאוד ממליצה על הוספה של לימוד אמנות לחימה כגון קפוארה, שעליהן אני כבר יכולה להעיד כמקדמת את מערכות הקואורדינציה הקשורות ללקויות שונות בעתיד. חג שמח! ענבל
 
../images/Emo20.gifעדכון לכבוד החג../images/Emo13.gif

ענבל שלום, לפני כמה שבועות (כמה וכמה
) שאלתי על זה. הייתי אצל אורתופד מומחה לרגליים עקומות. הוא בדק ואמר לנו שמה שמסובב אצל ליאור היא לא כל הרגל אלא רק השוק, כפי הנראה כתוצאה מהתנוחה העוברית שלו, ושאכן המצב ישתנה עם הזמן עד שיחלוף לגמרי. אין שחיקה של שום סחוס והכל תקין לחלוטין. אז קודם כל - עדכון ותודה גדולה והשאלה הגדולה היא - את חושבת שיש מקום לסמוך על התשובה של הרופא, או שיש סיכוי שהעובדה שליאור הזמין אותו לגלידה ישר כשנכנסו השפיעה על אמינותו?
חג שמח
 
לנו היתה אותה אבחנה שנאמר לנו

שהדבר לרוב חולף עד גיל 3 באופן עצמאי ואם חלילה לא אז זה מצריך ניתוח ליישור השוק בכל מקרה האורטופד נתן לנו תרגילים ללמד ללכת הרבה וכמה שיותר על העקבים להשתדל שהילד ישב ישיבה מזרחית או מנימום רגליים פשוקות להשתדל להמנע מישיבה על הברכיים או עם ברכיים פסוקות לאחור ומעקב לראות שיש שיפור
 
אני שמחה לשמוע :)

את בטוחה שהוא דיבר על השוק ולא על הירך? לשוק קצת קשה יותר לתפוס זויות בגלל צורת המפרק של הברך. בכל זאת - זה אפשרי במידת מה. בכל אופן, זו אחת האפשרויות שהעליתי (שהרגל לא מסובבת מהקרסול אלא מהמפרקים העליונים) ורק אורטופד יכול לומר לך, במקרה כזה, מה לעשות. בקשר לנושא האמינות - בנושא הזה אני יכולה רק להמליץ לדרוש חוו"ד שניה בנושאים עקרוניים שמטרידים אותך. אף פעם לא מזיק. בנוסף, כדאי תמיד להקשיב לקול ההגיון, לבקש הסברים ואם הדברים לא עושים הגיון, לגשת למומחה נוסף. בכל אופן, תודה על העדכון :) וחג שמח! ענבל
 
תודה. נשא האמינות היה בצחוק -

אחרי הכל אני מקווה שגלידה היא לא שוחד מספיק גדול לאורתופד כדי לשנות את עמדתו המקצועית..
 
ומאותה סיבה את רואה שלא

התייחסתי ספציפית לנושא של הגלידה אלא להתלבטות כללית שעולה כאן הרבה פעמים, לכן ניצלתי את "הבמה" כדי להתעכב על חשיבות הדעה השניה. אחרי הכל, גם אם תשאלי כאן בפורום - גם פרופסורים יכולים לטעות וגם פרופסורים חלוקים בדעותיהם לגבי נושאים רבים. בנושאים עקרוניים, תמיד כדאי להתייעץ עם מגוון מומחים, ולהקשיב לקול ההגיון. ובעניין הגלידה - למה אלי לטיפול לא מגיע אף אחד עם גלידה
? חג שמח! ענבל
 
שלום ענבל , הגוזל שלי כמעט בן

חודשים. ( שבוע הבא ) . הוא עדיין לא זוחל בצורה תקנית אלא גורר את עצמו קדימה עם הידיים ואחר"כ את הרגליים. את ה"זחילה" הזו הוא מבצע כבר יותר מחודש . שמתי לב כאשר הוא זוחל הרבה פעמים כף רגל אחת נמצאת בשיכול על השניה. שלוש נקודות נוספות : - הוא מתנדנד קדימה ואחורה על הברכיים - הבנתי שזה תהליך מקדים לזחילה אמיתית ? - השתתפנו בעבר בחוג ליווי התפתחותי ( צעד ראשון ) ונאמר לי שכפות הרגליים שלו קצת מוטות פנימה . זה יכול להפריע לזחילה ? - האם אני כבר אמורה להיות מודאגת מהעידר הזחילה ? תודה
 
היעדר זחילה - 9 ח'

בוקר טוב, אכן, עמידה על 6 עם התנדנדות קדימה ואחורה היא בד"כ שלב מקדים לזחילת שש. תני לו עוד קצת זמן (שבועיים-שלושה) לראות אם מתפתחת זחילה שש תקינה. אם לא, כדאי לפנות לטיפול על מנת לכוון אותו לזחילה נכונה על פני שימוש בזחילה שבה הוא משתמש עד כה (שלפי התיאור שלך, אינה תקינה). שימי עין ותעקבי. בענייני זחילה כדאי מאוד לטפל כשעוד מוקדם כי לעיתים זחילה שאינה נכונה מתקבעת ואז הטיפול, מן הסתם, מתארך. בקשר לסדנה שעשית: מעבר להערה על מנח הרגליים, האם ניתנו לך תרגילים או הנחיה כללית איך לטפל? לזחילה זה פחות מפריע אבל בהליכה יתכן קושי. כניסה של רגליים קדימה היא לרוב ענין של מודעות גוף. פשוט יש להפעיל כמה שיותר מגע בחלק החיצוני של כף הרגל (בצידי הכף), כמו ציפורן, מדבקות וכו' ולרוב הענין מסתדר. יתכן גם ענין אורטופדי, שאם כן, זה ענין לאורטופד בלבד ולא לנו. גם כאן, תעקבי. אם הענין לא מסתדר אני הייתי ממליצה לך לפנות לטיפול קצר על מנת לטפל בשני הדברים. חג שמח! ענבל
 

תאירU4

New member
הקטנה שלי רצה כמו ברווז.

היא כבר בת שנתים ו4 חודשים. לא גמולה. אבל כשהיא רצה היא רצה ממש כמו ברווזה. ההתפתחות שלה היתה תקינה מלבד שלא היה לה סימטריות. בלומר זחלה תמיד עם צד אחד והשני נגרר, בתחילת ההליכה, רגל אחת הובילה והשניה סגרה אליה וכו'... השאלה היא האם יכול להיות שזה הכל מהטיטול או שיש בעיה? ועוד דבר חשוב, ביום שבת הורדנו לה את הטיטול ועדיין היא רצה ככה - כמו ברווזה קטנה ומתוקה. תודה על התשובה.
 
ריצת ברווז - גיל שנתיים ו-4

הי תאיר, למה הכוונה "ריצת ברווז"? אני אזדקק לתיאור מפורט יותר. האם זו ריצה עם ברכיים שפונות לצדדים (רגלי רוכב)? האם מדובר ברגליים פשוקות? אולי יש לך תמונה? באופן כללי, קשה לי להאמין שזה מהטיטול... בלי קשר, חשוב לזכור שחוסר סימטריה זהו לא קושי שיש להקל בו ראש מאחר ומדובר, בסופו של דבר, בהפעלה מסיבית של צד אחד של המוח (הצד הנגדי לצד הפועל) מול הפעלה מועטה של צד אחר של המוח (הצד הנגדי לצד הנגרר). כלומר, יש לתנועה שלנו ולסימטריה בתנועה השלכות על התפתחות קשרים עצביים במוח ובגלל זה מייחסים לסימטריה חשיבות רבה במניעה של לקויות למידה ותפקוד. בכל אופן, אני אשמח אם תשלחי לי תמונה או תתארי לי בדיוק את הריצה. דרך אגב - איך ההליכה שלה? האם גם היא "ברווזית"? חג שמח! ענבל
 
הקטן שלי בן 3 ...מה תציעי לו על מנת

לשפר עוד ולו במעט את המוטוריקה... משחק פעילות או כל דבר אחר יתקבלו בשימחה. תודה מירב
 
וואווו... איזו שאלה כללית

שלום מירב, יש אינסוף משחקים ופעילויות. תצטרכי לפרט: האם יש קושי מסויים כיום? איך היתה ההתפתחות שלו עד היום? האם נושא מסוים חשוב לך יותר? כמה דברים כלליים: מערכת ווסטיבולרית ומודעות גוף: קפיצה עם שתי רגליים. מודעות גוף: תרגול דיוק בתנועה ומודעות גוף עם משחק "פלונטר" הפרדות: תרגול של כמה דברים ביחד, כמו דיבור עם תנועה ונשימה ללא הפרעה מערכת ווסטיבולרית: גלגולים על מזרן, עמידה על רגל אחת. תפיסה מרחבית: סיבובים בעמידה (סיבוב אחד ולעצור, שני סיבובים ולעצור...) מודעות גוף: פיצוץ בועות סבון בעזרת איברים שונים בגוף: מרפק, עקב, טוסיק, גב וכו', לפי הנחיה. רצפים: תרגול 3 פעולות ברצף כמו: תצייר עיגול, תקפוץ על 2 הרגליים, תביא לי את הטוש הסגול. גרפו מוטוריקה: ציור עיגול (ימינה ושמאלה), ציור אלכסונים בדף (לקשר קו מפרח לפרח) וכו'. מקווה שבכל זאת נתתי לך כמה רעיונות... חג שמח! ענבל
 
למעלה