פינת ההשערה-דיוויד בואי

פינת ההשערה-דיוויד בואי

חבר'ה,בזכותכם יצא לי לכתוב על אחד האמנים שאני באמת מעריכה יותר מכל אמן אחר. אני אומנם כתבתי את זה בשביל הפינה הזאת אבל קודם כל כתבתי את זה בשביל עצמי. עם כל מה שאני יודעת על האמן הזה,הביוגרפיה גרמה לי לדעת עוד הרבה דברים חדשים שלא ידעתי. אני ממש ממש השקעתי בזה אז אני מצפה שתקראו עד כמה שאתם יכולים. אני אוהבת אתכם.
 
דיוויד בואי-מי הוא?

דיוויד בואי נחשב לאחד המוזיקאים האדירים בעולם המוזיקה כבר יותר מ-40 שנה. מדובר באמן מרתק וססגוני שהשפיע על עיצוב הרוק באופן משמעותי בכך שגרם לטשטוש הזהות הגברית והנשית ובכך שנגע לאורך כל הפעילות המוזיקלית שלו כמעט בכל סגנון מוזיקה אפשרי. הכשרון התיאטרלי של דיוויד והיכולת שלו לשלב בצורה מדהימה בין מסחריות לאומנות ע"י דמויות ותדמיות עזרה לו לפרוץ את הדרך אל התהילה ולהיות מוערך אף יותר. מעבר למוזיקה,דיוויד גם מפיק מוזיקלי שהפיק כמה אלבומי מופת נצחיים שנחשבים לאלבומי הרוק הגדולים ביותר וגם שחקן ששיחק בסרטים מפורסמים בתפקידים יוצאי דופן ואישיות תיאטרלית.
 
בואי ודמויותיו

(לא אני כתבתי את זה) "...אמן אשר מוחו כבית נטוש ונידח אליו הוא מארח אנשים שונים ומשונים ואוסף מהם את הנתונים בשביל למלא את חלל חדרי הבית והופך אותם לנתונים שלו עצמו. ייתכן שרצה לשלוט באישיותו ולכן פירק אותה לגורמים וכך לא נוצר מצב שבו איבד שליטה על מוחו,על גופו ובעיקר על אישיותו. דמויותיו של בואי היו מעין שריון\חומה ואורחי הבית הנטוש היו מגוונים וביטאו בדיוויד צדדים שלאישיותו שלו היה קשה לבטא. הדמויות דיברו בעדו והעבירו בעצם את מה שהוא התכוון להעביר.זאת הייתה דרכו של אותו בחור בשם דיוויד ג'ונס(בואי)להתמודד עם חייו..." לקחתי מפה שורה לשיר שלי. אל תקראו לי גנבת. נו...זו שורה אדירה.
 
בואי בילדותו

דיוויד בואי נולד בשנת 1947 בבריטניה בשם דיוויד רוברט ג'ונס בבריקסטון. משפחתו נאלצה להתמודד עם קשיים כלכליים ואחיו הבוגר,טרי סבל מסכיזופרניה והיה מאושפז בבית חולים לחולי נפש,דבר שמאוד משפיע על בואי כילד ונער. הדבר יבוא לידי ביטוי מאוחר יותר בשירים של בואי על חולי נפש. המחלה של אחיו גרמה לדיוויד כילד ונער להיות מנותק ריגשית מן העולם וליצור לעצמו עולם משלו. תחושת הניתוק גברה כאשר הבין שבעצם חצי ממשפחתו(משפחתו מצד האמא) חולה בסכיזופרניה כי זו מחלה תורשתית. כך גדל דיוויד בנעוריו-דחוי,מנותק,שונה ולא אהוב. להוריו היה קשה לגדל את דיוויד בגלל שהיו צריכים להתמודד עם קשיים כלכליים ומשפחתיים.
 
עין כחולה,עין ירוקה

בגיל 13 התאהב בבחורה שהייתה אחת האהבות בגדולות של חייו. תוך זמן קצר גילה שחברו הטוב ביותר מאוהב בה ולכן השניים הלכו מכות. לחברו של דיוויד הייתה טבעת דוקרת ובמהלך הקטטה,דיוויד נדקר בעין ונשלח מיד לבית החולים. אחרי ניתוחים רבים והיעדרות של חצי שנה מבית הספר,ג'ונס השתחרר מבית החולים כאשר העישון של העין הפצועה התרחב מאוד וכאשר אותה עין שינתה את צבעה מכחול לירוק. בעין הפצועה הוא התעוור והוא לא רואה בה. זו התמונה שבה השוני בעיניים הכי בולט.
 
מדיוויד ג'ונס לדיוויד בואי

דיוויד התחיל להתעניין במוזיקה בגיל 16 ולקח שיעורי סקסופון ובגיל 17 כבר ניגן בלהקת כמו "מלכי הדבורים" שהוציאה את הסינגלים "ליזה ג'יין" "לואי לך הביתה". הלהקה זכתה להצלחה מקומית בלבד ולא הצליחה לפרוץ את גבולותיה. אחרי שנתיים התפרקה הלהקה ודיוויד,שכבר ידע לנגן גם על גיטרה ופסנתר,החליט להוציא את אלבום הסולו הראשון שלו. באותה תקופה, להקת המאנקיז עלו לתהילה והצלחתם הייתה מסחררת. שמו של סולן הלהקה היה דייבי ג'ונס וזה כמובן מאוד דומה לדיוויד ג'ונס אז בשביל למנוע בלבול רציני בין השניים אמרגנו של דיוויד הציע לו להחליף את שם משפחתו ל-bowie שזו סכין צייד בריטית מפורסמת .אלבומו הראשון של בואי יצא ב-1967 והוא נקרא בפשטות על שמו. האלבום לא הצליח והסיגנלים מתוכו "אעשה כל מה שתאמרי" ו-"בוקר טוב ילדה" היו לכישלון.
 
תעלומה בחלל

שנתיים לאחר מכן הוציא בואי את אלבומו השני men of words men of music שזכה לתשומת לב מועטה בגלל הלהיט space oddity שדיבר על אסטרונאוט בשם "רב סרן תום" (major tom) שנשלח לבצע משימה בחלל ונתקע על הירח. השיר יצא בעיתוי מושלם מפניי שיצא באותו חודש שבו האדם הראשון נחת על הירח. השיר הפך להמנון החלל של בריטניה באותה תקופה. חמש שנים אחרי יציאת האלבום, בואי שינה את שם אלבום ל- space oddityכשם הלהיט. השירים ההזויים עסקו ברוחניות ובודהיזם והאלבום סימל את סוף תקופת ילדי הפרחים. יש כאלה שאומרים שבואי כתב את space oditty תחת השפעת קוקאין ובגלל זה השיר כל כך הזוי.
 
אנדי וורהול ובואי

בניו יורק היה מפעל מאוד מעניין בשם the factory שאותו הקים האמן הרב תחומי,אנדי וורהול. וורהול היה מחלוצי תנועת הפופ ארט האמריקאית. הוא היה הומוסקסואל גלוי, ואהב ללכת למסיבות ולחיות חיים בורגניים. בפקטורי וורהול צייר ציורים,צילם סרטים והפיק אלבומים. וורהול נהג לאסוף לאסוף אנשים "פשוטים" ולהפוך אותם לזוהרים בכך שאיפר אותם והלביש אותם בתלבושות נוצצות. גיבורי הסרטים שלו היו ברובם טרנסקסואלים ,סטרג'נדרים והומואים. אחד האמנים שעבדו איתו היו הלהקה המחתרתית velvet underground שמאוד השפיעו על דיוויד בואי. בואי ביקר לא מעט בפקטורי ושם פגש דיוויד בואי את אנדי וורהול ורואה את חבורת הסטרג'נדרים שלו שלו, על שלל התסרוקות והמלתחה ואורח החיים שלהם. בואי נגנב מהמקום ,רואה בו כמקום מרתק ומיריץ את עבודתו של אנדי וורהול. הדמויות הפקטורי של אנדי וורהול הם אחד ההשראות ליצירת אחת הדמויות שישנו את הפני הרוק ויעשו הסטוריה. בתמונה:אנדי וורהול.
 
אנג'לה ברנט

בשנת 1970 פגש דיוויד בואי אישה מאוד מיוחדת בשם אנג'לה ברנט שהייתה אישיות מאוד חשובה בקריירה המוזיקלית שלו ובחיים האישיים. שמועות אומרות שנפגשו בגלל שניהלו רומן עם אותו גבר. היא הייתה דוגמנית במקצועה,בת זוגתו של דיוויד והמנהלת האומנותית שלו. בחורה דו מינית פרועה,ללא מעצורים שדחפה את דיוויד בואי לעשות סקס עם בנים,להתאפר,ללבוש שמלות ולגדל שיער ארוך. דברים אלה לא היו נהוגים בחברה הנורמטיבית באותה תקופה ונחשבו לחריגים באופן מאוד קיצוני. מעשיו של בואי שגם ככה היה דחוי בחברה, גרמו לו להיות דחוי אף יותר אך משכו את תשומת הלב של העולם כולו. באותה שנה דיוויד בואי הצהיר "אני הומו" למרות נישואיו ב-1970 (שנה שבה גם אביו של בואי מת מסרטן)לאנג'י שגם שכבה עם בנות באותה תקופה כך שנישואיהם של אנג'י ובואי היו פתוחים לחלוטין. הצהרתו של בואי גרמה לאנשים להיות פתוחים עם המיניות שלהם ללא פחד להתנסות,להרגיש ולתת בעיקר בגלל שהוא היה הזמר המפורסם הראשון שהצהיר במסכי הטלוויזיה על זהותו המינית.
 
מיק רונסון

פגש דיוויד מוזיקאי מחונן וגיטריסט מתפתח בשם מייקל רונסון(או בקיצור מיק). מיק נולד בהול ביורקשיר שצפון אנגליה בשנת 1946 למשפחה נוצרית מסורתית ושמרנית. בתחילת שנות ה-60 ניגן רונסון בלהקה המקומית Mariners. לאחר שהלהקה התפרקה באמצע שנות ה-60,רונסון הלך לנסות את מזלו בלונדון ועד שהתקבל ללהקת the voice , עבד במכונאות במשך כחצי שנה. הלהקה רימתה את לרונסון וגרמה לו להיות מוצף בחובות אחרי שחברי הלהקה ברחו לכת סודית בבהאמה. מיק חזר להאל ביורקשיר ושם הקים את להקת rats שסגנונה הכבד מאוד התאים לנגינתו של רונסון. הלהקה הקליטה כמה שירים ונסעה לצרפת לחמם את ההופעה של ג'ף בק. מייקל צ'מפן,סולן להקת family , התלהב מנגינתו של מיק רונסון והציע לו להשתתף כגיטריסט באלבום הסולו שלו. ג'ון קיימבריג', המתופף של הראטס, סידר זמן קצר לאחר מכן לרונסון פגישה עם דייוויד בואי שהיה עדיין זמר אלמוני יחסית למרות Space oddity המצליח. מיק ודיוויד נדלקו אחד על השני והבינו שיש בינהם כימיה מיוחדת במינה.יחד עם המפיק טוני ויסקונטי, השניים החלו לעבוד על אלבומו הבא של בואי. שיתוף הפעולה בין בואי לרונסון נמשך 3 שנים(1970-1973) והם הקליטו יחדיו 4 אלבומים כאשר הדומיננטיות של רונסון גוברת מאלבום לאלבום. לא מעט סיפורים היו על רומן שנרקם בין רונסון לבואי בזמן ששניהם עבדו יחד. שלל סיפורים על כך שהם התאהבו ולא יכלו לממש את אהבתם מסיבות מוסריות(דת,נישואים וכו'). בתמונה:מיק רונסון
 
האיש שמכר את העולם

בואי הוציא את האלבום the man who sold the world בשנת 1970. עטיפת האלבום הייתה מאוד פרובוקטיבית לאותה תקופה ובה שוכב דיוויד בואי על ספה עם שמלה צהובה\כחולה,שיער ארוך ומגפי עקב. השמלה משכה המון תשומת לב והגעילה מיליוני אנשים שלא ידעו שזו רק ההתחלה. מדינות שמרניות מסויימות לא הסכימו שהאלבום יהיה משווק בארצם ומדינות שמרניות אחרות הסכימו שהאלבום יימכר בארצם אבל הם התנו זאת בצנזורה של העטיפה. האלבום מסמל את תחילתו של ז'אנר חדש המוזיקה שאותו דיוויד ייסד בשם "גלאם רוק" גלאם הוא קיצור של Glamour כלומר-"רוק זוהר". זהו זרם שמאפיין רוקרים שנים שהובחנו בעיקר בגלל הופעתם החיצונית. אמני הגלאם נהגו להופיע באיפור כבד ולבוש דו מיני והופעותיהם היו תיאטרליות וצבעוניות. דיוויד כמובן היה האמן הבולט בזרם אך היו גם אמנים בולטים נוספים כמו טי רקס ובראשה מארק בולאן,רוקסי מיוזיק ובראשה בריאן פרי. האלבום הוא אלבום רוק כבד,עטור בסולואים ארוכים וכבדים של מיק רונסון הגיטריסט של בואי שלו הייתה השפעה עצומה על המוזיקה של דיוויד בתקופת הגלאם שלו. שירי רוק אפלים כמו Width of a circle הוא שיר הזוי שנמשך 8 דקות ויש בו התפתחויות מדהימות מתחילתו עד סופו. לאלבום יש משמעות ביוגרפית אדירה ופה אנו מרגישים באמת איך הסכיזופרניה של טרי השפיעה על אחיו,דיוויד. השיר all the madnen מציג לנו את עולמם האפל של חולי הנפש והיחס של הרופאים, הפסיכאטרים והחברה לגביהם. האלבום לא מכר הרבה והיווה כשלון מסחרי אבל למרות זאת אפשר לומר שבואי השיג את תשומת הלב הנחוצה לו לאותה שנה. שיר הנושא של האלבום בוצע על ידי להקת נירוונה במופע האנפלגד שלהם בשנת 1994 והכניס את השיר לתודעת הציבור.
 
האנקי דורי

(חבר'ה,אני יודעת שזה ארוך...אבל הוא באמת בנאדם מעניין,שווה לכם לקרוא..בשיא האובייקטיביות). שנה לאחר מכן,בשנת 1971 יצא האלבום hunky dory שעבר תהליך תודעה מאוד מעניין. כשיצא האלבום הוא היווה כישלון מסחרי מוחלט אבל לאורך השנים הוא קיבל סטטוס של יצירה קלאסית בעולם המוזיקה ונהפך לאחד האלבומים הנמכרים ביותר של בואי. האלבום מכיל שירים מגוונים ומעניינים ובניהם שירי מחווה לאמנים שונים כמו בוב דילן ואנדי וורהול. באלבום אפשר למצוא שיר חביב וקליל על זואי,בנו של דיוויד שנולד באותה שנה בשם kooks. באלבום יש לא מעט להיטים בינהם changes שמדבר על הזמן שחולף ועל כך שאנחנו צריכים לעמוד בשינויים של הזמן, oh you pretty things שמדבר על גיל ההתבגרות ועל מרד נעורים והלהיט הענק שכיום הוא אחד הלהיטים הגדולים ביותר של בואי ואחד השירים הבולטים ביותר של שנות השבעים life on mars? שבו שוב דיוויד עוסק בשאלות שקשורות לחלל. לשיר יש מילים קסומות ולדעתי הוא מדבר על שמספר על נערה שנסחפת אחרי סרט קולנוע וחיה בו את כל חייה וכמו כן על החומריות והמסחריות בתחום הבידור. באלבום נמצא גם אחד השירים היותר עמוקים שבואי כתב לאורך שנותיו כאמן והוא Quicksand. שיר פילוסופי על שלל תהיות אובדניות שהאדם נקלע אליהם במהלך חייו. גם באלבום המיניות הלא ברורה של בואי באה לידי ביטוי כשבואי מצטלם עם שיער ארוך ובלונדיני בדומה לנערות הזוהר באותה תקופה.
 
ארנולד קורנס

בשנת 1971 דיוויד להקה בשם Arnold cornes והצהיר שהלהקה הזאת הולכת להיות אחת הלהקות המובילות של אותה תקופה. מטרתו של בואי בהקמת הלהקה הוא לקחת אנשים "פשוטים" ולהפוך אותם לכוכבים,ממש כמו שאנדי וורהול עשה. הלהקה הוציאה 2 סינגלים כושלים mooage daydream ו-hang on to yourself. הניסיון של בואי להפוך אנשים לסופר סטארים נכשל.
 
זיגי סטארדסט והעכבישים ממאדים

לאחר כשלונות האלבומים הקודמים,הבין בואי שהוא חייב ליצור אלבום ענק ונצחי, אלבום שאף אחד לא ישכח לעולם,אלבום שיעשה מהפכה הסטורית בעולם המוזיקה. זה האלבום ששינה את פני המוזיקה,זה האלבום שהציג את הדמות הכי משפיעה ופורצת גבולות בכל הזמנים. מרגע זה,חייו של דיוויד רוברט ג'ונס לא היו אותו דבר... The Rise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders From Mars. זיגי סטארדסט היא אחת הדמויות החשובות ביותר בעולם עם,היא עצבה את פני הרוק והיא מסמלת את תקופת השיא של הגלאם רוק. דיוויד בואי לקח השראה מהאנשים הססגוניים בפקטורי של אנדי וורהול ומעוד כמה זמרים שהובחנו כחולי נפש. השם stardust לקוח מתוך שמו של הזמר The legendary stardust cowboy שבואי עד היום חושב שהוא אחד המוזיקאים המזעזעים ביותר שאי פעם יצא לו לשמוע(וזה לא רק הוא-הבחור לא יודע לנגן) אבל השם סטארדסט הדליק אותו. מיק רונסון הגיטריסט, טרוור בולדר הבאסיסט ומיק(וודי)וודמנסי המתופף היו ללהקה המגובשת של דיוויד אותה הוא כינה "העכבישים ממאדים". הוא הוציא את האלבום שנת 1972 והציג אותו כאלבום קונספט כלומר כ"אלבום סיפורי עם עלילה" על חייזר שירד ממאדים 5 שנים לפני הכחדות העולם בשביל להודיע על השמדתו(שזה כמובן היה שקר כי בעצם אין קונספט לאלבום ובואי עבד עלינו). הוא יצר דווקא דמות של חייזר כי הוא רצה ליצור את דמותו כדמות על טבעית ולא אנושית וכי כנראה גם זו הייתה דרכו האמיתית להמחיש את מה שהוא רוצה לבטא. כשהאלבום יצא והצליח בענק,דיוויד יצא לסיבוב ההופעות הראשון שלו כזיגי סטארדסט. סיבוב ההופעות הראשון שלו ב-1972 היה תיאטרלי ומיוחד אבל לא היה קיצוני. דיוויד החליט לבנות את הדמות של זיגי לאט לאט ולא ישר הציג את הדמות כלא אנושית.השירים באלבום היו ללהיטים מסחררים בינהם starman שלא קשה להבחין בדמיון בינו לבין השיר somewhere over the rainbow. שיר קליל וקליט שבו בואי שוב מתעסק בנושאי החלל, ziggy stardust שהוא שיר פשוט שכל מי שמתחיל ללמוד גיטרה ידע לנגן אותו בקלות. ההתחלה של השיר אפילו יותר מפורסמת מהשיר עצמו,moonage daydream שעבר עיבוד חדש ונכנס לאלבום. שיר רוקיסטי עם שפע של מילים הזויות ו-suffergate city שהוא עוד שיר כסחני על הנערות הסופרג'סטיות של שנות ה-20. ישנו שיר נוסף בשם john I'm only dancing שהוקלט באותה תקופה והיה אמור להכנס לאלבום אבל בגלל שהיה לו מסר מיני על יחסים בין גברים,ההוצאה לאור אסרה על בואי להכליל אותו באלבום.
 
טרנספורמר

(וואו,זה באמת ארוך......לא חשבתי שזה יהיה כלכך ארוך..) נחזור לרגע לשנות ה-60 ולפקטורי של וורהול שבואי כל כך הושפע ממנו. הוולווט אנדרגרואנד היו חבורה של מוסיקאים שוורהול בחר בהם כנגני פסקול בסרטיו השונים. אחרי זמן מה הוא החליט להפיק להם אלבום(עשה להם טובה) וצירף אליהם דוגמנית מזמרת בשם ניקו(אלבום שכיום נחשב לאחד האלבומים החשובים ברוק למרות היותו אלבום מחתרתי). מעבר לזה שהלהקה סבלה מעוני רב (היה להם בקושי אוכל ולא היה להם דלי להשתין בו) היא סבלה ממשחקי האגו שלה והדבר גרם לעזיבתו של סולן הלהקה,לו ריד אחרי 2-3 אלבומים שהלהקה הקליטה. לו ריד הוא אמן יהודי שנולד בניו יורק ושם גם גדל. עם השנים לו הבין שהוא נמשך לגברים וכתוצאה מכך משפחתו שלחה אותו לטיפולי חשמל. המקום היחיד שבו יכל להתבטא היה הפקטורי של וורהול ולאחר שעזב את הוולווט, היה לו קשה לעבוד לבד ולהמשיך הלאה בקריירת סולו. חברת התקליטים RCA הסכימה לסייע לו באלבום הסולו הראשון שלו שיצא ב- 1972ונקרא על שמו. האלבום נכשל טוטאלית. דיוויד שהעריץ את הלהקה בשנות ה-60,מגיע לניו יורק פעם נוספת בכדי לעבוד עם עוד זמר נערץ עליו על האלבום Raw power עם להקת הסטוג'ס ושם הוא פוגש לראשונה בלו ריד. בואי לא שוכח את סולן הלהקה שהוא כה העריץ וכאשר הוא שומע על עזיבתו ולווט ועל הכישלון של אלבום הסולו הראשון שלו,הוא מציע לו לעבוד איתו על אלבום נוסף. דיוויד היה נחוש בדעתו ליצור אלבום נוסף שייזכר לנצח ויעשה מהפכה במוזיקה. דיוויד בואי ומיק רונסון לקחו חלק נכבד ביצירת האלבום הנצחי הזה שסגנונו נע בין רוק קופצניים(hanging around) לשירי ג'אז קלילים(goodnight ladies). אחד מהשירים הענקיים ביותר באלבום הוא perfect day שהפך לקלאסיקה אדירה ונחשב לאחד השירים הגדולים ביותר. עוד להיט פופלרי מאוד שהכניס את לו לתודעת הציבור הוא walk on the wild side שמדבר על כל הדמויות הטרנסקסואליות של וורהול. באלבום נמצאים גם שירים שנכתבו בימי ולווט אנדרגראונד כמו andy's chest שכתב לו על אנדי וורהול ו-Vicious שנכתב על ידי וורהול עצמו. האלבום מסמל את החדשנות של מלודיות הפופ המתקתקות בעיקר בזכות השיר Satellite of Love שבו דיוויד שר ליווי.
 
למעלה