פילוסופיה - גם למיני.

פילוסופיה - גם למיני.

לפי זמן מה הפסיק לכתוב בפרום בחו"ל "אל" – Al שהיה בין הכותבים המקצוענים המובלים בפורום, 3,354 כתבות כ- 2.84 כתבות ליום (מ"הציטוט היומי" בנושא העגבניות...). מסתבר כי עייף מויכוחי הסרק עם חובבי בונסאי מתחילים וחסרי ידע שלפני שעצבו עץ בונסאי ראשון וגדלו אותו מספר שנים "ממציאים את הגלגל מחדש", מייעצים, מנחים משכנעים ומותחים ביקורת ללא כל בסיס - ואז טוענים כי לשונו בוטה (לא - למיטב זכרוני לא כינו אותו אליטיסט). חבר טוב שלו (ושלי) קרל – Carl - (מ"הציטוט היומי" בנושא המקלעת) שכנע אותו לפרסם הודעה בה הוא מסביר את הסיבות להפוגה אותה לקח. הודעתו מלפני 5 ימים זכתה לתגובות רבות, מעורבות ומעניינות (35 תגובות ו-1323 קוראים –נכון לעכשיו). התגובה האחרונה, לעת עתה, היא התגובה שלי, ואצטט רק פיסקה אחת, בתרגום חופשי מאנגלית: "אכן אני מבין את החלטתך, למרבית הפלא, לפני כשבועיים, מסיבות דומות, קיבלתי החלטה זהה לגבי פורום הבונסאי הישראלי היחידי. מצד שני, ההרגשה המתסכלת מהחלטתך עוררה בי שאלות לגבי החלטתי, אולי יש גם אנשים בפורם הבונסאי הישראלי שמרגשים באופן דומה לגבי החלטתי..."
 

bekN

New member
על המהות

איני נוהג להשתתף בפורומים בחו"ל ,אולי כעת זהו הזמן להתחיל ,אך אין לי ספק ששם הדיונים על מהות אומנות הבונסאי ,וכן הישום הפרקטי של אומנות זאת ,הוא יותר מבוסס ,יותר בעל ניסיון ,ויותר נפוץ מאשר אצלנו בישראל. ומשום שאומנות זו בישראל עדיין בחיתוליה ,(וסליחתי הכנה לאלה העוסקים בה שנים רבות), טבעי שהבורות היא רבה ,ובשילוב עם הבוטות הישראלית יוצרת תמהיל שהוא לטעמי זר לכל מה שאומנות זו מייצגת. לא הבנתי אם גם אתה מרגיש ככה לגבי פורום זה ,ואם כן ,אני חושב שעל בעלי הניסיון ,לעשות כל מה שביכולתם לתרום לביסוס אומנות זו וערכיה ,שנדמה שכל כך רצויים ודחופים בישראל ,וכל זאת בלא פחות אהבה ,סבלנות והשקעה שהם משקיעים בטיפוח עצי הבונסאי שלהם. משום שתרבות של אהבת האדם ,האדמה והצומח היא לא דבר מובן מעליו כיום ,ולכן יש לכך משמעות כפולה ומכופלת לגבי פורום זה. נעם בקנר מצפה אביב
 

סן תאי

New member
אכן דברי נועם

כשעלה הפורום לאוויר, לא פחות משחשבתי על קידום אמנות הבונסאי בארץ, קיוויתי למקום שבו תתהווה אווירה שונה מזו המצוייה במקומותינו.אווירה שתבטא את הרוח של אמנות הבונסאי, כפי שהיטבת לאמר נועם- אהבת האדם,האדמה והצומח. אני חושב שבסך הכל הפורום עומד בציפיות ולמעט כמה חריקות שאיפיינו את התקופה האחרונה ונראה שחלפו להן, בסך הכל אנחנו בדרך הנכונה. בסבלנות,בנחישות ובדבקות - נגיע גם ליום בו נוכל להיות ראויים להימנות על הארצות בהן אמנות הבונסאי המקומית לוקחת חלק בתהליכים המשפיעים על זו העולמית.
 

גיא קרן

New member
ההרגשה שלי....

ההרגשה שלי אם להיות קצת בוטה (אבל רק קצת) היא שגם פה וגם בפורום המוזכר בחו"ל הנושא הזה של פרישה מהפורום מזכיר לי קצת גן ילדים (אגב אימי גננת ואם היא היתה שומעת ממני השוואה כזו לגן ילדים....). חזרנו לילדות מה? ברוגז ברוגז לעולם......? אני מציע לכל חובבי הבונסאי באשר הם לעסוק באמנות הזו מכל סיבה שנראית להם. לסגל לעצמם קצת יותר סבלנות וסובלנות ובעיקר אורך רוח למתחילים, למתחילים מעצבנים וגם לוותיקים מעצבנים (אה כן ויש גם ותיקים חביבים, בל נשכח גם אותם). כמו שאמר פעם מישהו בסרט הקאלט הישארלי "הלהקה": "זה בסך הכל לבן (כזה שאוכלים)...." (מי שהבין הבין).
 
זהו שזה לא,

זה לא רק לבן – זו אומנות עתיקה עם ידע, כללים, ומסורת בת כ – 1000 שנים. בכל מקצוע אפשר לגלוש מעבר לכללים, אם בכלל, רק אחרי שלומדים את כולם. נגן הג'אז שולט בכלי בו הוא מנגן ומסוגל לבצע בדיקנות כל קטע של מוסיקה קלאסית, רק אז הוא מתחיל לאלתר. לחילופין תמיד אפשר להגיש לבן בקעריות סלט ולעסוק ב"ישראסאי". אולי כאשר נסגל את הכשרון היפני "להתבונן באבן הצומחת" בגן היפני (או במגש וגם בעציץ) נבין במה דובר... ותיק מעצבן
 

kfirik

New member
בנוגע לג'אז

שלום לכל חברי הפורום... ייתכן עד בטוח שבבונסאי אני לא מבין הרבה אך בנוגע לדוגמאת הג'אז יש לי מספר הערות....ראשית אתחיל בכך שג'אז זו שפה מקבילה לשפה הקלאסית ואיננה ענף שיוצא ממנה...ג,אז זו שפה שגלגוליה אינם במוזיקה הקלאסית אלה במוסיקת עבדים מאפריקה. הסיבה שג'אז היא שפה מורכבת לדעת אילו שאינם בקיאים בשפה זה מכיוון שבמהלך השנים גם אנשים שאינם "דוברי השפה" רצו ללמוד אותה מתוך סקרנות ואהבה טהורה,אז "אנשי העולם הלבן" ניתחו את הג'אז והגיעו למעין שורה של חוקים של "איך ג'אז בנוי ברמה ההרמונית ומלודית" וכך מלמדים אותו בתווים אקורדים ופירוקים... זה משול לכך שכשאתה אומר משפט אתה לא חושב על התחביר אתה פשוט מדבר בצורה חסרת אמצעים כך גם בג'אז דוברי השפה לא צריכים כללים כדי לדבר וזה לגיטימי אם אתה יודע את הכללים אבל מה לעזאזל איכפת לך או לשארית צאן מרעיתך המלומדים אם אנשים שאינם יודעים את הכללים רוצים לדבר ג'יבריש ולחשוב שהם מאסטרים? רק שתדעו שנגני הכינור הצוענים מרומניה הווירטואוזים לא למדו סולמות בדרך המקובלת אם בכלל.. בפורום המדבר על אומנות הייתי מצפה שתהיה יותר פתיחות וקבלה לניסוי וטעיה. זה לגיטימי! וזה קיים בכל תחום אומנות שאני מכיר!
 
אכן בג'אז איני מבין

אבל אני בטוח שגם נגני הג'אז וגם הנגנים הצוענים שולטים שליטה מופלאה בכלים בהם הם מנגנים - לפני שהם מתחילים באלתורים ונסוי וטעיה. נסיתי, כנראה באופן כושל, להעביר את המסר כי לפני שמתחלים באליתורים יש צורך לשלוט בכללים ובכלים. אדרבה אני מאוד בעד ניסוים אלתורים וחידושים - רק אחרי העץ הקלאסי הראשון... אבל בסך הכל אתה צודק, גם בבונסאי יש יוצרים גאונים שאינם זקוקים ללמוד את התאוריה והמעשה של אומנות הבונסאי. אני מהאנשים האפורים המאמין שדוקא בבונסאי הדרך ארוכה היא הקצרה. בסך הכל הרי רק מבחן התוצאה הוא הקובע - אולי נפסיק עם תאורית ונראה קצת תוצאות?
 

גיא קרן

New member
הסבר

ה"לבן" שלי כוון אך ורק לנושא הגלישה בפורום ולנושא ה"ברוגז" והפרישה ובשום אופן לא לנושא אמנות הבונסאי עצמה. אני מסכים עם דבריך.
 
תודה

אכן נושא "הברוגז" גבולי אבל גם "ותיק מעצבן" מתעייף "ממלחמה" מתמדת ומחוסר פירוגן, ובעיקר מתעייף לעשות אותה לבדו- לא דובר על פרישה אלא על השתתפות פאסיבית (ובלי בדיחות גסות על מפלגות דתיות וביצים...). מעניין שתגובה דומה בנושא "הברוגז" היתה באתר בחו"ל - לעניות דעתי, את שתיהן מאפיין מחד חוסר ידיעת הנושא מתחילותו ומאידך ההרגשה שה"ותיק מעצבן" חזק כסלע ויעמוד בעצמו כנגד כל גלי ה"ג'יפה" המתנפצים עליו - גם זה לעיתם מחמיא
 

jarnon

New member
Naka, John Yoshio

שלום משה קראתי את חילופי הדברים שלך בפורום ואני כמובן תומך בגישתך -קודם תלמד ואחר כך תתחיל להמציא. אבל מהכרטיס שלך למדתי שג'ון נאקה נפטר. הספרים שלו נמצאים אצלי כבר שנים רבות והם בעצם התנ"ך שלי בנושא הבונסאי. הגעתי כבר לעמוד 48 ואני מקווה שלא אגמור את הספר אף פעם. העצים שאני מציג היום בבית וילפריד הזורע מעוצבים ברוחו של ג'ון שלצערי לא יצא לי לפגוש אותו . בברכה יונתן ארנון
 

jarnon

New member
ביקורת עצים

שלום משה. קדימה! - תכסח . אני מאוד מחכה לביקורת מקצועית על כל העצים. אני עובד לבד, לא למדתי בשום קורס או קבוצה, אלא רק מספרים, אינטרנט וביקורים בחו"ל, לכן ביקורת מקצועית מאוד חסרה לי. כל הקשר שלי עם הפורום התחיל במקרה כאשר נמסר לי שחוג הבונסאי הישראלי מכין תערוכה בהזורע - שזה בעצם הבית השני שלי. לכן הכנתי את סדרת התמונות שקבלת מסאן תאי ומהתערוכה כל התמונות צולמו ב SONY DSC 828 (אם מי שהוא מתענין גם בצילום- כמוני) אני עוסק בבונסאי כבר יותר מ 20 שנה, ויש לי מהעצים בגילים שונים וחלקם נאספו בטבע והם יותר מ35שנה. אשמח לכל הערכה אומנתית , מקצועית ואחרת על כל עץ (וגם על הצילום) מאלו שפרסמתי בי יונתן
 
בקרות רצינית

נשמח כולנו לכסח - אולי כדאי שתעלה עץ אחד, תפרט כרטיס ביקור ו"תולדות חיים", וצלומים ממספר צדדים. נראה לי שיותר נלמד מנלמד...
אני לפחות לא מתיימר להיות מקצוען אבל לא אהסס להביע את דעתי. כמובן שנשמח אם תשתתף גם בחוג הבונסאי - פרטים על המפגש מפורסמים גם בפורום. גם אני מתעניין בצלום יש לי רק אולימפוס 3030, משונה אבל הרבה מאוד חובבי בונסאי בארץ ובעולם גם חובבי צילום.
 

jarnon

New member
התמונה במוזיאון

לא תאמין - אבל זו אימי בוחנת את העבודת של הבניקירלה. ד"א, גם בBONSAILALK התמונה קיבלה שבחים. יונתן
 

jarnon

New member
התמונה במוזיאון

לא תאמין - אבל זו אימי בוחנת את העבודת של הבניקירלה. ד"א, גם בBONSAILALK התמונה קיבלה שבחים. יונתן
 

סן תאי

New member
J.Y.NAKA

נחשב ע"י רבים לגראנד מאסטר של אמנות הבונסאי. נפטר במאי השנה בגיל 90.
 
למעלה