פחד מרעשים וזרים

Karambula1

New member
פחד מרעשים וזרים

שלום,

בני בן 1.8, כבר לפני כמה חודשים הבחנתי שהוא פוחד מרעשים (למשל - שואב אבק, מיקסר וכו'). ניסיתי לחשוף אותו לרעש בצורה מבוקרת ולהראות לו שהמכשיר "לא עושה כלום" (עם הבן הגדול שלי זה עבד), אבל הוא ממש צרח בהיסטריה אז הפסקתי עם זה. בזמן האחרון הפחד מחריף, גם מבחינת התגובה שלו וגם מבחינת רעשים נוספים שמפחידים אותו, למשל משאית שעוברת ברחוב. השיא היה השבוע עם מטוס קל שחלף כמה פעמים בשמיים (היינו בחצר) והוא פשוט התכופף כאילו ניסה להתחבא, פרץ בבכי היסטרי ואז רץ אלי ולא עזב אותי. המטוס חלף כמה פעמים ובכל פעם הוא הגיב ככה.

בזמן האחרון הוא גם מאוד פוחד מגברים זרים (מנשים דווקא לא). רץ אלי מחבק אותי ורוצה על הידיים וממש מתחפר לי בכתף. אתמול היינו בחוג שלו וילדה אחת באה עם אבא שלה (תמיד היא באה עם אמא) והוא פשוט לא היה מוכן להשתתף, רצה רק להיות על הידיים שלי.

אז האם זה נורמלי, האם מעיד חלילה על משהו ואיך אפשר לעזור לו להתגבר?
זה מוזר לי בעיקר כי הוא ילד נינג'ה כזה שמטפס וקופץ ונופל ובודק כל דבר בלי חשבון בכלל...

תודה!!
 
פחדים

הי.
התופעות שאת מתארת אופייניות ושכיחות בגיל הזה. חשובה התגובה שלכם: לתת לגיטימציה לרגש (לא לנזוף או ללעוג או להגיד זה שום דבר) ולשדר רוגע ובטחון. חשוב לא להגזים בתגובה אליו ולעשות "עניין" מהפחד. בהדרגה הוא יתגבר, בעיקר בעזרת הרוגע והשלווה שלכם שיתנו לו בטחון.
הסברים הגיוניים לא כ"כ יעילים כי מדובר בתגובה אמוציונלית, לא רציונלית ,הניזונה מהדימיון ומהטישטוש בין דימיון למציאות.
בהצלחה!
יפעת
 
תודה יפעת

אשמח לחידוד בעניין התגובה שלנו. הכוונה היא למשל לחבק ולהגיד ״אמא שומרת עליך״?
 

iameden

New member
אני אמנם לא יפעת אבל אני יכולה להציע לך בנתיי

להיות אמפטית לפחד שלו, לשקף את הרגש שלו ולא לגונן יותר מדי כי אז הוא עלול לחשוב שיש ממה לפחד.
למשל-
אם עובר כלב והוא מפחד ואני אומרת לו שאין מה לפחד, אז מבחינתו אני לא מבינה כלום. אבל אם אני אומרת לו שאני רואה שהוא מפחד ושזה יכול להיות מבהיל שכלב רץ אליך כשאתה לא היית מוכן לזה, אז הוא מבין שאת מבינה... הייתי מחבקת וכדומה אבל לא מגוננת עליו בגופי (אלא אם יש סכנה), כדי לתת לו תחושה שהכל בסדר ואמא לא מרגישה שום איום.

הפחד שלו מגברים יכול להיות קשור לשלב התפתחותי. איך הוא עם גברים שהוא מכיר?

ולעניין הרעשים-
הייתי אומרת שזה באמת יכול להיות מבהיל שיש כזה רעש ולא יודעים ממה הוא..
ואז לומר לו ממה הרעש נובע וכמה זה יכול להיות מציק שיש רעש כל כך גדול...
ואם את יכולה, להכין אותו מראש לרעש.
עכשיו יהיה רעש של שואב אבק. אתה זוכר איך נשמע רעש של שואב אבק?

אם הוא ממשיך לפחד מרעשים וזה הולך ומתעצם, הייתי בודקת האם יש סימנים נוספים לקושי בויסות כי לעיתים קרובות קושי בויסות חושי יכול להיות קשור לקושי גדול עם רעשים חזקים, מגע חזק/חלש, טעמים חזקים, מרקמים וכדומה (אם הוא בגן הייתי קודם כל בודקת עם הגננת מה היא רואה והאם זה יכול להתאים).
 
למעלה