עתודה בהסטוריה

Fleur

New member
עתודה בהסטוריה

שלום לכם, ראשית אני מניחה שההודעה שלי בקשר לבחירת מקצוע לעתודה תראה קצת לא במקום בתקופה זו של השנה שבה רובכם עסוקים בבחירת קורסים ואני מודעת לעובדה שאתם, כמו רוב העתודאים שאני מכירה, בוודאי לומדים מקצועות טכנולוגיים, אבל בכל זאת אשמח אם תענו לי על מספר שאלות. אז ככה, אני כרגע עושה שנת שירות, ואני שוקלת לקחת עתודה בשנה הבאה בהסטוריה: 1. בנוסף להסטוריה כחוג ראשי אני מעוניינת לקחת גם כחוג מישני מקרא (מקצוע אשר לא מופיע ברשימת המקצועות לעתודה), האם הדבר אפשרי? 2. עד כמה מעניינת העבודה במחלקה להסטוריה ועד כמה ניתן להתקדם שם (מבחינה מקצועית),מכיוון שאני שואפת להיות ברבות הימים מרצה באוניברסיטה, והייתי רוצה לצבור ניסיון במחקר היסטורי במסגרת הצבא, אבל האם זה רלוונטי להשתלב בחיים האקדמאיים לאחר חמש שנים בצבא? 3. עד כמה הצבא יתערב לי בבחירה של הקורסים אותם אצטרך לקחת? 4. האם יש אמת בשמועות שבזמן האחרון נותנים פחות ופחות לצאת ללמוד תואר שני במסגרת הצבא? והאם, במידה וארצה, אוכל להמשיך לתואר שני במקרא במיסגרת הצבא (בתנאי, כמובן, שבכלל יאשרו לי ללמוד אותו לתואר ראשון...)? 5. האם ניתן ללמוד במסגרת הצבא במסלול ישיר לתואר שלישי? 6. היכן משרתים רוב העתודאים שלומדים הסטוריה? 7.יש לי ציוני בגרות גבוהים, אבל מקצועות הבחירה שלי הם מדעיים, פיזיקה ומחשבים, האם זה ייפגע בסיכויי הקבלה שלי למקצוע הומני? 8.ושאלה אחרונה וחביבה- אני יודעת שבשנה שעברה בכדי להתקבל לעתודה דרוש היה ציון פסיכומטרי מעל ל 550, אבל לאור העובדה שבשנה הבאה מותר יהיה להתקבל גם עם ציון סכם (והסם שלי הוא הרבה יותר גבוה מעל 550), האם במיקרה שציון הפסיכומטרי יהיה נמוך מהדרוש, אוכל להתקבל לעתודה לפי הסכם? תודה מראש על התשובות!
 

lutaty

New member
קודם כל קבלי ../images/Emo39.gifעל כניסתך הראשונה

תמיד רציתי לתת פרח!!! דבר שני: אני אענה רק במה שאני חושב שאני פחות או יותר מבין אינני חושב שניתן לבחור מקצוע שאינו קשור לעתודה!!! לא יאשרו לך. אלא אם כן תקחי את הקורסים האלה להעשרה עצמית!! בואי נגיד שזה בשבילך אם זה מעניינן אותך כמו למידת שפה!! לגביי התקדמות בזה אין לי מושג. אין קשר בין מה שלמדת בבית הספר לבין מה שלתלמדי באוניברסיטה, נהפוכו הסיכויים להתקבל לטכניון יעלה לך למשל אם למדת מקצועות טכנולוגיים, כי הבונוסים עליהם יותר רציניים!! תיהיה עדיין חייבת פסיכומטרי של 550 לפחות או של רף חדש שהצבא יקבע. וזאת מפני שזה המסנן הרשוני של העתודה. מי שקיבל פחות מזה פשוט יורד מן המשך המיונים. מקווה שעזרתי מעט בברכה תומר
 

yoavsc

New member
מכיוון שאני לומד מקצוע ריאלי

אז יש לי תשובה רק לסעיף 7. לא. חד משמעית . אין שום קשר בין המקצועות שבהם נבחנת בבגרות לבין סיכוי הקבלה למקצועות הומניים באוניברסיטה. (גם לא במקצועות ריאלים, חוץ ממקומות שנותנים בונוסים גבוהים יותר למקצועות ריאלים, או מציבים רף של כמות יחידות ריאלית דרושות). רק ממוצע הבגרות, הציון הפסיכומטרי וציון המצרף משנים משהו בסיכוי הקבלה (למקצועות הומניים)
 

oronb

New member
../images/Emo45.gif נכון

אני בתיכון למדתי 5 יחידות מתמטיקה, 5 פיסיקה ו5 מדעי הטכנולוגיה (בכולם הוצאתי מעל 98) והתקבלתי למדעי המדינה באת"א.
 

שמש27

New member
היסטרייה של שאלות... ../images/Emo13.gif

אני צריך מזכירה... 1. כן. את מצהירה על ראשי, והמשני לא מענין את העתודה. אגב, את בטוחה שאפשר היסטוריה בעתודה ? אני לא. איפה בודס עם החוברת הניצחית שלו ? 2. למה לא ? אני מכיר הרבה מאד אנשים שחזרו מהתעשיה (בוא נגיד, מ"בחוץ") לתוך חיי האקדמיה, ונהיו מרצים או חוקרים. אין בזה כללים. אין לי מושג כמה זה מענין - אבל אם התחום מענין אותך, ואת בעלת "כתפיים רחבות" ולא בכיינית - את תסתדרי. ברור שתתקדמי, ברור שתצברי ניסיון. הכל תלוי בך - ובקצת מזל. 3. הצבא לא מתערב בקורסים, כל עוד את עומדת בדרישות המוסד לתואר. תביאי דיפלומה מהסוג שהתחייבת אליו - וזה הכל. 4. יש שמועה כזאת, וזה נובע הן מגל הקיצוצים האדיר (באמת אדיר !!! אין אוכל אפילו !!!) שעובר על הצבא, והן מכמה יחידות שהחליטו שאי אפשר לעשות תואר שני לא בזיקה למקצוע, והן מכמה יחידות שפתאום שלפו את סעיף "הצינון" (שנתיים בין תואר לתואר) - שאגב - באכ"א לא אישרו את זה בכלל, וזאת גחמה פרטית ומיותרת - אז את מבינה. בכל מקרה, ההטבה הבסיסית לעתודאים, בדמות לימודי תואר שני החל משנת השירות השניה - שרירה וקיימת. זאת החלטה של ראש אכ"א, ולא בקלות תתבטל - ואם תתבטל - תאמיני לי שנדע. 5. סיכוי אפס עד מינוס 32 מעלות. מספר הלומדים לתואר שני ושלישי בזמן הדח"ש הולך ומתקצץ כל שנה, ועומד היום על מספר בין 5 ל 10 - לכל המקצועות גם יחד. רוב ההקצאות ניתנות (מן הסתם, לפי יחס הלומדים לתואר ראשון) לבוגרי מקצועות הנדסיים וטכנולוגיים - וגם הם נדחים כיתושים מול נורה כחולה. כשתגיעי, תנסי, אולי, הלוואי. 6. ביחידות באכ"א, באגף התיכנון, במודיעין ועוד. 7. כמו שאמרו כאן - לא. הן המוסד והן העתודה, מחפשים את האנשים הטובים ביותר בכל מקצוע - לא משנה מה הם למדו בתיכון. 8. מי אמר לך שבשנה הבאה יתקבלו לפי סכם ? אני ממש לא בטוח. בכל אופן - תשקיעי בפסיכומטרי - זה עוזר. מאד. בהצלחה, מקווה שעזרתי...
 

yoavsc

New member
באמת בקשר ליתושים

הם נמשכים יותר לנורות כחולות?
 

שמש27

New member
מה נהיינו, שאלה קטנה ? ../images/Emo8.gif

ערוץ 251 בממיר שלך - פורום מעולה !!! (ויש שם גם במאמרים הפתעה...
) כל החרקים המעופפים מנווטים את דרכם בעולם (בימים הבודדים שהם חיים) לפי אור הירח ואורות הכוכבים החזקים. לכן, בראותם מקור אור חזק, חושבים הם כי הגיעו אל המנוחה והנחלה - עד שהכפכף העצבני של שמש משיגם - ובא לציון גואל, ולקיר - כתם אדום. יהי זכרם ברוך.
 

lutaty

New member
רוע לב ממש, מפריע לך שהם ניצלים

להם להנתם החום המדהים של "הקטלן"???
 

yoavsc

New member
את שאלה קטנה אני מכיר

אולי תכתוב מדריך שמש לניווט באמצעות אורות הכוכבים?
 

omri-segal

New member
מדקיך שמש ליתושים לניווט באמצעות...

אורות הכוכבים :) שידעו מתי הגיעו לקיר של שמש, ומתי לכל מקום אחר...
 

NetMaster

New member
בקשר לבחירת מקצוע משני

שמש, אני חייב לחלוק עלייך כאן בקשר למה שאמרת על בחירת מקצוע משני - אני מכיר מקרה שבו הצבא כן התערב בבחירת מקצוע משני, ככה שאני לא בטוח אם מה שכתבת נכון לכל המקרים. חבר שלי שהלך ללמוד מדעי החיים כמקצוע ראשי, ביקש ללמוד פסיכולוגיה כמקצוע משני, אבל הצבא לא אישר לו - הוא איפשר לו ללמוד סוציולוגיה כמקצוע משני, שזו הייתה הבחירה השניה שלו. בכל מקרה, הוא התחיל ללמוד במסלול שהצבא איפשר לו, ואחרי סימסטר אחד והרבה מאוד מכתבים וטלפונים למדור עתודה, בסוף אישרו לו ללמוד את המקצוע המשני שהוא רצה! ככה שאני לא בטוח שהצבא מאשר כל מקצוע משני - אני מניח שגם פה יש התחשבות מסוימת במה הצבא צריך ומה הצבא לא צריך - לא כל דבר הצבא יאשר!
 

NetMaster

New member
סימני קריאה זה טוב

סימני! קריאה! זה! דבר! טוב! הדגשה עומר.... הכל עניין של הדגשה....
חוצמזה, לשים סימני קריאה זה תמיד יותר נחמד מלשים סתם נקודה!
 
תגובתו של עתודאי להיסטוריה

נכון, מספר העתודאים הלומדים מקצועות הומאניים הנו זעום בהשוואה למספר הלומדים מקצועות טכנולוגיים, ועל פי רוב יחסם של האחרונים כלפינו נע בין זלזול תהומי לרחמים (את תגובתי לגישתם האטומה וצרת האופקים, הנובעת מנוקשותה וטמטומה של החברה הטכנוקרטית בה אנו חיים, תוכלי למצוא בהודעותיי הקודמות). יתר-על-כן, כולי רינה, גילה ודיצה על כך שקיימים צעירים נוספים הרואים בלימודו של החשוב וההכרחי שבמדעי הרוח - מדע ההיסטוריה - ערך עליון. קצת פרטים על עצמי לפני שאני מתחיל: עתודאי שנה ב' ליחסים בינלאומיים ולהיסטוריה (במגמת היסטוריה צבאית) באוניברסיטה העברית. אחרי ההקדמה הזו, אשתדל לספק מענה לשאלותייך (סליחה מראש על שגיאות כתיב ו\או תחביר). 1. ככל הידוע לי, צה"ל אינו מאפשר ללמוד בחוג למקרא, מהסיבה הפשוטה שאין לו צורך בבוגרי מקצוע זה (קל וחומר בבוגרות המקצוע, אם נניח שהשיבוץ האפשרי היחיד - וגם זו השערה - הוא ברבנות הצבאית). אם את בכל זאת מעוניינת לבחור בחוג כחוג משני, ודאי כי את מדווחת על כך למדור ומקבלת את אישורו הכתוב. 2. ההגדרה "מעניינת" היא סובייקטיבית ומשתנה מאדם לאדם. אני מחשיב למעניין מחקר היסטורי הכולל עבודה עם מקורות סודיים עד סודיים ביותר, בין היתר מידע על סדרי הכוחות בכל מלחמות ישראל, פריסתם ומהלכיהם הטקטיים, או האסטרטגיה המדינית והביטחונית שנקטו ממשלות ישראל וקברניטי צה"ל באירועים שעיצבו את פני המדינה. בוודאי היית עדה בחודשים האחרונים לגל העניין הציבורי במחקריה של המחלקה על מלחמת יום הכיפורים. אני הייתי רוצה לעבוד עם משהו כזה. המגרעה היחידה, אולי, עשויה להיות העובדה שאת אף פעם לא מקבלת קרדיט על מחקר עצמאי שאת עורכת, פשוט כי אין מחקרים עצמאיים. כידוע לך, מחקריה של מחלקת היסטוריה המתייחסים לשנים 1956 ואילך אינם נגישים לציבור ולכן אסור לך לפרסמם. לגבי שאיפותייך המקצועיות - לי יש תכנון זהה. אנא, קחי בחשבון את הפרט הבא: כפי שאת בוודאי יודעת, אין אפשרות ללמוד את ההיסטוריה האנושית בכללותה, ולפיכך המקצוע מחולק לאלפי חלוקות ותתי-חלוקות (חלוקה תמטית, חלוקה גיאוגרפית, חלוקה כרונולוגית וכו' וכו'). כעת, נסי לחשוב אילו נושאים עשויים לעניין גוף כצה"ל: כבר הצטמצמו לך תחומי העניין, נכון? הנקודה שלי היא, שאת לא יכולה ללמוד מה שבא לך: את מוכרחה לחשוב האם וכיצד ישרת נושא זה או אחר את עצמך כהיסטוריונית בצה"ל, ואת צה"ל כגוף המפיק תועלת משירותייך. כך, למשל, קורסים כמו "חינוך ילדים בעכו הצלבנית", "פשע ומיניות בימה"ב המוקדמים" או "מבוא לתרבות יפן המסורתית", על אף העניין הרב שבהם, לא יעשירו את עבודתך במחלקת ההיסטוריה של צה"ל. לעומתם, קורסים מתחומי ההיסטוריה הצבאית והמדינית (העולמית והישראלית, ובמיוחד בהקשר הצה"לי), ההיסטוריה של עם ישראל (בעת החדשה), ההיסטוריה הפוליטית של המזרח התיכון (בעת החדשה) - אלה יהיו בעלי ערך רב יותר. עוד דבר שחשוב לי להוסיף בעניין הזה - אני מאמין שהמיומנויות שרכשתי במסגרת לימודי בחוג ליחסים בינלאומיים משלימות את הידע ההיסטורי שאני צובר בחוג להיסטוריה ומעניקות לו נדבך תיאורטי (בחוג זה אני מתמקד בלימודים אסטרטגיים). אם גם את שואפת להתמקד בתחום (למה לא בעצם, ממילא אין כאן מספיק בנות), אני ממליץ לך לבחור בחוג הזה כחוג משני. כמי שמתעתד להיות היסטוריון צבאי (מאז ומתמיד היה לי "ג'וק" כזה), שירות במחלקת ההיסטוריה של צה"ל יהווה מבחינתי קרש קפיצה אדיר לקראת קריירה אקדמית. לגבי שאלתך האם זה רלבנטי להשתלב באקדמיה - רלבנטי מאיזו בחינה? בואי נניח שאת לוקחת פסק זמן של 3 שנים (בהנחה הסבירה בהחלט שלא יאפשרו לך ללמוד לתואר שני בהיסטוריה במהלך הסדיר) - אינני רואה קושי ללמוד לתואר שני במהלך שירות הקבע, על חשבון זמנך הפרטי, כפי שעושים קצינים רבים בימינו. מותר אף להניח שמחלקת היסטוריה מעודדת את קציניה לעשות זאת. בכל אופן, את מסיימת את התואר השני (+ תיזה) במהלך שלוש שנים (פרק זמן של שנתיים נראה בלתי אפשרי בתנאים הללו). כך את משתחררת בדרגת סרן, כשאת בת 27, עם תואר שני בהיסטוריה + 6 שנות נסיון במחקר היסטורי. אם תיגשי במצב זה לכתוב דוקטורט, יתנו לך כבר להרצות בתור דוקטורנטית, וזה יהיה השלב הראשון שלך בתור מרצה. 3. הצבא עצמו לא מתערב בבחירת הקורסים, אך כפי שהמלצתי - אל תקחי דברים המנותקים ניתוק מוחלט מההווי הצבאי-מדיני. 4. אל תבני על זה. תצאי לתואר שני כשאת בקבע. 5. אל תבני על זה. קבלה למסלול הישיר לדוקטורט היא משימה קשה במיוחד. בכלל, אל תקלי ראש במקצוע הזה - אנשים רבים נושרים ממנו כיוון שהם לא עומדים בעומס. אני שם לב שאת מאוד מאוד אמביציונית - רוצה להיות מרצה עוד לפני שכף רגלך דרכה במזכירות החוג - אבל אני מציע לך לקחת את הדברים לאט לאט. מקצוע ההיסטוריון הוא מורכב מאוד, כך שמרצה טוב איננו בהכרח חוקר טוב, ולהיפך. 6. אחרים יכולים לענות על השאלה הזו טוב ממני. 7. כלל לא. 8. לא. השקיעי בפסיכומטרי. החוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית, למשל, הנחשב למוביל בארץ ובעולם בתחום היסטוריה הצבאית (עם "כרישים" כמו ון-קרפלד, נאור וקדיש) נמצא כעת במגמת העלאה רצופה של סף הקבלה, כתוצאה מעליה מפתיעה בביקוש.
 
למעלה