עצה חמה לעומדים בפני גיוס.

לא רק זה

גם שלילת החופש האישי, חוסר האונים מול גורם המערכת ושררת בעלי הדרגות כלפי החיילים, הטלת משימות משפילות וחסרות הגיון, האטימות. יש צורך להוסיף? זה שאתה בוחר להשלים עם זה כי אתה מאמין בנכונות השיטה אינו מחייב אחרים. לגבי מה שאמרת, אם כולם יודעים שזה שטויות למה להמשיך להשתמש בזה?
 
לחייל בלאי-אני מופתע...

אני נדהם: האם אתה באמת כל-כך פגיע ונאיבי? מה חשבת? שבצבא תבוא, תעשה כמה מסדרים, תקבל מדוים ונשק ותלך להסתובב ולעשות מה צתרצה? זה צבא בנאדם.. שלילת החופש האישי משמשת כדי לבנות מקבוצת האנשים המפוזרת והמבולבלת באה לבסיס הטירונים, את קבוצת הלוחמים המגובשת והיעילה שתצא ממנו.. חוסר האונים מול המערכת? זה כבר תלוי בפז``ם: כשאתה טירון, אתה באמת לא יכול לשנות במידה משמעותית את סדר היום שלך, ובמסלול אחר-כך (ביחידות המובחרות, בגדודים זה נקרא ``אימון מתקדם``) אתה עייף מידי כדי לרצות לשנות משהו. אחר כך, בתעסוקה המבצעית והאימונים המערכת דווקא פתוחה אליך מאוד (תלוי כמובן מה אתה מבקש ואיך) משימות משפילות? אני לא קיבלתי כאלה מעולם. אם כבר, ראיתי את זה כמשימות מצחיקות (``לעשות מתח עם שק חול קשרו לרגליים``). לא צריך להיות כ``כ פגיע ורגיש... יוני
 
גם אני מופתע

הצבא יעיל? ממתי? חוץ מזה אם יש כ``כ הרבה אנשים שנפגעים וכ``כ מעט שמרוצים באמת מהשירות אז אולי משהו לא בסדר בשיטה. מוזר אבל דווקא באתי ממושמע מאוד לצבא ובהמשך למדתי לזרוק זין על המפקדים ועל הפקודות אז אל תספר על חבורה של ילדים מבולבלים. זה שזה מתאים לך לא אומר שזה מתאים לכולם.
 
אם הבנתי נכון

``כ``כ הרבה אנשים נפגעים``? על מה אתה מדבר? אולי תופתע, אבל האנשים שיוצאים מהצבא ממורמרים ובהרגשה שסתם נדפקו ובזבזו זמן אלה כמעט רק הג`ובניקים. תשאל לוחם בצנחנים מה הוא חושב- והוא בטח יגיד לך שיש קטעים חרא והרבה לחץ, אבל בכלליות יש הרגשה של סיפוק. רוב התחושות שאתה מתאר הן של טירון צעיר בשבועיים הראשונים, ולא של וותיק כמו שתיארת את עצמיך. דרך אגב-איפה אתה משרת ובמה? רונן
 
תשובה...

מי שאמר שהוא ותיק זה לא הייתי אני, אלא על האש. אני הייתי חייל קצת יותר מחצי שנה. הייתי ג`ובניק ועברתי כמה תפקידים. כרגע אני משוחרר. נתקלתי גם ביחס מחפיר אבל גם בכמה אנשים נפלאים וביניהם גם קצינים. כל חבריי משרתים בצבא ואני גם דיברתי עם הרבה שהשתחררו אחרי שירות מלא. התחושות מעורבות, וכך גם התחושות שלי. אבל דבר אחד הוא נכון כמעט לכל מי שבצבא (ולא מדובר בטירונים) אומר שזה חרא, בין המשתחררים הדעות על השירות הן שונות. כמעט כולם אומרים שהצבא משנה את אופן המחשבה. האומנם לטובה? לא קראתי לא להתגייס כמו הבחור למעלה, אלא לחשוב ולפתח חשיבה ביקורתית במקום להצדיק את השיטה כמו שהיא. רוב הצבא זה ג`ובניקים, ואני לא יודע למה אתה מזלזל בדעה שלהם. אגב אני אצטט קרבי משוחרר אחד על הסיפוק שלו מהשירות - ``עכשיו אני יכול לבוא בטענות לכל אחד ולדרוש זכויות יתר``. זה הסיפוק שאתה מדבר עליו, שחלק ממנו זה הזלזול בג`ובניק ותחושת העליונות? למעשה זה בדיוק מה שהצבא רוצה שתרגישו - תחושת גאווה מטופשת שהמפקדים והמנהיגים יכולים לנצל כדי שתשרתו את מטרותיהם. אולי סיפוק של גולנצ`יק דפ``ר שמתלהב ממטול הרימונים שלו? בכלל, הויכוח המקורי היה על מהות שיטת החינוך הצבאית, וכאן רלוונטית בדיוק אותה תחושה של טירון ולא של איזה קצין מנופח שנהנה מתחושת הכוח, או של סמ``ר שמגרבץ באוהל שלו בזמן ש``צעירים`` מנקים את השירותים שלו.
 
אז אני מצטרף אליך (חלקית בלבד)

אני רוצה להצתרף אליך ולומר למלש``בים: לא משנה לאיזו יחידה תתגייסו, למשמר הגבול, צנחנים או סיירת כלשהי, אל תצפו ל-3 שנים (או יותר) של זהב וחלומות וכיף אחד ארוך. הצבא הוא מקום תובעני, שדורש מהחייל לתת את כל מה שיש לו. מי שמנסה ללכת ראש בראש עם הצבא-נדפק, חד וחלק. אל תבואו לצבא בגישה של ``אני התגייסתי לקרבי-מי יכול עלי?!?`` כי מהר מאוד תראו שכל מפקד יכול עליכם-ובקלות. תבואו לטירונות בגישה של ``אוקיי, אני חדש עכשיו בעולם חדש לגמרי, ואני מנסה ללמוד כמה שיותר חומר ולצבור כמה שיותר נסיון במינימום זמן, תוך כדי הפגנת מירב הכישורים שלי.`` בגישה כזאת תרוויחו שני דברים: א-המערכת ``תאהב`` אתכם, כלומר- אם המפקד יקלוט שאתם בראש שלו ולא באים לעשות בלאגן ולזרוק זין, הוא ילך איתכם בטוב ויכול להיות ממש סחבק אתכם (כן, כן, אפילו בטירונות) ב-אתם באופן אישי תרגישו סיפוק גדול יותר, תתאקלמו ותתרגלו מהר וטוב יותר, וגם לא תרגישו שהמערכת ``רודפת`` אחריכם כל הזמן, אלא צועדת איתכם. בקשר למה שחייל-בלאי אמר על המשפט של הקרבי ההוא: תזכרו שאף אחד לא הכריח אתכם ללכת לקרבי, אתם התנדבתם. ולכן אין לכם זכויות יתר על אף אחד. אתם בחרתם את דרככים וזה מספיק. יוני (כוס אמק מאיזה אימון אני חוזר... אינעאל העולם...) :)
 

יניב10

New member
תגובה

למה טירונים צריכים להרגיש שהם כלום אז הוא מפקד אז מה... הוא בסה``כ גדול בשנה ממך והוא חושב שהוא אלוהים יש גבול לזלזול. לא להסתכל בעניים למה מי אתה בכלל?
 
זה חלק מהמבחן

או לפחות ככה אני תמיד ראיתי את זה. חשבתי שזאת הדרך שלהם לסנן אנשים עם קשיי הסתגלות או בעיות אם היררכיה..
 

RELIK

New member
אני איתך H-)

יוני יקר, פעם ראשונה שאני נכנס לפורום הזה ודעותיך ממש מצאו חן בעיני! יש לכמה אנשים פה בעי-יה מהיסוד! אין כזה דבר לא לשרת בצה``ל! בעיני לא לרצות לשרת בצ``הל זה נראה מגוחך, זאת אומרת, יש לך מדינה נפלאה כזאת ואתה צריך להגן על כל מילימטר שבה, מתוך אהבת הארץ ערך האדמה העליון נכון, מותר וצריך לבקר את המערכת הצבאית, אך מפה ועד לצאת בהכרזה לא לשרת זה טעות איומה, וזה תסמין שאני מזהה בקרב בני-הנוער שאני חלק מהם אין מוטיבציה!! אין ערך למדינה הזאת יותר?!? אני סי-ימתי תיכון בקיץ שעבר ואני בסיומה של שנה יג` במכינה קדם צבאית במרכז יהודה ושומרון, אני מתגי-יס באוגוסט וכל יום שעובר אני רק מחכה כבר לגיוס המיוחל!!!! וואו, סוף סוף יש לי הזדמנות להגן על אדמה כזו קדושה, אני הי-יתי לפני פסח בגיבוש שנראה שגם אתה עשית ועברתי אותו ואני רוצה לומר לכל מי שחושב שאין לו מספיק כושר וכל השטויות האחרות, שהכל בראש!!! אם אתה באמת רוצה להגיע ל-``יחידה`` אף אחד לא יעצור בעדך חוץ מעצמך! ראיתי שאנשים שאלו לגבי ניתוחי לי-יזר, אני עשיתי את הבדיקות אז לגבי מט``כל אין בעיה עד מספר 1.5 צילינדר 0.25 ושייטת שום דבר לא הולך!! ולכל השבוזים למיניהם צאו מהראש האגואיסטי הזה אתם לא הראשונים ובטח לא האחרונים שקרעו ויקרעו את התחת בצבא!!
 

יניב10

New member
תגובה

יש כאלה שהולכים לקרבי בגלל הערבים ויש כאלה שהם פטריוטים ויש כאלה מחוסר ברירה.
 

jedi knight

New member
יניב

אבל עדיין רוב (אולי אלה עם פרופיל 97 לא) אלה שמגיעים ליחידות קרביות ביקשו את זה בבקו``ם או שהתנדבו למסלול התנדבותי ושירות ביחידה קרבית זה קשה מה לעשות , ומשעמעת קשוחה זה דבר שאי אפשר בלעדיו בצבא הרי אם יהיו לך חיילים לא ממושמעים ולא יצייתו לפקודות אז למשל אתה עלול למצוא את החיילים במצב לחימה ולא מסתערים כי כל אחד דואג לעצמו !! תחשוב על זה ומי שחושב שמסגרת קרבית לא מתאימה לו אז שלא יתנדב או שיבקש זאת וגם מי שיש לו פרופיל גבוה זה לא באמת בעיה גדולה להוריד גם גובניקים תורמים לצבא בדרכם ואי אפשר בלי הגובניקים אז אין מקום לזלזל בהם !!!!!!
 

יניב10

New member
אל תצחקי.תקראי מה עברתי

אני באתי לצבא עם המון מוטיבציה ניפצעתי בגב במהלך הטירונות.הייתי אמור ליהיות מ``כ.הפכתי ליהיות ג`ובניק היחס משפיל וזה לא משנה אם את קרבית או לא.המ``פ שלי בבקו``ם היה סמל שנפצע כששרת בחרוב והוא מתנשא עליך אפשר לחשוב מיהו בכלל.הרס``פ שלי קיבל צ`ופר הוא שרת בנח``ל ועכשיו הוא בבקו``ם וגם הוא חושב שהוא אלוהים. צריך להראות להם מה הם באמת שווים ולהחזירם למציאות. דבר שני עקב הפגיעה בגב יש לי בעיה עם הרמת משאות את חושבת שאת משהו מהמפקדים זה עיניין שאני לא מסוגל לסחוב את הציוד האישי שלי בכלל לא. קיבלתי פטורים שלא כובדו וגם כדורים נגד הכאבים וזריקה פעם אחת אחרי שהרגשתי שהגב שלי מתפרק מרב כאבים.אז אל תספרי לי מה זה צבא.צבא זה גוף חסר שכל ורגשות.אם את הולכת בלילה לחובש ומראה לו אישורים על הפציעה ויש לך כאבים חבל``ז והוא נותן לך אקמול למרות שיש לך כדורים יותר חזקים זה לא זלזול לא לשלוח לבי``ח כי אין רופא שיטפל בך? הרופאים ממש צוחקים לך בעניים : ``חייל איך אני יכול לעזור לך?`` אז מה את אומרת על זה שעכשיו אני עם פרופיל 24 לחצי שנה כדי לטפל בעצמי לאחר שהיתה לי בעיה ידועה והצבא פשוט עשה ממנה צחוק.ביום שעזבתי ראיתי את המ``פ שלי בבקו``ם ואמרתי לו אתה רואה מה הסגל שלכם גרם לי.הוא לא הבין מה אני רוצה ממנו איחל בהצלחה והחלמה מהירה.ואני שואל למה מצבים כאלו מתרחשים בימנו? למה עושים צחוק מחייל והמ``כ אומר לו ``מה אתה רוצה שאני יעשה? שאני יסחוב או אין לי מה לעשות.`` עכשיו אני סובל יותר ממה שסבלתי ולמי אכפת לצבא בטח שלא אכפת.בנתיים אני מנסה לשקם את עצמי ללא ניתוח. תשפטי בעצמך ואני מקווה לקבל תגובה.
 
אולי הבאת את זה על עצמיך

תפקידך הוא לא לשים מפקדים במקומם או לתקן את דרכיהם. גם אני (כמו כל חייל) הרגשתי לפעמים בטירונות שהמ``כים הם חבורת אהבלים שתפסו עלינו תחת. אז מה? אבל גם אם זה נכון, זה המצב וככה זה. יש להם את הסמכות, ועם תלך ראש בראש נגדם, הם ישתמשו בה נגדך. לעומת זאת עם תעבוד איתם האינטרסים יהיו משותפים והם יוכלו לקדם גם את העניינים שלך. סליחה על השגיאות ולילה טוב (כוס-עאמק עוד שעתיים צריך לקום שוב) יוני (נרדם על המקלדת ומחכה שהפקידה תעיף אותו לחדר)
 
שים לב מה אתה אומר

שהוא היה צריך להמשיך לפגוע בבריאות שלו רק כדי לא לעצבן את המ``כ? הרי חובתו של המפקד ליישם החלטות של הרופא. חוץ מזה בצבא אם לא תעשה רעש אף אחד לא ישים עליך ורק ככה משיגים דברים (או פרוטקציה). שווה בעקרון חבר של המפקד/ת (מנסיון), אבל אם אתה סתם שקט וצייתן רק יסנג`רו אותך יותר. חוץ מזה שים לב שהוא דיבר לא רק על טירונות.
 

יניב10

New member
צודק

לא דיברתי על הטירונות דיברתי כללית.דבר נוסף שלמדתי שאם שותקים אוכלים אותה ובגדול.במחשבה לאחור הייתי צריך להגיש קבילה נגד כל שרשרת הפיקוד. אולי עדיין לא מאוחר.
 

יניב10

New member
נראה לי שאתה לא נורמלי

תגיד אתה מכיר משהו נורמלי שירצה לפגוע בעצמו?
 

giladlvy

New member
שמע טוב מר בחור...

לי נראה ש- 1. אתה איזה ילד בן 17 שלא יודע מה זה צבא, ואוהב לשחק באש או 2. אתה ילד בן 21 שיודע מה זה צבא וזה הרים לו תאגו כמו שבחורה מרימה לו ת... תתחיל להוריד תאף. סה``כ, הצבא הזה נועד להגן עליך, עלי, ועל כל השאר, ובתפקיד ההגנה עוסקים בעיקר אלו בקו העימות, כמו שאתה היית (או לפחות כך אתה טוען). איפה היית בכלל? טבח בבסיס ``סודי``?
 
למעלה