על "נפלאות" מערכת החינוך

ליביתי

New member
על "נפלאות" מערכת החינוך ../images/Emo4.gif

אז בהמשך לסיפור ההוא, על סימון
גם בתשובות שגויות, עדכון קצר - דיברתי בזמנו בשיא הדיפלומטיות עם המחנכת. מסתבר שזו לא היא שמסמנת את הסימון, אלא המורה המסייעת. לפחות הובהר שזו לא הגישה החינוכית שלה וגם לא הראויה. ולאחרונה התברר שיש די הרבה ביטולי שיעורים. אז נכון, חורף, ומחלות, וקורה. אבל השבוע התברר לי שבמקום שיעור שהתבטל היה להם "שיעור חופשי" שמהותו היתה משחק חופשי בחצר בית הספר, ואם בכך לא די - זה נעשה בהשגחתם של 2-3 נערים מחטיבת הביניים, מכיתה ח'. וכשמתחילים לחפור - מוצאים. אז מסתבר שאותה מורה מסמנת ה
, היא זו שמלמדת אותם הנדסה, ולאחרונה היו המון ביטולי שיעורים שלה, שהמחנכת אפילו לא ידעה על כך. ועוד התברר שזו מורה שעד השנה היתה מחנכת של כיתות א-ב, ובגלל תפקודה הגרוע, ככל הנראה, "ירדה כיתה" להיות מורה מסייעת. והיא גם צועקת מאד על הילדים.
דיברתי שיחה ארוכה עם שתי חברות ועד ההורים. לדברי אחת מהן, די בעייתי להביא את הדברים בפני ועד ההורים המוסדי, כי מנהלת בית הספר יושבת שם, והיא כנראה מהסוג הנוקם ונוטר (כך סיפרה לי אותה אמא). סוכם שועד ההורים של הכיתה ידבר קודם כל עם המחנכת ובמידת הצורך תערך אסיפה של כלל ההורים איתה. ונקווה שמשהו מכל זה יעזור. אנחנו באמצע השנה, כך שעדיף לנסות לתקן עכשיו ולא להכות על חטא בסוף השנה.
 

dafnapo

New member
מה שתפוח אחד רקוב יכול לעשות לארגז שלם...

מרגיז, אבל טוב שיש לך שיתוף פעולה מצד הורים נוספים ואת לא בודדה במערכה. מקווה שהעניינים יסתדרו.
 

אורora

New member
יש לי כמה שאלות משלימות

1. מה זה מורה מסייעת? 2. מה הכוונה לימודי הנדסה בכיתה א? 3. מי שומר עליהם בהפסקות רשמיות? לפני שמתלוננים צריך לעשות סדר על מה מתלוננים? 1. על זה שהיא צועקת הרבה? לגיטימי אבל צריך לזה סימוכין. 2. על ההעדרויות? השאלה האם היא היתה חולה ויש לה פתק מהרופא (ןאז אין לכם מה להגיד) אן שהיא מתחפפת בלי לספר לאף אחד שזה כמובן חמור מאוד ומחייב תלונה. מה קורה עם הילדים שהיא איננה זה לא עניין שלה (בהנחה שבבית הספר יודעים שהיא איננה). אישית אני לא רואה בשיעור חופשי אסון גדול, להיפך זה נחמד אני זוכרת אותן מאוד לטובה בילדותי. האם ילדים בני 7 בחצר בית הספר סגורה, בהשגחת בני 14 זה דבר כל כך בעייתי ( באמת שואלת). 3. הדבר הכי מעצבן בסיפור שזה שמורה גרועה נישארת במערכת. וזה באמת מעצבן נורא וכניראה שאין מה לעשות נגד זה. עוד מגיע ציון לשבח לבית הספר שלכם שהיא "ירדה בדרגה" בקלות היית יכולה גם למצוא אותה בתור המחנכת של הילד וגם אז לא היית יכולה לעשות כלום ככה זה ניראה שלא ניתן לפטר עובדים/מורים גרועים. ואל ניתן לתגמל את הטובים. עצוב מאוד
 

ליביתי

New member
אז תשובות משלימות

1. מורה מסייעת זו מורה שנכנסת בנוסף למורה המחנכת. זה מאפשר עבודה קצת יותר פרטנית עם הילדים, או לפחות בקבוצות קטנות יותר. 2. לימודי הנדסה כשמם כן הם - קו שבור, קו עקום, משולשים, מרובעים. 3. בהפסקות הרשמיות יש מורה תורנית בחצר, שאמורה (אמורה....) לפקח, לראות שאין מריבות, שלא עושים דברים מסוכנים, לשמש מענה למצוקה כזו או אחרת של מי מהתלמידים. ולא, הכוונה לא להתלונן על הצעקות שלה, אם כי אם זה מוגזם אז גם על זה. אבל כשהיא נעדרת משיעורים והמחנכת גם לא יודעת על זה דבר, זה כבר נשמע לפחות מוזר וטעון בירור. ושיעור חופשי זה באמת נחמד וכיף. אבל כבר בכיתה א'? יש מספיק שנים לחגיגות כאלו. לא חייבים להתחיל בזה עכשיו, וגם ליצור איזו התנייה שמורה נעדרת = שיעור חופשי של משחק בחצר. מה עוד שאפשר היה לחשוב, וגם לעשות, אלטרנטיבות אחרות. באותו זמן הם היו מחולקים לשניים. חצי כיתה בשיעור עם המורה שלא הגיעה וחצי כיתה עם המחנכת. אפשר היה לאחד את הכיתה כך שילמדו כולם ביחד, אבל אין ספק שלמחנכת זה יותר קשה. ובעיני לתת ל-15 ילדים ומעלה, בני 6-7, לשחק בחצר כשילדים בני 13-14 משגיחים עליהם לא עומד בדיוק בקריטריון שלי של שמירה ראויה על בטחונם ובטיחותם של הילדים. זה דבר אחד אם אני לוקחת בייביסיטר בגיל הזה להיות במצב של אחד על אחד או כמעט אחד על אחד, וזה אחרת אם זה 2-3 נערים שאמורים להיות אחראים על 15 ילדים ואולי גם יותר, ובמיוחד אם בקבוצת הילדים יש גם כמה שהם יותר שובבים וכיוצ"ב. ואגב, בעיני זו גם מעילה באמון של חטיבת הביניים ששולחת את אותם נערים לבית הספר היסודי כחלק מפרוייקט 'מחוייבות אישית'. הם לא אמורים לתת שירותי בייביסיטר לבית הספר היסודי. ומסתבר שזו תופעה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, וגם הייתה רווחת בשנה שעברה בבית הספר הזה, בגיבוי מוחלט של המנהלת. אני בספק אם זה עומד בנהלים שקובע משרד החינוך.
 

אורora

New member
יפה אמרת "אמורה"

כמה ילדים יש בהפסקה בחצר....מן הסתם הרבה הרבה הרבה יותר מ 15. האמת בכנות לדעתי 3-4 נערים בני 13-14 כניראה משגיחים הרבה יותר מאשר אותה ה"אמורה" לסיכום לטעמי יש פה 2 נושאים שדורשים ברור/תלונה: 1. ההעדרויות שלא ידוע עליהם ( קודם לברר אם אכן באמת לא ידוע עליהם). אבל מצד שני אם לא ידוע עליהם אז מינה את בני ה 13-14 לשגיח על תלצידי כיתה א.? 2. השארת ילדי כיתה א בחצרר בהשגחת ילדי כיתה ח. אפשר לטעון שזה לא מספיק אחראי ( למרות שאישית אני לא חושבת כך) ואתם דורשים נוכחות מבוגר כמו בהפסקות. אני לא הייתי מתלוננת על השיעור החופשי. זה לגיטימי לתת לילדים שיעור חופשי. גם בכיתה א. המערכת תמיד עשתה את זה ותמיד תעשה את זה. את לא תשני את זה , גם אם זה מפריע לך. לכן חבל להתלונן על זה , מבחינת שמור את התלונות לנושאים חשובים.
 

ליביתי

New member
זה באמת עניין של השקפה אישית ../images/Emo39.gif

ו"נושאים חשובים" זה כמובן בעיני המתבונן. יש איזה בלבול בנתונים, ואולי לא הסברתי את עצמי היטב (בכל זאת, גם אני תוצר של מערכת חינוך לא משובחת), אז אנסה להבהיר - זה לא 3-4 ילדים בני 13-14, אלא 2-3. תגידי קטנוני? מן הסתם תכונה אופיינית ליחידניות
. והשיעור החופשי עם ילדי החטיבה כמפקחים היה לא באותן העדרויות של מורה סייעת, אלא בהעדרות של מורה אחרת. ולטעמי אם תוך פרק זמן של כשלושה שבועות היו להם כבר 3-4 שיעורים חופשיים, שבהם הם רק שיחקו, אז יש בזה איזה טעם לפגם ואולי זה מצביע על כך שבית הספר לא ערוך בכלל לבלת"מים של העדרויות? לא מלהיב. מזה שלא התייחסת לאיכות ההוראה (סימוני
על שגיאות), אני מסיקה שגם בעיניך זה נושא שכדאי שלא להתעלם ממנו. אין לי ספק שיש דברים שלא אוכל לשנות במערכת החינוך. לצערי את מרבית התקלות לא אוכל לשנות. לשמחתי שתי האמהות מועד ההורים, כמו גם עוד אי אלו אמהות שאיתן דיברתי, ראו את הדברים עין בעין איתי, הועד הוא זה שיתלונן. לא שיש לי בעיה מיוחדת להתלונן
. ואני מאחלת לך שבעוד שנה בדיוק תמצאי את עצמך מרוצה ממערכת החינוך שהילדונת תלך אלי ושלא תתקלי בקלקלות של המערכת ושלא תחווי את תחושת חוסר האונים מול קלקלות אלו. ואצלנו זו רק תחילת הדרך. כמו בעוד הרבה דברים שכרוכים בגידול ילדים, לעיתים ההתנסות האישית משנה את הפרספקטיבה.
 

אורora

New member
אני רק הבעתי את דעתי...

זה מה שאנחנו עושים בשרשורים מעין זה ברשת. את כמובן לא חייבת/צריכה לקבל את דעתי. מתנצלת מעומק ליבי על הטעות החמורה
של מספר ילדי החטיבה, מה לעשות הזיכרון אינו כמו פעם ובעוונותי זכרתי לא נכון את מה שכתבת. עדיין השינוי בנתון לא משנה את דעתי. ולמרות זאת בהחלט אמרתי לך שזה נושא מוצדק לחלוטין לתלונה כיוון שאת חושבת אחרת. אם את חושבת שלא משגיחים על הילד כראוי את זכאית/חייבת להתלונן. לא הזכרתי את נושא הסימון השגוי כי הבנתי שכבר שוחחת עליו עם המחנכת. לא הבנתי שנושא תלונה חוזרת עומד על הפרק ( אלא אם זה ממשיך...אבל הפעם אחרי שבדקתי זה לא מכתבת בהודעה שלך) נישאר חלוקות בנושא הבעיתיות בנתינת שיעור חופשי שמורה נעדר ועוד יותר על הכדאיות בתלונה. לא משנה מה יגידו לך את מערכת החינוך את לא תשני והיא נוהגת לתת שיעורים חופשיים שמורים נעדרים. וכן אני עדיין גורסת ששווה להתלונן על הדברים החשובים יותר ולא על ה כ ל ... אין לי ספק שאני אחווה את קילקולי המערכת ואתבאס עליהם מאוד. גם היום זה כבר קיים. אבל צריך להיות ריאלים לגבי המצב, ולבחור את הנושאים הקריטים עליהם מתלוננים. כדי לנסות לשפר איפה שהכי חשוב.
 

אורora

New member
ולסיום ../images/Emo39.gif

נחמד ל"התווכח" איתך קצת ברשת , כבר דורי דורות שלא עשינו את זה
 
מזדהה כל כך....../images/Emo140.gif

בעיקר עם הסיפא, אבל עם כל ההסתכלות על כלל הפרטים... אורורה- ברור שיש ענין של פרספקטיבה אישית על מערכת החינוך- מה היא אמורה, יכולה ונותנת בסופו של דבר בפועל... ויש גם את הצד הנוסף- שלכל אחת יש ילדים בעלי אופי אחר בבית, שגם ממנו נשאבת נקודת ההתייחסות שלנו... וכוונתי: יש ילדים, שמה שלא יהיה- שיעור, שיעור חופשי, חופשי עם השגחה, חופשי בלי השגחה- הם יתנהגו אותו דבר, ו"ישמרו על עצמם" אותו הדבר... ואת יכולה להיות אמא שקטה(כמובן עד מידה מסויימת) בבית... אבל יש ילדים שנתונים הרבה יותר להשפעת הנסיבות המשתנות החיצוניות, ואי אפשר עדיין לסמוך על דרגת השיפוט שלהם וההתנהגות ההולמת, ואני לא חושבת שאפילו צריך לצפות מהם לזה... גם אני לא הייתי רוצה לגלות שבכיתה א יש שיעור חופשי...
נחמד מאד שיעור בחוץ, עם מורה.. אפילו הייתי מעודדת מדי פעם... אבל סתם פריקת עול לשעה באמצע היום- נראה לי מתיחה של החבל מעבר לקצה... לגבי שאר הדברים שהוזכרו- מצרה שאנחנו צריכים בכלל להיתקל בהם , ועוד (וכבר) בכיתה א...
ליביתי- מחכה לעידכון בהמשך
 

אורora

New member
דבר אחד

מסכימה איתך שההתיחסות שלנו מונעת מהאופי וההתנהגות של הילד הפרטי שלנו. גם שלך. את חושבת על ילד בן +4, שובב++++ עם 15 ילדים אחרים בהשגחת בני 13-14. בכיתה א הילדים הם בני 6+-7. בגיל שלהם ילדים פה בישוב נימצאים אחה"צ לבד בגינה הציבורית. בגיל שלהם אני הייתי בחוץ לבד כל אחה"צ עם חברים. אז נכון שזו היתה תקופה אחרת. אבל אנחנו מדברים על חצר בית הספר, סגורה, עם שומר, ללא כבישים ועדיין עם השגחה של בני נוער. למרות שאני במיעוט מזהיר אני חושבת שזה מספיק . אבל.....אני גם חושבת שזה בהחלט נושא ראוי לתלונה למי שמרגישה אחרת בנוגע לילדיה.
 

dafnapo

New member
אורורה, לי כתלמידה מעולם לא היה שיעור חופשי

בכיתות הנמוכות. תמיד היתה לנו מורה מחליפה. גם אם רוב הזמן היא לא ממש לימדה את החומר על פי התוכנית, ישבנו בכיתה וקראנו סיפור או הכנו תרגילים, אבל ממש לא יצאנו החוצה לחצר כי חסרה מורה. רק בכיתות גבוהות יותר - ה' ואילך היו לנו מדי פעם שיעורים חופשיים כשמורה היתה חסרה. גם אני מוצאת בזה טעם לפגם שחצי כיתה לומדת והחצי השני בחצר, מן הראוי שהמחנכת תשנה את התכנית ותדאג לכלל התלמידים. אבל זו לא רק בעיה של המחנכת אלא בעיה של המנהלת ומכאן של כל בית הספר. ואני מסכימה גם עם העניין של בני 13-14 שמשגיחים בחצר - מה עם הלימודים שלהם? מחויבות אישית אמורה להיעשות אחר הצהרים או מיד בתום הלימודים ולא ע"ח בית הספר. מעניין אם מישהו שאל את עצמו האם הביטוח מכסה פעילות שלא נוכח בה מבוגר.
 

אורora

New member
אני ממש לא זוכרת

מאיזה שלב היו שיעורים חופשיים. לי גם ממש לא חשוב מה היה בזמני. מסכימה שלא מלהיב שהמורה לא דאגה לכל הכיתה. אבל בעני זה גם לא אסון גדול (ואפילו לא קטן) שניתנה להם שעה חופשית. ( בהנחה שההשגחה ראויה) אני חושבת גם שהדאגה ללימודים של בני ה 13-14 קצת מופרזת....את שכחת כבר מה עושים בבית הספר. בכל שנה לומדים כמות חומר שניתן ללמוד בשבוע שבועיים (כשמדובר בילדים עם רמת אינטלגנציה ממוצעת, החכמים יותר יכלו לסגור את זה כניראה ביום) ההפסד לא כל כך גדול. שדנים בנושא אני ניזכרת שאני אכן עשיתי הרבה מאוד בייביסיטר לכיתות א"ב כשהייתי בכיתה ז-ח. זה היה מאוד מקובל בבית הספר שלי. כן הפסדתי לימודים....התגברתי
אבל עזבו את ה DETAILS הפואנטה שלי היא לחלוטין שונה. בהתקלות שלנו במערכת החינוך ניראה הרבה הרבה דברים שלא ימצאו חן בענינו: חלק אוביקטיבים שברור לחלוטין שאינם תקינים ( כמו מורה שמסמנת V על תוצאות שגויות ) וחלקם עניינים של טעם אישי ( כמו שאתן מוצאות פסול בשיעור חופשי בכיתה א ואני כלל לא ). היכולת שלנו לשנות את המערכת הציבורית בצורה מהותית לא קיימת. יתכן שפה ושם יש לנו אפשרות להשפיע בקצוות ולשנות מאוד מאוד בקטן. ולכן הפואנטה שלי היא שצריך לברור היטב את ה"מלחמות" להתלונן ולנסות לשנות רק את הדברים החשובים מאוד, ולא את כל מה שלא מוצא חן. לטעמי חלק מהנושאים שהעלתה ליביתי, אינם עונים לקריטריון של חשובים וזה מה שציינתי ולכן אי הייתי נימנעת מלטפל בהם. אני אישית גם הייתי עושה הכל , אבל הכל, כדי להימנע מלהיות זאת שמארגנת את כל ההורים למאבק. מהניסיון האישי שלי ( המאוד מאוד מאוד כואב) הנקמה של המערכת בילד יכולה להיות מאוד לא נעימה. ( אני הייתי הילד שנקמו בו ). אני הייתי מעדיפה שהרבה דברים התנהלו בניגוד לדעתי , גם חשובים ( כל עוד לא מדובר בנושאים של ביטחון ובריאות וכו ) , ולא להיות זאת שמובילה את המאבק.
 

ליביתי

New member
את רואה, האישי הופך לקולקטיבי, ולהפך ../images/Emo13.gif

את כנראה מדברת מההתנסות שלך, שהיתה שלילית. ואני מדברת מההתנסות שלי, שבה אבא שלי לא שתק על עוולות כאלו או אחרות שלדעתו נעשו, בין למי מילדיו ובין לכלל התלמידים בכיתה. המורים, וההנהלה, ידעו שלא ממש כדאי להתנכל לילדים. ואגב, בהיותי הילדה הקטנה, הרביעית, זכיתי להנות משכלול השיטה. עם הגדולים יותר הוא הקשיב יותר לאמא שלי שמורא המלכות היה עליה. אפשר לבדוק מה הדרך הראויה יותר לנהל מאבקים מול המערכת, וגם לדעתי אין חוכמה יתירה בהפעלת בליסטראות על כל דבר. מאידך, יש ערך מוסף לכך שהמימסד החינוכי מבין שיש הורים מודעים, שרואים ושומעים, ולא עוברים לסדר היום. זה יכול להביא לזהירות מצידם, ובכך יצאו הילדים נשכרים. ושוב, זה עניין של זוית ראיה. כי בעיני השגחה של ילדים בכיתה ח' על ילדים בכיתה א' נכנסת לגדר נושאי "ביטחון". מי לידינו יתקע שאף נער כזה לא יוריד איזו מכה לאחד מילדי כיתה א'? מי לידינו יתקע שלא תהיה התעמרות או התעללות כזו או אחרת במי מהילדים? מי לידינו יתקע שנער בכיתה ח' לא ירשה לעצמו לעשן ליד ילדים בכיתה א', כשאין שום מבוגר בשטח? ואפשר להפליג הלאה בתסריטים. אז אולי בעיניך אלו הם תסריטי אימה מופרכים. בעיני אלו חששות שעדיף למנוע את האפשרות, ולו הקלושה, להתרחשותם, מאשר בדיעבד לטפל בתוצריהם.
 

אורora

New member
אחרי אותו ארוע

גם בבית הספר שלי ידעו לא להתעסק עם הילדים של ההורים שלי. זה לא מנע את הארוע הראשון ואת הטראומה הקשה מאוד שזכורה לי היטב עד היום ( והייתי בגיל של שדוניהו ) אני לא לוקחת צ'אנסים כאלה עם הילדים שלי. אין עלי שום מורא של אף אחד. אני ריאלית. אני לא אומרת לא להגיד דבר , לשתוק תמיד ולפחד להוציא מילה. אני כן אומרת לברור היטב היטב את המלחמות. וכן לא להיות זה שעומד בראש המאבק ( ועוד מארגן אחרים ) הסיכון שטמון פה לילד גדול בהרבה מהסיכוי לתועלת. לגבי סכנות התעללות....הן קיימות גם ממבוגרים , גם מהורי חברים או אחי חברים, הם קיימים גם מהבייבי סיטר שאת משאירה איתם את הילדים או מהחבר שלהם. אין לזה סוף. אני ( כמו שאמרתי בהרבה שרשורים דומים לרעיון הזה ) לא רואה בכל אדם סביב הילדים שלי פוטנציאלי לפגוע ולהתעלל בהם. אני במיעוט מוחלט כאן. אבל כך אני מרגישה. יעשנו לידם? נו טוב הם רואים לא מעט אנשים מעשנים. אני הייתי מעדיפה שהם לא יראו לעולם אנשים מעשנים ולא ידעו שיש דבר כזה "סיגריות" בעולם, אבל שוב אני ריאלית.
 
עולים פה הרבה דברים אז

1. שיעורי ההנדסה הם לא ביום שיש למחנכת יום חופשי? אם כן, אני לא ממש מתפלאה שהיא לא יודעת על ההעדרויות שלה. גם אצלנו הנדסה מועברת ע"י המורה המשלימה, ז"א זו המורה שמלמדת ביום החופשי של המחנכת . 2. גם אצלנו יש ילדי מחוייבות אישית מכיתה ט' במועדונית של בית הספר. לא רק זה, יש במועדונית גם מורה חיילת. לא ברור לי כלל וכלל למה מנצלים, ואני בכוונה משתמשת במילה מנצלים, נערים ומורה חיילת לשירות בבית ספר וילדים מבוססים. אני חושבת שכוח העזר הזה יכול להביא הרבה יותר תועלת בקרב אוכלוסיות שבאמת זקוקות להם. 3. אני חושבת שזה לא תקיו שכמה בני כיתה ח' שומרים על כיתה של ילדי כיתה א' בשיעור בו המורה נעדרת, או בהפסקות. אני חושבת זאת לא ברמת הביטחון או הבטיחות אלא ברמת היושרה של בית הספר ומהן התקנות של משרד החינוך. אני חושבת שמבחינה אירגונית של משרד שחינוך חייבים להיות מורים שמשגיחים. אני מסכימה איתך שלא צריך להיות שיעור חופשי. מה קרה? כבר אין ממלאי מקום? מה שהיה בזמני, ומה שאני יודעת שקורה גם היום בבתי הספר ששולחים את המורה למוזיקה או ההתעמלות או כל מורה אחר/ת בזמן שיש להם חלון במערכת לכיתה בה המורה נעדרת.
 

הרמוניה

New member
זה חלק מהפחדים שלי-

שעוברים לבתי ספר. זו מערכת כל כך גדולה עם כל כך הרבה אנשים ומשתנים שמאוד קל ללכת לאיבוד שם ומאוד קשה להשפיע ולשנות..... מקווה שהמורה כן תצליח-בעדינות-להזיז דברים הרמוניה
 

catנוע

New member
באמת לא נשמע משהו

אם כל הכיתה היתה בשעת חופש אז מילא, אבל זה שזה לחצי כיתה לא נראה, ואני מסכימה איתך שילדים בכיתה ח' לא אמורים לשמור על ילדים בכיתה א'. מעבר לעובדה שלא נראה שככה אמורה להיראות המחויבות האישית שלהם. עצוב שמורים לא טובים נשארים במערכת בגלל קביעות או תקנים או השד יודע מה. אמנם הפכו את המורה לסייעת אבל גם בתור סייעת היא לא נשמעת מציאה גדולה. דווקא על הצעקות הייתי פחות שמה דגש. הילדים יתעלמו ממנה אם היא תמשיך - גם לי ביסודי היתה מורה שכל הזמן צעקה. מיותר לציין שהיא לא הרוויחה ולא השיגה בכך כלום וסתם למדנו להתעלם מהצעקות שלה.
 
והתגובה הכללית

מקווה מאד שצליחו לשנות משהו. מאד מצטערת בשבילכם שזה המצב
אני מקווה שהילד מרוצה, אפילו אם אמא שלו פחות
 
למעלה