על כסף, השקעה, תואר וקרייה אקדמית

tibia2014

New member
על כסף, השקעה, תואר וקרייה אקדמית

בעקבות הערות אגב שעלו כאן בכמה פוסטים בתקופה האחרונה לגבי כסף ומימון, חשבתי להעלות כאן כמה מחשבות לגבי כסף ודוקטורט (האמת היא שסתם מתחשק לי לכתוב משהו שהו איותר מסאי ולא לפתוח סוגריים ומראה מקום כל שניה בכתיבה).

הנתון שממנו אני מתעלמת בפוסט הזה הוא שכלכלית (אלא אם משהו מתכנן להיות סופרסטאר באוניברסיטת עילית בצפון אמריקה/ אירופה המערבית), דוקטורט (במדעי החברה והרוח) לא שווה את ההשקעה מבחינת אובדן הכנסה, אובדן הפרשות לפנסיה וחסכון, תשלום יחסי מבחינת השקעת זמן ומאמץ ועוד.
יש לדוקטורט מטרות אחרות, סכוי להשגת תקן, התפתחות אישית, אהבת הלימודים והמחקר, כיף (?), חשיפה, מיומנויות מחקר, חוסר רצון ויכולת להתחיל את החיים המבוגרים האמיתיים ועוד.
סגרנו פינה, אפשר להתחיל.

שאלת השאלות- עד כמה כסף להשקיע בדוקטורט/ בקריירה האקדמית?
ברור שישנו שביל הזהב שנמצא בין המודל של "בלי מימון אני לא מזיזה את עצי במילימטר" לבין: "האקדמיה היא חלום חיי, אני מוכנה לממן את הדוקטורט, עריכה, כנסים ופוסט מהלוואות וחסכונות" (ספור שיכול בקלות להגיע לחצי מליון שקל). השאלה היכן אנשים ממקמים עצמם, ואיזה סוג של הוצאות נראה להם לגיטימי להוציא נהכיס ואילו דברים בחיים הם לא יממנו.
חלק מההתלבטות הוא האם לראות בדוקטורט/ מחקר, "עבודה- שכירה" וכמו שלא נממן את מקום העבודה שלנו, כך לא נממן אספקטים שונים מהדוקטורט- בעקרון הגישה הזאת מניחה ניתוק של הדוקטורט מהחיים ומודל שבו הדוקטורט הוא "מקצועי" ופחות טוטאלי.

מודל שני הוא המודל המקצועני- כמו רקדנית מחוננת או נגנית שכוכבה דרך, שם המשחק הוא טוטאליות, השקעה נטולת פשרות ומיקוד לקראת המטרה הגדולה. במודל הזה חישובי העלות תועלת הם פחות כלכליים והרווח מוערך בהתקדמות המקצועית. כך משלמים אלפי שקלים לעריכה והגהה של טקסטים, טסים לכנסים על חשבון החסכונות ונושמים, אוכלים וחולמים את הדוקטורט הקריירה 24/7.

מצד שלישי אפשר להציע את מודל התחביב וכאן יש גישת אמצע. כי בתחביבים אנשים מוכנים להשקיע לעיתים לא מעט כסף וזמן (בין אם זה מוזיקה, ספורט אתגרי או למשל שיפוץ מכוניות עתיקות) ורמת ההשקעה יכולה להיות משתנה ומגוונת, אך אין את הטוטאליות של המודל המקצועני.

אני חושבת שאני נמצאת באמצע- אני לא מוכנה להשקיע את כל חסכונותיי והאנרגיה הרשית שלי בקריירה האקדמית, מצד שני אני לא חושבת שצריך להתבכיין על כל הוצאה בדוקטורט שלא ממומנת מתקציב מחקר או מלגה.
לפני כמה זמן שהיתי תקופה באוניברסיטה בחו"ל, היה לי ברור שהמלגה לא מממנת את כל השהות וההוצאות ואניאצטרך להכניס יד לכיס, קולגה שלי שנשלח במקביל אלי לחו"ל עלה על עצביי באיזשהו שלב שהוא ניסה להחתים אותי על עצומה ש"מה פתאום המלגה לא מכסה את כל ההוצאות הקשורות בהשתלמות, והחוצפה שהאוניברסיטה מצפה שנממן אותה".
אני ניסיתי להסביר שהגישה שלי שונה ואין מצידי ציפייה שהכל ימומן מבחוץ (ובלי קשר שיעזוב אותי בשקט ויתן לי ללמוד).
עכשיו מצד אחד נכון, ללא ספק יש אלמנט של ניצול באקדמיה שתהילת המלגה הולכת לקרן הממנת, למרות הסבסוד של הסטודנטית (אף אחד לא יכתוב בקורות חיו:"סדנת דוקטורנטים במימון קרן יחיא רוזנקרנץ עם מצ'ינג מכיסי הפרטי"). מצד שני לא חושבת שהאוניבסיטה אמורה לממן את הדוקטורט והפעילויות הנלוות אליו ללא שום השקעה ומעורבות של הסטודנט (בבחינת פתחו לי כחודו של מחט ואפתח לכם פתחו של אולם).

דוגמא אחת למשהו שאנ מוכנה להוציא עליו כסף: במסגרת הדוקטורט הייתי צריכה לקנות תוכנה מסויימת שעלתה כ1000 יורו, אני ללא הסוס הוצאתי את הכסף מהכיס כי הבנתי שבלי התוכנה לא אוכל להתקדם והמחקר שלי יהיה ברמה אחרת לחלוטין (וגם מתוך הבנה שהתוכנה תמשיך איתי הלאה לאחר הדוקטורט). עכשיו ניתן להסתדר עם עותקים פיראטים או חינמיים מוגבלים או רשיונות רשת אקדמיים, מצד שני לי היה ברור שאני רוצה עותק זמין אצלי על המחשב כי אני חייבת את הגמישות והעצמאות הזאת- וכך החיים שלי יהיה יותר קלים ופשוטים והדוקטורט זרום יותר טוב.

אבל אם יש משהו שאני לא מוכנה להשקיע בשבילו כסף (ואני יודעת שאני חריגה בתחום הזה) הוא ספרים, חברות ועמיתים קונים ספרים באלפי שקלים בדוקטורט. אני חושבת שבעידן האלקטרוני זה די מיותר ובטח אחרי שסכמתי ספר אין לי רצון מיוחד לחזור אליו שיצבור אבק על המדף (ותמיד חשוב לתחזק קשרים עם קולגות מעבר לים, להם יש גישה ליותר מקורות אלקטרוניים ובחלק מהאוניברסיאטות אפשר לבקש סריקה מוגבלת של פרקים מספרים).

לסיום עוד הערה- המערכת, מעבר לכך שהיא תמיד קצרה בכסף ותמיד תצרח געוואלד, אנחנו במחסור- לא תמיד יש את את האמפטיה הדרושה למצבן של הסטודנטיות מבחינה כלכלית.

ספור של עמית יקר לספסל הלימודים: "לקראת סיום התואר השני ושהיה ברור שאני ממשיך לדוקטורט באותו פרוייקט - המנחה התמהמה קשות עם אחת מהטיוטות, עכשיו דבר זה קורה ותמיד צריך להיות מוכנים אליו מראש, אבל הטיוטה המדוברת נשלחה באפריל ולא קבלה מענה עד אוגוסט. שסופסוף הגיעו ההערות של המנחה התברר שהעבודה שעוד נדרשת על התיזה תיקח לפחות שלושה חודשים, מה שמכניס אותנו לשנה"ל הבאה. שקבלתי בפני המנחה על כך טענת המנחה היתה ש"ממילא אין כאן בעיה כי המשכורת מהפרוייקט ממשיכה כסדרה בין אם אתה מאסטרנט או דוקטורנט",
אבל יש בעיה- כי בתור דוקטורנט הייתי זכאי לפטור משכ"ל אך בתור מאסטרנט- לא. שקבלתי על כך התגובה שזכיתי לה היתה משיכת כתפיים והפטרה של "נו, כמה זה כבר? כולה איזה 3000 ש"ח, לא?". עכשיו לך תסביר - שכן, הוצאה של 3000 ש"ח עבור שכ"ל זה משהו ששובר לי את התקציב ואני פשוט לא יכול לעמוד בו- וזה מרגיז כי התוספת מגיעה בעקבות רשלנות של המנחה. מה שהכי פגע בי זה הזלזול בתקציב האישי שלי וביכולת שלי לנהל אותו עצמאית מבלי שהלימודים נכנסים לי לתוך הכיס (ובלי קצת אדהומינם אי אפשר: המרצים הרבה פעמים נמצאים במערכת כמה עשורים וחלקם מעולם לא הוצרכו לשלם על לימודיהם כי הוריהם מרצים וחוצמזה בנות ובני זוגם הם בכירים בארגון צבורי גדול מה שמציב את בעיות היומיום שלנו במרחק שנות אור מהחוויה היומימית שלהם)".

ספור דומה היה לי עם שני כנסים שהמרצה שלי מאוד רצה שאייצג בהם את הפרוייקט- עכשיו שלא תבינו מדובר במחמאה ענקית, הזדמנות פז וכנסים משגעים - אבל המנחה רצה לממן רק את שתי הטיסות כשהמלון / אש"ל/ העברות יהיו עליי.
שניסתי להסביר לקראת הטיסה השניה שהמלון הכי זול באותן ערים אירופאית (גם באזור תחנה מרכזית עם כל המסוממים וקרבנות סחר בבני-אדם) עומד על כ-70 יורו ללילה ורכבת משדה"ת לאותן ערים היא מחיר דומה ופשוט אין, אין יכולת לממן את זה פעם שניה, כי גם ככה אנחנו נחנקים עם שכ"ד ושאר הוצאות (ולא שאני מחזיקה רכב או שוכרת וילה ברמת השרון), המנחה אמר: אבל לפני שלושה חודשים לא היתה לך בעיה, אז למה עכשיו זה פתאום בעייתי?
ואז הבנתי שפשוט הוא לא מסוגל לקלוט ממרום גילו את ההבדל בין הוצאה של 2000 ש"ח להוצאה של 4000 ש"ח, ועד כמה עבורי הפער הזה הוא קריטי.

האמת שאין לי איזו פואנטה לסיום, אז אשאיר את מחשבותיי וספוריי הלא קשורים כאן באוויר ואפנה את הבמה למתדיינים אחרים.
תודה!
 
הכל בסדר בעיני, חוץ מהמילה "להתבכיין"

זה שאת בוחרת ויכולה להוציא מכיסך למען הדוקטורט זה נהדר בשבילך, אבל לא נכון בעיני לקרוא למי שזה לא מתאים לו,
או לא מסוגל לעמוד בזה "מתבכיין". זו לדעתי פסילה לא הוגנת של נקודת מבט לגיטימית. אני חושבת שהראייה של הרבה אנשים היא שדוקטורט הוא עבודה מקצועית (בניגוד להכשרה מקצועית או תחביב), וככזה הוא אמור לקבל התייחסות מתאימה מהגורמים במערכת שמאפשרים אותו, שזה כולל לא לצפות שאנשים יממנו אותו מכיסם. לא בטוחה שאני מסכימה עם זה בתחום שלי, שבו הדוקטורט עוסק במה שאני רוצה בלבד. אבל לגמרי נשמע לי הגיוני בתחומים שבהם הדוקטורנט הוא עושה דברו של המנחה שלו, כלומר בעצם עובד מחקר שיכול להיות בהחלט מנוצל.
&nbsp
אגיד במאמר מוסגר שגם חבר סגל צריך לפעמים לממן דברים מכיסו (כי לא תמיד התקציבים שיש, אם יש, מכסים את הנסיעה לכנס החשוב הבא). וגם עובד בסתם עבודה (ביביסיטר כשנוסעים לנסיעת עבודה, נסיעות יומיומיות למשרד). כך שגם כאן אפשר להעלות את אותה שאלה.
&nbsp
&nbsp
 
מש"א

בדיוק עכשיו נרשמתי לכנס בברזיל. אני מעריך שבערך חצי מהסכום יצא מכיסי כי הגרנט שמימן את המחקר שאני מציג בכנס נגמר והתקציב האישי של $1500 להשתלמויות לא מכסה את ההרשמה+טיסה+מלון+ארוחות. אז נכון שהמשכורת שלי גבוהה פי כמה וכמה ממלגה של סטודנט אבל עדיין זה כסף שיכול היה לשמש לדברים אחרים.
 

אור302

New member
אם אפשר לשאול:

דומני כי לאחרונה התברכת בקביעות. אם כן, איזה מניע יש לך להוציא את הכספים האלה?
 

ayulli

New member
לא שאני יכולה לענות בשם קיפי

אבל מה עם קידום מקצועי, קידום אישי, תחושת מחוייבות לתחום/כינוס/קולגות?
 

אור302

New member
אבל זה קורה גם כך במסגרת המחקר.

אולי לא באותה מידה של אינטנסיביות. נניח שהדברים יוצגו שנה לאחר מכן ואולי גם לא יוצגו כלל, אלא רק יתפרסמו. מה רע? מה בוער? אני מבין שבתחומי המדע יש תחושת דחיפות רבה יותר וכן שבמדע יש חשיבות אמתית להרצאה בכינוס, אבל בכל זאת, הרי הגרנט שמימן את המחקר כבר ניתן והממצאים בסופו של דבר יוצגו ויתפרסמו. כלומר קידום מקצועי יהיה גם כך, מחויבות לתחום היא יפה מאוד אבל פחות יפה כשהיא יוצאת מהכיס שמחויב בעצמו לפרנסה, וקידום אישי לא ייפגע אנושות אם נעדרים מכינוס. אפשר אפילו להתחייב: את מספר השעות שבכינוס יוקדשו לטיסה/תחבורה יקדיש הנעדר לקריאת ממצאי הכינוס הקודם או כל דבר אחר.
&nbsp
כמובן שהמצב הוא אחר אם ממצאי המחקר יביאו לפתרון מיידי של בעיה דחופה.
 

ayulli

New member
יש כל מיני דברים להגיד על זה

1. גם אחרי שלב הקביעות יש דרכים מהירות יותר ופחות לקידום.
&nbsp
2. יש מחוייבות מקצועית לתחום, לקולגות, לכינוס.
&nbsp
3. לגבי מה בוער - זה בטח שונה אצל אנשים שונים, אבל אני מרגישה שאין לי זמן לעשות את כל מה שאני רוצה (ושאני חושבת שצריך לעשות), ודחוף לי להוציא דברים שהתבשלו כבר בשביל שאוכל להשתמש בהם כיסודות על מנת להגיע סוף סוף לדברים שאני באמת רוצה לעשות - הדברים שיותר חדשניים, יותר מעניינים וכו׳.
&nbsp
4. ממרומי המשרד המשותף של הפוסט שלי, דווקא נראה לי הרבה פחות בעייתי להוציא קצת כסף פרטי לצרכי עבודה בשלב הקביעות, כי ההכנסה הרבה יותר קבועה וצפוייה. חוץ מזה, אולי על חלק אפשר איכשהו לקבל הכרה לצרכי מיסוי באיזושהי צורה.
 

אור302

New member
האם צריך להוציא דברים כדי שישמשו יסודות?

אם יש לך מסקנות וממצאים, מה מונע ממך להניח אותם כיסודות ולהמשיך הלאה לבנות עליהם? מדוע לבזבז זמן, עבודה וכסף על כינוס? אני אישית שוקל לקבור את ממצאי הדוקטורט שלי בשני מאמרים וכמה הרצאות שכבר נתתי ולהמשיך למחקר חדש. באמת שאין לי חשק להעלות באוב במשך השנים הבאות את מה שעליו שרפתי כבר שנים. המנחה שלי לא מסכימה עמי.
&nbsp
נכון שיש קצב שונה לקידום לאחר קביעות אבל לא נראה לי שהרצאה בכינוס שלאחר מכן תקופל במחקר תהיה משמעותית. להפך, זה קצת כמו ניסיון להוציא סינגל שלאחר מכן ייכלל באוסף. מוציאים את האוסף ודי.
&nbsp
העניין של המחויבות המקצועית לא ברור לי. הופעה או היעדר בכינוס בודד לא ממש קובעים מחויבות. הכינוס יתקיים בעוז גם בלעדי מציג בודד. ושוב, הדברים יראו אור בדפוס. מה זה מחויבות לקולגות? אנשים כוססים ציפורניים עד שאופיע בפניהם? לא ישימו לב בכלל אם לא אהיה שם.
&nbsp
בכל מקרה אני מניח שמדובר בסכום קטן במקרה הזה של ביקור בברזיל אבל השאלה היא כמובן עקרונית.
 
שאלה טובה...

הכנס הספציפי הזה הוא כנס שמתקיים אחת לשנתיים (עד לפני שנתיים אחת לשלוש שנים) והוא הכנס הבינלאומי החשוב ביותר בתחום. יש גם כנסים אמריקאים ואירופאים, שגם אליהם מגיעים משתתפים מארצות נוספות אבל זה הכנס הבינלאומי ביותר. הם כמעט תמיד בוחרים מקומות מרוחקים במיוחד לכנס. פעם באוסטרליה, פעם בדרום אפריקה ועכשיו בברזיל כנראה כדי לאפשר למשתתפים ממקומות אחרים בעולם וממדינות עניות יותר להגיע לכנס. מלבד זאת, מאמרים שהתקבלו לכנס נכנסים לפאבמד ומתפרסמים אח"כ בכתב עת כך שפרסום בכנס הזה, בתחום שלי, שקול לפרסום מאמר בכ"ע.

אז יש כמה סיבות להשקיע בכנס הזה:
- כאמור פרסום מאמר בכנס שקול לפרסום בכתב עת. המאמר הספציפי הזה מבוסס על מחקר פיילוט ואני מקווה למנף את המחקר והפרסום לצורך השגת מימון למחקר גדול יותר. כך שיש כאן השקעה מסויימת שאני מקווה שתביא כסף שיכסה את ההשתתפות בכנסים הבאים לי ולסטודנטים שלי.
- הזדמנות ליצירת קשרים עם אנשים שבד"כ לא מגיעים לכנסים אחרים בתחום
- חשיפה גדולה יותר למה שנעשה במקומות שונים בעולם
- הנאה. בפעם הקודמת שהייתי בכנס, לפני חמש שנים בקייפ טאון, מאד נהניתי. יותר מאשר בכנסים האמריקאים והקנדים שאני משתתף בהם באופן די קבוע. לפני שנתיים ויתרתי בצער על ההשתתפות (למרות שהיה לי פוסטר שהתקבל) בגלל מגבלות תקציב: הכנס התקיים בקופנהגן וחודשים קודם הייתי בכנס בפריז. תקציב הנסיעות כיסה רק אחד מהכנסים (אהממ... פריז או קופנהגן... בחירה קשה, נכון?)
- אצלנו נהוגה תוספת שכר אישית שניתנת כל שנה על בסיס merit (בנוסף לתוספת כללית שנקבעת בהסכם בין האוניברסיטה לארגון הסגל) לפי דו"ח הפעילות השנתי שאנחנו מגישים. אז זו עוד שורה בדו"ח הפעילות שיכולה להשפיע על גובה תוספת השכר האישית, אם כי אני משער שההשפעה על גובה התוספת קטנה מההוצאה (אבל בכ"ז קצת מקזזת אותה).

קידום, במובן של עליה בדרגה, פחות משנה לי. לפחות כרגע, לא ממש בוער לי להפוך ל full professor ואני גם לא אתרגש יותר מדי אם אשאר associate professor עד הפנסיה. אבל קידום במובן של התפתחות מקצועית כן חשוב לי, ולזה ההשתתפות בכנס בהחלט צפויה לעזור.
 

אור302

New member
נו, תודה שהנאה זה השיקול הראשון.

בכל זאת ברזיל. שאר השיקולים נשמעים כבדי משקל ושווים את ההשקעה.
 
הנאה זה השיקול הראשון עבורי בכל עבודה

אמנם עבדתי למחייתי גם בעבודות הישרדות מדי פעם אבל באופן כללי קשה לי מאד לעסוק בעבודה שאני לא נהנה ממנה. לא שאני נהנה מכל המרכיבים של העבודה האקדמית אבל הסה"כ הוא חיובי (מאד).
 

אוליב י

New member
מציעה מודל נוסף

סוג של אידיאליזם.
מודה שיש - לפחות אצלי- גם את זה.
האמונה שמה שאתה עושה יכול להוסיף טוב בעולם.
[אני משקיעה בדוקטורט הרבה הרבה מעבר לכל מה שהשקעתי בתחביבים הכי רציניים שלי].
 
ענייני תקציב

נראה לי שאני מבינה את העמדה שלך - ממקום מלא תשוקה ללימודים, קשה להבין איך אנשים לא מרגישים כמוך. אבל אני מצטרפת לטענה שהרצון במימון הוא לא התבכיינות. אנשים פועלים בנסיבות שונות ואין תשובה אחת נכונה או יכולת לשפוט אותם לפי מדד אחיד. ולמעשה, למה לשפוט אותם בכלל?

אני השקעתי חלק ניכר מהחסכונות שלי בלימודי תואר שני בחו"ל בלי מלגה, יש לי משפחה ואני עובדת במשרה חלקית תוך כדי תואר מאוד אינטנסיבי. אני לא מרגישה שאני מייללת על זה, אבל ברור לי שאת הדוקטורט אני לא מוכנה לעשות ככה. בעיקר כי את החסכונות כבר הוצאתי אז פשוט אין לי כסף, אבל גם כי אלה לא תנאים טובים למחקר (או לעבודה האחרת). הרקדנית המצטיינת שדיברת עליה - היא עובדת בזה. זה מה שהיא עושה. ככה זה צריך להיות.

עד כמה להשקיע בקריירה - בשבילי התשובה היא כמה שיותר, כל זמן שזאת השקעה ולא הקרבה. אני לא מוכנה להקריב את עצמי, את בריאותי הנפשית ואת תקינות יחסי עם הילדים לטובת הקריירה, אקדמית או אחרת. אני לא מוכנה להיכנס לחובות. אלו בעיני צעדים הרסניים, לא הירואיים. אני מוכנה להשקיע זמן, אנרגיה ותשומת לב כל עוד אני אדם שלם. מהבחינה הזאת קריירה אקדמית היא כמו כל קריירה, חרף ההילה הרומנטית שנקשרת לה לפעמים אפילו בפורום הזה.
 
למעלה