על התרחקות ודחייה

על התרחקות ודחייה

על התרחקות ודחייה ************** במוצאי יוה"כ נראה לי חשוב לדבר על הרגשות המורכבים כל כך של התרחקות ודחיה, שמאחוריהם עומדים אנשים שיכולים לפצוע ולהיפצע... כשלפעמים פציעה נפשית יכולה להיות יותר קשה מפציעה גופנית. אולי בעקיפין, זה יכול להיות קשור לטיפול, לטיפול מונע... ננסה להגדיר את ההבדל בין התרחקות לדחייה. התרחקות תהיה מוגדרת כפעולה שהאדם פועל על עצמו, בניגוד לדחייה שאותה נגדיר כפעולה שהאדם פועל על זולתו. נדבר על ההתרחקות: יש כמה סוגים של התרחקות. התרחקות טבעית: שממלאת את רוב הזמן בכל מערכות היחסים. הרי גם ביחסי אהבה הכי גדולה, אדם צריך זמן לעצמו, זמן לקשר עם ידידים וקרובים וזמן לעבודה. כאשר ילדים, או אנשים מאד תלותיים יכולים לפרש את ההתרחקות הטבעית הזאת כדחייה. התרחקות הברוגז: קורה במשפחות הכי טובות..., הברוגז כשמו כן הוא, להיות במצב רוגז של אדם על חברו. כשלעיתים קרובות (מידי...!) משתמשים בברוגז בצורה מניפולטיבית לא רק כהבעת עלבון, אלא גם כדי להעניש... התרחקות שמטרתה להעניש: למשל על ידי מניעת אהבה זמנית מילד שסרח. התרחקות הגנתית: לדוגמא התרחקות על מנת להימנע מלהתגרות מינית כתוצאה מהתנהגות פרובוקטיבית. סוג אחר של התרחקות הגנתית: הגנה מפני דחייה, חשש מדחייה ממשית או חרדה מדחייה דימיונית. (התרחקות והסתגרות כתגובת חרדה מפני דחייה דימיונית היא הרבה יותר נפוצה, אך לא בחרדה אנו דנים הפעם...). נעבור לדבר על דחייה. שאותה הגדרנו כזכור כפעולה (מילולית או ביצועית) מצד אדם או מצד החברה כלפי הזולת. הדחייה הכי חזקה הוא החרם. החרם במסורת הדתית נעשה לאחר פסיקה של בית דין, ו הוא נערך בציבור בבית הכנסת לאור נרות ובתקיעת שופר. קוראים את הקללות שבתוכחה, ובסיום קריאת הקללות מכבים את הנרות לסמל כי כבה אור שמים ונר אלוהים לא יהל עוד על המוחרם. נוסח החרם שונה לפי האיש וחטאו, ובפרט גדלה המארה על המוסרים (=המלשינים). עונשו של המוחרם: אין יושבים בד' אמותיו אין אוכלים עמו אין מונים אותו למניין עשרה. אבל מותר לדבר עמו בריחוק ד' אמות, לומד ומלמדים אותו, ואפשר לעבוד אתו. המוחרים אינו לומד ואין מלמדים אותו, אין עובדים אתו, ואסור להנותו יותר מכדי חייו (= לאפשר לו לקבל רק את הצרכים הבסיסיים ביותר). מנודה שמת, אין קורעים עליו ולא מספידים אותו. ויש רשות לבית דין להחמיר על המוחרם שלא ימולו את בניו, ולגרש את בניו מבית הספר ולקוברו קבורת חמור. ובפרט חמור עונשו של מוסר (=מלשין). בחיים החילוניים שלנו, אנו מכירים חרם אינסטינקטיבי של הציבור כלפי בוגדים בעמם, למשל, או כלפי רוצחים בדם קר (כמו כלפי זה שרצח את ראש הממשלה שלנו). * * * עד כאן דיברנו על דחייה קיצונית מוצדקת (הילכתית או חברתית), אבל הרי עיקר מטרתנו הוא לדבר על דחייה חברתית לא מוצדקת. דחייה שקשורה לסטיגמות חברתיות שונות ומשונות. למשל, במחקר שנערך על עמדות של ילדים בריאים בשאלת שילובם עם ילדים נכים, החזיקו חלק ניכר מהילדים הבריאים בעמדות של דחייה כלפי הילדים הנכים. העמדות שהם ביטאו, היו: "יש להרחיק ילד נכה מבית הספר" "יש להרחיק את הילדים הנכים מהחברה הרגילה" "מן הראוי שיהיו חוקים נגד קבלת ילד נכה בבית ספר רגיל" "אילו ילדים נכים לא ניסו להתקבל לבית ספר רגיל היה להם טוב יותר" "לילדים נכים טוב יותר להישאר בחברת ילדים נכים אחרים" מצוטט מ: http://66.102.9.104/search?q=cache:Uv60eRR18yAJ:justice.gov.il/NR/rdonlyres/9ECC51AD-B2FB-4369-8840- איך זה נשמע לכם? נ-ו-ר-א לא? אם אלה הילדים, לא פלא שחלק ניכר מהמבוגרים נוקטים בעמדות דומות... קצת הסבר לסיבת החרדה מפני האחר השונה ******************************* ההתייחסות לאחר השונה, מלווה בתחושות חרדה קמאיות, ובשל כך, בדחף חריף של דחייה. האחר השונה מאיים על הזהות העצמית שלנו, בכך שהוא משקף לנו איזהו חלק חבוי בתוכנו שאנו מכחישים אותו. או שהוא שמעורר בקרבנו איזושהי חרדה כמוסה. לפי שוהם (שוהם,ש., גיורא, רהב, ג. אות קין, שוקן, 1983 ) ההתייחסות הדוחה כלפי האדם השונה משחררת מהאנרגיה התוקפנית הנובעת מתסכוליו של המתבונן. האחרון מפנה את הטינה שבו אל מושא חיצוני ומצליח לשמור על שפיותו שלו. "על ידי הסחת תשומת לבו מפקעת הצפעונים התוקפניים שבתוך נפשו, הבלטת סימני השוני של האחרים ודחייתם אל מחוץ למערכת; מצמצמות את סכנת הזיהוי אתם ומחזקים את תחושת הנורמליות של הדוחים. אין ספק שיחס זה של 'הנורמליים' זוכה, ברוב המקרים, לתמיכת 'החריגים' עצמם המסכימים עם תיוגם" (שם, עמ' 91). מדובר בחרדה ראשונית הנובעת מתחושת איום מיסטית והמלווה בחשש של נגיעה בכאב טראומטי אישי המודחק/ מוסתר/ מחופה, במצב של הזדהות עם כאבו הדומה או השונה של הזולת. (את ההסבר הנ"ל של שוהם ביחד עם עוד דברים מהממים מפי הורים של תלמידים לקויי למידה, מפי התלמידים עצמם ובייחוד מפי מוריהם שהתוודו על רגשותיהם תמצאו במאמרה של ד"ר עמלה עינת שכתבה אודות "המורה ולקוי הלמידה, מאזן של חרדות". באתר הבא: http://www.itu.org.il/Index.asp?ArticleID=4840&CategoryID=749&Page=1 רק כהדגמה לדבריו של שוהם הנ"ל אודות המאבק עם פקעת הצפעונים התוקפניים שבתוך הנפש שיכולים להתעורר במגע עם האחר השונה, אצטט מדבריה של מורה אחת: ""הייתי מאוד חסרת אונים. הילדים נראו לי מפלצות שבאות לחבל בתוכנית שלי. היו ילדים שממש שנאתי אותם. קיוויתי בכל בוקר שהם יחלו. הרבה אכזבה וחוסר אונים. הרבה רגעים קשים של חוסר אונים. היה לי נורא קשה עם זה... אני במבוי סתום, אני במבוי סתום... איך הגעתי לאן שהגעתי, לאין אונים הזה? אני כועסת נורא אז. אני מאוכזבת... הייתי רוצה שהילד הזה פשוט ייעלם, יתאדה... מין תחושת חוסר ערך עצמי... הוא מפריע לי בחיים. הוא כמו קיר שאי אפשר... חוסר אונים וחוסר פתרונות יוצרים הרגשה של כישלון, ואם אני מרגישה כישלון, אני מפתחת טינה כלפי אותו תלמיד שגרם לי להיכשל. אני נורא לא רוצה שזה יקרה לי, אבל זה קורה לי..." האם הקטע הזה לא מזכיר לנו הרגשות דומות שהתעוררו לאחרונה בפורום בגלל מישהו שהרגיז אותנו ופגע בכבודנו... * * * * * * * ההמשך בהודעה הבאה !
 
על התרחקות ודחייה (המשך)

בעודי חושב על העמדות שיוצרות דחייה, הזדמן לי לקרוא בעיתון הארץ של השבת מאמר של עומרי ניצן שכותרתו: "גשרים של אמונה והבנה בין יהודים למוסלמים" שנכתב בהקשר להופעתו של ספר חדש מאת אשר כנפו, "הפייטן, השתקן ומספר הסיפורים", הוצאת בימת קדם, 2006. זה מאמר שמדבר על סטיגמה עמוקה, עמוקה עד כדי כך שהיא חודרת אף לרבדים פוליטיים... הספר הנ"ל, מיידע אותנו המאמר, מביא סיפורים נפלאים השואבים את מקורותיהם מערב-רב של מסורות דתיות, יהודיות ומוסלמיות ואחרות, אודות השילוב הבין-דתי והבין-תרבותי שמדגיש את המשותף ולא את המבדיל, ושיוצרות גשרים של אמונה והבנה בין בני הארץ כולם. לאור זאת שואל כותב המאמר, את השאלה הנוקבת הבאה: "מה ה-ש-ת-ב-ש במעברם של יהודי צפון אפריקה לארץ ישראל, ומדוע ה-ו-ש-ת-ק-ה וצומצמה המסורת העממית הסבלנית שלהם, שסיפוריה מהלכים קסם ומעוררים תקווה?" בניסיונו להסביר מה השתבש, הוא מגיע לאחת מהרעות הכי חולות בחברה שלנו והיא הנטיה לשים סטיגמה על השונה. לצערי אני נאלץ להסכים עם דעתו של SIMSY שאותה הביע בהודעתו: "דווקא ישראל", שבה הוא כותב:" דווקא ישראל עם כל ההיסטוריה העגומה שלה - עם הרדיפות משחר ההיסטוריה עד לשיאן בתקופת השואה ואפילו היום עם כל ההחלטות נגד היהדות - דווקא המדינה הזאת עד כמה שזה מצחיק היא אחת הגזעניות והכי לא נותנת את הספייס לשונה". ואוסיף עוד על דבריו את הציטוט הבא: "בארץ קיימת שרשרת גזענות: כל אוכלוסיה מתייחסת ביחס גזעני כלפי האוכלוסיות החלשות ממנה. ...” הציטוט לקוח מהאתר: www.haokets.org/Article.asp?ArticleID=1159. נחזור לדבריו של כותב המאמר שמתבטא בסרקזם כואב אודות הנטייה הזאת לשים סטיגמה על השונה, באומרו: ש"אפשר להניח - באופן סטטיסטי מובהק – שילדיהם של "הפייטן, השתקן ומספר הסיפורים" הופנו בוודאי לתיכונים מקצועיים, ונכפתה עליהם זהות נתונה מראש של פרחות וערסים, חולצות בטן ועצבים, מטבוחה וצהלולים". לשאלה הנוקבת: מה ה-ש-ת-ב-ש במעברם של יהודי צפון אפריקה לארץ, ומדוע ה-ו-ש-ת-ק-ה המסורת הסבלנית שלהם? מציע כותב המאמר את ההסבר של אשר כנפו מספרו הנ"ל: מה שהשתבש השתבש כתוצאה "מעמדותיהם של האנשים עם האידיאה של הפרוייקט הציוני (שאותו כשלעצמו יש רק לשבח. פ.מ.), שביקשו להקים שלוחה אירופית במזרח התיכון, שלוחה אירופית שעוצבה בצלמה של חרדה ביחס למציאות הלוונטינית, חרדה שהייתה בה תערובת משונה של משיכה אל דמותו הרומנטית של עובד האדמה הערבי, אך גם איבה עמוקה לעצם קיומו ורצון לתפוס את מקומו. הכפילות הזאת הומרה לתפישה גזענית פשוטה: הזהות הערבית ותרבותה סומנה כנחותה. אינני מצוי כל כך בהיסטוריה, על כן חיפשתי מקור שמדגים את התפישה שמסמנת את הסטיגמה הזאת. מצאתי אותה בדבריו של פרופ. יוסף קלוזנר, הוגה דעות ידוע בתקופתו, שכתב במאמר שפרסם בשנת תרצ"ה: "הציונות אינה שנוי-ערכים בלבד, אלא גם שנוי-מרכז. מאירופה הולכים הציונים לאסיה, מארץ תרבותית ונושבת לארץ חצי-תרבותית וחצי-מיושבת. הציוני הוא בן-אדם, שהחליט וגמר בנפשו לילך ולישב בין חצי-פראים ולשנות את כל סדרי-החיים של הארץ האסיתית" המאמר נמצא באתר: http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/hatkufa/behitav-4.htm "הציונים שתייגו את הערבים כנחותים ואת תרבותם כתרבות נחותה, לא עיצבו רק את הסטיגמה הנפוצה בחברה הישראלית אודות הערבים בישראל ובמדינות השכנות, אלא גם את הסטיגמה אודות ה-י-ה-ו-ד-י-ם שהיו נטועים בתרבות הערבית ובמסורותיה". הכותב הולך ומחריף את ביקורתו על הטלת הסטיגמה הזאת עם הבאת דבריה המזעזעים של יונית נעמן, שנכתבו בתוך מסה אישית (שפורסמה בגיליונו האחרון של כתב העת "תיאוריה וביקורת"). כבר הכותרת שהיא נתנה למסה: " הקשר בין צפיפות הפיגמנט לשם התואר פרחה"... מכה בך...המכה מתחזקת בהמשך: "לעתים קרובות ממליצות לי קוסמטיקאיות על חומרים מעולים להלבנת העור. ספרים מציעים לי פתיחת תלתלים. איכשהו, בלי שהבעתי כל טרוניה, ברור לרבים שהחזות שלי זקוקה לשדרוג, שכדאי להחליף אותי במישהי אחרת". התרבות הישראלית כותבת על עורה הכהה את נחיתותה האתנית, ומשייכת אותה כברירת מחדל לקטגוריה של פרחות: גוף נשי שמוגדר על ידי "עיכוסים, מחשופים, זוהר ארגוב, מין ואיפור". נעמן מתארת את גופה כ"שרוע בשדה מוקשים של נבואות, של הערכות ושל ידיעות", וכדי לשרוד בו, כלומר לא להיחשב פרחה, צריך לא לזוז, לא לדבר, להצניע לכת. "התביישתי", היא מספרת, "ולא ידעתי להגיד לעצמי על מה ולמה". היא מתארת כיצד דיכאה את מיניותה, הזדהתה עם משוררים אשכנזיים לבנים, התעללה בגופה ושמחה לאידן של פרחות אחרות כדי להבדיל עצמה מהן. רק המרחק, בדמות יצירותיהן של נשים אמריקאיות שחורות, חשף לפניה את מקורות העוצמה שבגוף הנשי השחור; עוצמה שתמיד ניצבת מנגד, מתריסה אל מול אידיאל היופי, כלומר אל מול המנגנון הערמומי של החלוקה האתנית שנותנת סימנים בלבן ובחום, באירופאי ובערבי." ברוך שמעוני, במסה "הרהורים של צבר מזרחי", (שפורסמה באותה חוברת) כותב: "גם אני אימצתי את תכונותיו של היהודי החדש שיצרה הציונות האשכנזית. התכונות הללו מייצגות לאו דווקא את הורי, אלא את היהודי המזרח אירופאי, שאם נאמץ לרגע את הדמיון ונמקד אותו בשבוש של הרשל הורביץ או בבויבריק של טוביה החולב (שבוש ובוייבריק, שתי עיירות יהודיות המופיעות בסיפוריו של שלום עליכם), נמצא אותו מאלתר פתרונות ביחסיו עם הקוזקים". במשפט הזה גלום המחיר ששולם, כאשר מסורת הסובלנות של סיפורי הרבנים המזרחיים נדחקה לשוליים הפולקלוריסטיים של ההוויה הישראלית, וסיפורי המלחמה בקוזקים - על טקטיקות האלתור ועל פחד הרדיפה שנטוע בהם - היו לשורשיו המעצבים של הסיפור הישראלי. * * * ההמשך בהודעה הבאה !
 
על התרחקות ודחייה (המשך)

דמעות ניקוו בעיני: מה, מה קרה לנו שאנחנו בוחרים בעמדות מפלות שכאלה... ? כן, יש הרבה תיאוריות לנסות להסביר מדוע אנשים בוחרים עמדות שגורמות לדחייה מכאיבה של השונה. אך מה מה קרה ל-נ-ו, לנו היהודים שנולדנו לתוך ה"ואהבת רעך כמוך" ? אמתיים ונכונים דבריך IBP1 יקירי, ואהבת לרעך אינו אומר כי עליך בשל כך לסבול על מנת לקרב את רעך, אך לעומת זאת: "מה ששנוא עליך, לחברך לא תעשה"! ובכל זאת אנחנו עושים ועושים ולא מודעים שעושים... ואיך לא מודעים? אולי זה בגלל שאנחנו לא מדמיינים שאחרים עושים לנו את המעשים שאנחנו עושים לאחרים... * * * לנו כבני אדם יש כל כך הרבה רגישויות: כתוצאה מהיסטוריה משפחתית בעייתית, או מהיותינו מהגרים או בנים של הורים שנכשלו בקליטתם, או כתוצאה מפגיעה מינית בילדותנו, וכתוצאה מליקויים כאלה ואחרים שחרטו בבשרינו שריטות עמוקות שלעולם לא יגלידו... יש מאיתנו כל כך פגועים, כל כך רגישים לכל פגיעה, כמו ציפור רועדת בקור... על כן, אנחנו חייבים כל כך להיזהר בכבודם של האנשים שאנחנו באים איתם במגע. להשתדל "לראות במעלת חברינו ולא בחסרונם" ואם חסרונם מאיים עלינו באיזה שהוא אופן, אז אם אפשר להתגונן על ידי התרחקות, או התעלמות, זה תמיד טוב יותר מאשר על ידי דחייה והרחקה. היות שהמחווה הראשון לא סוגר בפניהם את הדלת, ולא סוגר בפנינו את האפשרות לראות את החלק הטוב שבתוכם... וכאשר הם מבטאים את הטוב שבהם, אנו יכולים אם אנו רוצים, לפתוח את לבנו לטוב הזה. בעוד שהמחווה השני של הדחייה, סוגרת בפניהם את הדלת, סגירה שיכולה להגביר את הבעייתיות החברתית שלהם, את השנאה העצמית שלהם ואת השנאה שלהם כלפי החברה. מה שלא מקל עליהם לעשות שינוי חיובי, ולנו הדוחים אותם נחסמת האפשרות להתפתח בהתמודדותנו עם החרדות העמוקות שבתוכנו, עם הרגישות לכבודנו העצמי, עם האגו שלנו ועם פקעת הצפעונים התוקפניים שבתוך נפשנו... מחבק אתכם חברים ומאחל לכם שנה טובה! פרי מגדים
 
אחד הניתוחים המענינים שהיו כאן

לנושא שדנו בו הרבה בשבוע האחרון. יישר כח, שנה טובה.
 
אולי זה בגלל שאנחנו לא מדמיינים?

תודה חואן, עוד מישהו קרא ורוצה להגיב ? אשמח לכל תגובה, וגם חשובה לי דעתכם על הקטע הזה (מהחלק השלישי): ואהבת לרעך אינו אומר כי בשל כך עליך לסבול על מנת לקרב את רעך, אך לעומת זאת: "מה ששנוא עליך, לחברך לא תעשה"! ובכל זאת אנחנו עושים ועושים ולא מודעים שעושים... ואיך לא מודעים? אולי זה בגלל שאנחנו לא מ-ד-מ-י-י-נ-י-ם שאחרים עושים לנו את המעשים שאנחנו עושים לאחרים... חג שמח, פרי מגדים
 

ש י ר נ ה

New member
מעניינת?

הלוואי והתגובה הייתה מעניינת. פרוש הדבר שהיא הייתה יוצאת מהכלל, ייחודית, שונה, מאירה... אך לצערי למרות ההתחלה המטעה הסוף תמיד זהה אצל כולם. חבל לי שאתם לא רואים זאת ועייפתי מלנסות להסביר "...אם אפשר להתגונן על ידי התרחקות, או התעלמות, זה תמיד טוב יותר מאשר על ידי דחייה והרחקה. היות שהמחווה הראשון לא סוגר בפניהם את הדלת, ולא סוגר בפנינו את האפשרות לראות את החלק הטוב שבתוכם... וכאשר הם מבטאים את הטוב שבהם, אנו יכולים אם אנו רוצים, לפתוח את לבנו לטוב הזה..." פרוש: במקרה שאתם מכירים אדם בעל מוגבלות (נכה) היו נחמדים, תחייכו אליו. אל תתקרבו יותר מדי פן תפגעו, אך חלילה אל תמהרו ללכת היות ויש סיכוי להשיג דבר מה טוב ומיוחד... כל זאת אם תרצו כמובן, כי לו הרי אין חיים והוא ישאר שם תמיד בתקווה שתרצו בקשר כלשהו או במגע. "...בעוד שהמחווה השני של הדחייה, סוגרת בפניהם את הדלת, סגירה שיכולה להגביר את הבעייתיות החברתית שלהם, את השנאה העצמית שלהם ואת השנאה שלהם כלפי החברה. מה שלא מקל עליהם לעשות שינוי חיובי..." פרוש: אם אינכן מעוניינים בקשר עם אותו אדם בעל המוגבלות (נכה) אל תגידו לו זאת בפנים. שוב, תחייכו, ותתנהגו כרגיל. אינכם רוצים שיסבול יותר ממה שכבר נגזר עליו. אין לו חברים, הוא חושב שהוא לא שווה כלום. אז כתשובה לשאלתך... אני לא מאחלת לאף אחד שיצטרך להתמודד עם אנשים כמוך אתה בהחלט לא מודע לכלום
 
כמה חבל../images/Emo4.gif

לפני שאגיב לדברייך, מציעה לדפדף כמה דפים אחורה, או פשוט לערוך חיפוש על שם משתמש "בודיסטאווה" ולקרוא את כל הודעותיו, (מלבד אלה שנחמקו). הדיון הזה נוצר בעקבות הרחקתו מהפורום, וגם אם הדברים מנוסחים בכלליות שכזו, הרי הטעם המר של הרחקת אדם מהבית הביאה לכתיבת המסה הזו גם. אז, אם תגיבי שוב, אשמח להגיב.
שבת
לכולנו
 

ש י ר נ ה

New member
אין לי צורך בתגובה

אמרתי את דברי לא חושבת שאמרתי משהו לא ראוי ליתר דיוק לא אמרתי משהו שלא נאמר כבר... עשי כרצונך תגובתך רק הדגישה את טענתי
 
את מדברת מנהמת לבך

שירנה יקרה, מורגש שאת מדברת מנהמת לבך, אבל כשהלב צועק צועקים את צעקתו (של הלב) ... ואת שירנה, מפנה את הצעקה הזאת כלפי, היות והיה כנראה בדברי משהו שעורר את נהמת לבך. אבל הצעקה הזאת שלך אומנם פוגעת בי, אך פוגעת בי בטעות, כך נראה לי. בטעות, מפני שהצעקה שלך מייחסת לי כוונות שבכלל לא היו לי...! חג שמח, פרי מגדים
 

ש י ר נ ה

New member
אין בכוונתי לפגוע

לא בך ולא באף אדם זאת בהחלט לא הייתה הכוונה מתנצלת שבת שלום
 
לשים את עצמך בנעליו של הזולת.

יכולתו המוסרית של האדם דורשת ראייה מורכבת המבוססת על היכולת ל-ד-מ-י-י-ן את הזולת, להעמיד את עצמך במקומו של הזולת, לנסות לראות עצמך בנעליו (=אמפתיה). הדמיון האמפתי המבוסס על הבנה עמוקה של מצב הזולת. להתנהג באופן מוסרי, לשבור סטיגמה חברתית שמופנמת בתוכך, לא לעשות לרעך מה ששנוא עליך – קשור, ואולי אפילו מותנה בכך שמדמיינים את האדם האחר, על שונותו, תנאי חייו הייחודיים, מצוקותיו ושאיפותיו. בנוסף להתנהגות מוסרית, הדימיון האמפתי יכול לעורר תחושות הזדהות, חמלה ורצון לסייע. טיעון זה עומד מאחורי הקטע הבא, שכל כך מעניין אותי לשמוע את דעתכם עליו: "מה ששנוא עליך, לרעך לא תעשה"! ובכל זאת אנחנו עושים ועושים ולא מודעים שעושים... ואיך לא מודעים? אולי זה בגלל שאנחנו לא מ-ד-מ-י-י-נ-י-ם שאחרים עושים לנו את המעשים שאנחנו עושים לאחרים... ושתי שאלות: האם לדעתכם על מנת ש"מה ששנוא עליך, לרעך לא תעשה"! אדם צריך לשים את עצמו בנעליו של הזולת. והאם לשים את עצמך בנעליו של האחר, זאת יכולת או מחויבות? שבוע טוב ומועדים לשמחה, שלכם, פרי מגדים
 

ש י ר נ ה

New member
...

הרצון לנסות, כן... תמיד בנוגע ליכולת זה כבר סיפור אחר לא משנה כמות האמפתיה, ההזדהות והרצון להבין ולסייע לעולם לא תוכל להיות בנעליו... עד שתהיה בנעליו...
 
אף פעם לא תהיה בנעליו.

זאת כל הייחודיות, לטוב ולרע. היסוד הבסיסי הוא שכולנו שונים גם בלי נכויות או מחלות קשות(נפש ו/או גוף). לכן בפעולת הדחייה, צריך לחשוב גם על הטוב שמפסידים מכך ולעשות את החשבון, גם לבודיסאטווה, שאליו נראה לי היתה הכוונה כאן, היו צדדים טובים, אבל השוני שלו, בחלקו, פגע באחרים. אני חושב שלמילים יש כח רב והשפעה, בהרבה יותר מלכח פיזי. שם אני מודד את הקרובים אלי ואין כמעט כאלו. _________________________________________________ מוזה קסומה שלי, תקראי כל מילה ושימי לב שככה בדיוק אני גם מדבר בחיים, אין שום הבדל
 

ש י ר נ ה

New member
שאלה לי אליכם...

קצת מתקשר לדיון הקודם ואולי אפילו הרבה... נתקלתי לא מעט באנשים, ולא תגידו אנשים קלי דעת וחסרי ניסיון חיים, אלא משכילים ומודעים, שכל קשר אצלהם בין המילים (כוונות, רצונות) למעשים הוא מקרי בהחלט : ) ממה זה נובע? שוב, מסוג של התחמקות? או אולי הם אינם מודעים וערים כל כך כמו שנראה? טוב לב או רוע (וכדי שלא יגידו חלילה שאני פוגעת כוונתי היא חוסר התחשבות)?
 
כוונות לחוד, את יודעת...

כשאדם יודע מה נכון לעשות ובכל זאת פועל אחרת, לא משנה מאיזו סיבה, הרי שזו התחמקות. בהחלט התחמקות...ויש לה מחיר...כבד. טוב לב או רוע? טיפשות נראה לי.
 
שירששש

זהו? החלטת לעצבן אותי גם וירטואלית?! מההיכרות הקצרה שלי איתך, אני לא חושב שאני יכול להעביר מסר שאת לא יכולה להבין
אין דבר כזה!
 
אם תוכלי להביא דוגמא../images/Emo140.gif

יהיה הרבה יותר קל להתייחס... בעיקרון אני חושבת שכל אחד מייחס משמעות אחרת למילים, כלומר, כשאני מדברת עם מישהו אני מביאה את עצמי ואת הנסיון שלי, אני מבינה על מה אני מדברת... אולי הוא מבין אחרת משום שהוא מביא את עצמו ואת המסננת שלו... ומכאן הדרך לפער שתיארת די קלה... אלא אם אני טועה ואת מתכוונת למשהו אחר, ואז.. אני שוב מבקשת דוגמא
אחלה יום לנו
 
למעלה