על ההצלחה העצומה של הבלשים המיוסרים

על ההצלחה העצומה של הבלשים המיוסרים

בפרודיה המשטרתית Touch of Cloth שכתב צ'ארלי ברוקר, מגלם ג'ון האנה את הבלש קלות', שדמותו המיוסרת, מתאבלת, לא מגולחת, אלכוהוליסטית אך פותרת כל פרשת רצח, אינה אלא תמצית כל הקלישאות של ז'אנר סדרות הבלש. ברוקר לוקח את כל חוקי הז'אנר, מפרק אותם ומרכיב אותם כראות עיניו, עם הרבה הומור.
דמות הבלש/שוטר המתאבל כבר קיימת שנים רבות, גם בהוליווד וגם מחוצה לה, והמדהים הוא שגם כיום למרות הקלישאות שחוזרות על עצמן שוב ושוב - ההצלחה מובטחת, כמו זו של ברודצ'רץ', בכיכובו של דיויד טננט כבלש לא מגולח ומיוסר, הוכיחה שהצופה הממוצע עדיין מעדיף את הבלשים שלו פצועים ומדוכאים.
בשנה האחרונה שודרו בביביסי שתי סדרות בלשיות קודרות במיוחד, עם גיבורים מיוסרים, מתאבלים ועצובים, ושתיהן נחשבות להצלחות הגדולות ביותר של 2014 - עד כה. בשתיהן איבדו הגיבורים בת משפחה, בשתיהן הם עדיין מתאבלים על מותה, בשתיהן הם יעשו הכל כדי לתפוס את הפושעים, בשתיהן יש להם מערכות יחסים מורכבות עם עצמם ועם האנשים שעובדים איתם. ושתיהן זכו לנתוני צפייה גבוהים בטירוף, לשמחת אנשי ה- BBC, שתמיד רוצים לתת פייט לרשתות מסחריות כמו itv ו- Sky.
בסידרת המתח Happy Valley, השוטרת קת'רין קאווד עדיין מתאבלת על מותה בטרם עת של ביתה, שהתאבדה אחרי שנאנסה ונכנסה להריון מבחור נאלח (אך סופר חתיך!) במיוחד. אותו בחור משתחרר מהכלא, וקת'רין מתחילה לעקוב אחריו. מה שהיא לא יודעת, זה שהבחור סיבך עצמו בתוך פרשיית חטיפה ורצח וגורר אותה ואת כל המשטרה והעיירה איתו. קת'רין היא אישה קשה אך אוהבת, עקשנית אך טובה, מלאת תסבוכות אך מרתקת. אין ספק שדמות כמו שלה - שוטרת בגיל המעבר עם טראומות - לא הייתה מחזיקה ולו פרק אחד מסידרה משטרתית אמריקאית. הבחירה דווקא לשים אישה כזו במרכז ראויה לשאפו רציני. לא אסגיר את כל שבעת מדורי הגיהנום שמתרחשים במהלך ששת הפרקים של הסידרה, אך אומר שהיא מתהדקת ומתקדרת מפרק לפרק, ומומלצת ביותר. גם הבריטים מסכימים איתי, כשבפרק הסיום צפו מעל 8 מיליון איש (!), והמבקרים היללו בפה אחד וכינו אותה סידרת השנה.
ב- Shetland, לעומת זאת, העלילות הן יותר בלשיות מוכרות ממיטב מסורת ה- whodunit - ששת פרקי העונה ה- 2 מלווים שלוש פרשיות רצח שחוקר הבלש המתאבל והעצוב ג'ימי פרז (דגלאס הנשל הכריזמטי) באיי שטלאנד הצפון סקוטים. קודם כל, מי ידע שיש כל כך הרבה רציחות באי המנותק והיפה הזה?.. אז גם כאן הגיבור מתמודד עם מותה בטרם עת של אשתו ממחלת הסרטן, מגדל את ביתו החורגת אך אוהבת ומתמודד עם כל הרציחות בשקט ובענווה. הוא מעולם לא מרים קולו, מעולם לא מפעיל אלימות על חשודים, אלא מתהלך בצעדים כבדים מחור אחד באי - לחור אחר באי.. אך למרות זאת, יש בו משהו מאד כובש ונוגע ללב. אין ספק שלהנשל, שחקן סקוטי אהוב בממלכה המאוחדת, יש חלק גדול בהצלחתה של הסידרה. הנשל מעולם לא הצליח למנף את עצמו אחרי שעלה לכוכבות בסוף שנות ה- 90, ומיד נעלם לתיאטרון הבריטי. העלילות עצמן די סטנדרטיות ומזכירות את הסיפורים המיושנים של "מי רצח את הקורבן? האם זה זה היה הבעל עם האקדח? או המשרתת עם המקל?", ואני מודה שחלקן קצת שעממו אותי, אבל מבט אחד באיים היפיפיים של צפון סקוטלנד משכיח את הכל..
 

6leeor

New member
בלשים

מיוסרים, תמיד נראים יותר אמינים. איך אדם יכול להתמודד עם כל הסבל והייסורים ועדו להיות מאושר אחר כך?
 

Y. Welis

New member
גם בראנה ב'וולאנדר' עגום למדי (אבל זה משום

שהוא סקנדינאבי. דיכאוניות מובנית).
&nbsp
תמיד הבלש היה אנדרדוג, עוד מימי מחדשי הז'אנר המודרני (צ'אנדלר והאמט).
אבל הייסורים זו תוספת עכשווית, כביכול איכותית יותר. לטעמי זה חלק מטרנד הדיכאון הקיומי שהוזכר למטה.
&nbsp
דומה גם שפעם הבלש היה קצת יותר 'מעמד בינוני' (כמו דאלגליש המחוייט), והיום רק 'מעמד פועלים'. שום רמז ל-POSH. לכן הם גם עגומים יותר - חיים קשים...
 

taliF454

New member
דגלס הנשל כריזמטי?

נו שוין. לעומתו אני מאד מאד אוהבת את ג'ון האנה (את ברוקר פחות) ולא שמעתי על הסדרה הזו אז
על התגלית המהממת.
אנסה לצלוח פרק אחד ולבדוק אם זה צָפִי*.
 
טוב אני קצת סובייקטיבית לגבי הנשל..


מאז שראיתי מיני סידרה בה הוא כיכב בסוף שנות ה- 90, בה הוא גילם רופא במחלקה פסיכיאטרית שבעצמו מאובחן עם מחלת נפש, תמיד הייתה לי חולשה כלפיו והשיער הגולש שהיה לו..

 

horseradish

New member
הלהבת אותי עם הנופים של צפון סקוטלנד


איזה כיף שהפורום הזה קיים!
כל כך הרבה אופציות נפתחות בפניי בתחום הסדרות הבריטיות לפתע.
&nbsp
 

horseradish

New member
תודה


האמת היא שבעוונותיי, אהבתי את דאונטון, ד"ר הו החדשה (אבל זה כבר מהעשור האחרון, לא השנים האחרונות...), מיני סדרות למיניהן כמו אמן הבריחה ועוד, שאינני זוכרת את שמן והייתי מכורה תקופה מסויימת ל Two pints of lager and a packet of crisps שהיתה משעשעת מאוד בזמנה. לא התחברתי לטורצ'ווד ומיספיטס. סדרה סקוטית שראיתי היתה ליפ סרוויס ודי אהבתי.
תמיד הרגשתי שחסרים לי מקורות אינפורמציה ראויים כדי להגיע לסדרות בריטיות שוות מעבר לאיסט אנדרס ותוכניות מעולות על אוכל (שתי נשים שמנות - מופלא). אהבתי גם את Creature Comforts וכל מה שיצא מהסטודיו של ניק פארק (וואלאס וגרומיט, מרד התרנגולים ועוד).
כבר עכשיו מרפרוף שטחי מאוד בפורום צדתי 4-5 סדרות שמעניינות אותי מאוד ואדווח איך התרשמתי מהן בהמשך :)
 

horseradish

New member
אני פחות בקטע של סדרות תקופתיות

אבל בעלי ממש יעריך את זה...
תודה על הלינק לשאלון! הוא מכניס אותי לעניינים
 

horseradish

New member
נראה חמוד ביותר


אני מניחה שהסדרה תהיה איכותית יותר ממקבילות אמריקאיות באותו ז'אנר...
 

horseradish

New member
ואגב הראיון כל כך חמוד!!

גרם לי להתגעגע לבריטניה ובמיוחד לסקוטלנד הנפלאה
 

Y. Welis

New member
היא מגלה שם בין השאר שההשראה באה מפרק של ד"ר

הו, שתיאר סקוטי מהמאה ה-17...
&nbsp
אגב חשבתי ששמה מבוטא גייבלדון אבל הוא פונטי יותר: גאבלדון.
&nbsp
תוכנית הבוקר היומית של CBS היא מהנעימות שישנן. תמיד בודק היילייטס מהאתר שלהם. מביאים אנשים מעניינים.
 
למעלה