על דת, אמונה ומה שביניהם

שרמהלב

New member
על דת, אמונה ומה שביניהם

שלום לכולם, שמי עופר ואני בן 18 מאזור המרכז. אני גדלתי בבית עם מסורת - ארוחה משפחתית גדולה בכל יום שישי עם קידוש, שמירת מצוות החגים, תפילות בארוחות החג, והמשפחה המורחבת של הדודים גם שומרת מצוות. אבל ההורים שלי בחיים לא לחצו עלי להאמין או חייבו אותי לעשות איזה מצווה או תפילה.. אנחנו לא שומרים כשרות בבית אבל גם לא אוכלים בשר עם חלב ביחד. וגם לא מפרידים בין כלים בשריים לחלביים. אני אישית מאוד אוהב את הלאום היהודי, את המדינה, את הדת ואת המסורת ואני משתדל לשלב אותם באורח חיי. אבל אני נחשב חילוני אני משער. אני רוצה לדבר על הריחוק שבין חילונים למאמינים. אני מאוד קשור לדת ולמסורת אבל איני מאמין, וכשאני רואה יהודים מאמינים מתפללים בארצות בעולם, אני חש גאווה רבה, אני מרגיש ממש מחובר אליהם. בכלל, אנשים מאמינים הם אנשים שאני נוטה יותר לסמוך עליהם, נוטה יותר להתחבר אליהם, הם מייצגים בשבילי חלק גדול מהיהדות, אני גאה בהם שהם לובשים כיפה בכל מקום, כולם יודעים שהם יהודים, אין ספק בכך. כשהייתי בכינרת עם חברים היו המון המון בני נוער דתיים, בייחוד בנות שם. ויצא לי לדבר עם הרבה מהם, והרגשתי את הריחוק התהומי כשדיברתי איתם והסתכלנו אחד על השני. שנינו יהודים, שנינו מדברים אותה השפה אבל זה נראה כאילו הם אף פעם לא יוכלו באמת להתחבר איתי. אני אוהב את החינוך שהנוער הדתי מקבל, את הערכים של אהבת הארץ, הכבוד במשפחה, את קדושת השבת, את היניקה מההיסטוריה של היהודים... אני באמת מתחבר אליהם, אבל הכינרת הראתה לי שלא משנה כמה ערכים משותפים יהיו לנו, אם אני לא מאמין אז מבחינתם אני לא יהודי. אני רק רוצה להבהיר שאני מדבר על נוער שלא חיי ביישובים מעורבים עם חילונים, בעיקר נוער מהתנחלויות. שבוע טוב לכולם. עופר.
 

מצבניק

New member
הגיע הזמן להגיב

אני בן 18 ואתה מוזמן להיות חבר שלי באמת ובתמים... אני בחור ישיבה חרדי דתי ומאמין. כל עוד השאיפות שלך חיוביות אז אין לי בעיה איתך כלל!!!
 

TheNightcrawler

New member
אכן שרמהלב..

אני מבינה אותך כי אני בדיוק באותו מקום שאתה נמצא בו.גם אני גודלת בבית מסורתי וזכורה לי תקופה בילדותי שניסיתי להתחבר לנוער הדתי ונגיד בעדינות שהם לא ששו לקבל אותי לחיקם. אני לא חושבת שהבעיה כאן היא אמונה.בן אדם לא יכול לבוא ולהגיד למישהו אחר כמה הוא מאמין ואם בכלל(האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב).אני לא באמת חושבת שהם מדברים בין עצמם מי מאמין ומי לא וככה בוחרים לסנן חברים. כמוך אני גם אוהבת את הנוער הדתי ובגדול מאוד מתחברת אליו אבל כבר השלמתי עם זה שיש להם קצת בעיות לא איתי אלא עם עצמם אז פשוט עזבתי אותם כי מזוכיסטית אני לא.באופן לא מפתיע מצאתי שהכי נוח לי עם הבנות שחוזרות בתשובה כי הן לא באות עם סטיגמות ולא ששופטות אותי מכל הכיוונים. וכן גם לי כואב שאין חיבור בין יהודים כי בסה"כ הם אחים שלי ואני אוהבת אותם אבל מה אני אעשה שלא נוח לי איתם... אני כאן מתלבטת מה לכתוב כי אני לא רוצה להגיד שומדבר רע על אף אחד כי באמת שאני אוהבת את הנוער הדתי ומאז ומעולם התחברתי אליו.בנוסף לאהבה בא גם רגש של התגוננות עצמית כל פעם שאני בחברתם שאני לא יכולה שלא להרגיש. פיתרון?אין לי לצערי.אבל אתה יודע הכל לא שחור לבן.
 

מצבניק

New member
תשובה....

נראה לי להסביר שאולי עצם זה שהחינוך הדתי חונך להיות נגד טלויזיה ונגד רדיו ולא לקרוא עיתונים אז ילד שגדל על חינוך שונה יכול להיתקלקל ממנו... ילד רוצה להפיץ ולספר על מה שהוא יודע שזה דבר נוגד... למען האמת גם אני לא חושב שאסכים שבני יגדלו עם חברה חילונית מלבד אלה שאכיר ואברר עליהם הילדים מבינים את זה וממילא מתרחקים...
 

TheNightcrawler

New member
תשובה לתשובה

הגישה הזאת של לא להתקרב לחילוניים כי הם סכנה לאורח חיינו הדתי והנפלא לא בדיוק מעודדת קירוב לבבות ואני מניחה שאם כולם היו נוקטים בה לא היו חוזרים בתשובה.אבל בתכלס בוא ונקרא לבעיה בשמה:גאוותנות.
 

בסג

New member
../images/Emo32.gifלגבי החתימה

אם רבים היו נושאים את האמת - היה לנושאיה קל יותר...
 

אור גינאל

Well-known member
אתה צודק וזה באמת מדאיג .

גדל כאן עם אחד שהאחד לא מכיר את השני . קוראים לזה שנאת חינם ??? אני לא יודע ,אבל זה מריח לא טוב . מה ז'תומרת "אם אני לא מאמין אז מבחינתם אני לא יהודי,,," למה מי הם שיקבעו מי קבוצה הנבחרת שנקראת העם היהודי ??? במה הם יותר טובים ? האם יש להם בלעדיות על הקשר עם הבורא ? מה זאת אמונה אם לא ספק מתי תבינו ? הספק הזה זה הדבק שמחבר אותנו .
 
מה זאת אמונה אם לא ספק??

אמונה אמיתית היא לדעת, להיות בטוח ללא צל של ספק, באמיתותו או בקיומו של דבר מסוים. הספק, במובן מסוים, הוא בדיוק ההיפך מאמונה, אז איך אמונה יכולה להיות ספק?? אבל בכל מקרה, בקשר לדיון עצמו, נכון שיש אנשים, אולי אפילו קבוצות, ששופטות אחרים בצורות כאלו, אבל אף אחד לא יקבע לך אם אתה יהודי או לא. וכמה שזה יישמע עצוב, אני חושב שזה דווקא די הגיוני המצב שאתה מתאר. לא שיש לי ח"ו משהו נגד אנשים לא מאמינים, ויש לי לא מעט חברים טובים כאלו שאני מאוד אוהב ומאד נהנה איתם, אבל זה פשוט טבעי, שכשיש קבוצה של אנשים שמאמינים במשהו, אז יהיה ביניהם איזשהו סוג של חיבור שלא יכול להיות להם עם אדם שאין לו את האמונה הזאת, ולא משנה כמה הם יחלקו במשותף, ושידברו באותה שפה ועל אותם דברים שמעניינים את שניהם ושיהיו להם אותם דעות (ברוב התחומים..), והם יכולים להרגיש חיבור מסוים, אבל עדיין זה לא יהיה אותו חיבור כמו של אמונה משותפת, במיוחד כשמדובר בעניין כל כך משמעותי כמו הדת שמשפיעה על על כל אורח החיים. (בדיוק כמו שנאמר בתגובה מעליי, רק שהיא מוכיחה נקודה שונה. "הספק הזה זה הדבק שמחבר אותנו", ובהתחשב בכך שעבור כותב התגובה ספק ואמונה זה אותו דבר, אפשר לומר גם שהוא התכוון לכך שהאמונה הזאת היא הדבק שמחבר בינינו.. וזו בדיוק הנקודה.) אבל כמובן שקביעה על אדם מסוים שאינו יהודי, כבר בכלל לא קשורה לחיבור שקיים או לא קיים. אף אחד לא יקבע לך שאתה לא יהודי ואל תתן לאף אחד לגרום לך אי-שייכות לעם שלנו ח"ו. כולנו אחים למרות הכל! וזו הגזמה מוחלטת מצידם אם הם לא רואים אותך כיהודי. אז צר לי שפגשת אנשים כאלו ששפטו אותך בצורה כזאת, אבל אל תמהר להסיק מסקנות על כולנו. לא כל הנוער הדתי ככה ויש לא מעט כאלו שיקבלו אותך בשמחה כמו שאתה ולא ישפטו אותך בצורה זו או אחרת. אבל למרות כל האהבה, זה טבעי שהאמונה תהווה חיבור מיוחד כזה בין המאמינים, שאדם שאינו מאמין לא יוכל להרגיש. צר לי, אבל זו פשוט כוחה של אמונה.
 
ה' ישמור,להתרחק???!!!../images/Emo12.gif

בס"ד כשכולם מדברים על צו פיוס והבנות,אז מדברים כאן על התבדלות וכניסה ל"גטאות" רוחניים??!! בסוף השבוע קראתי במוסף שבת של העיתון ידיעות אחרונות כתבה על הגאון וגדול ישראל,כבוד הרב ישראל מאיר לאו. תקראו טוב מה אמרו אנשי שמאל ורוח עליו:אין התנגדות לאדם סובלני ונעים הליכות, שיש ביכולתו לדבר אל כולם וליצור הבנה ושיתוף שהם כה חיוניים בין כל שדרות הציבור. אני מזכיר לכולנו:'הוי דן כל אדם לכף זכות'. דהיינו,אם החילונים "חוטאים",הם בכל זאת יהודים והרי נאמר ש'ישראל אעפ"י שחטא,ישראל הוא'.בוראנו הוא רחום וחנון ומרבה לסלוח ואנו שנבראנו בצלמו אמורים להיות בעלי ארך אפיים(סבלנות). לדתיים שנולדו כאלה,פתחו את לבבכם לאחיכם החילונים,אהבו אותם,למדו אותם מהעולם העשיר שלכם.זכרו את 'כעפר נפשי לכל תהיה' ו'אל תקשו את לבבכם כיום מסה במדבר'. האמינו בה' בכל לבבכם ובכל נפשכם ובכל מאודכם. 'אוהב את הבריות ומקרבן לתורה'.
 
ח"ו!!! ממש ממש לא התכוונתי

להתרחקות והתבדלות מאחינו הפחות דתיים! זו לא הייתה הכוונה בכלל!! בדיוק להיפך, כמה שאפשר לנסות להתקרב אחד לשני.. אין כמו קירוב לבבות! כל הכוונה שלי הייתה לנסות להסביר לעופר למה למרות כל הדברים שהם כן חולקים במשותף, עדיין חסרה אותה תחושה מיוחדת של חיבור כזה שרק האמונה יכולה לגרום. אני לא אומר ח"ו שלאנשים שאין להם אמונה משותפת אין מה לחפש אחד אצל השני, בדיוק להיפך! ובמיוחד כשמדובר בקשר עם אחינו, כולנו עם אחד! ואני מדגיש שכמובן שאותה קבוצה שכפי שהוא אמר "מבחינתם אני לא יהודי", זו בכלל הגזמה לחלוטין מצדם וצורה ממש פסולה להסתכל על בני אדם, במיוחד כשהם אחים שלנו. איך אפשר לשפוט ככה מישהו שהוא חלק ממך? מהעם שלך?? כמו שאמרתי, צר לי, עופר, שפגשת דווקא בקבוצה כזו, אבל לא כל הציבור והנוער הדתי מתנהג כך, אז אל תמהר להסיק מסקנות שגויות על כולנו. סך הכל אני בהחלט מאמין שאנחנו צריכים, כל עם ישראל, ולא משנה באיזו רמה דתית כל אחד, להתקרב אחד לשני ולהתאחד. לעשות שלום בינינו לפני הכל. בזה אין שום ספק! אבל יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שגם האמונה מוסיפה איזשהו חיבור מסוים בפני עצמו בין מאמיניה. אבל זה עדיין בהחלט לא משהו שצריך להפריע להתקרבות ולחיבור עם אחינו הפחות מאמינים.
 
אני בטוח ומאמין שהדתיים...

בס"ד רואים באחיהם הפחות מאותגרים בתורה ומצוות יהודים כשרים וטובים. נכון,זה לגיטימי שישנם גם חילוקי דעות,אך החכמה למצוא את המאחד על המפריד והמפלג.תודה לאל שאף אחד לא צריך לחיות ב"גטאות" ולהסתגר. אמנם נכון שגם 'צדיק באמונתו יחיה',אך אין הדבר מבטל את 'כל ישראל הערבים זה לזה'. עלינו לזכור כי הקמים עלינו לכלותנו,אותם זה לא מעניין דתי/חרדי/חילוני. עלינו לזכור כי יצאנו את הגלות ואין אנו מושיטים לחי שניה למכינו. 'הקם להורגך,השכם להורגו'. כך יעשה לאויבינו,אך עם זאת 'בנפול אויבך אל תשמח'. ו'אל יתהלל הגיבור בגבורתו'. הצניעות יפה לעם ישראל,כנאמר:'בושת פנים לגן עדן'. לכן על כל אחד ואחת להצניע לכת עם ה' אלוהיך וליישם כמה שרק ניתן את 'ואהבת לרעך כמוך'
 
למעלה