על גינות כלבים ואנשים

ztrapper

New member
על גינות כלבים ואנשים

שוב שלום וכו'.

במסגרת הרפתקאותיי הראשוניות עם דיפסי, הכלבונת החמודה שאימצתי לפני שבוע וקצת, נתקלתי היום בבעיה הראשונה שלי בגינת הכלבים הקרובה. תוהה מה נהוג לעשות במקרים כאלה, ולכן פונה אליכם לעצות או סתם הרגעות.
דיפסי עצמה היא כלבה בינונית, גורה מתבגרת (בת קצת פחות משנה), מאוד חברותית ומאוד עדינה. אתמול הבאתי אותה לראשונה לגינת הכלבים שזו הייתה מלאה בכלבלבי השכונה. בהתחלה היא מאוד פחדה ולא זזה ממני, אז ישבתי איתה בפינה. ברגע שהגינה קצת התרוקנה ונשארו שם רק עוד 2-3 כלבים נוספים היא "נפתחה", התחילה לשחק ולהינות ולהתחבר עם הכלבים הנוספים. בשום מקרה, גם כשהיא פחדה, היא לא הייתה תוקפנית: פשוט נצמדה אליי עם זנב בין הרגליים, והשפילה את ראשה כשהכלבים הנוספים ריחרחו אותה כשהיא נכנסה (אבל, כאמור, לא תקפה, רק חיכתה בסבלנות עד שיעזבו אותה).

היום הגעתי שוב לגינה, בשעה קצת יותר רגועה. בהתחלה היה שם רק עוד כלב אחד נוסף, אחד מאלה שהיא שיחקה איתם אתמול. היא מייד התחילה לשחק איתו. אחרי כמה דקות הגיעה עוד כלב, איתו היא פחות התחברה, אבל המשיכה לשחק עם הכלב הראשון. ואז הגיע כלב נוסף, גדול הרבה יותר מדיפסי. הוא הגיע ורחרח את דיפסי - ואז תקף אותה. לשמחתי לא מספיק בשביל לפצוע - אבל בהחלט בשביל להפחיד אותה מאוד (!).

הבעלים של הכלב התוקפני הפריד, לקח אותו לצד וניסה להרגיע אותו (אני באותו הזמן ניסיתי להרגיע את דיפסי כמובן, עם ליטופים וניסונות להרים לה בחזרה את הביטחון) - אבל אחרי כמה דקות אותו סיפור. הכלב התנפל על דיפסי במטרה לתקוף ולא לשחק. שוב, לא הייתה פציעה, אבל כן היו חשיפות שיניים והשכבה לא ידידותית על הרצפה. שוב הבעלים של הכלב התוקפני הפריד, והפעם הוציא אותו מהגינה. השארתי את דיפסי מספר דקות נוספות בגינה, במיוחד כדי לנסות להרים לה את הבטחון ושלא "תחטוף טראומה" ותסרב לחזור אליה שוב. ליטפתי אותה ודיברתי איתה - כל זאת בזמן שבעלי הכלב התוקפן הסתכלו עליי מבחוץ וגרמו לי להרגיש מאוד לא נעים, כאילו אני זה שצריך לעזוב כי הם "קבועים" ואני חדש בגינה.

אחרי כמה דקות אכן עזבתי. דיפסי היתה עדיין מפוחדת, עם זנב בין הרגליים שהתרומם רק כשהתרחקנו מאוד מהגינה. בבית היא נשכבה מייד על הריצפה ועכשיו היא ישנה - בשלב מסויים כשניסיתי ללטף אותה כשהיא עדיין לא נרדמה היא היתה מאוד חרדתית וקפצה בבהלה מהמגע שלי. באופן כללי, נראה שכל העסק השאיר אותה נסערת.

מה נהוג לעשות במקרים כאלה - הן לטובת הכלב והן לטובת האינטראקציות האישיות בגינות הכלבים הנ"ל? דיפסי אוהבת מאוד (!) כלבים אחרים, והמשחק איתם עושה אותה עייפה ומרוצה (ומונע ממנה לנשוך ולמשוך את הרצועה, התחביב החדש שלה שאני מנסה לגמול אותה ממנו ובינתיים לא כל כך מצליח). מה הנוהל אם כלבים בגינה לא מסתדרים? האם הכלב התוקפן הוא זה שצריך לעזוב, או שמא הכלב החדש ש"מפר את האיזון"? כמה פעמים שווה לנסות להפגיש בין דיפסי לבין הכלב התוקפן לפני שנכנעים ומבינים שהם לא אמורים להיות ביחד? אני הרי רוצה להמשיך להגיע לגינה ומקווה שההיתקלות הזאת היתה חד פעמית ושאולי הם יהפכו לחברים - אבל מפחד שזה יהפוך לריטואל קבוע.

אשמח לעצות ומחשבות.

תודה!
 
קשה לדעת מתיאור מילולי איך היתה הסיטואציה

של הריב.
האם זה באמת היה על גבול פציעה אם לא הייתם מפרידים, או שהשני פשוט רצה להראות לה שהוא הבוס כאן ואז להמשיך הלאה.
בכל אופן ברור שזה שתוקף צריך לצאת/לקשור ולא אתה.
 

ztrapper

New member
יכול להיות,

בתור "חדש בעסק" מאוד קשה לי לעמוד על ההבדל בין משחק טיפה אגרסיבי לבין תקיפה (כמובן שאם זו תקיפה מוחלטת במטרה לפתוע קל להבחין). מצד שני, הנחת הייסוד שלי היתה שבעל הכלב האגרסיבי מכיר את הכלב שלו, ומכיוון שהוא מיהר להפריד הוא וודאי יודע מה הוא עושה. אם הוא לא היה מפריד כנראה שכלל לא הייתי מתערב, אלא אם הייתי רואה שהכלבה שלי בפאניקה מוחלטת ושלא נעים לה, ואז הייתי מחלץ אותה ומוציא אותה.

אני מניח שיהיו עוד פגישות בינה ובין הכלב בעתיד הקרוב, נקווה שיגמרו טוב יותר.

תודה!
 
זה שהוא הפריד לא אומר שהוא רצה לאכול אותה

אני לפעמים מפרידה גם כשסתם מציקים לכלב קטן, או שאני לא רוצה שהבעלים השני יתבאס, וגם לא כל בעלי הכלבים יודעים בעצמם לזהות.

אם בכל זאת אתם נתקלים בו שוב אז תשדרו רוגע. זה לא בהכרח יקרה שוב.
 

hadarh111

New member
אני בטוחה שיבואו אנשים עם תשובות מפורטות יותר

זה תחום שאני פחות חזקה בו:)
אבל אני כן יודעת כמה דברים...

1. לפעמים כלבים מעמידים אחד את השני במקום בצורה אגרסיבית כמו השכבה על הרצפה..
אבל לא יפגעו בכלב השני, אני אישית מאמינה בגדול בלתת להם להתבטא,
כמובן שצריך לזהות שלא הולכת להיות תקיפה..ואם יש אז להפריד.
אבל גירגורים וחשיפת שיניים זו תקשורת בין כלבים.

2. אני חושבת שמי שבעייתי הוא היוצא, אתה לא היית צריך להרגיש לא בנוח אלא הוא!
אצלנו בגינה יש זכר לא מסורס שתוקף זכרים אחרים,
אז הבעלים יודע שאם יש בגינה זכרים אחרים שהוא לא מסתדר איתם זו בעיה שלו
ולכן לפעמים הוא הגיע עד לשם וחזר הביתה בלי להיכנס...

3. אני חושבת שזה שהתחלת ללטף, זו טעות נפוצה שכולנו עושים בהתחלה,
גם אני בפעם הראשונה בגינת כלבים הגבתי ככה..
אבל אני הבנתי שפעולה כזו בעצם ממקדת אותה במה שקרה וברחמים העצמיים והפחד,
ומה שעדיף זה לעשות משהו שמסיח את הדעת..
לזרוק לה כדור, לצאת איתה לריצה לעבוד איתה על פקודה
דברים אחרים.

4.אני רוצה תמונה של הנסיכה!
 

ztrapper

New member
תמונה וליטופים

ראשית לעניין החשוב: התמונה (בתקווה שהפורומים באמת העלו אותה. אני אף פעם לא סגור איך מעלים תמונות כאן בתפוז). היא צולמה ממש ביום בו היא אומצה, היום היא נראית קצת יותר בטוחה בעצמה ויש לה תג זיהוי פחות חורני מחובר לקולר. הבעיה עם כלבים שחורים (מעבר לזה שממש קשה לראות אותם בטיולים בלילה ברחובות ללא תאורה, או כשהאור בחדר המדרגות נכבה) היא שממש קשה לצלם אותם. כשהיא תהיה בטוחה בעצמה אקח איתי לטיול את המצלמה המקצועית שלי ואעשה לה בוק ראוי, בינתיים אני מסתפק באייפון והתוצאות ברובן אינן שמישות.

לגבי סעיף 3 - זו נשמעת גישה נכונה ומעניינת. לצערי כרגע נראה שהיא לא רלוונטית - כשדיפסי נתקפת להתקף פחד כזה מאוד קשה להסיח את דעתה - בטח ובטח שלא על ידי משחק או פקודה (שלא לדבר על זה שעוד לא הגענו לשלב בו היא מבינה פקודות, זה בטח יקח עוד כמה שבועות טובים), ואני לא רוצה להתחיל להוציא חטיפים באמצע גינת הכלבים כי אז כל הכלבים יגיעו אליי להתחנן.

אתמול אגב עניין הפחד שלה בגינה נפתר בצורה נהדרת: הגיעו לגינת הכלבים שני ילדים קטנים שגרים באיזור ומדי פעם מגיעים אליה בשביל ללטף כלבים ופשוט התחילו ללטף אותה ולהרעיף עליה תשומת לב. היא מאוד שמחה, מאוד התמסרה והיתה מאוד עדינה איתם - ואחרי חמש-עשר דקות איתם היא פתאום נפתחה גם לכלבים אחרים. היה חמוד מאוד, וגם מאוד מחמיא: מכל הכלבים בגינה הילדים החליטו ש"היא הכי חמודה!", שזה תמיד משמח לשמוע :)

אגב - פתרונות לעניין משיכת הרצועה יתקבלו בברכה. ניסיתי אתמול למרוח ברוטב צ'ילי חריף כפי שראיתי שממליצים בכל מיני אתרים של מאלפים, אבל חוץ מלגרום לי לרצות לנשנש את הרצועה זה לא ממש שינה שום דבר. בינתיים אני עוצר ולא מתייחס אליה עד שהיא לא עוזבת אותה, ואחרי שהיא עוזבת אני משבח אותה בליטופים, "כלבה טובה" וחטיפים - אבל אני מפחד שזה אולי יגרום לה להבין את הדבר ההפוך: שבשביל החטיף היא צריכה לקחת את הרצועה ואז לעזוב, במקום לא לקחת אותה בכלל. ניסיתי גם לעניין אותה בצעצוע אחר שהיא אוהבת במקום הרצועה אבל גם זה לא עוזר.
 

Not All Me

New member
היא נראית מקסימה ממש


 

hadarh111

New member
הי מהממת!

יש לי חולשה לכלבים שחורים=]

אצלנו כל התמונות הן באייפון.. אבל כשיהיו לך מוצלחות יותר תוכל להעלות שירשור דיפסי!

בנוגע לזה שקשה לראות אותה אני יכולה להמליץ על קולר שראיתי אצל כלבה שחורה אצלנו בגינת כלבים, קולר שיש לו אורות
ויקל עליך לאתר אותה כשהיא רצה בגינה בחושך, או נניח יגרום לאנשים ברכב לראות אותה כשהיא עוברת איתך את הכביש.

אני מבינה שקשה לעשות משהו כשהיא נלחצת, אבל אולי שקית קטנה עם חטיפי אילוף שבאים מראש בגודל קטן רק להגניב לה לפה ולא משהו גדול פחות ימשוך תשומת לב של כלבים אחרים?
אולי ללכת לצד ולתת לה
אני בגינת כלבים תמיד עם חטיפים עלי.


זה מקסים לשמוע איך שהיא נחמד ומסתדרת עם כולם.. הלוואי עלי, רוז שלי ממש לא הטיפוס של: "כן ילדים זרים בואו ותלטפו אותי" וגם לא של כלבים...

בנוגע לזה שהיא נושכת את הרצועה, אין לי פיתרון או ידע..סורי..
 

hofit1980

New member
הרצועה :)

ראשית יש לך כלבה יפיפייה!
מזכירה לי את הכלבה הראשונה שאימצתי מצער בעלי חיים.

בעניין הרצועה אנחנו מנסים שני דברים עם הגורון החדש שאימצנו:
1. רצועת שרשרת באורך מטר שאנחנו מחברים בין המתוק שלנו לבין הרצועה הרגילה. גם כשהוא כבר מנסה לנשוך אותה זה מפסיק אחרי מספר דקות.
2. בנוגע למשיכות המעיקות על הכלבה ובטח גם עלייך....ראשית אנחנו עובדים אם הקטן הרבה על "רגלי" באמצעות פינוקים. לאט לאט חושפים ליותר הסחות, זה תהליך איטי אבל ישתלם לכולנו בסוף.
בנוסף אנחנו בפרק זמן ניסיוני של קולר שנקרא "הלטי", יש עליו סרטונים ביוטיוב אם זה באמת יעניין אותך. גם זה עוד בתהליך, אשמח לספר לך איך הולך בהמשך :)
בהצלחה!
 
תומכת מאוד בהערה 3

לאחר שהכלבה מותקפת, חשוב מאוד להתנהג כרגיל, או לחילופין לתת מלא ממתקים, לצחוק ולשחק. להפוך את הסיטואציה ליותר כייפית תוך התעלמות אלגנטית מהתקיפה.

בהקשר הזה דווקא יש לי שני סיפורים חיוביים: יש כלבה מתוקהההה אבל תוקפנית בשם ג'ויה. די בהתחלה היא תקפה את הכלב שלי, ובמשך שבוע הוא מאוד פחד ממנה והתחבא מתחת לספסל. התעלמתי והכרחתי אותם להמשיך להיפגש, ומהר מאוד הם הפכו לחברים הכי טובים.
כשאימצנו כלבה נוספת, אודרי, ג'ויה תקפה גם אותה, ושוב בהמשך (אולי מקנאה על שאודרי גנבה לה את החבר הכי טוב...) מאז אודרי מתה מפחד, אבל לאט-לאט המצב מתאזן. הזמנתי את ג'ויה ואת אבא שלה להיכנס לבית שלנו פעם והן ישבו איתנו בסלון, ואודרי אמנם לא התקרבה אליה - אבל גם לא היה לה לאן לברוח, והכל היה בסדר. המצב עדיין לא מושלם, אבל אני לא מוותרת לה, והיום כשנפגשנו ברחוב שתיהן עמדו זו לצד זו והכל התנהל על מי מנוחות.

ברור שזה קשור בצדדים המעורבים, ובסיבות לתקיפה. ג'ויה, למשל, תוקפת מתוך פחד (ואולי גם מתוך קנאה) - ועל זה אפשר לעבוד. שווה לדבר עם האיש של הכלב התוקפני, לברר האם הוא תמיד כך, ואולי יש לו רעיון מדוע הוא תקף דווקא אותה. במקביל, צריך לתת לכלבה תחושת בטחון, ולהפגיש בין הכלבים בנסיבות "מוגנות" (דרך שער, בתוך הגינה כשהתוקפן קשור, וכולי) כך שיתרגלו אחד לשניה, ויראו שהשד לא כל כך גרוע למרות הכל.

בהצלחה! :)
אשרה.
 

2המרפא

New member
לא תמיד זה עובר אגב ואני אתן דוגמה מאתמול

יש לנו בגינה איזה כנענית מעורבת שהיא וגוגל תמיד היו חברים ושיחקו בסדר ויש איתם גם צ'יוואווה מעורבת שגוגל מת עליה. לפני כמה חודשים לולה אישתו של גוגל שגם היא פיטבולית גדולה תקפה את הכנענית לא יודע על מה, גוגל לא היה בסביבה אבל מאותו היום הכלבה נהייתה פחדנית וניורטית. מאותו היום היא גם התחילה מאוד לפחד מגוגל אולי בגלל שזה אותו גזע או בגלל שגוגל ולולה נראים אותו דבר. במשך חודשיים וחצי כבר כל פעם שהיא רואה את גוגל היא מפחדת, הוא משחק איתה ונחמד איתה והיא נוהמת ויצאת עליו כל הזמן. אתמול הוא התקרב אליה בקשקושי זנב כשהיא צמודה לגדר, וריחרח לה את הטוסיק היא נלחצה ותקפה אותו פעם ראשונה פה גוגל כבר לא שתק וריתק אותה לרצפה ויצא עליה, לא יודע מה היה קורה אם הוא בלי מחסום. אני מניח שאם היא לא צמודה לגדר היא פשוט מתרחקת ודופקת איזה נביחה וגוגל הולך אחורה אבל בגלל שלא היה לה לאן לברוח היא תקפה אותו. אני לא מאשים אותה היא מאוד ניורוטית אבל אני גם חושב שזה לא לעניין להכניס כזאת כלבה לגינת כלבים.
 

Not All Me

New member
יכולה כרגיל להעיד מהצד השני


בכל פעם שיוצ הייתה תוקפנית בגינה אנחנו מיד התנצלנו ויצאנו, תמיד אנחנו, זה גם נראה לי הגיוני (גם במקרים שהיא כבר הייתה בפנים ושיחקה עם כמה כלבים ואז הגיע כלב נוסף שהיא הייתה תוקפנית דווקא אליו, וגם במקרים שהתקרב כלב שחששנו שהיא תהיה תוקפנית אליו).
וכשראינו שהתוקפנות בגינה מתחילה להפוך לרוטינה (
), הפסקנו להגיע לשם.
לא נראה לי הגיוני שהכלב המותקף צריך לצאת, גם לא נראה לי שציפו ממך שזה מה שתעשה...

לגבי יתר השאלות אין לי תשובה, מקווה שהפחד וסערת הרגשות יחלפו מהר ושמחר יהיה יום מוצלח יותר בגינה
.
 

ztrapper

New member
ציפיות זה עניין מורכב,

ברור לי שאף אחד לא ציפה שאצא וגם אף אחד לא ביקש. מצד שני, זו גינה בה כולם מכירים את כולם ואני החדש, וברגע שה"תקרית" התרחשה הרגשתי מבטים עקומים מכל האנשים מסביב. אף אחד לא האשים - אבל עדיין, אני הגורם החדש שהפר את השלווה. זו חוסר נעימות חברתית פשוט, גם אם אינה מוצדקת.

מקווה גם ליום מוצלח יותר בגינה מחר, ותודה על התשובה.
 
יש פה התנגשות

בין תקשורת כלבית נכונה, גם אם זה אומר ריסון של כלב אחר, לבין רצון הבעלים שגינת הכלבים תהיה מקום בו לכלב יהיה כיף, ולהם עצמם נוח.
לפי התיאור שלך לא הייתה פה תקיפה, הייתה פה תקשורת. אבל התקשורת הזו השפיעה יותר מידי לרעה על הכלבה שלך.

צריך לזכור שלא כל כלב מתאים לגינת כלבים. כלבים תוקפניים בעיקר, אבל לא רק. גם כלב שמביע יותר מידי חולשה וחוסר בטחון ומעורר כלבים אחרים, מקומו לא בגינת הכלבים, למרות שזו לא אשמתו וזה לא פייר.

קח אותה לטיולים, תפגיש אותה עם כלבים אחרים, תחזור לגינת הכלבים כשלכלבה יהיה יותר בטחון.

במאמר מוסגר - אני חושבת שגינת כלבים היא פתח לצרות. גם כלבים שהיו מסתדרים נהדר בטיול בשטח פתוח, עלולים להגיע לעימותים בגינת כלבים בשל הגבלת הגדרות, תחומים קריטיים שהם מייצרים לעצמם, יחסים שנרקמים בין כלבים קבועים ועוד הרבה סיבות.
בנוסף, להרבה בעלים מאוד נוח ללכת לגינת כלבים,כדי שהכלב יוציא מרץ. במקום לקחת את הכלב לטיול ארוך והרבה יותר מעניין, נוח להם שיש גינה.
הם גם יושבים ומפטפטים או משחקים בנייד במקום להיות עירניים לכלבים שלהם, לקרוא אותם מבעוד מועד ולמנוע את הבעיות מראש.
 

תותית1212

New member
לגבי כלב חלש וחסר בטחון

היי
מסתבר שהכלב שלי הוא בדיוק הכלב הזה החלש וחסר הבטחון.
כניסה אחת ויחידה לגינת כלבים בחייו הסתיימה בתקיפה/רדיפה המונית ופציעה קשה שלו.

אולי את יודעת מה אפשר לעשות? לגינות כלבים הוא בחיים לא יכנס יותר, אבל גם במפגשים אקראיים עם כלבים בשכונה הוא מושך "אש" כי הוא כזה חלשלוש. (לוזר כזה.. זה ממש יכול להדליק כלבים אחרים).
תודה
 
זה מאוד תלוי במקור החששות

אם יש לו בעיה בתקשורת כלבית והוא משדר מסרים לא נכונים לכלבים, הוא צריך כלבים מאוד מאוזנים שילמדו אותו לתקשר. מנסיוני, לא מספיקים מפגשים ארעיים, דרושים לו חיים בתוך להקה מאוזנת לזמן מה.
ועדיין, התקשורת שלו לעולם לא תהיה מושלמת והסיכויים שהוא ישתפר משמעותית תלויים בגיל שלו וברמת החרדה.

מעבר לזה, סביר שנגרמה לו טראומה רצינית באותה כניסה לגינת כלבים.

אפשר להקל על המצב, אבל רצוי להתייעץ עם איש מקצוע שיראה את הכלב.
 

אoיה

New member
מבחינת 'נימוס גינות'

(אם יש כזה דבר, לפי כמות הקקי כלבים שהיה היום בגינה אצלנו, אין כזה), הכלב שתוקף מועזב לרוב עם התנצלות של בעליו. הרבה פעמים הכלב המותקף מתבאס והבעלים גם והם גם הולכים.
יש אצלנו בגינה כמה כלבים שלא מסתדרים זה עם זה, הבעלים על פי רוב עושים 'החלפות' ומסתדרים בינם לבין עצמם - זה נמצא עם הכלב ובעוד שעה השני מגיע ומתחלפים.
באופן כללי מבינים שלכל כלב יש ימים פחות טובים ולפעמים כלב אחר שמפעיל טריגר כלשהו, ובפעם אחרת זה לאו דוקא קורה וכן משחקים יחד בשמחה.

שלי, הקטנה והשקטה, נלחצת נורא ממריבות של אחרים (אף אחד לא רב איתה), ותמיד רוצה ללכת הביתה כשהגדולים מתנבחים זה על זה. עניין של אופי.
 
בדיוק כתבתי היום את זה.....

שלום,

עומד לאמץ כלבה מבוגרת מעוקרת כבת 9.

מבקש לשאול לאור ניסיון העבר שהיה לי עם זכר.

כלבי תמיד הלך קשור ברצועה אך כמובן שישנם אנשים המשחררים את כלבם ברחוב ואפילו לא טורחים להתלוות אליו....

לא פעם "נטפלו" הללו לכלבי בשנות צעירותו.

האם צפוי הדבר לקרות גם עם נקבה מעוקרת מבוגרת ?
האם אנטרקציה זכר נקבה עשויה להיות בעייתית כמו אינטרקציה זכר זכר ?

תודה
 
למעלה