עזרה בזיהוי שטר כסף

loli2

New member
עזרה בזיהוי שטר כסף

האם מישהו יכול לעזור לי בזיהוי שטר הכסף שתמונתו מצורפת כאן? צילמתי את שני צידי השטר. שימו לב ל"מגן דוד" ולציור היהודי האוחז את לוחות הברית. מישהו יכול לתרגם לי את הכתוב על השטר? תודה.
 

masorti

New member
זה שטר כסף מגטו טרזינשטט...

ראי את השטר בלינק הזה. הנה צד א' של השטר, והנה צד ב' שלו. ערכו של השטר הוא 100 קרונות. (קרונה = כסף צ'כי)
 

masorti

New member
מצטער, הנה שני צידי השטר...

הלינקים נשמטו בהודעה הקודמת.
 

loli2

New member
מזורטי, יש מצב שתתרגם לי מה כתוב על השטר?

אלף אלפי תודות!
 

hastings

New member
התרגום

הגרמנית שלי די חלודה אבל: צד א (ללא תמונה): שובר על סך מאה קרונות טרזנשטדט, 1 בינואר 1943 זקן היהודים בטרזנשטט צד ב (עם תמונה): שובר על סך מאה קרונות מי שיסלף או יזייף שטר זה או יכניס למחזור שטרות מזויפים ייענש בחומרה
 

loli2

New member
תודה. אני רוצה להבין

האם זה שטר שהדפיסו היהודים עצמם בגטו????? איך יכלו לעשות את זה? האם זה שימש הילך חוקי רק בתוך הגטו או גם מחוצה לו? ושוב תודה.
 

masorti

New member
אכן כך...

מדובר בכסף פנימי של היהודים בגטו טרזינשטט. היודנראט הדפיס אותו, והוא היה הילך חוקי רק בתוך הגטו. מדובר בתופעה שלא ייחודית רק לטרזינשטט. היו כמה גטאות גדולים שתיפקדו כעיר אוטונומית עם כסף פנימי ובולים וכו'. דוגמא מפורסמת נוספת היא גטו לודז'. (ראה צילום של שטר כסף מגטו לודז' באדיבות קישורי פורום שואה-הנצחה. אני משאיר לך לחקור מדוע המטבע שם הוא מרקים ולא זלוטים פולניים.) לגבי תרגום הטקסט על השטר שלך... הטקסט הוא בגרמנית, והגרמנית שלי די חלשה. הכיתוב העיקרי הוא כמובן Hundert Kronen שמשמעו "מאה קרונות". אני מחזיר אותך אל התמונה שהבאתי מהרשת שמציגה את השטר שלך (שם הכיתוב ברור יותר). שים לב שבצד ימין למטה כתוב Der Elteste Der Juden in Teresienstdat ומתחת חתימה. הפירוש הוא "זקן היהודים בטרזינשטט", והכוונה לראש היודנראט בגטו שהיה בעצם "נשיא הגטו" (או "ראש ממשלת הגטו" במונחים ישראליים). כל השטרות בגטו הוצאו בשמו. נ.ב. הכינוי שלי הוא "מסורתי" ולא מזורתי. אני לא איטלקי.
 
למעלה