עזרה בבית מהילדים

עזרה בבית מהילדים

הי, אני תוהה מה לצפות מילדה בת 5.5 בעזרה בבית? שמתי לב שהיא רגילה שאני עושה הכל. השבוע כשביקשתי שתפנה מהשולחן היא היתה די המומה. במיוחד כשביקשתי שתפנה גם את של אחותה הקטנה (בת שנתיים). האם אתם מבקשים שיסדרו/יפנו רק את שלהם? היא ענתה לי בקטע של "מה אני צריכה לעשות הכל?".
 
אני התחלתי סביב גיל שנתיים וחצי

לראות שהוא רוצה, מתוך משחק, להיות שותף כשאני או האיש מנקים את הבית. אז תוך כדי שאני שואבת אבק או מנקה, אני נותנת לו מטלית ושפריצר (עם מים), או מטאטא ויעה קטנים של ילדים, או מגב קטן והוא פשוט משתתף בעשייה. כנ"ל לגבי גיזום צמחים והשקייה, טיפול בכלב ועוד. משחקים אצלנו נאספים ביחד מהגיל שבו הוא התחיל לשבת, וככה זה מתקבל אצלו כחלק מהמשחק. מסיימים לשחק, מחזירים למקום בדרך כלל לפני שמוציאים משחק אחר (בלי לחץ. אם לא בא לו כרגע, אנחנו אוספים מאוחר יותר ביחד). אפשר לעשות מהאיסוף משחק - תחרות מי אוסף יותר מהר, או מי מוצא חרוזים למלים תוך כדי וכו', כביסה אפשר לפזר ביחד לארון (בעיקר גרביים שאפשר פשוט להשליך כמו כדורים למגירות), העיקר שה"מטלה" תהיה מהנה. וככה, בהדרגה, מתווספת עזרה בבית ואת יכולה באותה השיטה להוסיף גם פינוי מהשולחן, הדחת כלים (מפלסטיק), הכנת אוכל ועוד. סביר להניח, שאם עד גיל 5.5, הילדה שלך לא הורגלה לעזור, היא תופתע אם תבקשי ממנה פתאום וכן נדמה לי שיש עניין של הצגת המטלה כמטלה או כ"עבודה". אפשר להציג אותה כמשחק, או כשותפות וכמובן לעשות את הדברים בהדרגה.
 

אמאבולי

New member
אצלנו בסוף ארוחת שבת כל אחת מורידה 2 דברים

לבחירתה, (בת 2.5 + ובת 5.5 +) בד"כ הן די נהנות מזה, ולפעמים אני אפילו "מרשה" להוריד עוד
זה לא משנה אם זו הצלחת שלהן או כלי כללי, העיקר שיהיו שותפות עם אבאמא בעשייה. לפני האוכל הן הרבה פעמים עורכות שולחן, או עוזרות לחתוך סלט (לי בד"כ אין סבלנות לזה, מודה) עם אבא אפילו אפשר לרחוץ כלים. הן יודעות גם לקפל כביסה (טוב, צורה כלשהי של קיפול
) ולפעמים, אם בא להן, הן מצטרפות אליי כשאני מקפלת.
 

אמאבולי

New member
אני כן

אבל משתדלת להתגבר על הפחד שלי... (אני גם מפחדת כשהן מתנדנדות בנדנדה בעמידה, או עולות על גג הבית מעץ שבגינה, או מלטפות כלב...) הקטנה חותכת בסכין לא חדה. לגדולה אני עושה לפעמים רצועות והיא חותכת לקוביות בעזרת סכין חדה.
 

שרוֹן

New member
לילד אין אינטרס לחתוך את עצמו

ונותנים להם דברים עם ידית ארוכה כמו מלפפונים.
 

צימעס

New member
בגיל 5 זה באמת מפתיע ../images/Emo13.gif

בגיל שנתיים יש שלב בו הילדים רוצים לעשות הכל לבד, ואז הם גם ששים למשימות "תביאי תפוז וסכין", "תוציאי צלחת לכל אחד", "תביא לי חיתולים", "של מי החולצה הזאת? [כשמקפלים כביסה]" וכו' וכו' אם מתחילים אז, קל נורא להמשיך הלאה. אם את מתחילה רק עכשיו, אולי תצטרכי לעזור לה להתגבר על ההפתעה... אל תריבי, אל תתעקשי, תני לה לבחור משימות שהיא אוהבת, הציעי לה לקחת אחריות (הילדים שלי אוהבים לעשות לי הפתעות מכל מיני סוגים), ולפעמים הפוך - הם שמחים לעזור רק בתנאי שאני מחלקת את זה למשימות קטנות מאוד (למשל: בסידור הסלון, אני אומרת "קח את הסנדלים שלך למקום" ואח"כ "קח את הסנדלים של אחותך למקום" וכו').
 
אניחושבת שבגיל 2 באמת היא עשתה יותר

ואולם כנראה לא עזרתי לה לפתח את זה. העניין שאם אני מבקשת ממנה לסדר את הבלאגן שלה זה בסדר אבל אם אני מבקשת משהו שלא היא עשתה, או לשים במקום משהו לא שלה היא לא מוכנה. כאלו היא "עובדת" בשביל מישהו אחר. אז איך אתן מבקשות/עונות כשזה נוגע לעזרה לא שהיא עשתה?
 

צימעס

New member
תלוי במקרה

הרבה פעמים אני אומרת שלי לא אכפת מי בלגן, אני רוצה שיהיה מסודר. יש פעמים שאני רואה שהילד שבלגן באמת לא מסוגל לסדר (עייף, יום גרוע וככה), ואומרת לילדים שיניחו לו ויגבו אותו. קחי מקרה של להוריד מהשולחן - אם אני מחלקת משימות: אחד מוריד צלחות, אחד מוריד סיר, עוד אחד מחזיר קופסא למקרר, ומי שמתפנה מקבל את המשימה הבאה, הם לא פנויים בכלל להסתכל על "של מי הצלחת שאני מוריד". את יכולה גם, ממש כשגומרים לאוכל ועוד יושבים לעושת ערמה של הצלחות המשומשות והסכו"ם, ככה אין שאלה של "של מי זה". חלק מהענין אצלי זה התינוק - יש מצב שבסוף האוכל אני יושבת אתו ומיניקה אותו, ואז הילדים עושים כמעט הכל. יש, כמובן, מקרים אחרים, בהם הילדים (או אחד מהם) עם התינוק ואני מסדרת. גם זו אופציה נוחה לי.
 

boringvered

New member
אצלנו גם

היא מצד אחד רוצה לעזור עם הרבה דברים, אבל מאוד עקרוני אצלה שהיא לא מסדרת משהו שהיא לא בלגנה - לדוגמא התארחו חברים ונשאר בלאגן (לפעמים מעדיפה שכבר ילכו ואנחנו נשאר לסדר לפני שאני אאבד שפיות...)... אז היא אומרת שהיא לא עשתה את זה... ואז מצאתי את עצמי מסבירה לה שיש מצבים שאנחנו עוזרים לה לסדר דברים שהיא עשתה אפילו שאנחנו לא עשינו את זה.... בינתיים זה עוזר ההסבר הזה - אבל היא יותר צעירה, בת 3 וחצי פלוס... אני גם תוהה אם אפשר להרגיל מגיל מסויים לעזור... אולי להחליט על מטלות קבועות שהן שלה, וגם להתנות... כמה שלא נעים לי להגיד... אבל התניה עוזרת. ורד
 
מתחילים בגיל צעיר - כשהם רוצים

לעזור וככה הם מתרגלים. בכל מקרה, עכשיו להתחיל עם דברים קטנים כמו עזרה בעריכת שולחן, פינוי כלים, להביא משהו מהמקרר, אצלי אין "שלי " או "לא שלי" מי שעורך צלחות וכוסות עורך לכולם ואחר מביא סכום לכולם . לא תרגילי עכשיו - אחר כך באמת יהיה קשה מאוד.
 

לאה_מ

New member
אצלי הילדים בגיל הזה מאד אוהבים לעזור

להכין אוכל, לקפל כביסה, לערוך שולחן... אני לא נותנת מטלות מסויימות, אלא מציעה לעזור לי ורואה מה הם מעדיפים. עכשיו, כשהם כבר גדולים (חלקם הרבה יותר), הנה חלק מהדברים שהם עושים: להשקות את העציצים (זה הרבה אצלנו - יש לנו גינת גג במיכלים) לערוך את השולחן לפנות את השולחן ולנקות אחרי האוכל לפנות מדיח נקי לעזור בהכנת ארוחות להוריד את הזבל לסדר את הבית לשים את הבגדים שלהם בארונות שלהם השלישי שלי בן 6 וחצי, ועושה את רוב הדברים שכתבתי.
 

משוש30

New member
תראי בני בן השלוש וחצי מסדר אחריו את הצעצועים

שלו ומפנה מהשולחן את האוכל שלו, הוא מקפיד לאכול מעל הצלחת שלא יהיו פירורים ואם נשארים הוא מנקה. מיוזמתו הוא עוזר גם עם הצעצועים של הקטנה (אנחנו לא דורשים ממנו) ועזרות קטנות אחרות בבית (אוהב להתאים גרביים בכביסה, לשים בארון וכד'). לפעמים מבקשים ממנו עזרה נקודתית כמו להביא שקית לחיתול הקקי של הקטנה וכד' אני דיברתי איתו כמה פעמים כמה קשה לאדם אחד לעשות את כל עבודות הבית וכמה כל עזרה הכי קטנה של מישהו אחר תורמת ואיך הבית הוא של כולנו וכל אחד תורם כיכולתו לזה שיהיה לנו בית נקי מסודר ונעים
לא היא לא צריכה לעשות הכל, אבל גם לא את. אני מקפידה לשבח את מעשיו בכל פעם. אני לא אומרת לו כמה שהוא נפלא ומקסים (אם כי גם...) אלא כמה נעים לי שהחדר מסודר ואני לא דורכת על הצעצועים (שאחרת מכאיבים ויכולים להישבר). אתמול הוא הגדיל לעשות ושם כיסוי על המיטה של הבת הקטנה (אפילו יישר אותו!!). אני חושבת ששיחה על חשיבות העזרה ועל קושי של אדם בודד במערכה מול הבית+שבח על הדברים שהיא עושה כדי לעזור לך עושים פלאים. שוב, לגבי דברים של אחותו אני לא לוחצת גם כי זה באמת לא שלו, וגם כי זה יכול לתרום לקנאה ביניהם. אבל גם בלי ללחוץ מיוזמתו הוא התחיל לאחרונה לעזור לי עם הצעצועים שלה ואפילו עם כיסוי המיטה
אני בטוחה שהיוזמה הזאת הגיעה מהגאווה שלו על היכולת שלו לסדר וכמה נעים זה עושה לכולנו.
 
למעלה