עומק שדה

עומק שדה

יש לי מצלמת Canon SX150 IS

אני נורא מתעניינת בכל הנושא של התמקדות באדם / אובייקט כשהרקע מטושטש
הבנתי שבשפה המקצועית זה נקרא 'עומק שדה', אך לא מצליחה לדעת איפה זה נמצא בהגדרות.

האם למישהו יש מצלמה כזו או יודע לכוון אותי, אולי למדריך מסוים?

תודה
 

Gophoto

New member
את מוזמנת להסתכל בלינק המצורף

/www.youtube.com/playlist?list=PLDCD4961776E92C5A&feature=view_all" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/playlist?list=PLDCD4961776E92C5A&feature=view_all" target="_blank" rel="nofollow">זהו פלייליסט בנושא עומק שדה - ביוטיוב בעברית
מזה עומק שדה ומה משפיע עליו
את יכולה להרשם לערוץ ולקבל עדכונים שעולים שעורים חדשים בנושא צילום
מקווה שיעזור...
 

dudi4321

Member
כל הלינקים שאתה מדביק לא מוצלחים. חבל מאד מאד

בניגוד להרצאות המשובחות שאתה מעביר ומפרסם ביוטיוב.
נסה עם דפדפן אחר ולנסות ב http:// ולא https://
או בהוספת תגובה בחר בתחילת קוד וסיום קוד במקום לינק ובינהם תדביק את הלינק הנכון.
 

dudi4321

Member
חפשתי לבד והדבקתי למטה. צריך למחוק המקולקלים

והמיותרים שהצמדתי לשרשור.
יפה לך.
 

Gophoto

New member
שוב הלינק לא עבד נקווה שעכשיו זה יעבוד

/www.youtube.com/playlist?list=PLDCD4961776E92C5A&feature=view_all" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/playlist?list=PLDCD4961776E92C5A&feature=view_all" target="_blank" rel="nofollow">פלייליסט בנושא עומק שדה
 

steiff

New member
שאלה מעניינת

"איפה בהגדרות נמצא עומק השדה"?

האמת היא שלצלם מנוסה השאלה הזו נשמעת מצחיקה. אבל מנקודת מבט של צלם מתחיל השאלה דווקא לגיטימית.

עומק השדה מושפע ממספר גורמים ובהם: הצמצם, אורך המוקד של העדשה, המרחק של האובייקט מהמצלמה, מימדי החישן הדיגיטלי במצלמה.
על מנת להגיע לעומק השדה הרצוי צריך להתייחס לכל אחד מהגורמים הללו, כאשר חלקם לא ניתנים לשינוי וחלקם נתנים לשינוי.

לא ניתנים לשינוי:
א. מימדי החישן הם נתון שאמנם יכול להיות שונה בין דגמי מצלמות שונים, אבל המשתמש לא יכול לשנות אותו (למעט בדגמים ספציפיים של מצלמות "מקצועיות").
ב. אורך המוקד - במצלמות מסויימות מותקנת עדשה יחידה שלא ניתנת להחלפה.

ניתנים לשינוי:
א. צמצם, בחלק מהמצלמות ניתן לשלוט בנתון הזה באופן ידני ובאחרות הוא מכוון באופן אוטומטי על ידי המצלמה.
ב. מרחק של המצלמה מהאובייקט - נתן לשנוי באמצעות שימוש ברגליים.
ג. אורך המוקד, במצלמות בהן ניתן לשנות אותו (מרבית המצלמות).

השנוי הוא כלהלן:
צמצם: ככל שהצמצם פתוח יותר (ערכו המספרי נמוך יותר) כך עומק השדה יורד.
אורך מוקד: ככל שאורך המוקד של העדשה עולה כך יורד עומק השדה.
מרחק מהאובייקט: ככל שהמרחק קצר יותר כך יורד עומק השדה.
גודל החישן: ככל שהחישן גדול יותר כך יורד עומק השדה.

ומהו בעצם אותו "עומק שדה"? זהו התחום שנמצא קצת לפני וקצת אחרי מישור הפוקוס (המישור שבחדות מירבית) שעדיין חד. חשוב לזכור שלא מדובר בנתון חד משמעי, משום שהירידה בחדות היא הדרגתית: חדות מירבית בדיוק במישור הפוקוס, וקצת פחות חד ככל שמתרחקים ממנו (לפנים או לאחור). בשלב מסויים ה"קצת פחות חד" הופך ל"לא חד" וזהו הקצה של "עומק השדה". לעיניים של פלוני כל מה שלא נמצא ממש על מישור הפוקוס כבר יראה "לא חד מספיק" ולעיניו של פלמוני גם אובייקטים די מטושטשים יראו "חדים מספיק".

המשמעות האמיתית היא שאין במצלמה מתג או כיוון של "עומק שדה", אבל יש כמה כיוונים שתוכלי לעשות במו ידייך ורגלייך כדי לקבל אפקט של הפרדה של האובייקט מהרקע:
1. להשתמש בצמצם רחב ככל הניתן.
2. לצלם את האובייקט באורך מוקד גדול ממרחק קצר ככל הניתן שמאפשר קומפוזיציה נאה.
3. להרחיק את האובייקט מהרקע, כך שגם אם תנאי הצילום לא מאפשרים עומק שדה קטן, המרחק בין האובייקט לרקע יוציא את הרקע מהאזור ה"חד" שבתמונה.
 

dudi4321

Member
יש גם חישוב שמכניס הפרמטרים השונים

ונותן תוצאה לפני האובייקט ואחרי האובייקט.
יש אתרים ויש תוכנות קטנות נקראות DOF
 

sagiKor

New member
בנוסךף לכל מה שנכתב כאן

בתחלס, החיישן של המצלמה שלך פצפון ויהיה מאד קשה לקבל עומק שדה רדוד.
על מנת להשיג את התוצאה הכי טובה, דאגי שהאובייקט יהיה מאד מרוחק מהרקע, צלמי באורך המוקד הארוך (זום מקסימלי) וצלמי מהמרחק המינימלי שבו ניתן לבצע פוקוס. אפשרות נוספת היא לעבור למוד מאקרו ולמלם מקרוב יותר אבל אז זה יהיה אפשר רק באורך המוקד הקצר ביוצר (בלי זום).

לפני שאת רצה להוציא אלפי שקלים על מצלמה בעלת חיישן גדול ועדשות עם צמצם פתוח לרווחה, נסי לבנות את הפריים בצורה כזאת שלא רק שהרקע לא יפריע ויבלע את האובייקט אלא שאף יתרום ויחזק את התמונה.
לטעמי, כל נושא עומק השדה הרדוד הוא overrated. השימוש הנרחב בעומק שדרה רדוד (מעבר למגבלה של הציוד) הפך עם השנים לכלי שעוזר לטשטש את חוסר היכולת של הצלם/ת מאשר את הרקע....
 

Papito

New member
לא אוברייטד, כמו שעומק שדה רדוד

זה הסממן העיקרי ל"תראו קניתי מצלמה מקצועית ואני יודע לקחת
תמונות כמו של הגדולים"

עומק שדה רדוד הינו כלי חשוב ששימוש נכון בו בבניית פריים
יכול לתרום המון.
אבל הוא אמור להיות כלי, לא המטרה.
 

sagiKor

New member
overrated כי....

עצם האמירה "תוצאות מקצועיות" היא שגויה.
הרוב הכמעט מוחלט של הצילום המקצועי לא מחפש עומק שדה רדוד אלא אם זה בגלל במוגבלות של הציוד כמו שימוש בצמצם פתוח כשאין מספיק אור.
צילום אמור להעביר תוכן ואם נטשטש אותו אז מה עשינו בזאת?

בצילום מסחרי וסטודיו משקיעים הרבה מאד ברקע ובבניית הסט-אפ, מה ההגיון לטשטש אותו?
בצילום תיעודי ועיתונאי, לרקע יש חלק חשוב בתמונה שעוזר לספר את הסיפור.
גם בצילום המבויים האמנותי כמעט ואין שימוש בעומק שדה רדוד.

כל נושא המושג "צילום מקצועי" מאד מתבלבל עם הקטע של "צילום טכני". קח למשל צילום פורטרט, כמעט כל חובבן קונה איזו 70-200 ורץ לצלם פורטרט עם רקע מוטושטש, שאל אותו מדוע הוא צילם את הפורטרט, מדוע הוא בחר במצולם ותקבל תשובה - "אממממ.... תראה איזה בוקה"... חובבים משלמים אלפי דולרים לטיול באפריקה ומצלמים ילד כהה עור עם רקע מרוח מדהים ואני אומר שאת אותה תמונה אפשר לצלם בנתניה והנסיעה לשם זולה יותר ואולי אף פחות מסוכנת


בתחלס, השימוש בכי נפוץ בקרב המקצוענים בצילום עם עומק שדה רדוד זה בצילום חתונות אבל זה בגלל שמי שמקבל את התמונות לא ממש מבין בצילום והגימיק נראה לו מקצועי בדיוק כמו המצלמה השחורה הגדולה...

אני לא אומר שעומק שדה רדוד הוא לא כלי ושאין לו שימושים, אני רק אומר שהוא overrated כי אפשר להסתדר בלעדיו, אפשר להוציא תמונות טובות יותר מבחינת תוכן בחלק גדול מאד מהמקרים. וכשיקול בקניית מצלמה זה צריך להיות האחרון ברשימה.
צלם מקצועי מחפש פורמט גדול כי הוא מספק טווח דינמי וטונאלי גדול יותר וכי הוא מספק ביצועי ISO טובים יותר (נכון רק ל DSLR).
צלם מקצועי מחפש עדשות עם צמצם גדול על מנת לצלם בתנאי תאורה נמוכים יותר.
 
זהירות

אתה פותח תיבת פנדורה.
לעניין עומק השדה, יש להתאים אותו לסיטואציה. במקרים מסוימים עומק שדה רדוד דווקא רצוי, אם כי בדרך כלל זה משרת צרכים "אמנותיים" בלבד. אני מסכים שצלמים מתחילים נוטים להשתמש בו יתר על המידה ורק משום שהם יכולים. אני קורא לזה קללת הטלה-פוטו.
 

sagiKor

New member
זה עדיין לא סותר את העובדה ש...

הכלי הזה שנקרא "עומק שדה רדוד" הוא overrated.
אם לא היו משתמשים בו יתר על המידה הוא לא היה הופך לסממן (שגוי) של תמונות מקצועיות ולא היה הופך לסיבה לקניית מצלמה או עדשה כזאת או אחרת.

כשאני חושב על תמונות מקצועיות אני חושב על עבודות של הצלמים מהשורה הראשונה בכל תחום צילום ומה שאני רואה זה שאם יש רקע מטושטש הוא לרוב נובע ממגבלה אופטית ולא מתוך רצון. וגם אם זה נובע מתכנון של התמונה הרי שזה תופס אחוז מאד קטן (מכאן overrated).

יש מקרים שהמגבלה הזאת הפכה למראה המזוהה עם תחום הצילום, כמו צילום ציפורים שמתבצע בעדשות טלה ארוכות מאד שמטשטשות חזק כל מה שנמצא 20ס"מ מאחורי הציפור, הלוק החלק הזה הפך לסימן הכר כל כך מובהק של הז'אנר שאם כבר נכנס איזה ענף לתמונה הצלם ממהר להעלים אותו בפוטושופ...
 

dani666

New member
תראה, אני לא בטוח לגבי נתניה .... אבל אני...

.. בטוח שעומק שדה רדוד/גדול הם בסה'כ שני כלים שעומדים לרשות הצלם יחד עם עוד אוסף כלים אחר. ירצה - ישתמש. לא ירצה - לא ישתמש. בפני עצמו, עמוק שדה רדוד הוא לא יתרון ולא חסרון.
 

sagiKor

New member
אני מסכים שזה כלי

אבל כשצלם מתכנן תמונה הוא יודע מה הוא רוצה ולמה.
כשמישהו בא ורוצה עומק שדה רדוד בגלל שכך נראות "תמונות מקצועיות" זאת סיבה לא נכונה שמובילה לצילום גרוע או בינוני במקרה הטוב. ולכן עדיין - overrated (איפה אנשי האקדמיה? יש מילה בעברית?).
עומק שדה (רדוד או גדול) זה רק מאפיין אחד של תמונה, כמו זוית הצילום, החדות, הפרספקטיבה, הקומפוזיציה, המסגור, הבחירה בצבע או ש"ל ועוד. למה שלא נבקש מצלמה שתעשה קומפוזיציות כמו של ברסון.....

השימוש בעומק שדה רדוד על מנת לכפר על מאפיינים אחרים בתמונה כמו זוית צילום וקומפוזיציה לטעמי היא גישה מוטעה. לעומת זאת הגישה שלבנות קומפוזיציה טובה, לצלם בזוית נכונה כך שכל האלמנטים בתמונה יתחברו ללא הצורך לטשטש אותם לדעתי היא מתכון מוצלח יותר לתמונה טובה.
אפשר לראות בחוסר היכולת לקבל עומק שדה רדוד כעוד מגבלה אשר תגרום לנו להיות יצירתיים יותר בדומה לשימוש בעדשת פריים.

אתמול התפרסמו תמונות של ניו יורק מלפני 100 שנים בשלל אתרים, אחת התמונות הכי מדהימות שם לדעתי שהרשימה אותי באופן מיוחד זאת התמונה הזאת. איזו דוגמה נהדרת לשימוש בכל כלי הצילום - פרספקטיבה, קומפוזיציה, גאומטריה, מסגור, זוית צילום... כשהכל מבוצע נכון אז לעומק שדה רדוד אין בכלל מקום בתמונה...
 
בבילון:

overrated
(ת') מוערך יתר על המידה; שמייחסים לו חשיבות מופרזת

overrate
(פ') להפריז בהערכה; לייחס חשיבות מופרזת; לאמוד אומדן יתר
 
למעלה