עומדים לעשות את הצעד משכירים לעצמאים? כמה דברים שכדאי לדעת

tapuz-pixabay.jpg
קרדיט תמונה PIXABAY

שינויים באמצע החיים (או בכל שלב אחר בהם) הפכו להיות עניין שכיח. אם בעבר אנשים התמידו במקום העבודה במשך שנים וכמעט שלא עשו שינויים בקריירה, היום לא רק ששכירים אינם עובדים במקום אחד כל חייהם אלא עוברים לרוב מספר מקומות עבודה, יש לא מעט כאלה שבשלב כלשהו מחליטים לשים מאחוריהם את עבודתם כשכירים ולפתוח עסק עצמאי. לעיתים העסק הוא באותו תחום בו עבדו כשכירים, למשל מתכנת בחברה שהחליט לספק שירותי תכנות באופן עצמאי, ולעיתים מדובר על שינוי גדול יותר, שינוי של 180 מעלות הכולל גם שינוי תחום, לעיתים קרובות זהו שינוי חד מאוד, למשל מעבודה בהייטק לקונדיטוריה, בישול, פתיחת יקב ועוד. במיוחד כשהשינוי הוא גם בתחום, והעסק קשור לתחום האהוב על אותו אדם ומעניין אותו, חשוב לשים לב שעדיין דברים לא נעשים באימפולסיביות ובצורה אמוציונלית אלא בורה מתוכננת ומחושבת.

מהם הדברים שחשוב לבדוק לפני פתיחת עסק?​

לפני פתיחת העסק חשוב להכיר היטב את השוק הרלוונטי, להכיר את מאפייני הלקוחות באותו תחום, מיהו קהל היעד. הדבר חשוב כדי שתיצרו באזז אך שהוא לא יתמסמס אלא ממנו תגיעו ללקוחות של ממש, רצוי לקוחות שיש בסיס מספיק לכך שיהפכו ללקוחות חוזרים או קבועים. כדאי לבנות תוכנית עסקית כך שלא תגששו באפלה אלא תהיה לכם תוכנית עם יעד מרכזי אליו אתם מכוונים ויעדי ביניים בדרך אליו. הצבת יעדים היא חשובה במיוחד לשלבים הראשונים אך גם להמשך. את תחום העסק יש להכיר לא רק מבחינת הלקוחות אלא גם בהתנהלות הכוללת: האם עליכם להחזיק מלאי, אם כן, מהיכן הוא נרכש: האם בארץ או מיובא, היכן לאחסן את המלאי. יש לתכנן דברים גם מבחינה משפטית, למשל האם נדרשים חוזים מול ספקים או לקוחות, וגם להכיר את כל הקשור להתנהלות מול רשויות. ההתחלה היא בפתיחת תיק במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, כאשר ישנם תחומים בהם תוכלו לבחור בין פתיחת עוסק פטור למורשה וישנם תחומים בהם ניתן להירשם כעוסק מורשה בלבד. בכל מקרה יש להכיר את הדברים, מה המשמעות של כל אחד ומה נדרש מכם כבעלי העסק.

התנהלות שוטפת מול הרשויות: חלק בלתי נפרד מהעסק​

כאמור, חלק מהתחקיר שעליכם לעשות לפני פתיחת העסק הוא ההתנהלות מול הרשויות. רבים חוששים מאוד מהעניין, פוחדים שההתנהלות והבירוקרטיה יגזלו הרבה מאוד מזמנם. האמת היא איפשהו באמצע. נכון, יש פעולות שתצטרכו לבצע, בין אם בתחילת הדרך ובין אם באופן שוטף, אך רובן לא מאוד מסובכות וחלק יש לבצע באופן חד פעמי או אחת לתקופה. כאמור, בתחילת הדרך תפתחו קודם כל תיק במע"מ שיגדיר אתכם כעוסקים פטורים או מורשים. בשני המצבים תצטרכו להגיש דוח שנתי מס הכנסה בו תפרטו את מחזור ההכנסות שלכם, הן הכנסות מיגיעה אישית והן הכנסות אחרות, למשל מקופת גמל או קרן השתלמות, זאת לצד ניכויים. בתור עוסקים פטורים תצטרכו להגיש גם אחת לשנה הצהרת עוסק פטור למע"מ שגם בה תפרטו את הכנסותיכם, זאת כדי לוודא שמחזור ההכנסות אינו גדול מכדי להמשיך ולהיחשב עוסקים פטורים. בתור עוסקים מורשים יהיה עליכם לדווח ולשלם על עסקאות מחויבות במע"מ מדי חודש או חודשיים, כשהמע"מ על תשומות יקוזז מאותו סכום. אמנם כאן זהו דיווח שוטף שיש לזכור ולבצע אותו בזמן (כשהוא נעשה באופן מקוון ניתן לעשות זאת עד ה 19 לחודש, תשלום באופן רגיל יש לבצע עד ה 15) אך עם הזמן הדבר יהפוך לחלק בלתי נפרד משגרת ההתנהלות של העסק. מדי שנה גם תשלמו מראש לביטוח לאומי סכום שירד מדי חודש וייקבע על סמך הכנסותיכם בשנת המס הקודמת.

כל היתרונות של ניהול העסק בעזרת מערכת ממוחשבת ייעודית​

ניהול עסק מבחינה פיננסית ובירוקרטית נראה לבעלי עסקים רבים כרחוק מהם שנות אור. אין ספק שאדם שמהות העסק שלו היא פיזית או עבודת שטח כנראה מתחבר פחות לעבודה משרדית וממוחשבת, אך למעשה אף בעל עסק לא נהנה מחישובים, הוצאת מסמכים, ביצוע מאזנים והפקת דו"חות. היום לא צריך להיבהל ולא חייבים לפנות לרואה חשבון שיעשה עבורכם את כל הפעולות באופן שוטף. ישנן מערכות שהוקמו במיוחד כדי שבעל עסק יוכל להתנהל בקלות ובנוחות גם אם אינו מומחה בתחום הניהול הפיננסי. הממשק הידידותי התנהלות מלאה, החל מהתנהלות מול לקוחות דרך ניהול מלאי ועד ארגון כלל הנתונים על הוצאות והכנסות, ביצוע סליקה והפקת חשבוניות דיגיטליות. כך פרושים לפניכם כל הנתונים הנדרשים להתנהלות גם מול הרשויות, בין אם זהו דו"ח שנתי או הצהרת הון. ישנן מערכות המשלבות בין הדיגיטלי לאנושי ומציעות שירותי הנהלת חשבונות מלאים, למשל הפקת הדו"ח ע"י אנשי המקצוע שבצוות החברה שיעשו זאת עבורכם בצורה מקצועית ומסודרת.

חברת YPAY מציעה תוכנה להנהלת חשבונות, החל מהבסיס הניתן גם בחינם כמו הוצאת חשבוניות וניהול לקוחות דרך שירותים מתקדמים בתשלום כמו הוצאת תלושי שכר, הוצאת דו"ח שנתי למס הכנסה ועד שירותי הנהלת חשבונות מלאים בעזרת צוות החברה. מוזמנים ליצור קשר דרך המייל [email protected]
 
למעלה