עולם התנ"ך

פרח75

New member
עולם התנ"ך

לאחרונה יצאה אנציקלופדיה בשם "עולם התנ"ך" של ידיעות אחרונות, 24 כרכים. הייתי מאד מעוניינת לרכוש את זה. מישהו רכש במקרה? אשמח לקבל חוות דעת וגם אשמח לקבל המלצה על איפה לקנות את זה כיוון שהמחירים כל כך שונים ממקום למקום. בנוסף, שמעתי שמועה שיש בידיעות אחרונות כל סוף שבוע קופון הנחה לאחד הכרכים. האם זה נכון? אם כן, באיזה מוסף? תודה מראש
 

סקיפי

New member
תוכלי לתת לינק?

יש לנו את סדרת עולם התנ" שקנינו לפני כמה וכמה שנים. מדובר באותו הדבר?
 

BloodSugarCrazy

New member
גם לי יש אותה המון שנים

אמא שלי מורה לתנ"ך וקנתה אותה מארגון המורים לפני עשור בערך. הסדרה בצבע חום-בהיר וסגול, המקורות כתובים על כאילו-קלף, ולידם הביאור לכל פסוק עם תמונות. בגלל שמפרסמים אותה עכשיו עם קופונים אז אנשים בטוחים שזה חדש.
 

ILet

New member
רכשנו את הסדרה לפני מספר שנים.

בעיני היא מצויינת. מעניין מאד לקרוא את הטקסט ולשקוע בפירושים והרחבות שאינם באים מנקודת מבט דתית. בניגוד לקסוטו, לא כל פסוק מפורש. כלומר - הסדרה הזאת לא באה להחליף את קסוטו, אלא להרחיב.
 

tazmanyak

New member
אם אני לא טועה, קסוטו לא היה מורשה בבית הספר

אני זוכר שבתקופה שלי (נוסטלגיה!) היה אסור לנו לקרוא את הפירושים שלו, אך ורק רש"י ורמב"ם. לא זכורה לי הסיבה.
 
אז זאת הסיבה...

הגישה של בתי הספר הדתיים היא שהתנ"ך הוא לא ספר היסטוריה, אלא "תורת חיים". התורה נועדה כדי לחנך את האדם, לא כדי לספק לו עובדות היסטוריות. אי לכך גם אין חשיבות ללמוד הסטוריה, ארכיאולוגיה ושאר ירקות כשלומדים תנ"ך, מה שיש הרבה בתנ"ך של קסוטו. אאל"ט קסוטו גם נכנס לעניין של ביקורת המקרא, דבר שלא יעלה על הדעת בבי"ס דתיים. יש לזה יתרונות וחסרונות. לי צורם באיזהשהוא מקום שיש אנשים שאין להם מושג איך נראה דף בתנ"ך כשהוא לא מאויר וצבעוני. שיש אנשים שאין להם מושג איך לקרוא כתב רש"י, איך לנתח פרשני מקרא. מצד שני צורם לי מאוד גם הניתוק המוחלט בין דרך ההוראה הדתית לבין מה שבאמת כתוב בתנ"ך. (מה יותר? יום ככה, יום ככה). וזה רמב"ן שלמדתם, לא רמב"ם.
 

tazmanyak

New member
אומנם בבית הספר לא למדתי קסוטו

אבל בבית יש לי את הסדרה שלו.
 
פירוש קסוטו אינו סדרה

הוא הספיק לפרש רק חלקים נרחבים מספר בראשית. הפירוש שלו מרתק ביותר, והיה חדשני מאד בתקופתו. ה"סדרה" היא תרגיל שיווקי בלבד - זהו פירוש של תלמידו, הרטום, "על פי שיטת קסוטו".
 

אלוניס

New member
מרתק מה שכתבת, ואלי זה אפשרי אם מלמדים

בעיקר או רק חומש. החל מספר שופטים והלאה, לפחות מהזכור לי - הסיפור נהיה הרבה יותר נהיר לאור התגליות הארכיאולוגיות. סיפור שתמיד אהבתי הוא שמפרשים רבים לא ידעו להסביר מה פירוש הביטוי הסתום "פים למחרשה" עד שארכיאולוגים מצאו כדורי משקל קטנים שעליהם היה כתוב בפשטות "פים". וכך דמות האיכר שצריך לשלם לפלישתי פים עבור תיקון המחרשה שלו - נהיית נהירה הרבה יותר. אני מסכימה עם מי שטוען שלעיתים ביקורת המקרא הייתה פשוט נוצרית מדי או הופכת את הכול ליותר מדי מדעי ופחות מרוכז במסר הרוחני-מוסרי. אבל גם בתקופת המקרא מסתמן שאנשים לא היו לגמרי מחוברים למסר אחרת לא היינו צריכים כל כך הרבה נביאים זועמים. ההבדל העיקרי בגישות הסתכם לדעתי כך: בבתי ספר חילוניים, כמו זה שבו למדתי, בקושי למדנו חומש ואולי בחגים דיברנו על עשרת הדיברות ועיקר הדגש כבר מכיתה ה' ואילך היה על ספר שופטים ומה שאחריו - כי את הציונות עניין הקשר לכיבוש הארץ. בבתי הספר הדתיים הדגש הוא החומש - בדיוק כפי שזה בתפילות - כל מה שלא בחומש הוא ההפטרה בלבד וכך היחס. ואת מה שרציתי ללמוד באמת - אני משלימה לבד. הייתי שמחה אם היה נוצר שילוב סוף סוף של הגישות. סולחה כלשהי.
 

uri80

New member
כן, הוא באמת היה בבחינת מוקצה.

עוד עלול להוביל למחשבות כפירה ושאלות לא עלינו. אוי, הטירוף.
 
למעלה