עוללות הבוקר או למה צריך AIP במטוס

עוללות הבוקר או למה צריך AIP במטוס

יצאנו הבוקר(קובי איגלשטיין ואנוכי) לטיסת שידורים היה אובך באויר ללא כל רוח אולם היו בהחלט תנאי VMC תחילת המשמרת התנהלה כרגיל כשהיינו באזור 12 והתכוונו לצאת צפונה ביקשנו(בגלל האובך) מפלוטו לבדוק מז"א בחיפה הוא חזר אלינו וציין ראות 8 ק"מ לפיכך יצאנו צפונה גם בצפון לא היה מה לדווח גם לא על עומסי תנועה ויצאנו דרך גלים דרומה. נכנסו לאזור 12 ושמענו את פלוטו מדווח לאחד המטוסים שתמרור נסגר עקב תנאי ראות קשים. עברנו מיד להאזין גם לקשר של הרצליה ושמענו מטוסים בהקפה פנינו למגדל ושאלנו על תנאי הראות והתשובה היתה מתחת לתנאי VMC קובי ביקש לדווח לנו באם יש כוונה לסגור את השדה כדי שנספיק לנחותוהתשובה היתה כדלקמן" זה שדה אזרחי (כנראה בניגוד לתמרור) ולכן ישאר פתוח כרגע יש תנאי ראות מתחת לVMC הנחיתה באחריות הטייס" המשכנו במשימת דיווחי תנועה באזור 12 ו8 בינתיים הצטרף לקשר CHF באזור חדרה שיעדו היה תמרור אך עקב הסגירה ניסה לבדוק אפשרות נחיתה בהרצליה וקיבל את אותה תשובה שלנו ופנה צפונה לחיפה AKY המשיך בהקפות כשהמגדל מורה לו לבצע עצירה מוחלטת כל הקפה וCDU שהיה מיושר על המסלול להקפות החליט לבטל ופרש. פנינו להרצליה וביקשנו לאחר שALY ינחת להצטרף מאזור 8 לנחיתה כאן לראשונה קיבלנו תשובה החלטית המהגדל אין תנאי VMC אינך יכול להצטרף להקפה ובסימה שאלה מה בכוונתך לעשות? כיוון שהיה לנו כל העת קשר עם הקרקע ומספיק דלק ביקשנו זמן להתארגנות ומחשבה. ההחלטה היתה נחיתתת IFR בב"ג. עברנו לפלוטו שהורה לנו לטפס ל'4000 ולהמתין ביינתים הסתבר שמטוס ארקיע שהיה בדרך לתמרור הופנה לב"ג ויכנס לפנינו. בעת ההמתנה נשלף הAIP קובי התארגן ושינן את תהליך הILS למסלול 12 שהיה עפ"י הATIS בשימוש עברנו לב"ג והתחלנו לקבל כיוונים וגבהים הם שאלו לכמה זמן דלק יש לנו ונשמו לרווחה כשענינו לשעה וחצי כשפנינו לכיוון מסלול 12 זהינו ללא כל קושי את הLL ובתי ת"א נראו בברור אולם את המסלול לא ראינו המשכנו בגישה כשקובי מטיס ואני מקריא נתונים הגענו למינימה והמסלול לא נראה למרות שראיתי את הקרקע והלכנו סביב כמובן שמיד עם ההליכה סביב הופיע המסלול בברור אבל נשלחנו אחר כבוד צפונה להמתנה באזור מחלף קסם כשב"ג מבקש שנדווח כשיוותר לנו דלק ל30 דק' כי יש להם הרבה המראות. ניסינו לבדוק האם הרצליה נפתח לנחיתות והתשובה היתה שלילית לאחר המתנה של כ30 דק' הופנינו לגישת ראיה למסלול 30 הזדהינו עפ"י הכבישים 6 ו4 והגענו לתחילת המסלול נשמנו לרווחה כשראינו אותו ומיהרנו לנחות. לסיכום צריך AIP במטוס ביקשנו מהרצליה להצטרף לנחיתה מאזור 8
 
זה ייכול היה להיות הרבה יותר פשוט

לו נחתתם ללא דיחוי בהרצליה כשעוד ניתן היה לעשות זאת. הרי המצב הלך והחמיר כל הזמן, אז מדוע להמתין? בסה"כ לפי סיפורך עניתם לפתגם הידוע:
"Why make things complicated if with a little more effort you can make them bloody impossible!"​
דוד
 
או לחילופין

ניתן היה לבקש לטוס ב SCVFR באיזור ההקפה - שמאפשר לטוס בתנאים נמוכים מ VMC בתנאים מגבילים (150 שעות מפקד ובשעות האור בין השאר)
 
התנאים היו מתחת לSCVFR

התנאים התפתחו במהירות למצב שבו AKY שהיה בהקפה איבד קשר עם הקרקע והמסלול ונאלץ לקבל עזרה מהמגדל לצאת לאזור 8 להמתנה. ולדוד ברגע שהינו באזור 12 ופנינו למוטי במגדל קיבלנו למעשה תשובה שהתנאים הם מתחת לVMC והמתנו באזורים מתוך תקוה שהאובך יתפזר (מה שבפועל לא קרה) הדבר המעניין שהתנאים החמורים שררו בעיקר באזור השדה צפונה ממנו לא היתה כל בעיית ראות אופקית ואנכית. רק לאחר שראינו שאין שינוי במצב היינו צריכים להחליט ב"ג או חיפה
 

laadan

New member
סליחה מארק על התגובה המאוחרת

אבל SCVFR לא מאפשר לו להגיע להרצליה אלא רק להישאר בהקפה וזה לא אותו הדבר. עובדה שהיה שם מטוס שהקיף (מן הסתם עפ"י כללי CVFR) ונחת בדחיפות כי הכל היה גבולי ולזה המציאו את ההקלה במגבלות לעומת CVFR.
 
סליחב LAADAN

אבל למיטב ידיעתי SCVFR כולל את ה CTR של השדה שהוא 5 מייל רדיוס שנכנס יפה לחלק הדרומי של איזור 8. (אם רוצים, יש פתרונות)
 

laadan

New member
אוי אוי כמה שאתה צודק

ומה שמוכיח גם שלטיסות כאלה צריך טייסים מנוסים כמו קובי (תמסור לקובי ד"ש ושזו לא התחנפות) אני מדבר כללית על בעלי הגדר מכשירים ורשיון מסחרי. נ.ב. מזל שלא שלחו אתכם לעמאן אם כל המרכז היה נסגר.
 

barryj

New member
חבל. בעמאן יכלו לבקש טיסת מבחן

ב- SAMA, המטוס הקל הראשון המורכב במזרח התיכון (ראו שרשור בנושא מטוס קל מתוצרת ירדן) הכל ברוח טובה - עד 25 קשר צולבת
 
הבעיה היחידה שמטוסי השידורים לא

תמיד בצויידים ב-DME וב-ILS. הייתה לי טיסה בשבוע שעבר שבסיס הענן ירד ל- 1000 רגל OVC. אם המטוס היה ממוכשר כראוי (בלי קשר כללי טיסה VFR או IFR) הייתי ממשיכה בטיסה. ומכיוון שלא כך היה המצב נחתתי בהרצליה.
 

laadan

New member
הבעיה היא שלא משמישים מטוסים

הרי אסור לטוס בלי VOR נכון? VOR כמעט תמיד הוא VORILS? אז אפשר בלי ADF ולצאת מזה ב-ILS בנתב"ג. כמובן שבמקרה גבולי נתב"ג יהיה מתחת למינימה ואז ישלחו אותו IFR ויטוס לאן שיותר נקי. לא חייב לסיים את הטיסה ב-IFR.
 

laadan

New member
הבעיה היא שלא משמישים מטוסים

הרי אסור לטוס בלי VOR נכון? VOR כמעט תמיד הוא VORILS? אז אפשר בלי ADF ולצאת מזה ב-ILS בנתב"ג. כמובן שבמקרה גבולי נתב"ג יהיה מתחת למינימה ואז ישלחו אותו IFR ויטוס לאן שיותר נקי. לא חייב לסיים את הטיסה ב-IFR.
 

laadan

New member
אם את מתכוונת ל-ILS של 12 אז

נכון שזה עם DME אבל במקרה שתואר למעלה הייתי נכנס בלי DME במקרה של קצר בדלק ואף אחד לא היה מצייץ. אל תשכחי שבמקרה כזה מכ"מ ב"ג עוקב כל הזמן ואני בטוח שעקבו בקפדנות אחרי קובי ואריה גם בגישה שעשו ל-30.
 
היו מצייצים וחצי.

כשמטוס השידורים עלה לאויר כבר היה מזג אויר כמעט מתחת למגבלות, היו תחזיות, ותהיה בטוח שהיו התראות מטאורולוגיות. ולכן... אם אתה לא ממוכשר אתה לא עולה לאויר או מקצר את הטיסה לפני שתיכנס לפינה שלא תדע איך לצאת ממנה.
 

sagiari

New member
יעלי הערה והארה

אם את רומזת שידענו על התראות למז"א נגיף צפוי ברצוני להבהיר חד משמעית!! שלא כך הדבר. במברק המטאורולוגי שקיבלנו (למיטב זיכרוני) צויינה ראות של 10 ק"מ ועננות קלה. אנחנו אפילו התענינו אם נושבת רוח מזרחית ע"מ להזהר באזור הכרמל. אני מבין שבשלב כל שהוא התקבל מברק המתריע על האובך לאורך כל הטיסה שררו תנאי VFR השלב היחידי בו נכנסנו לתנאי IFR היה דווקא בשלב הסופי של ההנמכה בב"ג ולכן נאלצנו ללכת סביב
 
לא רמזתי לכלום. אני מבינה שמטוסכם

היה ממוכשר... אם כך אין שום בעיה. בפירוש ציינתי שאם המטוס לא ממוכשר כראוי, נוחתים כשרואים שהמצב מחריף.
 
למעלה