עבודות הפיתוח בנחל אלכסנדר נמשכות

התעלמות

את מתעלמת לחלוטין מההבדל התהומי שבין המצב לפני השקום לבין המצב העכשווי. מנחל מוזנח ומעופש לנחל מלא חיים. מנחל מרוחק ומרחיק לנחל פתוח נגיש. מחצר אחורית מסריחה לחצר קדמית המקרבת את הציבור אל הטבע. אולי זה איננו ממש הטבע הטבעי אבל בכל זאת טבע משוחזר ולציבור הרחב הוא משמש כטבע ובמיוחד מחזיר אותו לטבע וגורם ללחץ ציבורי לשמירתו.
 
הבעיה

גם עתה, הנחל רחוק מלהיות "מלא חיים" למעט מספר מצומצם של מינים שמצליחים לשרוד את השפכים בנחל (שפמנונים, צב רך וכד'). כאשר נשוב ונראה בנחל אלכסנדר צמחי מים צפים וטבולים כמו נופר צהוב, קרנן טבוע ועוד, ומגוון גדול יותר של דגים ורכיכות, ומי הנחל יהיו מותרים ברחצה (לא אתעקש על שתייה), אז אוכל להתייחס לנחל כ"מלא חיים". נכון שהמצב פחות גרוע מבעבר, אך ההרגשה - גם בירקון ובנחל חדרה למשל - היא שיותר משיקום הנחל, מתבצע פיתוח בגדות הנחל, ואילו הנחל נותר מזוהם. הבעיה הגדולה יותר היא שלדעתי הציבור פשוט מתרגל לחיות עם מה שיש, מתייחס לתעלת ביוב (ולא משנה כמה הוא "מטוהר") כנחל נקי כי זה מה שטוענים היחצ"נים של הפרוייקט, ומצפה שבגדות הנחל יהיו פארקים וריצוף, ואינו נאבק באמת לכך שיהיה נחל נקי בסטנדרטים המאפשרים קיום חיים של ממש במים.
 
נכון עדין לא הגענו אל המנוחה

ואל הנחלה ויש רבות לעשות למען נחלי ישראל אחת הרעות חולות שעדין לא התגברו עליהם, וזה נותן אוטותיו בנחלים שלא מכבר שוקמו, הם מה שמכונה "פריצות אקראיות" הקורות לעיתים תכופות מדי. כל מכוני טיפול הביוב ויהיו המשוכללים ביותר מחוברים גם אל הנחל, הוא עדין משמש כ"בור" לתקלות, אחיו מוטים מים לאחר טיפול או אפילו ביוב גולמי כל אימת שקורית תקלה. נגד נוהג נפסד זה פעלתי רבות וללא הצלחה. אסור בתכלית האיסור לעשות חיבור זה ישירות אל הנחל. חייבים ל"בדל" חיבור זה ע"י הקמת מאגר חוצץ, בנפח שיספיק ליום או יומים של כמות הזורמת למתקן. כל עוד זה לא יבוצע לא יושגו מים "נקיים" בנחלים. באשר לאלכסנדר במיוחד, קיימת בעיה של זרימות המגיעות מעבר לקו הירוק והבעיה קשה מאד בעת מסיק הזיתים ויצור השמן. לי ידוע שהנושא מטופל ונקווה שג יצלח.
 
ניקוי

מידע מהפעולות הרבות של המועצה האיזורית (וזה מזלו של הנחל שכולו בשיטחה בניגוד לאחרים) במקביל לפיתו ישנה עבודה רבה מול הפלסטינאים במכוני טיהור, טיפול וכו'. איני בקיא אבל יש שם הרבה עבודה. הבנתי שעכשו גם בירקון יגיעו תקציבים בעקבות החלטת ממשלה (ונושא אופניים אמור לרוץ בזמן הקרוב)
 

Forum User

New member
רובו של אלכסנדר הוצא מ"שביל ישראל"

זה אמנם דיווח שמתאים יותר לפורום טיולים, אבל מתקשר גם לפה.
 
תודה על הסיקור

מקווה שאיל מיטרני יציג את עמדת רט"ג לגבי הפיתוח בגן הלאומי. שביל ישראל הוסט כבר לפני שנה וחצי-שנתיים, אבל ככל הזכור לי רוב הקטע של מעלה הנחל נותר מסומן בסימון רגיל שאינו שביל ישראל.
 

noa500

New member
../images/Emo10.gifחבל...

נכון, בתחילת השיקום של הנחל הוא זכה בפרסים, והוצא ממצב של חרבן גמור למצב קצת יותר טוב, ובודאי אסתטי יותר. מאז זרמו בו מים, לצערי לא יותר מדי מים ולא יותר מדי נקיים, והנחל מתפתח בצעדי ענק, אל משהו שהוא חלום מסוייט של אוהבי טבע. אבל נכון, שמאז מספר המבקרים בו עלה פלאים (אין לי נתונים, אבל מביקורי שם בסביבה אני מתרשמת שהמצב הנוכחי, בעיני הציבור הרחב, הוא טוב אלף מונים ממצב של שימור, ואני מתייחסת לשבילים הסלולים, אולמי השמחות, מגדל התצפית, אתרי המנגל, וכו') היות והפיתוח שם לא תם, כפי שמדווחת forum user וכפי שרואים בבירור בשטח, אני צופה לנחל הזה גדולות ונצורות. לא בעיני, אבל בהחלט בעיני רוב הציבור הישראלי שואף המנגל, הצבים והדייג (נושא הדייג בצל שלטי ה"דייג אסור" כבר הוזכר כאן לא אחת).
 
למעלה