עבודה שני, חסכון, תהיות

SupermanZW

Well-known member
4000 ש"ח לחודש זה כן סכום מאוד נמוך

ומיליון שקל לא מספיקים לרכישת דירה ברוב הערים בישראל, היום מתחילים ממיליון וחצי.

היום בשביל לחסוך לדירה צריך להתחיל לכל הפחות מחיסכון של 6000 ש"ח לחודש. בזמננו אדם מן הישוב שרק מתחיל את חייו הבוגרים סביר להניח שלעולם לא יצליח לרכוש דירה (אם הוא גר בישראל), למעט אם יחליט שלעולם לא יביא ילדים לעולם (אפילו לא אחד) ושיחיה ללא רכב פרטי.

המצב רק ילך ויחמיר, היום ההחלטה שאדם מן הישוב צריך לקחת היא האם לחיות כפי שהיה מקובל עד עכשיו למעט בעלות על דירה או להחליט להיות הדור האחרון במשפחתו ולסיים לשלם על דירה קצת אחרי שיפרוש לגמלאות. תוך מספר שנים אפילו זה לא יהיה אפשרי לרוב.
 

SupermanZW

Well-known member
כסף אפשר להרוויח ואפשר לבזבז, זמן אי אפשר להרוויח

אנשים הופכים לעניים בגלל בחירות גרועות בחיים ולא בגלל שלא עבדו עבודה נוספת, עבודה נוספת זה סבל שהאדם הסביר מוכן לעבור רק אם אין לו ברירה אחרת כדי לפתור בעיות קיימות או להימנע מבעיות מלכתחילה אבל אם יש ברירה עדיף לא.

איכות החיים לא נמדדת רק בכסף וחוץ מזה מה הטעם בכסף אם אין זמן ליהנות ממנו.

אין שום היגיון בטענה שלקנות דירה חשוב יותר מכל דבר אחר, למעשה הטעות הנפוצה ביותר שאנשים עושים בימינו היא להשקיע בדירה במקום להשקיע ביצירת הכנסה פאסיבית לצורכי פרישה ברמת חיים שתהיה שווה לזו שבמהלך זנות עבודתם. החיסרון הגדול ביותר של דירה הוא שאינה נזילה וזה חיסרון משמעותי עבור פורשים לגמלאות מכיוון שרוב האנשים רוכשים דירה כאשר הם צעירים ויש להם ילדים ויש להם כוחות לנקות את הדירה ולתחזק אותה אך אחרי שהם פורשים בדרך כלל ילדיהם לא גרים איתם, הם פחות בריאים מבעבר, אין להם כוח או סבלנות לתחזק את הדירה, במיוחד אם היא גדולה עבורם, הם לא רוצים לנקות אבל נאלצים כי אין להם כסף לשלם לעוזרת, הם משלמים ארנונה על שטח שהם לא משתמשים בו ועוד. הדבר הטפשי ביותר שכמעט כולם עושים הוא לקנות דירה עם משכנתא שמסיימים לשלם לקראת הפרישה לגמלאות ולפעמים אפילו אחרי הפרישה לגמלאות כאשר כשמסיימים לשלם על הדירה היא כבר לא עונה לצרכים, אין שטות גדולה מזו ועם זאת קרוב ל70% מהאוכלוסייה עושים את השטות הזו.

בישראל יש חיסכון אוטומטי לפרישה מהמשכורת ולכן גם אנשים לא אחראים לא נדפקים במיוחד, במדינות אחרות מי שלא חוסך באופן עצמאי לפרישה יכול לרעוב למוות פשוטו כמשמעו, מה שעצוב הוא שיש יותר מדי אנשים חסרי אחריות שבאמת מגיעים לחוסר ביטחון תזונתי לעת זקנה גם במדינות מפותחות מאוד וללא תרומות מזון מבנק מזון הם עלולים למות מרעב, למזלם איכשהו תמיד יש מספיק תרומות, ככה זה למשל בקנדה.
 

SupermanZW

Well-known member
יש מתאם גבוה בין תשואה לסיכון

בשביל ש45K יהפכו ל300K תוך 40 שנים צריך תשואה שנתית של 4.85%, זו תשואה בינונית שמצריכה סיכון בינוני. 300K הם שווי ערך לקיצבה חודשית של 1500 ש"ח. זה יכול להיות נפלא להשקיע 4 שנים כאלה כדי להשיג 1.2M תוך 40 שנים (שווה ערך לקיצבה של 6000 ש"ח) אך סביר להניח שהיא לא תעמוד בזה אם יש לה ברירה אחרת. צריך אישיות מאוד מיוחדת בשביל זה. היא יכולה גם לעשות את זה 12 שנים ואז לפרוש עם מיליון דולר ובריאות נפשית רעועה, השאלה האם זה שווה את זה, לדעתי לא.
 

SupermanZW

Well-known member
כתבתי בריאות נפשית, לא פיסית

כסף אפשר להרוויח, זמן אי אפשר להרוויח וליהנות מהחיים אפשר רק כשיש פנאי לכך וכדי לשמור על הבריאות הנפשית חשוב ליהנות כשאפשר.
 
אנשים חכמים מתנהלים בצורה אחרת:

כשהילדים גדלים עוזבים את הבית והם כבר לא זקוקים לדירה גדולה, הם תמיד יכולים למכור את הדירה ולקנות דירה קטנה יותר, או להשכיר את הדירה הגדולה ולשכור דירה קטנה וזולה יותר ולחיות טוב מאוד מההפרש (כולל של הארנונה), הם יכולים לעשות את מה שכמה משפחות שאני מכירה עשו - לתת לאחד הילדים לגור בדירה עם משפחתו הצעירה, ולעבור לגור בדירה קטנה יותר שאותו ילד מממן עבורם, מה שיוצא משתלם לשני הצדדים (ולמי שתוהה לגבי השלכות על אחים אחרים - לפחות במשפחה אחת שאני מכירה עיגנו את הכל בצוואה, אף אח לא יצא מקופח מהעסק).

אני מסכימה שטעות נפוצה שאנשים עושים זה לקחת משכנתא באחוזי מימון גבוהים ולפרוש אותה ליותר מדי שנים, אבל לרוב האנשים אין ממש ברירה, אחרת לא יוכלו לקנות דירה.
 

bananagoy

New member
עבודה שני, חסכון, תהיות

בוקר טוב לכולם, אתמול הייתה לי שיחה עם חברה שבדיוק לפני שנה היא התחילה לעבוד בעבודה שניה, כלומר במהלך שנה שלמה לא היו לה חיים, כי אחרי עבודה ראשונה היא הייתה רצה לעבודה השניה כולל ימי שישי, ולעיתים גם שבתות וחגים. אבל זה לא העניין, היא סיפרה לי שהיא החליטה לחסוך את המשכורת השניה, אבל תוך שנה הצליחה לחסוך רק 45 אלף שקלים, שזה סכום מאוד נמוך יחסית לשנה הקשה שהייתה לה, שהייתה מלאת ויתורים והקרבות. כי סכום כזה לא יספיק לדירה . מה אתם אומרים? שווא לקחת עוד עבודה?
 

bananagoy

New member
מה הקשר?

אני לא מדברת על הסיטואציה שבה יש ילדים או שהילדים גדלו, וכבר בעלי משפחות וגם היום דירה גדולה בבניין ישן יכולה לעלות כמו דירה קטנה בבניין חדש.
 

SupermanZW

Well-known member
מה לגבי דירה קטנה בבניין ישן?

למה האפשרות הזו לא נלקחת בחשבון?

בכלל לא ברור לי למה להיכנס לחובות כאשר אפשר לא.
 

SupermanZW

Well-known member
השאלה היא למה לשלם משכנתא 30 שנים על דירה שכמעט בוודאות

יגורו בה פחות מ20 שנים וסביר מאוד להניח בין 5 ל10 שנים (ממוצע הזמן שמשפחות שרכשו דירה גרים בה הוא 6 שנים והרוב המוחלט גוררים משכנתאות) ואני לא מבין מה הפחד הגדול מ"אחרת לא יוכלו לקנות דירה", מי החליט שלקנות דירה זה הכי חשוב בעולם? במיוחד לאור העובדה שבישראל בימינו הרבה יותר משתלם כלכלית לשכור מאשר לקנות.
 

EY555

New member
תחליפי את השאלה ששאלת בסדרת שאלות אחרת

1. האם התקציב מאוזן או שיש גרעון (הוצאות גבוהות מהכנסות) ומה גובה הגרעון החודשי?
2. איך מגיעים לאיזון שבו ההכנסות = הוצאות ? (מצמצמים בהוצאות, איך עושים את זה? מגדילים הכנסות, איך עושים את זה?)
3. ואחרי שהגענו לאיזון כל חודש ואפשר לדבר על חסכון אז השאלות הן : מה מטרת החסכון, לאיזה סכום רוצים להגיע ותוך כמה שנים, כמה צריך לחסוך כל חודש כדי להגיע לסכום הזה ?

בהצלחה
 

SupermanZW

Well-known member
השאלות שלה בסדר גמור

אתה מניח שכל מי ששואל כאן שאלות נמצא במצוקה כלכלית אך אין זה נכון, דווקא אלה שבמצוקה הכי גדולה מתביישים במצבם ולכן נמנעים מלשאול כדי שלא ידעו עד כמה חמור מצבם.

אם היא הייתה שואלת דווקא את השאלות שאתה מציע המסקנה תמיד הייתה שכדאי לעבוד בעוד עבודה וזה לא נכון. כדאי לעבוד בעוד עבודה רק כאשר ההוצאות גבוהות מההכנסות ולא בשום סיטואציה אחרת כי אנחנו לא חיים כדי לעבוד אלא עובדים כדי להתפרנס. אי אפשר ליהנות מהחיים ללא פנאי ולחיות חיים ללא פנאי זה סבל, סבל שמוכנים לעבור רק כדי להימנע מעוד יותר סבל (עיקולים, איבוד מקום המגורים והפיכה לחסרי בית), אחרת זה טפשי כי זה אומר לסבול סתם.
 

EY555

New member
לא הנחתי כאן שום הנחות

רק הצעתי לשאול שאלות קצת יותר ממוקדות מ"שווה לעבוד בעוד עבודה" ?
אין שום פסול בשאלות הללו והן בודאי שלא מובילות באופן בלעדי למצב של "המסקנה תמיד הייתה שכדאי לעבוד בעוד עבודה" כדבריך.
מעבר לזה :
1. לא כל מי שיש לו גרעון תקציבי נמצא במצוקה כלכלית
2. נראה לי שרצוי לבדוק אם יש איזון תקציבי לפני שמבצעים מהלך שנועד לחסוך כסף.

חוץ מזה .. באמת .. קראתי כמה פעמים ולא ממש הצלחתי להבין מה אתה רוצה.
 

SupermanZW

Well-known member
גרעון הוא מצוקה שלא ניתן לפתור ללא הגדלת ההכנסות ו/או הפחתת

ההוצאות. ללא זה הגרעון יחמיר עד שיהפוך לאסון של ממש.

אם לא שואלים על איזון יש להניח שזו לא הבעיה.

פותחת השרשור ציינה שחברתה החלה לעבוד בעוד עבודה כדי לחסוך לדירה אך קצב החיסכון שלה בעקבות העבודה השנייה לא יאפשר לה להגיע לדירה, משמע היא סובלת סתם (היא ציינה "חייה אינם חיים"), לכן המסקנה המתבקשת היא שאין טעם לסבול סתם, ממילא היא לא תגיע לדירה אבל היא צריכה שלפחות יהיה לה פנאי ליהנות מחייה.
 

EY555

New member
ידידי

לעניות דעתי פותחת השרשור לא היתה צריכה שמישהו יתן לה תשובה נחרצת כזאת על שאלתה. משהו הציק לה והיא פנתה לפורום זה בשאלה כללית.
עכשיו יש 2 אפשרויות :
או ללכת לפי הגישה ש "אם לא שואלים על איזון יש להניח שזו לא הבעיה" ולתת תשובה נחרצת וממוקדת על שאלה מאוד כללית.
או להרחיב את היריעה.
היא שאלה על חסכון. זה הסאב טקסט. אז זה ממש מתבקש לפרוש את כל המהלך (תקציב, חסכון, מטרה, תוכנית). גם אם היא לא שאלה על זה.
פשוט לתת כיוון חשיבה אחר ורחב יותר שאיתו סביר מאוד להניח שהיא תגיע לאותה מסקנה (כמו שכתבת שאין טעם לסבול ..)
לעניות דעתי הגישה השנייה היא נכונה יותר.

ועוד הערה אחת :
מצוקה ואסון הן מילים גדולות. לא כל גרעון מוביל לאסון. במיוחד אלה שמזהים אותם בזמן ומטפלים בהם. וגם לא כל גרעון מצריך לשים את החיים בצד ולסבול עם עבודה סביב השעון ..
 

SupermanZW

Well-known member
לא כולם צריכים לקנות דירה

לא חיים כדי לעבוד אלא עובדים כדי להתפרנס וחשוב שישאר פנאי כדי שיהיה גם זמן להנאות.

נראה שחברתך בעיקר סובלת ולא ממש מתקדמת, כמו כן אני מסיק שהיא לא באוברדראפט כאשר היא עובדת בעבודה אחת (אם אני טועה אז היא חייבת לעבוד בשתי עבודות כי אחרת החובות יסבכו אותה וממילא היא לא תוכל ליהנות מחייה) כי לא כתבת אחרת ואם אני צודק אז לא כדאי לה לעבוד בשתי עבודות כי ם עבודה אחת היא לא נזקקת ולא בחובות. גם בשכירות אפשר לחיות טוב, במיוחד אם שוכרים דירה כמה שיותר צנועה.
 

sitvaniyot

New member
חבריה - אני הראשונה שהגיבה אז תרשו לי בבקשה

עבודה נוספת היא עול. מיותר או לא, תלוי במה שרוצים להשיג.
מי שחולם לחסוך למטרה ענקית כמו דירה לא ישיג אותה בעבודה נוספת הסכום הנדרש הוא גבוה ממה שאפשר להרוויח גם בשתי עבודות.
מי שרוצה לממן חופשה, לקנות מכונית קטנה יד שניה או שלישית יוכל להצליח עם עבודה נוספת ואז זה לדעתי בהחלט שווה את ההקרבה.
 

SupermanZW

Well-known member
לא בהכרח, יכולים להיות מקרים קיצוניים

מי שמשרתו השנייה היא כיועץ בתחום הIT יכול להרוויח במשרתו השנייה משכורת גבוהה מאוד, אני מכיר מישהו כזה, הוא מרוויח היטב גם במשרתו הראשונה וגם במשרתו השנייה והוא הציב לעצמו יעד להיות מיליונר (בדולרים ארה"ב) עד גיל 35 והשיג את היעד הזה כבר (הוא בן 37 כיום ולמרות שהוא כבר מיליונר הוא עדיין עובד בשתי משרות), היעד החדש שלו הוא לפרוש לגמרי בגיל 40 ואז לחיות ברמת חיים גבוהה מהכנסותיו הפאסיביות. כבר יש לו וילה בה הוא גר ושתי דירות שהוא משכיר ולמרות הכל עובד בשתי עבודות. אני לא הייתי יכול לחיות כמוהו, אין לו פנאי כמעט בכלל ואת כל ההקרבה הוא עושה למען פרישה מוקדמת במיוחד.
 
למעלה