עבודה על הרמב"ם, לייבוביץ´ ובראשית

עבודה על הרמב"ם, לייבוביץ´ ובראשית

היום לאחר השיעור הקבוע בנושא ´ספר בראשית והפילוסופים´ באוניברסיטת קלן, שעוסק בעיקר בגישותיהם של הפילוסופים קאנט, שילר, קלייסט והגל לגבי ספר בראשית, ניגשתי למרצה שלי ושכנעתי אותו לאפשר לי לכתוב את עבודת הסיום שלי לשם שינוי על הרמב"ם ולייבוביץ´ ואיך שהם ראו את ספר בראשית. הספרים הנוגעים בדבר שיש ברשותי בביתי הם מורה נבוכים, חמישה ספרי אמונה, ואמונתו של הרמב"ם. הם יכולים להוות בסיס לא רע לעבודה כזו. 7 שנים של שיחות על פרשת השבוע עושה כרגע את דרכו אשמח אם אחרים יוכלו להוסיף לי ספרים נוספים לרשימה. להזכירכם אני מחפש ספרים של הרמב"ם או לייבוביץ´ בהם הם עוסקים בספר בראשית. תודה מראש, עידו הרטוגזון
 

חי אדר

New member
../images/Emo91.gif

יש שני ספרים של פרופ´ שרה קלין ברסלבי. 1. ´פירוש הרמב"ם לסיפור בריאת העולם´. 2. ´פירוש הרמב"ם לסיפור בריאת האדם´. כמו כן, יש מאמר של פרופ´ חנה כשר, העוסק בהבדל בין הרמב"ם ללייבוביץ, לגבי המובן של ´צלם אלהים´. שם המאמר הוא: ´חביב אדם שנברא בצלם´. לצערי איני זוכר עתה היכן פורסם מאמר זה. אבדוק מחר וארשום את ההפנייה. כמו כן, יש מאמר לזאב הרוי הרמב"ם ושפינוזה על ידיעת הטוב והרע. כמדומני זה פורסם ב ´דעת´ 22. וכן מאמרו של חים קריסל בעיית הטוב במשנת הרמב"ם, עיון לח.וכן יש הרבה הערות והארות בספר מעשה ניסים´ לר´ ניסים ממרסי, אשר ההדיר קרייסל. כמו כן חשוןב מאוד מאמרו של פרופ´ אסא כשר, ´פרשנות פילוסופית מחודשת לכתבי הקדש´ מופיע בתוך הספר ישעיהו לייבוביץ עולמו והגותו.ע"מ 74-91 כמו כן ראה שם מאמרו של מנחם פיש ´ושמרו דרך ה´ לעשות צדקה ומשפט´ אמונה, ידיעה וטיב תביעתה של הדת היהודית,. ע"מ 109-120. ויש עוד הרבה אלא שכח המזכיר לא במיטבו כעת.
 

יחיאב

New member
אולי אם הספר "שבע שנים..."

היה כבר אצלך היית שוקל שוב אם לעשות עבודה דווקא על ספר בראשית והגותם של הרמב"ם וליבוביץ ביחס אליו. תמצא שם ראיון עם ירון לונדון אודות ספר בראשית, ובו ליבוביץ ממעט מאוד במילים. למעשה, יותר משליבוביץ דיבר על ספר בראשית- ירון לונדון הגה בו יותר. משפט אחד שליבוביץ אמר שם ואני מצטט מהזיכרון: "אני בכלל לא יודע למה יש את הספר הזה". הוא כמובן התכוון במובן הדתי שיש לספר: בכך שאין בו חיובים דתיים ושאיש דתי יכול להסתדר גם בלעדיו ושאמונתו הדתית לא תיפגע בכהוא-זה.
 

לייבלה

New member
אם אתה כבר מעלה

את הנושא של חשיבות ספר בראשית. לגבי הרמב"ם, אשר סבר כי התורה היא ספר "הישרת הראשונים והאחרונים" (בראשית א ב), והיא נועדה לתיקון הגוף החברתי ולתיקון הנפש (מו"נ ב כו?), הסיפורת המקראית במקביל למערכת המצוות נועדה למלא אותה מטרה (ג נ). כך הוא מפרש ספורים שנראיחפ חסרי משמעות בבראשית (שם שם), כמו השושלות של עשו. הרמב"ם לא היה שואל מדוע התורה התחילה מבראשית (כמו ר´ יצחק), משום שהסיפורת היא שוות משמעות לגביו מבחינת תוכנה. הוא גם לא היה קובע כר´ סעדיה גאון שהתורה בבסיסה היא מצוות, ונוספה בה סיפורת כסיפורי תקדים כדי לומר לאדם מה עולה בגורלו של מי שאינו מציית לחוק.
 

לייבלה

New member
המשך (כרגיל)

אצל רבנו בחיי אבן פקודה (חובות הלבבות) יש הבדל בין חשיבות הסיפורת וחשיבות החוק (לטובת החוק), כאשר הוא מביא את משל חוטי המשי. יש כאן מגמה ליגליסטית. הרמב"ם כידוע מצהיר באופן דוגמטי (וליבוביץ אוהב לצטט) את השוויון במעמדם של הז´אנרים הספרותיים (חוק, סיפורת, גניאולוגיה). היו בין תלמידי הרמב"ם מי שהצהיר שספר בראשית הוא המעולה, וויקרא - הוא הפחות (וו שרוקה) ביותר. ליבוביץ מתייחס מחד גיסא באדיקות לשוויוןבין חלקי התורה. מה שציינת, אחיאב, הוא כנראה "התפלקות" שלו כליגליסט. בכל מקרה, בין חמשה ספרי אמונה ספר בראשית מופיע.
 

לייבלה

New member
פרופ´ יעקב לוינגר טען

כי קדושתם של חמשת חומשי תורה אצל ליבוביץ מתבטאת בכך שיש חובה לקרוא מהם בשבת, ובשני וחמישי. כידוע, ליבוביץ טען כי הקדושה של התורה שבכתב נובעת מהתורה שבעל פה. בכל מקרה, את ספר בראשית הוא אהב (הפסוק הראשון, העקדה, ועוד). לאחרונה יצא מאמר של זאב הרוי "ליבוביץ על אברהם הרמב"מי", בקובץ החדש "אברהם אבי המאמינים".
 

יחיאב

New member
../images/Emo124.gif "משנה תורה" באינטרנט

עכשיו ניתן לגשת לאתר של "מכון-ממרא" לחלק של "משנה תורה", ומשם להעתיק (ע"י Copy&Paste) חלקים שאנו רוצים לצטט, בלי הצורך שהיה באתר של "סנונית" להפוך את סדר הכתב. לכן עידכנתי את הקישור שבאתר שיפנה לאתר של "מכון ממרא". הנה הקישור ל"משנה תורה" שם.
 
למעלה