עבודה וחגים

tibia2014

New member
עבודה וחגים

בעקבות השרשור המעולה שהתפתח כאן לפני מספר חודשים http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?ForumId=2017&MessageId=178334956

רציתי לדעת מה אנשים עושים בחגים מבחינת עבודה? ובייחוד ביום כיפור?

אני אישית הולכת לעבוד באופן מינימלי (מיילים- כן; אופיס לא) ובעיקר להיות עם הצאצאים על מנת שהsignificat other יו/תוכל ללכת לביכ"נ.

באופן כללי שבתות אני מנסה לחטוף כמה שיותר עבודה- ואם זה תלוי גם בנופש משפחתי אני מנסה למצוא זמן לשבת מול המחשב.
(אני לא וורקוהולית- סתם אוהבת את מה שאני עושה....
).

אגב האם גם במגזרים הפחות יהודיים בארץ ובין חברי הפורום ישנו מדרג חגים? האם מישהו בחמישי הקרוב ינסה לחטוף קצת עבודה או שהאורוחות החגיגיות משתלטות על כל הזמן באותו יום?
 
נוהל חגים

אנחנו באופן כללי רחוקים משמירת מצוות והחגים אצלנו הם יותר עניין של מסורת. הנוהל שפיתחתי לעצמי מאז שעברנו לקנדה (מאוחר בלילה, עמוק לתוך יום כיפור לפני שמונה שנים בדיוק) הוא כזה:

- אני לא מגיע לעבודה בראש השנה, יום כיפור וחג ראשון של פסח. כלומר: לא מלמד בימים האלו, לא קובע פגישות, ולא משתתף בחובות אדמיניסטרטיביות אלא אם ממש אין ברירה. עבודה מהבית כמו כתיבה, קריאה, לענות למיילים וכו'- בהחלט כן (אחרת אצטרך לשבת כל היום ולחשוב על כל החטאים, או שהזכרונות והסיפורים ממלחמת יום כיפור- שגם ככה צפים, ואצלנו במשפחה יש רגישות מיוחדת בעניין- הופכים להיות קשים במיוחד). מדי פעם יש חריגות כמו לפני שנה כשבחוסר רגישות קבעו אוריינטציה לסטודנטים חדשים בראש השנה. החלטתי שחשוב להגיע אבל לא נשארתי מעבר למה שהייתי מוכרח.

- אצל הילדים זה תלוי כמה מאוחר הם הלכו לישון בערב החג. אם הלכו לישון מאוחר נותנים להם לישון בבוקר כמה שהם רוצים ואז מחליטים אם מגיעים לביה"ס באיחור או נשארים בבית. הגדול בד"כ הולך לבי"ס כי חשוב לו לא להפסיד לימודים (למרות שיש הרבה יהודים באזור שלנו כך שהכיתות די ריקות והמורים לא ממש מלמדים דברים חדשים בחגים היהודיים).

- אצל אשתי בשנים האחרונות עבודה כרגיל (די קשה לקחת ימי חופש כשהעבודה היא עונתית). בתקופה שהיא לא עבדה היא היתה היחידה שצמה ביום כיפור (היא גם היחידה ששומרת על כאילו כשרות- לא אוכלת חזיר, מאכלי ים, ובשר וחלב באותה צלחת...)

סופי שבוע (כלומר שבת וראשון): משתדל למצוא את האיזון בין משפחה לעבודה. לפעמים אני עובד קצת (או הרבה אם יש דדליין לגרנט או משהו כזה) אבל גם מכין את הארוחות, מתחלק עם אשתי בהסעת הילדים לפעילויות, מטפל בדברים שדורשים תיקון בבית, מכסח את הדשא וכו'. וכשאפשר אנחנו משתדלים לצאת מהבית ולטייל.
 

corrigenda

New member
תלוי בתקופה

תלוי ברכבת ההרים הרגשית של המחקר. כשיש תגליות חדשות שמעמיקות את הידע האנושי (וחשוב מכך: יש פוטנציאל שיתקבלו לכנס נחשב שיערך בהוואי / ברזיל / מקום אקזוטי אחר) אני עובד סביב השעון, כולל שבתות, חגים וימי חופש פדרליים. כשכלום לא מצליח, ואני מוצא טעות בהוכחה של טענה פשוטה שאני מסתמך עליה 20 משפטים אח"כ, אני לא מסוגל להיות פרודקטיבי אפילו בשעות העבודה.
 

אוליב י

New member
אני עובדת בשבתות וחגים

[בעבודה "האמיתית" שלי, לא במחקר]
ואני לא אוהבת את זה.
זה חלק מתנאי העבודה - כלומר, אין לי ממש בחירה, במקצועי ובמקום עבודתי כולם עובדים בשבתות וחגים, ויש למקצוע יתרונות ברורים אחרים ש[בינתיים] שוים את זה. [יש לי בחירה לא לעבוד שם, כמובן, אבל זו כרגע אפשרות לא סבירה].
אבל אני - ומשפחתי - לא אוהבים את זה.
עבדתי בכל חג אפשרי ויותר מפעם אחת. עבדתי בליל הסדר לפחות פעמיים - והצטערתי על כך מאד - יום כיפור הוא היום היחיד בשנה שאף פעם לא עבדתי בו ומקוה להמשיך כך.
&nbsp
אני חושבת שהרעיון של יום מנוחה לא צריך להיות שייך רק לדתיים. בעיני, יום להיות רק עם המשפחה, בלי לזרז ילדים לגן ולביה"ס, בלי ללכת לסידורים בבנק, יום שבו אפשר להיות גם עם המשפחה המורחבת - כי גם הם פנויים ולא עובדים - בעיני זה מאסט. [בן הזוג תמיד מתלונן על כך שבארץ אין שבת-ראשון כמו בחו"ל, זה חסר לו].
מה שבוחרים לעשות ביום הזה, זה עניין של כל משפחה עם עצמה. מי שהולך לבית כנסת וזה עושה לו טוב, יופי. מי שהולך לים עם המשפחה, שיהנה. אבל יום מנוחה, יום שהוא בהגדרה הפסקה מהמירוץ - הוא דבר מאד מאד חשוב בעיני. אולי דווקא בגלל שמעל מחצית מחיי אני עובדת בשבתות וחגים.
&nbsp
ולכן כשהייתי סטודנטית לתואר ראשון לא למדתי לבחינות בשבתות וחגים. אני לא מתעסקת במחקר שלי בכלל בשבתות וחגים. וכל עמיתי ובני משפחתי, דתיים וחילוניים, יהודים ולא יהודים, יודעים שבשבתות אינני זמינה לא במייל ולא טלפונית [למעט מקרי חירום חס וחלילה].
&nbsp
ארוחות חגיגיות - במודע ובמכוון, אנו מבשלים לשבת וחג בצהרי יום שישי/ערב חג ולא קודם. יש לזה כמה סיבות ואחת מהן היא כדי שלא נהיה משועבדים להכנות לחג כמה ימים קודם [עוד אחת היא שלרוב איננו יודעים כמה נהיה עד כמה שעות לפני, במקרה הטוב].
לכן באופן אישי, בחמישי הקרוב אני בהחלט מתכוונת לחזור לשוונג [וגם ביום ראשון].
 

C H 4

New member
פעם כשהיתה לי רוח במפרשים עבדתי גם בשבתות וחגים

עד לשלב שקצת התרוקנתי נפשית וכל כך נמאס לי שבמשך שבועות ארוכים עשיתי שביתה איטלקית בלי בכלל לשים לב. בשנה-שנה וחצי האחרונות התחלתי מאוד להקפיד על זמן שמוקדש לדברים שאינם עבודה. עד לא מזמן היתה לי מחוייבות תלת שבועית שאילצה אותי לצאת מהמעבדה אפילו אם אני ממש חייבת להשאר (עד שלמדתי לארגן את הזמן עוד היו ימים שחזרתי מאוחר), לצערי כרגע אני עם יום אחד אבל מקווה שהשניים הנוספים יחזרו בקרוב ללו"ז.
בימי שישי וערבי חג אני בדרך כלל עובדת קצת, כולל ערב כיפור שבמקור לא היה בתוכנית. בשבתות וחגים, חוץ ממקרים חריגים, אני לא עובדת.
יום כיפור הוא יום הנימנום המסורתי שלי ולא היתה לי שום כוונה לעשות שום דבר שלא כולל מנוחה לראש ולנפש: זרעתי כמה צמחי חורף, צפיתי בכמה סדרות, שוטטתי בחוסר מעש ברשת ובעיקר ישנתי (השבח לאל, רק חבל שעכשיו אני לא נרדמת ומחר יש לי פגישה ב9).
&nbsp
&nbsp
 

d a p h n a

New member
באופן כללי, אני תמיד השתדלתי לסדר את העבודה שלי

כך שהיא תהיה רק ב"business hours", כלומר לעבוד רק מהבוקר עד אחר הצהריים המאוחרים, ולהשאיר ערב וסופ"שים למשפחה, חברים וכו'.
למעט תקופות נדירות של לחץ ממש אטומי (הישורת האחרונה של הדוקטורט וכו') זה גם הצליח לי עד כה.
&nbsp
זה אומר שבחגים לא עבדתי באופן כללי, ועכשיו כשיש לי ילד זה גם לא ממש אופציה. בגדול, אם אין גן, אין גם עבודה.
 
למעלה