עבודה בערב החג / חול המועד
הי, במקום עבודתי היה נהוג עד עתה כי בערבי חג וחול המועד עובדים חצי יום (9:30-14:00 -= 4.5 שעות), ומי שבוחר שלא לעבוד ינוכה לו חצי יום חופש. היום (יומיים בלבד לפני החג) הודיע המעסיק כי בערב החג נעבוד 7 שעות, ובחול המועד נעבוד ימים שלמים, ומי שאינו מעוניין לעבוד יודיע לו וינוכה לו יום חופש מלא על כל יום היעדרות. השאלה היא האם זה חוקי? ראיתי מספר מקומות בהם היה כתוב "במקרה בו עובד יצא לחופשה בערב חג - המעביד יכול לנכות לעובד יום חופשה מלא, אלא אם חל במקום העבודה הסכם קיבוצי או אישי או נוהג הקובע אחרת." וכנ"ל גם לגבי חול המועד. השאלה היא כיצד מוגדר ה"נוהג" – הרי אין שום דבר על כך בכתב אלא רק התנהלות לאורך מספר שנים. האם זה מספיק כדי לבסס נוהג? אם כן – האם יש הבדל בתקפות הטענה לנוהג לפי ותק במקום העבודה? כלומר אם לא עבדתי כאן עדיין בחג הקודם, האם העובדה שהיה נוהג כזה לפני הגעתי תקפה גם לגבי? או שנוהג מתבסס רק אם המעסיק נהג כך גם כלפי בחגים הקודמים? כמו כן, האם הודעה על שינוי בנוהג יומיים לפני החג היא חוקית? הרי היו לנו את כל הסיבות להניח שמה שהיה עד עכשיו הוא מה שימשיך להיות ומן הסתם ערכנו תוכניות ליום זה... האם הוא אכן יכול לדרוש מאיתנו להגיע ליום בן 7 שעות בהתראה כה קצרה? בנוסף, האם תוכלו בבקשה להפנות אותי אל החוק עצמו העוסק בנושא?
הי, במקום עבודתי היה נהוג עד עתה כי בערבי חג וחול המועד עובדים חצי יום (9:30-14:00 -= 4.5 שעות), ומי שבוחר שלא לעבוד ינוכה לו חצי יום חופש. היום (יומיים בלבד לפני החג) הודיע המעסיק כי בערב החג נעבוד 7 שעות, ובחול המועד נעבוד ימים שלמים, ומי שאינו מעוניין לעבוד יודיע לו וינוכה לו יום חופש מלא על כל יום היעדרות. השאלה היא האם זה חוקי? ראיתי מספר מקומות בהם היה כתוב "במקרה בו עובד יצא לחופשה בערב חג - המעביד יכול לנכות לעובד יום חופשה מלא, אלא אם חל במקום העבודה הסכם קיבוצי או אישי או נוהג הקובע אחרת." וכנ"ל גם לגבי חול המועד. השאלה היא כיצד מוגדר ה"נוהג" – הרי אין שום דבר על כך בכתב אלא רק התנהלות לאורך מספר שנים. האם זה מספיק כדי לבסס נוהג? אם כן – האם יש הבדל בתקפות הטענה לנוהג לפי ותק במקום העבודה? כלומר אם לא עבדתי כאן עדיין בחג הקודם, האם העובדה שהיה נוהג כזה לפני הגעתי תקפה גם לגבי? או שנוהג מתבסס רק אם המעסיק נהג כך גם כלפי בחגים הקודמים? כמו כן, האם הודעה על שינוי בנוהג יומיים לפני החג היא חוקית? הרי היו לנו את כל הסיבות להניח שמה שהיה עד עכשיו הוא מה שימשיך להיות ומן הסתם ערכנו תוכניות ליום זה... האם הוא אכן יכול לדרוש מאיתנו להגיע ליום בן 7 שעות בהתראה כה קצרה? בנוסף, האם תוכלו בבקשה להפנות אותי אל החוק עצמו העוסק בנושא?