סרטן עצמות בכלבה מבוגרת

John the Savage

New member
סרטן עצמות בכלבה מבוגרת

הכלבה שלי היא כלבת לברדור מעורבת, בת 14 ו-4 חודשים, שוקלת כ-35 ק"ג.

אתמול לקחנו אותה לוטרינר בעקבות צליעה קשה באחת הרגליים הקדמיות שלה ונפיחות במפרק התחתון של הרגל. חשבנו שמדובר בדלקת מפרקים. כשהוטרינר ראה אותה הוא אמר שהנפיחות ברגל לא מוצאת חן בעיניו ועשה לה צילום רנטגן. ואז קיבלנו את הבשורה הנוראה שמסתבר שיש לה סרטן עצמות בחלק התחתון של אחת מעצמות האמה.

אני עדיין מתקשה לעכל את החדשות, ובדילמה מה לעשות הלאה. הוטרינר אמר שיש לשקול את האופציה של כריתה של הרגל (אחרי בדיקת דם וביופסיה בכדי לבדוק את מצב הגידול), ואני מאד מהסס לגבי האופציה הזו. מצד אחד, היא כבר כלבה מבוגרת. הרגליים האחרות לה מוחלשות בעקבות דלקת מפרקים. ובקיץ היה לה אפיזודה סינדרום וסטיבולרי שלאחריו היא התאוששה אבל היא עדיין פחות יצבה מכפי שהיתה לפני כן.

מצד שני, חוץ מהבעיות הבריאותיות האלו היא היתה עד היום במצב בריאותי מצויין. כל מי שרואה אותה אומר שהיא נראית מצויין לגילה. היא תמיד היתה כלבה מאד פעילה, אני עדיין עושה איתה הליכות די ארוכות כל יום, ולפני המחלה הוסטיבולרית בקיץ היא עדיין רצה ושיחקה.

מה שהכי חשוב לי זה לשמור כמה שאפשר על איכות החיים שלה. כל עוד היא יכולה עדיין להנות מהחיים, אעשה מה שאפשר. החשש שלי הוא מלעשות משהו שיפגע באיכות החיים שלה רק בכדי להאריך את החיים שלה בעוד קצת. מה עושים?
 
האופציות הקיימות לכלבה עם סרטן בעצמות

שלום,
דילמה לא קלה בכלל.
קודם כל נשאלת השאלה בכמה ניתן להאריך את החיים, כמובן ללא פגיעה באיכות החיים.
בכדי לענות על כך יש צורך בשקלול כל הבעיות הקיימות ומצבה הבריאותי. ללא תוצאות בדיקות הדם והביופסיה שהוטרינר הציע (והייתי מוסיפה גם צילומי בית-חזה) קשה לענות על השאלה הזו.
הסרטן בעצמות שאתה מתאר נקרא אוסטאוסרקומה (osteosarcoma). זהו סוג אלים שיודע לשלוח גרורות לריאות. במידה ובבדיקות הכל תקין, למעט הגידול ברגל הטיפול הוא רדיקלי - אמפוטציה של הרגל.
בדר"כ כלבים יודעים להסתדר מצוין עם שלוש רגליים, אבל (!) כלבה בגילה ובמצבה (עודף משקל וחוסר יציבות) יכול להיות ולא יהיה לה קל להסתדר. יכול להיות ויהיה צורך בדיאטה ופיזיותרפיה.
אם קיימות גרורות בבית החזה, אין טעם להכניסה לניתוח.

האופציה הנוספת היא טיפול פליאטיבי (טיפול תומך) במטרה להקל על הכאבים.

בכדי להחליט התייעץ שוב עם הוטרינר. אמור לו את כל החששות שלך לאור מה שעברה הכלבה עד היום, יחד עם המשקל שלה וחוסר היציבות הקיימת ויחד תחליטו על הדרך הנכונה בכדי לתת לה איכות חיים.

בהצלחה ומקווה שעזרתי,
ד"ר סיגל קרופניק, וטרינרית.
 

John the Savage

New member
המון תודה על התגובה

הוטרינר עשה צילום חזה מיידית לאחר שראה את הצילום של הרגל. כרגע אין גרורות ניראות לעין בצילום.

היא קיבלה זריקה של קורטיזון וכדורי פרדינזון להמשך, וכרגע היא הולכת נורמאלי על הרגל, כאילו לא קרה כלום, אבל אני יודע שסטרואידים "מרמים" ונותנים הרגשה שהכל בסדר גם כשזה ממש לא המצב. אני יודע שהסיכוי שזה יקרה ממש ממש קלוש, אבל עדיין נאחז בקש ומקווה שיתברר לאחר ביופסיה שהדיאגנוזה שגויה ויש לה בכלל משהו אחר כגון אוסטאומיאליטיס או גידול שפיר (הבנתי בקריאה באינטרנט שיש כזה אבל זה מאד מאד נדיר).

נעשה את הבדיקות הנוספות ונראה מה יגידו.





 
בהצלחה

אכן, סטרואידים יודעים לרמות, אך לפעמים הרמאות הזו משתלמת.
הדבר הנכון הוא לחכות לביופסיה.
נשמע שאתם בידיים טובות.

אשמח לעדכון,
ד"ר סיגל קרופניק, וטרינרית.
 

John the Savage

New member
עדכון

אחרי שהמשכתי לחקור ולבדוק בעניין, גיליתי שיש אופציה נוספת וזה ניתוח משמר גפה, בו לא גודעים את הרגל אלא מסירים את חלק העצם הנגוע ומחליפים אותו עם עצם תותבת. אני מודע לסיכונים האפשריים בניתוח (זיהומים, זמן החלמה וכו'), וגם לעלויות המטורפות. אבל זו כלבה שליוותה אותי 14 שנה והפכה לחלק מהמשפחה, וחשוב לי לעשות את מה שאפשר עבורה. אני לא מסוגל לקטוע לה את הרגל כל עוד יש אפשרות אחרת.

יצרתי קשר עם מומחה שיודע לעשות את הניתוח הזה באזור שלי (אני לא בישראל), ונלך אליו השבוע. ביופסיה עדיין לא עשינו, מכיוון שנאמר לנו שחשוב שמי שעושה את הניתוח גם יעשה את הביופסיה.
 
האופציות הקיימות

שלום,
תודה על העדכון.
אני שמחה שבמקום בו אתה נמצא קיימת אופציה כזו. לא בהרבה מקומות יודעים או יכולים לעשות זאת.
חשוב לי לציין שקטיעה הרבה יותר מומלצת וניתוחים כפי שתיארת מתבצעים רק במקרים בהם הכלב במשקל עודף קיצוני ועם דלקת פרקים או כשיש כבר 3 רגליים וחייבים לשמור את הרגל.

מאחלת לכם הצלחה ובריאות,
ד"ר סיגל קרופניק, וטרינרית.
 

John the Savage

New member
זה לא קיים בישראל?

אפילו לא בבית דגן?

אכן נאמר לנו שבכל קליפורניה יש מספר חד ספרתי של מומחים שעושים את הניתוח הזה, ופנינו לאחד מהם.

נתקלתי בטענה שבהרבה מקרים גדיעה עדיפה על ניתוח. לכלבה שלי אין עודף משקל משמעותי. יש לה דלקת פרקים וחולשה ברגליים האחוריות, אבל יכול להיות שזה לא במידה שהיתה מונעת ממנה להסתדר על שלוש רגליים. העניין הוא במידה רבה הרתיעה האישית (האולי לא רציונאלית) שלי מהאופציה של גדיעת הרגל. יכול להיות שבשבילה זה לא יהיה נורא לאבד רגל, אבל זה כן ירגיש נורא בשבילי לעשות לה את זה. בייחוד אם יש אופציה אחרת.
 
קיים בישראל

שלום,
קיים בישראל, אך שיטת ניתוח זו אינה נפוצה כיוון שהאופציה לאמפוטציה (קטיעת הגפה) היא השיטה המועדפת מבחינת הטיפול באוסטאוסרקומה (osteosarcoma).

חכה לביופסיה ותשמע מה יש למנתח להגיד. חשוב שתקבל את כל התמונה כולל הסיכונים והסיבוכים מניתוח כזה לעומת קטיעה ואז תוכל לשקול בצורה מושכלת את הטוב ביותר לכלבה.

בהצלחה!
ד"ר סיגל קרופניק, וטרינרית.
 
למעלה