סקירה על תוכניות הפיתוח של הרכבת

מצב
הנושא נעול.

טשאפק 2

New member
התועלת יחסית למצב הקיים

תודה לכל המגיבים
כמה דברים
יתרונה של מסילת כרמיאל לעומת מסילת עפולה היא בהיבט התעולי של ההפעלה. הרכבת מכרמיאל תעבור בכל תחנות חיפה, בכל תחנות תל אביב (ואולי גם בחלק מתחנות הביניים), בנתב"ג ובירושלים האומה. זו התוכנית התפעולית. ללא צורך במעבר רכבת. היא תיתן מענה טוב גם ליוממים לחיפה אבל גם למשוגעים שנוסעים עד תל אביב וירושלים.
חסרונה של מסילת העמק הוא שהיא מגיעה רק עד לצ'ק פוסט. משם נדרש מעבר לכל תחנה אחרת מ-50 תחנות הרכבת הפזורות בארץ לרבות שאר תחנות חיפה. דבר שמוריד מאד את האטרקטיביות שלה. פגיעה נוספת (וחמורה יותר לטעמי) באטרקטיביות נובעת מהתדירות הנמוכה כתוצאה ממסילה אחת ובכך יש שילוב "מנצח" שמבטיח את כישלונה וחבל.

הערת אגב. יש מחקרים שמראים שהרכבת היא דווקא הכלי שמנציח יותר מכל את המציאות של מרכז חדש מול פריפריה רופפת. כלומר. תחנת רכבת חדשה בפריפריה תורמת גם למרכז וגם לפריפריה, אך מאחר והמרכז נהנה מכל תחנת רכבת חדשה בעוד כל פריפריה נהנית רק מהתחנה הספיציפית לה. מהרכז מרוויח הרבה יותר.
לצורך הדוגמה: המסילה הכפולה לבאר שבע חיזקה גם את תל אביב וגם את באר שבע. אך אם נספור את מספר מקומות התעסוקה (האחראים העיקריים לחוזק כלכלי) במרכז שבהם עובדים יוממים מבאר שבע. נגלה שהוא גדול לעין ערוך ממספר מקומות התעסוקה בבאר שבע בהם עובדים יוממים מהמרכז. בטווח הארוך המגמות האלה רק הולכות ומתחזקות כשהרכבת מאפשרת ליותר אנשים לגור בזול בבאר שבע ולעבוד בתל אביב.

ואשר לראשון לציון. נשמר תוואי מסילה, אך יש בעיה בחיבור בין תחנה מרכזית חדשה ראשון לתחנת הראשונים. זה המקטע הבעייתי שבו תוואי המסילה שנשמר הוא בעצם לא תוואי אלא רעיונות למנהור/גישור יקר.
התועלת יחסית למצב הקיים
במצב שבו המרכז מציע לתושביו ולעסקיו הרבה יותר אפשרויות מן הפריפריה, אז הרווח שמתקבל משיפור התחבורה בין מרכז לפריפריה יהיה הרבה יותר משמעותי עבור הפריפריה. האם ת"א נעשתה יותר אטרקטיבית בזכות קיצור זמן הנסיעה לבאר שבע?

נניח, לחיבור המסילתי הנוח ת"א-פרדס חנה אין כמעט משקל מבחינת האפשרויות שעומדות בפני תל-אביבי ממוצע - בתעסוקה, בבילוי, בתרבות או בשאר תחומי החיים, אך יש לו חשיבות גדולה לתושב פרדס חנה. ככל שעומדות בפני אדם יותר אפשרויות כך מצבו, עקרונית, טוב יותר.

כתבת שמקומות עבודה הם "האחראים העיקריים לחוזק כלכלי" אך התועלת אינה משתקפת רק בספירת מקומות העבודה. מוטב שאדם יגור בפריפריה ויעבוד במרכז, מאשר שיברח מהפריפריה למרכז בגלל חוסר תעסוקה. מי שגר בפריפריה מפרנס תושבים אחרים בה גם אם הוא עצמו עובד במקום אחר.

ייתכנו גם השפעות שליליות של הגברת הפערים במצבים מסוימים, אבל לדעתי זה חריג.
 

benshap2

New member
פשוט ומדויק

התועלת יחסית למצב הקיים
במצב שבו המרכז מציע לתושביו ולעסקיו הרבה יותר אפשרויות מן הפריפריה, אז הרווח שמתקבל משיפור התחבורה בין מרכז לפריפריה יהיה הרבה יותר משמעותי עבור הפריפריה. האם ת"א נעשתה יותר אטרקטיבית בזכות קיצור זמן הנסיעה לבאר שבע?

נניח, לחיבור המסילתי הנוח ת"א-פרדס חנה אין כמעט משקל מבחינת האפשרויות שעומדות בפני תל-אביבי ממוצע - בתעסוקה, בבילוי, בתרבות או בשאר תחומי החיים, אך יש לו חשיבות גדולה לתושב פרדס חנה. ככל שעומדות בפני אדם יותר אפשרויות כך מצבו, עקרונית, טוב יותר.

כתבת שמקומות עבודה הם "האחראים העיקריים לחוזק כלכלי" אך התועלת אינה משתקפת רק בספירת מקומות העבודה. מוטב שאדם יגור בפריפריה ויעבוד במרכז, מאשר שיברח מהפריפריה למרכז בגלל חוסר תעסוקה. מי שגר בפריפריה מפרנס תושבים אחרים בה גם אם הוא עצמו עובד במקום אחר.

ייתכנו גם השפעות שליליות של הגברת הפערים במצבים מסוימים, אבל לדעתי זה חריג.
פשוט ומדויק
 
אני חולק על הפסקה האחרונה שלך

תודה לכל המגיבים
כמה דברים
יתרונה של מסילת כרמיאל לעומת מסילת עפולה היא בהיבט התעולי של ההפעלה. הרכבת מכרמיאל תעבור בכל תחנות חיפה, בכל תחנות תל אביב (ואולי גם בחלק מתחנות הביניים), בנתב"ג ובירושלים האומה. זו התוכנית התפעולית. ללא צורך במעבר רכבת. היא תיתן מענה טוב גם ליוממים לחיפה אבל גם למשוגעים שנוסעים עד תל אביב וירושלים.
חסרונה של מסילת העמק הוא שהיא מגיעה רק עד לצ'ק פוסט. משם נדרש מעבר לכל תחנה אחרת מ-50 תחנות הרכבת הפזורות בארץ לרבות שאר תחנות חיפה. דבר שמוריד מאד את האטרקטיביות שלה. פגיעה נוספת (וחמורה יותר לטעמי) באטרקטיביות נובעת מהתדירות הנמוכה כתוצאה ממסילה אחת ובכך יש שילוב "מנצח" שמבטיח את כישלונה וחבל.

הערת אגב. יש מחקרים שמראים שהרכבת היא דווקא הכלי שמנציח יותר מכל את המציאות של מרכז חדש מול פריפריה רופפת. כלומר. תחנת רכבת חדשה בפריפריה תורמת גם למרכז וגם לפריפריה, אך מאחר והמרכז נהנה מכל תחנת רכבת חדשה בעוד כל פריפריה נהנית רק מהתחנה הספיציפית לה. מהרכז מרוויח הרבה יותר.
לצורך הדוגמה: המסילה הכפולה לבאר שבע חיזקה גם את תל אביב וגם את באר שבע. אך אם נספור את מספר מקומות התעסוקה (האחראים העיקריים לחוזק כלכלי) במרכז שבהם עובדים יוממים מבאר שבע. נגלה שהוא גדול לעין ערוך ממספר מקומות התעסוקה בבאר שבע בהם עובדים יוממים מהמרכז. בטווח הארוך המגמות האלה רק הולכות ומתחזקות כשהרכבת מאפשרת ליותר אנשים לגור בזול בבאר שבע ולעבוד בתל אביב.

ואשר לראשון לציון. נשמר תוואי מסילה, אך יש בעיה בחיבור בין תחנה מרכזית חדשה ראשון לתחנת הראשונים. זה המקטע הבעייתי שבו תוואי המסילה שנשמר הוא בעצם לא תוואי אלא רעיונות למנהור/גישור יקר.
אני חולק על הפסקה האחרונה שלך
כמו שטשאפק כתב עדיף שהוא יגור בפריפריה ויעבוד במרכז מאשר שיעבור למרכז לגור.
חוץ מזה בטווח הארוך יקומו מקומות תעסוקה בפריפריה כי היא תהיה יותר קרובה למרכז בגלל תשתיות התחבורה וגם כי יגורו שם יותר תושבים.
 

טשאפק 2

New member
לגבי רכבת העמק

סקירה על תוכניות הפיתוח של הרכבת
די ארוכה, אבל אני מעריך שתעניין את הפורום

הרוכב לאוטובוסים

תראו גם את כמות התגובות שמתחילה להצטבר שם
לגבי רכבת העמק
הסקירה צופה עתיד עגום לצד הביקוש לקו, אך מה בדבר העלויות? כמה כבר עולה הקטע עפולה-בית שאן? הרי הקרקע אמורה להיות בחזקת הרכבת ואין יותר מדי מכשולים.

האם יש שם תשתית להכפלת המסילה בעתיד?

אני לא מסכים שהרעיון של הארכת הקו לצמח הוא כה מופרך - זה יכול לעבוד כקו משאות מנמל חיפה לירדן. המסלול די מתבקש גם כשאין בלגן בסוריה.
 

easylivin

New member
החיבור לירדן יתבצע, אם הכלל, בגשר שיח חוסיין

לגבי רכבת העמק
הסקירה צופה עתיד עגום לצד הביקוש לקו, אך מה בדבר העלויות? כמה כבר עולה הקטע עפולה-בית שאן? הרי הקרקע אמורה להיות בחזקת הרכבת ואין יותר מדי מכשולים.

האם יש שם תשתית להכפלת המסילה בעתיד?

אני לא מסכים שהרעיון של הארכת הקו לצמח הוא כה מופרך - זה יכול לעבוד כקו משאות מנמל חיפה לירדן. המסלול די מתבקש גם כשאין בלגן בסוריה.
החיבור לירדן יתבצע, אם הכלל, בגשר שיח חוסיין
ובטח שלא בצמח שנמצאת כבר קרוב לגבולה הצפוני של ירדן, הרחק מאזורי הביקוש להובלת משאות. הכוונה המוצהרת היא להקים שלוחה (ברוחב מסילה סטנדרטי?) לאירביד, ואני מסכים עם כותב המאמר שסיכויי המימוש של הרעיון הם קלושים למרות נחיצותו.
 

אבישי ק

New member
פעם ראשונה שאני מסכים עם ביקורת על מסילת העמק

לגבי רכבת העמק
הסקירה צופה עתיד עגום לצד הביקוש לקו, אך מה בדבר העלויות? כמה כבר עולה הקטע עפולה-בית שאן? הרי הקרקע אמורה להיות בחזקת הרכבת ואין יותר מדי מכשולים.

האם יש שם תשתית להכפלת המסילה בעתיד?

אני לא מסכים שהרעיון של הארכת הקו לצמח הוא כה מופרך - זה יכול לעבוד כקו משאות מנמל חיפה לירדן. המסלול די מתבקש גם כשאין בלגן בסוריה.
פעם ראשונה שאני מסכים עם ביקורת על מסילת העמק
אכן רכבת פעם בשעה לעפולה לא תתן את המענה לכמות הנוסעים שמעוניינים ביוממות לחיפה
חיפה אכן מעסיק חלש(בעיקר בגלל מדיניות ממשלתית) אבל זה יכול לעזור
אני גם בספק שנוסעים יחליפו רכבת בחיפה לת"א בשביל עבודה
במיוחד כשיש את כביש 6 לא רחוק
 

luckydude

Active member
כמה הערות...

סקירה על תוכניות הפיתוח של הרכבת
די ארוכה, אבל אני מעריך שתעניין את הפורום

הרוכב לאוטובוסים

תראו גם את כמות התגובות שמתחילה להצטבר שם
כמה הערות...
בכתבה ישנה טעות - כתוב שתחנת האומה תהיה תחנת הרכבת היחידה בירושלים, מה כמובן אינו נכון.

לחיבור של הראשונים ומשה דיין יש גם את היתרון שהוא מאפשר נסיעה מהירה מחולון ורשל״צ לירושלים ומודיעין, בנוסף להשלמת הלולאה בדרום המטרופולין.

בתגובות ישנו בלבול מסויים בקשר לעלות המסילה לכרמיאל. יש שם אחד שטוען שעלות מנהרות גילון היא 2.8 מיליארד ומשווה את זה לעלויות של מנהרות באורכים דומים וטוען שהעלות גבוהה בהרבה ממנהרות אחרות. הטעות היא ש- 2.8 מיליארד זה העלות של כל הקו, מעכו לכרמיאל, כולל ההפרדות המפלסיות והתחנות, לא של המנהרות לבדן, שעלותן 600 מיליון ש״ח.
 

luckydude

Active member
הבהרה...

כמה הערות...
בכתבה ישנה טעות - כתוב שתחנת האומה תהיה תחנת הרכבת היחידה בירושלים, מה כמובן אינו נכון.

לחיבור של הראשונים ומשה דיין יש גם את היתרון שהוא מאפשר נסיעה מהירה מחולון ורשל״צ לירושלים ומודיעין, בנוסף להשלמת הלולאה בדרום המטרופולין.

בתגובות ישנו בלבול מסויים בקשר לעלות המסילה לכרמיאל. יש שם אחד שטוען שעלות מנהרות גילון היא 2.8 מיליארד ומשווה את זה לעלויות של מנהרות באורכים דומים וטוען שהעלות גבוהה בהרבה ממנהרות אחרות. הטעות היא ש- 2.8 מיליארד זה העלות של כל הקו, מעכו לכרמיאל, כולל ההפרדות המפלסיות והתחנות, לא של המנהרות לבדן, שעלותן 600 מיליון ש״ח.
הבהרה...
בקשר לסעיף השני... נסיעה מהירה לירושלים ומודיעין בתנאי שיושלם קו הרכבת בתוך כביש 431.
 

Rubim88

New member
וגם ההערכה של ה2.8

כמה הערות...
בכתבה ישנה טעות - כתוב שתחנת האומה תהיה תחנת הרכבת היחידה בירושלים, מה כמובן אינו נכון.

לחיבור של הראשונים ומשה דיין יש גם את היתרון שהוא מאפשר נסיעה מהירה מחולון ורשל״צ לירושלים ומודיעין, בנוסף להשלמת הלולאה בדרום המטרופולין.

בתגובות ישנו בלבול מסויים בקשר לעלות המסילה לכרמיאל. יש שם אחד שטוען שעלות מנהרות גילון היא 2.8 מיליארד ומשווה את זה לעלויות של מנהרות באורכים דומים וטוען שהעלות גבוהה בהרבה ממנהרות אחרות. הטעות היא ש- 2.8 מיליארד זה העלות של כל הקו, מעכו לכרמיאל, כולל ההפרדות המפלסיות והתחנות, לא של המנהרות לבדן, שעלותן 600 מיליון ש״ח.
וגם ההערכה של ה2.8
נראית מופרזת אם מסתכלים על המכרזים שכבר נסגרו עם שיקלול של החלק היחסי מממכרז המבנה העליון הכלל ארצי.
 

luckydude

Active member
לא בהכרח.

וגם ההערכה של ה2.8
נראית מופרזת אם מסתכלים על המכרזים שכבר נסגרו עם שיקלול של החלק היחסי מממכרז המבנה העליון הכלל ארצי.
לא בהכרח.
אני חושב שהסכום הזה כולל גם הפקעות ואת ההפרדה המפלסית הענקית/גשר מעל הנחל בכניסה הדרומית של עכו שאושרה במסגרת התוכנית.
 

luckydude

Active member
הכוונה היא להפרדה בצמוד לאצטדיון החדש.

לא בהכרח.
אני חושב שהסכום הזה כולל גם הפקעות ואת ההפרדה המפלסית הענקית/גשר מעל הנחל בכניסה הדרומית של עכו שאושרה במסגרת התוכנית.
הכוונה היא להפרדה בצמוד לאצטדיון החדש.
זו שעוברת גם מעל למסילת החוף.
 

Rubim88

New member
עדיין יש הפרש גדול

לא בהכרח.
אני חושב שהסכום הזה כולל גם הפקעות ואת ההפרדה המפלסית הענקית/גשר מעל הנחל בכניסה הדרומית של עכו שאושרה במסגרת התוכנית.
עדיין יש הפרש גדול
שתוספות כאלו לא יכולות להסביר..נשאר רק להמתין ולראות את התוצאה הסופית.
 

kobiz99

New member
ההפרדה המערבית לא שייכת לקוו ק.מוצקין כרמיאל

לא בהכרח.
אני חושב שהסכום הזה כולל גם הפקעות ואת ההפרדה המפלסית הענקית/גשר מעל הנחל בכניסה הדרומית של עכו שאושרה במסגרת התוכנית.
ההפרדה המערבית לא שייכת לקוו ק.מוצקין כרמיאל
 

itamo

New member
מה שיוצר את הפריפריה הוא מרחק

סקירה על תוכניות הפיתוח של הרכבת
די ארוכה, אבל אני מעריך שתעניין את הפורום

הרוכב לאוטובוסים

תראו גם את כמות התגובות שמתחילה להצטבר שם
מה שיוצר את הפריפריה הוא מרחק
אם בית שאן היתה נמצאת ליד הרצליה היא כנראה שלא היתה עם רוב הבעיות שיש לה היום.
מכיוון שמה שיוצר את ההבדלים בין הפריפריה למרכז הוא המרחק, מה שיעזור לבטל אותו הוא השקעה בתשתיות תחבורה. המדיניות של הקלות במיסים נכשלו בגלל שאף אחד לא יעבור לגור או יפתח מפעל באיזור שאין שום דרך נוחה ומהירה להגיע אליו ובגלל שאת ההקלות במיסים יכולים בכל שנה לקצץ ולבטל.
 

alantan

New member
תלוי עד כמה המצב בישוב קשה

מה שיוצר את הפריפריה הוא מרחק
אם בית שאן היתה נמצאת ליד הרצליה היא כנראה שלא היתה עם רוב הבעיות שיש לה היום.
מכיוון שמה שיוצר את ההבדלים בין הפריפריה למרכז הוא המרחק, מה שיעזור לבטל אותו הוא השקעה בתשתיות תחבורה. המדיניות של הקלות במיסים נכשלו בגלל שאף אחד לא יעבור לגור או יפתח מפעל באיזור שאין שום דרך נוחה ומהירה להגיע אליו ובגלל שאת ההקלות במיסים יכולים בכל שנה לקצץ ולבטל.
תלוי עד כמה המצב בישוב קשה
אם הישוב עדיין סביר מבחינת הפשיעה והעוני, אז הרכבת יכולה לעזור במתן אפשרויות לתושביו. אבל אם המצב בכי רע, גם קרבה ותדירות מעולה לא תצלנה את המצב. ע"ע שכונת הרכבת בלוד למשל שנהנית משירות תדיר מאוד למרכז העסקים של תל אביב עם נסיעה שאורכת רק כרבע שעה.
 

nitro11

New member
יש תוכניות לשילוש מסילות?

סקירה על תוכניות הפיתוח של הרכבת
די ארוכה, אבל אני מעריך שתעניין את הפורום

הרוכב לאוטובוסים

תראו גם את כמות התגובות שמתחילה להצטבר שם
יש תוכניות לשילוש מסילות?
חשבתי על זה שכשהמסילה המזרחית תיפתח(עד 2020 אם אנחנו אופטימיים)ואחריה מסילת עירון,

שתי מסילות לירושלים ושתי מסילות לבאר שבע לא יספיקו, יצטרכו להוסיף עוד, מישהו יודע אם מתכוננים לזה?
 

Rubim88

New member
אל תמעיט

יש תוכניות לשילוש מסילות?
חשבתי על זה שכשהמסילה המזרחית תיפתח(עד 2020 אם אנחנו אופטימיים)ואחריה מסילת עירון,

שתי מסילות לירושלים ושתי מסילות לבאר שבע לא יספיקו, יצטרכו להוסיף עוד, מישהו יודע אם מתכוננים לזה?
אל תמעיט
בקיבולתן של זוג מסילות ברזל..
 

down under

New member
נכון מאוד, מסילת ברזל יכולה להכיל פי כמה

מסילת ברזל איננה כביש
נכון מאוד, מסילת ברזל יכולה להכיל פי כמה
עשרות פחות כלי רכב (קרי רכבות) מאשר כביש.
בכביש דו נתיבי לכל כוון באורך 100 ק"מ, בלי פקקים, כשכולם נוסעים על 100 קמ"ש, יכולות להיות משהו כמו 10,000 מכוניות.
בקטע של מסילה כפולה באורך 120 ק"מ (20 ק"מ יותר מהכביש) לא יכולות להיות יותר מנניח 50 רכבות בו זמנית. בצעם הרבה פחות.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה