סנפירים, שרוולים ועיכוב ביציאה: ניו יורק נלחמת בנוסעים שמתפלחים לתחתית

certified.woke

Well-known member
סנפירים, שרוולים ועיכוב ביציאה: ניו יורק נלחמת בנוסעים שמתפלחים לתחתית


נוסע קופץ מעל הקרוסלה בכניסה לרכבת התחתית של ניו יורק, תחנת פירס אווניו

צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

במהלך 2024 ביצעו תושבי ניו יורק 174 מיליון נסיעות בלי לשלם, שהן 330 נסיעות בכל דקה — שמצטברות לאובדן הכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה ■ רשות התחבורה של ניו יורק החליטה להילחם בתופעה עם שורה של פתרונות חדשים

לוגו ניו יורק טיימס

ניו יורק טיימססטפנוס צ'ן
04 בדצמבר 2025

הרחבה

תקציר הכתבה ב-84 מילים​

בכל דקה שחלפה בשנה שעברה ברכבת התחתית בניו יורק, 330 נוסעים דילגו מעל הקרוסלה בכניסה, או התכופפו מתחתיה. במערכת עם 472 תחנות שעובדת מסביב לשעון זה מסתכם ב-174 מיליון נסיעות ללא תשלום. שוויין של הנסיעות האלה הוא יותר משליש הסכום הכולל על אובדן הכנסות בגין נסיעות ללא תשלום אגרות או כרטיסים ב-2024, שהסתכם במיליארד דולר - כך לפי הוועדה האזרחית לתקציב, ארגון ללא כוונות רווח לפיקוח על תקציבים ממשלתיים.
בעוד מספר הנוסעים ממשיך להתאושש מאז הנפילה במגפת הקורונה, עלות הנסיעות הלא חוקיות באוטובוסים ורכבות תחתיות קפצה פי שלושה ל-918 מיליון דולר ב-2024 מ-305 מיליון דולר ב-2019, אומר אנדרו ריין, נשיא הוועדה. זה כמעט פי שניים מהסכום שאגרת הגודש של מנהטן צפויה להניב השנה ומספיק כדי לשלם על 180 קרונות חדשים לרכבת התחתית, 630 אוטובוסים חדשים או כמעט 60 ק"מ של מערכות איתות חדשות לרכבת.
"זה סכום עצום שנשאר על השולחן", אומר ריין ומציין כי רשות התחבורה המטרופוליטנית — הגוף של מדינת ניו יורק שמנהל את מערכת התחבורה — עלולה להיכנס לגירעון כבר ב-2027. הרשות צופה תקציב תפעולי של 21 מיליארד דולר לשנה הבאה, כאשר יותר מרבע ממנו ימומן מתשלום על נסיעות.
כדי לסייע בצמצום ההפסדים, הרשות בוחנת אפשרויות לסכל את הדרכים הנפוצות ביותר לחמוק מתשלום. זה כולל מחיצות מתכת משוננות, שערי כניסה גבוהים יותר ושינויים פחות בולטים בדרך בה הם פועלים.

נוסע זוחל מתחת לקרוסלה בכניסה לתחנת יוניון סקוור

נוסע זוחל מתחת לקרוסלה בכניסה לתחנת יוניון סקוור; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

כל מה שחייבים לדעת על הכלכלה העולמית​

דפנה מאור ממליצה על מיטב הניתוחים, הפרשנויות והחדשות
הרשמה בקליק

כתבות קשורות​

על אף שהרכבת התחתית היא לא המקור הגדול ביותר לאובדן הכנסות מאי תשלום נסיעה - התואר הזה שייך לאוטובוסים - היא הפכה לסמל של חוסר תפקוד בעיני מבקרים רבים של מערכת הסעת ההמונים של ניו יורק. ממשל טראמפ כינה את המערכת חסרת חוק, למרות ששיעורי הפשיעה מתחת לקרקע נמצאים ברמות קרובות לשפל.
מנכ"ל רשות התחבורה המטרופוליטנית, ג'אנו ליבר, תיאר את ההתחמקות מתשלום דמי הנסיעה כ"איום הקיומי מספר 1", מעשה ששוחק את ההוגנות החברתית ברכבת וגורם לנוסעים משלמים "להרגיש פראיירים". ליבר ובכירים במשטרה אמרו כי המאבק בהתחמקות מתשלום מסייע גם בהפחתת פשיעה במערכת.

משיכת הזרוע והשחלת הרגל
אמנם המאמצים לא נראים משמעותיים, אבל עד כה הרשות התקינה שדרוגים פיזיים ביותר מ-110 תחנות — ורואים שהמגמה מתחילה להשתנות. בשלושת החודשים הראשונים של השנה שיעור ההתחמקות מתשלום ברכבת התחתית ירד מתחת ל-10%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2021. המטרה היא לא ציות מלא, אומר ליבר בראיון, אלא לעקור מהשורש "התחמקות אופורטוניסטית מתשלום" - כשמישהו, למשל, נכנס דרך יציאת חירום פתוחה רק מפני שעוד חמישה אנשים כבר עברו דרכה לפניו.
במשך שנים אחת השיטות הנפוצות ביותר להתחמקות מתשלום דמי נסיעה הייתה backcocking, שבה נוסע מושך את אחת הזרועות המסתובבות של המחסום בכניסה מספיק כדי להשחיל רגל אחת במרווח.
בפעם האחרונה שהרשות החליפה את שערי הכניסה המסתובבים שלה בהיקף נרחב הייתה ב-1992, שנה לפני שהוכנס לשימוש כרטיס המטרוקארד. אבל מאז 2023, צוותים מבצעים שינויים בציוד בן עשרות השנים. במהלך שנתיים הם פירקו כמעט 3,800 שערי כניסה מסתובבים, הסיעו אותם למחסנים בברוקלין, היכן שמכונאים ניקבו שישה חורים חדשים בצלחות המעוגלות המוסתרות בתוכם. המטרה: להגביל את טווח התנועה של השער ולהקטין את המרווח בין הזרועות, וכך להקשות על האפשרות להידחף ביניהן.

שרוולים וסנפירים
גובהן של הקרוסלות בכניסה מגיע כמעט ל-90 ס"מ, משוכה שנוסעים רבים יכולים לדלג מעליה. ברשות מאמינים כי הוספת מחסום נוסף של כ-10 ס"מ לכל זרוע תספיק כדי לשכנע רבים לוותר על ניסיון קפיצה. בכמעט 300 תחנות מותקנים כעת מחסומים המכונים שרוולים וסנפירים - בחלק מהתחנות רק סוג אחד, ובאחרים שני הסוגים יחד - והם יותקנו בכל רחבי המערכת עד סוף השנה, כך לפי הרשות.

שרוולים בצורת חצי ירח, לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין השערים ושומר לא חמוש בתחנת רוסון סטריט

שרוולים בצורת חצי ירח, לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין השערים ושומר לא חמוש בתחנת רוסון סטריט; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

דובר הרשות מיץ' שוורץ סירב לחשוף את עלות השרוולים והסנפירים, אבל אמר כי בתחנות בהן הותקנו נרשמה ירידה של 60% בקפיצות מעל השערים המסתובבים. לדבריו התוספות משלמות על עצמן "בתוך חודשים ספורים".
מבקרים אומרים כי הוספת הסנפירים - לוחות מתכת משוננים המפרידים בין שערי הכניסה - היא דוגמה לארכיטקטורה עוינת שנועדה להיאבק בהתנהגות רעה בעזרת איום בחוסר נוחות. אבל ברשות אומרים כי "עד כמה שהציבור צוחק עלינו על הדברים שאנחנו מנסים, הדברים האלה עובדים" - כך לדברי שנטל קבררה, מנהלת הפרויקט של הרשות ליוזמות נגד התחמקות משתלום.

לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין שערי הכניסה בתחנת טיימס סקוור. ארכיטקטורה עוינת

לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין שערי הכניסה בתחנת טיימס סקוור. ארכיטקטורה עוינת; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

עיכוב ביציאה
בכל תחנה ברכבת התחתית יש יציאות חירום הנגישות לנוסעים היוצאים מהרכבת, אך מהוות גם נקודת חולשה שמנוצלת לרעה באופן תדיר. כדי לצמצם את מספר הנוסעים שחומקים פנימה דרכן, הרשות התקינה מכשירים שמעכבים את פתיחת השער עד 15 שניות. הרעיון הוא שהשער יהיה פתוח פחות זמן, אומר דמטריוס כריצ'לו, נשיא חטיבת ההיסעים לעיר ניו יורק ברשות התחבורה. "ניו יורקרים לא אוהבים לחכות לשום דבר", הוא אומר.
ביציאות חירום בכ-190 תחנות יש כעת מנגנון השהייה לפתיחת השער, יותר מהיעד שקבע השנה משרד המושל (מטעמי בטיחות, כל שינוי בשערים צריך לקבל אישור ממדינת ניו יורק). התקנה עולה כ-11 אלף דולר לכל שער, או כ-2 מיליון דולר עד עתה. הרשות אומרת כי בכל התחנות בהן הותקנו המכשירים יש בממוצע 10% פחות מקרים של התחמקות מתשלום.

יציאת חירום בתחנת ג'קסון הייטס-רוזוולט אווניו. השער עדיין נפתח, אבל בהשהייה של עד 15 שניות

יציאת חירום בתחנת ג'קסון הייטס-רוזוולט אווניו. השער עדיין נפתח, אבל בהשהייה של עד 15 שניות; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

שומרי השער
קו ההגנה האחרון הוא סיורים של כאלף אנשי אבטחה לא חמושים המפוזרים ברחבי יותר מ-200 תחנות. אולם התפקיד שלהם הוא לא לרדוף אחרי נוסעים שחמקו מתשלום, אלא "להנחות את ציבור הנוסעים לצאת דרך הקרוסלות", כך לפי עלון שניתן לעובדים. "אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות", אמרה אישה אחת שהוצבה ליד יציאת חירום בטיימס סקוור וסירבה להזדהות בשמה.
בשנה שעבר הרשות תיקצבה 70 מיליון דולר לאנשי אבטחה, והיא מצפה להוציא סכום דומה השנה. חברת כוח האדם המספקת את העובדים, אלייד יוניברסל, סירבה לחשוף את שכר העובדים, אבל עבור תפקידים דומים המתפרסמים באתר החברה השכר נע בין 18 דולר ל-20 דולר לשעה.
מאז שהחלה היוזמה ב-2022, שיעור ההתחמקות מתשלום נפל ב-31% בתחנות עם שומרים בשער, כך לפי הרשות.

שומר לא חמוש לצד יציאת החירום בתחנת 161 סטריט-אצטדיון הינקי'ס. אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות

שומר לא חמוש לצד יציאת החירום בתחנת 161 סטריט-אצטדיון הינקי'ס. "אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות"; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

הדבר הבא
במהלך חמש השנים הקרובות הרשות מצפה להוציא 1.1 מיליארד דולר כדי להוסיף שערי כניסה מודרניים עם דלתות גבוהות ופיצ'רים אחרים ב-150 תחנות, כשליש מכלל התחנות במערכת. הרשות תתחיל החודש לבחון מודלים שונים במספר תחנות.
בנוסף, הרשות תומכת בהרחבת Fair Fares, תוכנית במימון עיריית ניו יורק, שמציעה הנחה של 50% על נסיעות לתושבים בעלי הכנסות נמוכות. חלק מבין התומכים בתחבורה ציבורית רוצים להעלות את תקרת ההכנסות שמתחתיה מתקבלת הזכאות לנסיעה מוזלת, כדי שהתחמקות מתשלום על נסיעה לא תהיה עבירה שנעשית ממניעים של מחסור ועוני.
לאחר שהמטרו-קארד ייצא משימוש בסוף השנה, הרשות מצפה כי המחליפה הדיגיטלית שלו, מערכת הקש וסע של OMNY, תקל על עובדי הרשות לוודא שנוסע אכן שילם על הנסיעה שלו.
 
סנפירים, שרוולים ועיכוב ביציאה: ניו יורק נלחמת בנוסעים שמתפלחים לתחתית


נוסע קופץ מעל הקרוסלה בכניסה לרכבת התחתית של ניו יורק, תחנת פירס אווניו

צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

במהלך 2024 ביצעו תושבי ניו יורק 174 מיליון נסיעות בלי לשלם, שהן 330 נסיעות בכל דקה — שמצטברות לאובדן הכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה ■ רשות התחבורה של ניו יורק החליטה להילחם בתופעה עם שורה של פתרונות חדשים

לוגו ניו יורק טיימס

ניו יורק טיימססטפנוס צ'ן
04 בדצמבר 2025

הרחבה

תקציר הכתבה ב-84 מילים​

בכל דקה שחלפה בשנה שעברה ברכבת התחתית בניו יורק, 330 נוסעים דילגו מעל הקרוסלה בכניסה, או התכופפו מתחתיה. במערכת עם 472 תחנות שעובדת מסביב לשעון זה מסתכם ב-174 מיליון נסיעות ללא תשלום. שוויין של הנסיעות האלה הוא יותר משליש הסכום הכולל על אובדן הכנסות בגין נסיעות ללא תשלום אגרות או כרטיסים ב-2024, שהסתכם במיליארד דולר - כך לפי הוועדה האזרחית לתקציב, ארגון ללא כוונות רווח לפיקוח על תקציבים ממשלתיים.
בעוד מספר הנוסעים ממשיך להתאושש מאז הנפילה במגפת הקורונה, עלות הנסיעות הלא חוקיות באוטובוסים ורכבות תחתיות קפצה פי שלושה ל-918 מיליון דולר ב-2024 מ-305 מיליון דולר ב-2019, אומר אנדרו ריין, נשיא הוועדה. זה כמעט פי שניים מהסכום שאגרת הגודש של מנהטן צפויה להניב השנה ומספיק כדי לשלם על 180 קרונות חדשים לרכבת התחתית, 630 אוטובוסים חדשים או כמעט 60 ק"מ של מערכות איתות חדשות לרכבת.
"זה סכום עצום שנשאר על השולחן", אומר ריין ומציין כי רשות התחבורה המטרופוליטנית — הגוף של מדינת ניו יורק שמנהל את מערכת התחבורה — עלולה להיכנס לגירעון כבר ב-2027. הרשות צופה תקציב תפעולי של 21 מיליארד דולר לשנה הבאה, כאשר יותר מרבע ממנו ימומן מתשלום על נסיעות.
כדי לסייע בצמצום ההפסדים, הרשות בוחנת אפשרויות לסכל את הדרכים הנפוצות ביותר לחמוק מתשלום. זה כולל מחיצות מתכת משוננות, שערי כניסה גבוהים יותר ושינויים פחות בולטים בדרך בה הם פועלים.

נוסע זוחל מתחת לקרוסלה בכניסה לתחנת יוניון סקוור

נוסע זוחל מתחת לקרוסלה בכניסה לתחנת יוניון סקוור; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

כל מה שחייבים לדעת על הכלכלה העולמית​

דפנה מאור ממליצה על מיטב הניתוחים, הפרשנויות והחדשות
הרשמה בקליק

כתבות קשורות​

על אף שהרכבת התחתית היא לא המקור הגדול ביותר לאובדן הכנסות מאי תשלום נסיעה - התואר הזה שייך לאוטובוסים - היא הפכה לסמל של חוסר תפקוד בעיני מבקרים רבים של מערכת הסעת ההמונים של ניו יורק. ממשל טראמפ כינה את המערכת חסרת חוק, למרות ששיעורי הפשיעה מתחת לקרקע נמצאים ברמות קרובות לשפל.
מנכ"ל רשות התחבורה המטרופוליטנית, ג'אנו ליבר, תיאר את ההתחמקות מתשלום דמי הנסיעה כ"איום הקיומי מספר 1", מעשה ששוחק את ההוגנות החברתית ברכבת וגורם לנוסעים משלמים "להרגיש פראיירים". ליבר ובכירים במשטרה אמרו כי המאבק בהתחמקות מתשלום מסייע גם בהפחתת פשיעה במערכת.

משיכת הזרוע והשחלת הרגל
אמנם המאמצים לא נראים משמעותיים, אבל עד כה הרשות התקינה שדרוגים פיזיים ביותר מ-110 תחנות — ורואים שהמגמה מתחילה להשתנות. בשלושת החודשים הראשונים של השנה שיעור ההתחמקות מתשלום ברכבת התחתית ירד מתחת ל-10%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2021. המטרה היא לא ציות מלא, אומר ליבר בראיון, אלא לעקור מהשורש "התחמקות אופורטוניסטית מתשלום" - כשמישהו, למשל, נכנס דרך יציאת חירום פתוחה רק מפני שעוד חמישה אנשים כבר עברו דרכה לפניו.
במשך שנים אחת השיטות הנפוצות ביותר להתחמקות מתשלום דמי נסיעה הייתה backcocking, שבה נוסע מושך את אחת הזרועות המסתובבות של המחסום בכניסה מספיק כדי להשחיל רגל אחת במרווח.
בפעם האחרונה שהרשות החליפה את שערי הכניסה המסתובבים שלה בהיקף נרחב הייתה ב-1992, שנה לפני שהוכנס לשימוש כרטיס המטרוקארד. אבל מאז 2023, צוותים מבצעים שינויים בציוד בן עשרות השנים. במהלך שנתיים הם פירקו כמעט 3,800 שערי כניסה מסתובבים, הסיעו אותם למחסנים בברוקלין, היכן שמכונאים ניקבו שישה חורים חדשים בצלחות המעוגלות המוסתרות בתוכם. המטרה: להגביל את טווח התנועה של השער ולהקטין את המרווח בין הזרועות, וכך להקשות על האפשרות להידחף ביניהן.

שרוולים וסנפירים
גובהן של הקרוסלות בכניסה מגיע כמעט ל-90 ס"מ, משוכה שנוסעים רבים יכולים לדלג מעליה. ברשות מאמינים כי הוספת מחסום נוסף של כ-10 ס"מ לכל זרוע תספיק כדי לשכנע רבים לוותר על ניסיון קפיצה. בכמעט 300 תחנות מותקנים כעת מחסומים המכונים שרוולים וסנפירים - בחלק מהתחנות רק סוג אחד, ובאחרים שני הסוגים יחד - והם יותקנו בכל רחבי המערכת עד סוף השנה, כך לפי הרשות.

שרוולים בצורת חצי ירח, לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין השערים ושומר לא חמוש בתחנת רוסון סטריט

שרוולים בצורת חצי ירח, לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין השערים ושומר לא חמוש בתחנת רוסון סטריט; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

דובר הרשות מיץ' שוורץ סירב לחשוף את עלות השרוולים והסנפירים, אבל אמר כי בתחנות בהן הותקנו נרשמה ירידה של 60% בקפיצות מעל השערים המסתובבים. לדבריו התוספות משלמות על עצמן "בתוך חודשים ספורים".
מבקרים אומרים כי הוספת הסנפירים - לוחות מתכת משוננים המפרידים בין שערי הכניסה - היא דוגמה לארכיטקטורה עוינת שנועדה להיאבק בהתנהגות רעה בעזרת איום בחוסר נוחות. אבל ברשות אומרים כי "עד כמה שהציבור צוחק עלינו על הדברים שאנחנו מנסים, הדברים האלה עובדים" - כך לדברי שנטל קבררה, מנהלת הפרויקט של הרשות ליוזמות נגד התחמקות משתלום.

לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין שערי הכניסה בתחנת טיימס סקוור. ארכיטקטורה עוינת

לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין שערי הכניסה בתחנת טיימס סקוור. ארכיטקטורה עוינת; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

עיכוב ביציאה
בכל תחנה ברכבת התחתית יש יציאות חירום הנגישות לנוסעים היוצאים מהרכבת, אך מהוות גם נקודת חולשה שמנוצלת לרעה באופן תדיר. כדי לצמצם את מספר הנוסעים שחומקים פנימה דרכן, הרשות התקינה מכשירים שמעכבים את פתיחת השער עד 15 שניות. הרעיון הוא שהשער יהיה פתוח פחות זמן, אומר דמטריוס כריצ'לו, נשיא חטיבת ההיסעים לעיר ניו יורק ברשות התחבורה. "ניו יורקרים לא אוהבים לחכות לשום דבר", הוא אומר.
ביציאות חירום בכ-190 תחנות יש כעת מנגנון השהייה לפתיחת השער, יותר מהיעד שקבע השנה משרד המושל (מטעמי בטיחות, כל שינוי בשערים צריך לקבל אישור ממדינת ניו יורק). התקנה עולה כ-11 אלף דולר לכל שער, או כ-2 מיליון דולר עד עתה. הרשות אומרת כי בכל התחנות בהן הותקנו המכשירים יש בממוצע 10% פחות מקרים של התחמקות מתשלום.

יציאת חירום בתחנת ג'קסון הייטס-רוזוולט אווניו. השער עדיין נפתח, אבל בהשהייה של עד 15 שניות'קסון הייטס-רוזוולט אווניו. השער עדיין נפתח, אבל בהשהייה של עד 15 שניות

יציאת חירום בתחנת ג'קסון הייטס-רוזוולט אווניו. השער עדיין נפתח, אבל בהשהייה של עד 15 שניות; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

שומרי השער
קו ההגנה האחרון הוא סיורים של כאלף אנשי אבטחה לא חמושים המפוזרים ברחבי יותר מ-200 תחנות. אולם התפקיד שלהם הוא לא לרדוף אחרי נוסעים שחמקו מתשלום, אלא "להנחות את ציבור הנוסעים לצאת דרך הקרוסלות", כך לפי עלון שניתן לעובדים. "אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות", אמרה אישה אחת שהוצבה ליד יציאת חירום בטיימס סקוור וסירבה להזדהות בשמה.
בשנה שעבר הרשות תיקצבה 70 מיליון דולר לאנשי אבטחה, והיא מצפה להוציא סכום דומה השנה. חברת כוח האדם המספקת את העובדים, אלייד יוניברסל, סירבה לחשוף את שכר העובדים, אבל עבור תפקידים דומים המתפרסמים באתר החברה השכר נע בין 18 דולר ל-20 דולר לשעה.
מאז שהחלה היוזמה ב-2022, שיעור ההתחמקות מתשלום נפל ב-31% בתחנות עם שומרים בשער, כך לפי הרשות.

שומר לא חמוש לצד יציאת החירום בתחנת 161 סטריט-אצטדיון הינקי'ס. אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות'ס. אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות

שומר לא חמוש לצד יציאת החירום בתחנת 161 סטריט-אצטדיון הינקי'ס. "אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות"; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

הדבר הבא
במהלך חמש השנים הקרובות הרשות מצפה להוציא 1.1 מיליארד דולר כדי להוסיף שערי כניסה מודרניים עם דלתות גבוהות ופיצ'רים אחרים ב-150 תחנות, כשליש מכלל התחנות במערכת. הרשות תתחיל החודש לבחון מודלים שונים במספר תחנות.
בנוסף, הרשות תומכת בהרחבת Fair Fares, תוכנית במימון עיריית ניו יורק, שמציעה הנחה של 50% על נסיעות לתושבים בעלי הכנסות נמוכות. חלק מבין התומכים בתחבורה ציבורית רוצים להעלות את תקרת ההכנסות שמתחתיה מתקבלת הזכאות לנסיעה מוזלת, כדי שהתחמקות מתשלום על נסיעה לא תהיה עבירה שנעשית ממניעים של מחסור ועוני.
לאחר שהמטרו-קארד ייצא משימוש בסוף השנה, הרשות מצפה כי המחליפה הדיגיטלית שלו, מערכת הקש וסע של OMNY, תקל על עובדי הרשות לוודא שנוסע אכן שילם על הנסיעה שלו.
אני מקווה שאתה מבין עכשיו כמה השיטה הכלכלית הורסת את החיים של האנשים

שהם מנסים להרוויח עוד קצת כסף ע"י הגניבה הקטנה הזאת.

להתעורר בילבולי.
 

certified.woke

Well-known member
אני מקווה שאתה מבין עכשיו כמה השיטה הכלכלית הורסת את החיים של האנשים

שהם מנסים להרוויח עוד קצת כסף ע"י הגניבה הקטנה הזאת.

להתעורר בילבולי.
מהי השיטה הלא-כלכלית הבונה את החיים של האנשים?
גם אם תנהיג נסיעה חינם לכל - עדיין תצטרך למצא לכך מקור תקציבי.
מה הבעיה בגביית תשלום הוגן בעבור השירות?
"הגניבה הקטנה הזאת" אינה סימן מצוקה כלכלית, אלא יותר סימן "מרדנות", defiance, המוצא בטוי בנצול "חולשות" מערכת...
 
"הגניבה הקטנה הזאת" אינה סימן מצוקה כלכלית, אלא יותר סימן "מרדנות", defiance, המוצא בטוי בנצול "חולשות" מערכת...
נכון שיש כאן אלמנט של זין למערכת,

אבל הסיבה העמוקה היא יותר כלכלית.

היו יכולים למרוד בדרכים אחרות(גרפיטי וכו') כמו פעם.
 

לעומק

Well-known member
אנשים מסוימים יגנבו אם נקרית לידם הזדמנות לגנוב.
אין גניכות במקום שאין הזדמנויות...
פעם קראתי שאם נותנים לאנשים לשלם כראות עיניהם.
אז הם משלמים באופן הוגן כמעט בלי לגנוב..


לכן הכתבה הזו הייתה מוזרה בעיניי.

אז אולי כשזה חברה ענקית יש לאנשים עניין לדפוק את המערכת.
 
אנשים מסוימים יגנבו אם נקרית לידם הזדמנות לגנוב.
אין גניכות במקום שאין הזדמנויות...
אין ספק.

עם זאת יש ערכים של הוגנות(לא לדפוק מי שועזר לך ונותן לך ליסוע ברכבת),יש מאמץ לגנוב(להשתחל וכד'),

יש גם תחושה לא נעימה בלגנוב.

למשל שהייתי צעיר גנבתי מעט וגם שנתפסתי וגם שלא ההרגשה לא נעימה.

אז בשביל כמה גרושים לקבל תחושה לא נעימה זה לא הדבר הכי סימפטי.


שעשו את האוטובוס שמתקפים לבד הייתי בשוק שהמדינה מסכימה לכזה חור באבטחה בשביל

לחסוך על הנהג.

לילדים יש אפילו אתגר לפעמים לא לשלם.
 
זה מה שטוען Kryon האורגינלי משירות מגנטי?
אכן אמר לא לסמוך על השיטה הכלכלית הנוכחית ולעבור לשיטה הבסיסית ביותר.

ברטר אני מניח שהתכוון.

אגב אם אני מוכר מניה וקונה בכסף מניה אחרת זה סוג של ברטר,אם אני קונה זהב זה סוג של ברטר,

נכון שזה לא סחורה תמורת סחורה/סחורה תמורת שירות,

אבל אם הכסף מייד עובר לסחורה(נדלן,זהב,ביטקוין,מניות וכד') אז סוג של ברטר עשיתי!!!

אם אתה צורך כסף את הכסף במיידי גם עשית סוג של ברטר,מי שקיבל את הכסף סביר שמייד יקנה בו משהו

מוצר צריכה או השקעה ולא ישאיר בבנק לקבל ריבית...

מה זה לקנות בית במשכנתא?

עוד יותר קיצוני - אתה מאמין בלב מלא שתשלום המשכנתא בעתיד יהיה נמוך יותר מהשכירות.

ולמה זה? בגלל האינפלציה בעיקר.
 
נערך לאחרונה ב:

certified.woke

Well-known member
אכן אמר לא לסמוך על השיטה הכלכלית הנוכחית ולעבור לשיטה הבסיסית ביותר.

ברטר אני מניח שהתכוון.

אגב אם אני מוכר מניה וקונה בכסף מניה אחרת זה סוג של ברטר,אם אני קונה זהב זה סוג של ברטר,

נכון שזה לא סחורה תמורת סחורה/סחורה תמורת שירות,

אבל אם הכסף מייד עובר לסחורה(נדלן,זהב,ביטקוין,מניות וכד') אז סוג של ברטר עשיתי!!!

אם אתה צורך כסף את הכסף במיידי גם עשית סוג של ברטר,מי שקיבל את הכסף סביר שמייד יקנה בו משהו

מוצר צריכה או השקעה ולא ישאיר בבנק לקבל ריבית...

מה זה לקנות בית במשכנתא?

עוד יותר קיצוני - אתה מאמין בלב מלא שתשלום המשכנתא בעתיד יהיה נמוך יותר מהשכירות.

ולמה זה? בגלל האינפלציה בעיקר.
אתה סתם מתבזבז פה.
רוץ למשרת ראש ה- WEF...
 
קנוניה...my ass...
אתה רואה מה המצב הכלכלי בארץ ובעולם.

המערב קרס לגמרי.

המזרח מסתדר רק בגלל שהחובות לא גדולים מידי.


בישראל איש על צוואר חברו שלא יחזירו את השטחים ,יקחו לו את הבית עם הגינה ויאלצו אותו לגור ברב קומות במקום עם פקק.
 

marabo

Well-known member
סנפירים, שרוולים ועיכוב ביציאה: ניו יורק נלחמת בנוסעים שמתפלחים לתחתית


נוסע קופץ מעל הקרוסלה בכניסה לרכבת התחתית של ניו יורק, תחנת פירס אווניו

צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

במהלך 2024 ביצעו תושבי ניו יורק 174 מיליון נסיעות בלי לשלם, שהן 330 נסיעות בכל דקה — שמצטברות לאובדן הכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה ■ רשות התחבורה של ניו יורק החליטה להילחם בתופעה עם שורה של פתרונות חדשים

לוגו ניו יורק טיימס

ניו יורק טיימססטפנוס צ'ן
04 בדצמבר 2025

הרחבה

תקציר הכתבה ב-84 מילים​

בכל דקה שחלפה בשנה שעברה ברכבת התחתית בניו יורק, 330 נוסעים דילגו מעל הקרוסלה בכניסה, או התכופפו מתחתיה. במערכת עם 472 תחנות שעובדת מסביב לשעון זה מסתכם ב-174 מיליון נסיעות ללא תשלום. שוויין של הנסיעות האלה הוא יותר משליש הסכום הכולל על אובדן הכנסות בגין נסיעות ללא תשלום אגרות או כרטיסים ב-2024, שהסתכם במיליארד דולר - כך לפי הוועדה האזרחית לתקציב, ארגון ללא כוונות רווח לפיקוח על תקציבים ממשלתיים.
בעוד מספר הנוסעים ממשיך להתאושש מאז הנפילה במגפת הקורונה, עלות הנסיעות הלא חוקיות באוטובוסים ורכבות תחתיות קפצה פי שלושה ל-918 מיליון דולר ב-2024 מ-305 מיליון דולר ב-2019, אומר אנדרו ריין, נשיא הוועדה. זה כמעט פי שניים מהסכום שאגרת הגודש של מנהטן צפויה להניב השנה ומספיק כדי לשלם על 180 קרונות חדשים לרכבת התחתית, 630 אוטובוסים חדשים או כמעט 60 ק"מ של מערכות איתות חדשות לרכבת.
"זה סכום עצום שנשאר על השולחן", אומר ריין ומציין כי רשות התחבורה המטרופוליטנית — הגוף של מדינת ניו יורק שמנהל את מערכת התחבורה — עלולה להיכנס לגירעון כבר ב-2027. הרשות צופה תקציב תפעולי של 21 מיליארד דולר לשנה הבאה, כאשר יותר מרבע ממנו ימומן מתשלום על נסיעות.
כדי לסייע בצמצום ההפסדים, הרשות בוחנת אפשרויות לסכל את הדרכים הנפוצות ביותר לחמוק מתשלום. זה כולל מחיצות מתכת משוננות, שערי כניסה גבוהים יותר ושינויים פחות בולטים בדרך בה הם פועלים.

נוסע זוחל מתחת לקרוסלה בכניסה לתחנת יוניון סקוור

נוסע זוחל מתחת לקרוסלה בכניסה לתחנת יוניון סקוור; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

כל מה שחייבים לדעת על הכלכלה העולמית​

דפנה מאור ממליצה על מיטב הניתוחים, הפרשנויות והחדשות
הרשמה בקליק

כתבות קשורות​

על אף שהרכבת התחתית היא לא המקור הגדול ביותר לאובדן הכנסות מאי תשלום נסיעה - התואר הזה שייך לאוטובוסים - היא הפכה לסמל של חוסר תפקוד בעיני מבקרים רבים של מערכת הסעת ההמונים של ניו יורק. ממשל טראמפ כינה את המערכת חסרת חוק, למרות ששיעורי הפשיעה מתחת לקרקע נמצאים ברמות קרובות לשפל.
מנכ"ל רשות התחבורה המטרופוליטנית, ג'אנו ליבר, תיאר את ההתחמקות מתשלום דמי הנסיעה כ"איום הקיומי מספר 1", מעשה ששוחק את ההוגנות החברתית ברכבת וגורם לנוסעים משלמים "להרגיש פראיירים". ליבר ובכירים במשטרה אמרו כי המאבק בהתחמקות מתשלום מסייע גם בהפחתת פשיעה במערכת.

משיכת הזרוע והשחלת הרגל
אמנם המאמצים לא נראים משמעותיים, אבל עד כה הרשות התקינה שדרוגים פיזיים ביותר מ-110 תחנות — ורואים שהמגמה מתחילה להשתנות. בשלושת החודשים הראשונים של השנה שיעור ההתחמקות מתשלום ברכבת התחתית ירד מתחת ל-10%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2021. המטרה היא לא ציות מלא, אומר ליבר בראיון, אלא לעקור מהשורש "התחמקות אופורטוניסטית מתשלום" - כשמישהו, למשל, נכנס דרך יציאת חירום פתוחה רק מפני שעוד חמישה אנשים כבר עברו דרכה לפניו.
במשך שנים אחת השיטות הנפוצות ביותר להתחמקות מתשלום דמי נסיעה הייתה backcocking, שבה נוסע מושך את אחת הזרועות המסתובבות של המחסום בכניסה מספיק כדי להשחיל רגל אחת במרווח.
בפעם האחרונה שהרשות החליפה את שערי הכניסה המסתובבים שלה בהיקף נרחב הייתה ב-1992, שנה לפני שהוכנס לשימוש כרטיס המטרוקארד. אבל מאז 2023, צוותים מבצעים שינויים בציוד בן עשרות השנים. במהלך שנתיים הם פירקו כמעט 3,800 שערי כניסה מסתובבים, הסיעו אותם למחסנים בברוקלין, היכן שמכונאים ניקבו שישה חורים חדשים בצלחות המעוגלות המוסתרות בתוכם. המטרה: להגביל את טווח התנועה של השער ולהקטין את המרווח בין הזרועות, וכך להקשות על האפשרות להידחף ביניהן.

שרוולים וסנפירים
גובהן של הקרוסלות בכניסה מגיע כמעט ל-90 ס"מ, משוכה שנוסעים רבים יכולים לדלג מעליה. ברשות מאמינים כי הוספת מחסום נוסף של כ-10 ס"מ לכל זרוע תספיק כדי לשכנע רבים לוותר על ניסיון קפיצה. בכמעט 300 תחנות מותקנים כעת מחסומים המכונים שרוולים וסנפירים - בחלק מהתחנות רק סוג אחד, ובאחרים שני הסוגים יחד - והם יותקנו בכל רחבי המערכת עד סוף השנה, כך לפי הרשות.

שרוולים בצורת חצי ירח, לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין השערים ושומר לא חמוש בתחנת רוסון סטריט

שרוולים בצורת חצי ירח, לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין השערים ושומר לא חמוש בתחנת רוסון סטריט; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

דובר הרשות מיץ' שוורץ סירב לחשוף את עלות השרוולים והסנפירים, אבל אמר כי בתחנות בהן הותקנו נרשמה ירידה של 60% בקפיצות מעל השערים המסתובבים. לדבריו התוספות משלמות על עצמן "בתוך חודשים ספורים".
מבקרים אומרים כי הוספת הסנפירים - לוחות מתכת משוננים המפרידים בין שערי הכניסה - היא דוגמה לארכיטקטורה עוינת שנועדה להיאבק בהתנהגות רעה בעזרת איום בחוסר נוחות. אבל ברשות אומרים כי "עד כמה שהציבור צוחק עלינו על הדברים שאנחנו מנסים, הדברים האלה עובדים" - כך לדברי שנטל קבררה, מנהלת הפרויקט של הרשות ליוזמות נגד התחמקות משתלום.

לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין שערי הכניסה בתחנת טיימס סקוור. ארכיטקטורה עוינת

לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין שערי הכניסה בתחנת טיימס סקוור. ארכיטקטורה עוינת; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

עיכוב ביציאה
בכל תחנה ברכבת התחתית יש יציאות חירום הנגישות לנוסעים היוצאים מהרכבת, אך מהוות גם נקודת חולשה שמנוצלת לרעה באופן תדיר. כדי לצמצם את מספר הנוסעים שחומקים פנימה דרכן, הרשות התקינה מכשירים שמעכבים את פתיחת השער עד 15 שניות. הרעיון הוא שהשער יהיה פתוח פחות זמן, אומר דמטריוס כריצ'לו, נשיא חטיבת ההיסעים לעיר ניו יורק ברשות התחבורה. "ניו יורקרים לא אוהבים לחכות לשום דבר", הוא אומר.
ביציאות חירום בכ-190 תחנות יש כעת מנגנון השהייה לפתיחת השער, יותר מהיעד שקבע השנה משרד המושל (מטעמי בטיחות, כל שינוי בשערים צריך לקבל אישור ממדינת ניו יורק). התקנה עולה כ-11 אלף דולר לכל שער, או כ-2 מיליון דולר עד עתה. הרשות אומרת כי בכל התחנות בהן הותקנו המכשירים יש בממוצע 10% פחות מקרים של התחמקות מתשלום.

יציאת חירום בתחנת ג'קסון הייטס-רוזוולט אווניו. השער עדיין נפתח, אבל בהשהייה של עד 15 שניות'קסון הייטס-רוזוולט אווניו. השער עדיין נפתח, אבל בהשהייה של עד 15 שניות

יציאת חירום בתחנת ג'קסון הייטס-רוזוולט אווניו. השער עדיין נפתח, אבל בהשהייה של עד 15 שניות; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

שומרי השער
קו ההגנה האחרון הוא סיורים של כאלף אנשי אבטחה לא חמושים המפוזרים ברחבי יותר מ-200 תחנות. אולם התפקיד שלהם הוא לא לרדוף אחרי נוסעים שחמקו מתשלום, אלא "להנחות את ציבור הנוסעים לצאת דרך הקרוסלות", כך לפי עלון שניתן לעובדים. "אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות", אמרה אישה אחת שהוצבה ליד יציאת חירום בטיימס סקוור וסירבה להזדהות בשמה.
בשנה שעבר הרשות תיקצבה 70 מיליון דולר לאנשי אבטחה, והיא מצפה להוציא סכום דומה השנה. חברת כוח האדם המספקת את העובדים, אלייד יוניברסל, סירבה לחשוף את שכר העובדים, אבל עבור תפקידים דומים המתפרסמים באתר החברה השכר נע בין 18 דולר ל-20 דולר לשעה.
מאז שהחלה היוזמה ב-2022, שיעור ההתחמקות מתשלום נפל ב-31% בתחנות עם שומרים בשער, כך לפי הרשות.

שומר לא חמוש לצד יציאת החירום בתחנת 161 סטריט-אצטדיון הינקי'ס. אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות'ס. אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות

שומר לא חמוש לצד יציאת החירום בתחנת 161 סטריט-אצטדיון הינקי'ס. "אנחנו לא מאבטחים, אנחנו שירות לקוחות"; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times

הדבר הבא
במהלך חמש השנים הקרובות הרשות מצפה להוציא 1.1 מיליארד דולר כדי להוסיף שערי כניסה מודרניים עם דלתות גבוהות ופיצ'רים אחרים ב-150 תחנות, כשליש מכלל התחנות במערכת. הרשות תתחיל החודש לבחון מודלים שונים במספר תחנות.
בנוסף, הרשות תומכת בהרחבת Fair Fares, תוכנית במימון עיריית ניו יורק, שמציעה הנחה של 50% על נסיעות לתושבים בעלי הכנסות נמוכות. חלק מבין התומכים בתחבורה ציבורית רוצים להעלות את תקרת ההכנסות שמתחתיה מתקבלת הזכאות לנסיעה מוזלת, כדי שהתחמקות מתשלום על נסיעה לא תהיה עבירה שנעשית ממניעים של מחסור ועוני.
לאחר שהמטרו-קארד ייצא משימוש בסוף השנה, הרשות מצפה כי המחליפה הדיגיטלית שלו, מערכת הקש וסע של OMNY, תקל על עובדי הרשות לוודא שנוסע אכן שילם על הנסיעה שלו.
שוב העתק הדבק
מסתבר שזה המקסימום של יכולותיך האינטלקטואליות לסכם נושאים
 

certified.woke

Well-known member
שוב העתק הדבק
מסתבר שזה המקסימום של יכולותיך האינטלקטואליות לסכם נושאים
אידיוט חסר-תקנה,
אני מצטט ידיעות שלא היית מגיע לכדי קריאתן, תוך ציון שם המקור.
כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם (מגילה טו א).
אילו יכולות אינטלקטואליות יש לך, אהבל, המשעבד עצמו להזיה המרצדת אך בתבן אשר בין שתי אזניו?
 
שרוולים וסנפירים
גובהן של הקרוסלות בכניסה מגיע כמעט ל-90 ס"מ, משוכה שנוסעים רבים יכולים לדלג מעליה. ברשות מאמינים כי הוספת מחסום נוסף של כ-10 ס"מ לכל זרוע תספיק כדי לשכנע רבים לוותר על ניסיון קפיצה. בכמעט 300 תחנות מותקנים כעת מחסומים המכונים שרוולים וסנפירים - בחלק מהתחנות רק סוג אחד, ובאחרים שני הסוגים יחד - והם יותקנו בכל רחבי המערכת עד סוף השנה, כך לפי הרשות.

שרוולים בצורת חצי ירח, לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין השערים ושומר לא חמוש בתחנת רוסון סטריט

שרוולים בצורת חצי ירח, לוחות מתכת משוננים שמפרידים בין השערים ושומר לא חמוש בתחנת רוסון סטריט; צילום: Jonah Rosenberg/The New York Times
לא הבנתי, איך השומר לא מונע את ההתפלחויות?
צריך לתפוס את המתפלח ולחייבו בקנס כפי שעושים בתחב"צ בכל העולם.

בהתחלה שקראתי עד כאן, חשבתי שהכול אלקטרוני, אולם אם יש שומר, לא ברור הדבר :rolleyes:
 
לא הבנתי, איך השומר לא מונע את ההתפלחויות?
צריך לתפוס את המתפלח ולחייבו בקנס כפי שעושים בתחב"צ בכל העולם.

בהתחלה שקראתי עד כאן, חשבתי שהכול אלקטרוני, אולם אם יש שומר, לא ברור הדבר :rolleyes:
הם רוצים לחסוך על השומר...

הרי הרעיון הוא להרויח כסף.
 
למעלה