סירת ההצלה מקוקסהבן

zina71955

New member
סירת ההצלה מקוקסהבן

ס י ר ת ה ה צ ל ה מ ק ו ק ס ה ב ן ----------------------------------------- זה סיפור שתחילתו שיגרה, המשכו תקווה וסיומו עצוב מאוד. עצוב מאוד משום שאת הדרמה, התעלומה והחידה שבסיומו לא נותר אף אחד לספר בגוף ראשון. התעלומה והחידה יושבים להם באחד מתאי מוחי עד היום ואני מעלה אותם עכשיו לראשונה כמעין דין וחשבון ביני לבין עצמי. זה היה אחד מהחורפים הקשים שידעתי בים. הייתי רב חובל צעיר על אנייה של כ 3500 טונות מעמס וכל אותו חורף שירתנו את הקו בין חיפה לאירופה המערבית והצפונית. החורף הקשה לא התבטא דווקא בסערות גדולות במיוחד, אלא ברצף של תדירותן של הסערות וסופות השלגים שגם אם אף אחת מהן לא שברה שיאים, וראיתי קשות מהן, לפני ואחרי, תדירותן הן בים התיכון והן בצפון אירופה כמעט ולא איפשרה מנוח, והתחילה להיווצר מעין עייפות בגוף ובנפש, fatigue, אחת הסכנות הגדולות בים. הפלגנו מחיפה באישון לילה כשנמל היעד הראשון שלנו, המבורג שעל גדות נהר האלבה. המעבר בים התיכון דרש יומיים נוספים עקב מזג אויר גרוע. משפחות שקעים אחת אחרי השניה נעו בצפיפות ממערב והסיפון לא נשאר יבש אפילו לשניה אחת. כשיצאנו מהים התיכון נרגע הים והשמש האירה לנו פניה, כשאנו פונים צפונה לאורך החוף הפורטוגזי. בצוהרי יום, צפונית מערבית לליסבון נראה עצם בלתי מזוהה על פני הים. התקרבנו אליו ואני רואה במשקפת סירת הצלה של אנייה, מרוסקת, למעשה רק חציה האחורי נותר לפליטה. הים שקט, ואני מתמרן את האנייה ומצמיד את סירת ההצלה אל הדופן. סולם הנתב יורד למים ואחריו רב המלחים והחובל הראשון, יורדים לביקורת. לא נמצא דבר בסירת ההצלה והחובל הראשון מוסר לי את שם האנייה שרשום בירכתיה של הסירה. מעין סירת רפאים, או חלק ממנה שנשאר צף על הים כשאין עליו לא סימן חיים ולא סימן שהיו עליו חיים. אני לא אהבתי את זה, על פי המסורת הימית זה לא שייך לסימנים הטובים. התנתקנו מהסירה ואני מודיע לתחנות החוף באזור על הממצא , מיקומו ולאיזו אנייה הסירה הייתה שייכת, על מנת שתינתן אזהרת השייט המתאימה. לאחר כמה שעות קיבלתי שדר מאחת מתחנות החוף שמודיע על כך שזו סירת הצלה שבעת סערה קשה בצפון האטלנטי, כ 10 ימים קודם לכן, התרסקה על ספון האנייה ונסחפה הימה. זה מסביר את העניין ואת מיקומה של הסירה שנסחפה מזרחה. אבל במס (mess חדר האוכל ) של הצוות לא אהבו את האירוע הזה וסימנו זאת כסימן רע לבאות. עד מיצרי דובר ההפלגה הייתה נינוחה למדי . המיצרים הביאו לנו סערה צפונית מערבית שהלכה והתחזקה לאחריהם עד לעוצמה של סער קשה – Severe Gale . האנייה, בסך הכל אנייה קטנה יחסית מיטלטלת וסופגת גלים בחרטומה השמאלי ככל שאנו מצפינים לכוון צפון מזרח. אני מוריד קצת מהירות כדי להימנע מכניסה ל"טלטלה מתגברת", מכניס משמרות כפולות ומחזיקים הגה ביד. אנחנו עוברים את האי טקסל, נקודת הפניה מזרחה ועוברים על יד ספינת המגדלור המפורסמת. השמיים קודרים מאוד אך לא יורד גשם, אבל ריח סופת שלגים באוויר. מפליגים לאורך שורת האיים הסוגרת את החוף ההולנדי והגרמני מעבר לסכר הענק החוסם את הים ויוצר את הים הפנימי הגדול בהולנד. עברנו את האי טרשלינג והשלג התחיל לרדת. שניות לאחר מכן מתעורר מקלט החירום על תדר ה 2182 בתחנת האלחוט. זה תדר המצוקה ברדיו טלפון. האלחוטאי פותח את האשנב בינו לבין הגשר ואנו מקשיבים לקריאת המצוקה. אניית חופים גרמנית קטנה הנמצאת צפונית מערבית לאי הליגולנד מודיעה שהיא במצב של הטיה קשה וחרטומה גם הוא נוטה מטה. כנראה תזוזת מטען הצובר שהיא עמוסה בו. מיקומה נמסר בשדר המצוקה ובבדיקת המצב מסתבר שהיא נמצאת כ 35 מייל מאתנו. אניות החופים הקטנות האלה של הים הצפוני הן יצורים שנגזרו על פי מידת חוקי התפוסה והמיסוי. כולן 499 טון גרוס, טונה אחת פחות מרף המס הגבוה יותר. הקריטריונים לבנייתן שנקבעו על ידי חברות הסווג האנגלית, הגרמנית והסקנדינבית היו נמוכים בהרבה מהסטנדרטים של אניות "מפליגות אוקיינוסים" ולמעשה הותר להן להפליג רק באזורי הים הצפוני, התעלה האנגלית והאיים הבריטיים. אסור היה להן להפליג מערבה מהים האירי, מתוך המחשבה הקרה והמחושבת שעוצמת הגלים באזורים המותרים להן לשייט קטנה מאלו של האוקיינוס. אבל, כנראה שהטבע לא היה שותף למחשבות הקרות והמחושבות הללו של אותם אנשים שהגו אותן, והים היה גובה את המחיר שנה אחר שנה.
 

zina71955

New member
סירת ההצלה מקוקסהבן 2

אני משנה קורס לכוון אתר המצוקה ומגביר מהירות, קורא לצ'יף אינג'יניר, הולנדי שיחד כבר עברנו כברת דרך בים ומבקש להוסיף את כל הסוסים שאפשר להוציא מהמנוע שלו. הים עולה עוד קצת ואנחנו כבר ברוח 10 בופור, וגלים של כ 8 מטר. הגלים באים מהחלק האחורי שמאלי של האנייה והיא מיטלטלת רוחבית ובתנועות סיבוביות. זו אמנות להחזיק הגה במצב כזה וצוות הסיפון עושה מלאכתו נאמנה. השלג ממשיך לרדת ולמעשה מתפתחת לנו סופת שלגים שמורידה את הראות לחצי מייל, ומגבילה את יעילות המכ"ם לטווח של 2 מייל לערך. התחנה בברונסבוטל שבכניסה לתעלת קיל נקבעה לרכז ולנהל את מהלך האירוע הזה ואני עומד בקשר אתה ועם רב החובל של האנייה שבמצוקה. ברונסבוטל מודיעה לי שהחליטה להוציא סירת הצלה מקוקסהבן. קוקסהבן, נמל קטן הנמצא בקצה הצפוני של אצבע היבשה הגדולה שבין נהרות האלבה והווסר הוא המקום הטוב ביותר לצורך זה. באותם ימים נושא ההצלה במזג אויר סוער באמצעות הליקופטרים לא היה מפותח ומשוכלל כבשנים האחרונות והייתה העדפה לשימוש בסירות הצלה. שירות סירות ההצלה בים הצפוני, הבלטי וכל האזורים הסמוכים יש לו שם, מסורת ומוניטין האפופים הילה של ארואיקה. לא זו של קרנות וחצוצרות ותופי הקרב כפי שתוארה על ידי בטהובן בסימפוניה השלישית שלו, אלא של שקט, נחישות, מסירות נפש ומקצוענות, האדם והים. השרות הזה מורכב ממתנדבים והמסורת קיימת דורות רבים. המתנדבים באים מכל שכבות האוכלוסיה של ערי הנמל. יהיה זה בעל בית מרזח מקומי, שוטר, רופא ומה לא. הם עוברים אימונים של הפלגות בים סוער ואפילו סוער מאוד ונחשבים לעילית והאליטה של הימאים בארצות הגובלות בים הצפוני והסמוכים לו. עם הזמן נבנו כלי שייט מיוחדים לשירות הזה שהלכו והשתפרו בציודם והמבנה שלהם עד שנוצרה מעין אגדה שהם בלתי פגיעים ובלתי ניתנים לטביעה. תוך כדי הפלגה לאתר המצוקה אני מחליף קצת מילים עם רב החובל של האנייה הגרמנית. מסתבר שאכן הוא מוביל מטען צובר, נכנס ל"טלטלה מתגברת" והמטען זז הצידה וקדימה. מחסן המטען סופג מכות גלים עזות ויש חשש לכניסת מים למחסן. במצבו הנוכחי אין לו אפשרות לעשות בקרת נזקים. הצוות שיחד אתו מונה 5 ימאים נמצא בירכתים והם כבר משליכים אסדת הצלה לים שתהיה במצב הכן לנטישה. אין לו ספק שהאנייה הקטנה נמצאת בתהליך של טביעה. בהומור מקברי הוא אומר לי "אני מרוצה שזה לא ה"פאמיר", כאן יש הצלה קרובה ואני לא מודאג". חלחלה עוברת בי. ה"פאמיר" הייתה אניית הקדטים הגרמנית בשנות החמישים. זו הייתה אחת מה "טול שיפס" Tall Ships האחרונות שתיפקדו כאנייה לכל דבר ועניין ושימשה את האקדמיה של הצי הגרמני כשהיא מפליגה עם מטענים בין אירופה לאמריקה. רב החובל שלה היה ידוע גם כמטאורולוג מן המניין והיה המומחה, בהא הידיעה לסערות טרופיות מסתובבות. בהפלגתה האחרונה הובילה מטען צובר באטלנטי ונקלעה להוריקן. רב חובלה, בהתייחס לנתיב הצפוי של ההוריקן עשה תמרון כדי להישאר ברבע האחורי של הסערה בצידו ההפוך של הנתיב, ואכן ההוריקן נע צפונית מערבית מהאיים האזוריים, אלא ששם עשתה העין סבוב מלא loop וההוריקן חזר דרומה ישר על ה"פאמיר". האנייה נקלעה למצב של חוסר אפשרות להימלט, היא נקלעה לים "מבולבל" בגלים של למעלה ל 10 מטר גובה, מטען הצובר זז ממקומו והיא טבעה. מצוות וחניכים של כ 90 ימאים נמצאו רק 4 על גבי אסדה די פרימיטיבית, כמו אלו של מלחמת העולם השניה, והם סיפרו את הסיפור הנורא הזה. אנחנו בדרכנו אל האנייה הטובעת ועל פי החישובים שלי ושל ברונסבוטל נגיע אליה יחד עם סירת ההצלה שיצאה מקוקסהבן, כשעתיים לפני חשכה. גוררת אוקיינוס גדולה של חברת הגוררות ההולנדית סמית הכינה עצמה למצב הכן בנמל ברמרהבן בסמוך לשפך נהר הווסר. הסערה בינתיים שוככת במעט והשלג פוחת, כאילו אצבע אלוהים שתהיה לעזר בחילוץ הצוות. אנחנו מגיעים לאנייה הטובעת יחד עם סירת ההצלה מקוקסהבן. ברור מצורת ההטיה שלה הצידה וקדימה שהיא בתהליך טביעה, אין ספק. זה רק עניין של זמן ואני מעריך שהוא לא ארוך. אני רואה במשקפתי את הצוות בירכתים, כל החמישה, מוכנים לרדת לאסדת ההצלה המרקדת כאחוזת טירוף. מצד שני אני רואה את סירת ההצלה כשהיא מתנהלת בים הסוער ואני יכול רק לברך שאני לא שם. היא נעלמת מידי פעם בתוך גל הנשבר עליה, ואני יכול רק להעריץ את הימאים האלה, צוות של שלושה. עוד קודם לכן היה דיון ברדיו טלפון, מי יחלץ את הצוות של האנייה. סוכם שניתן פרטים על המצב לאשורו כשנגיע, או אם יש הפרש זמן משמעותי בהגעה, הראשון שמגיע מחלץ ללא שהיות. הגענו ממש יחד ואני מוסר לברונסבוטל מה המצב כפי שאני רואה אותו וכך גם עושה סירת ההצלה. ברונסבוטל מחליטה, סירת ההצלה תחלץ את
 

zina71955

New member
סירת ההצלה מקוקסהבן 3

הצוות, יש לה את האמצעים הציוד והתמרון הדרוש לזה. האנייה שלי אמורה לתת מחסה לחילוץ. החילוץ של הצוות היה מושלם. אני תמרנתי את האנייה למרחק קטן ככל האפשר מהאנייה הטובעת במעלה הרוח והגלים וסירת ההצלה אספה את הצוות מהאסדה במיומנות מעוררת השתאות. הצוות, כל החמישה, ניצלו. אני מתרחק מהאנייה הטובעת, מתקשר לברונסבוטל ומציע שהצוות יעבור אל האנייה שלי. מדוע שואלת ברונסבוטל? To be on the safe side , אני אומר להם. אחרי דקותיים הם לא מקבלים את ההצעה. לא כדאי להסתכן במעבר בין סירת ההצלה לאנייה בים כזה, ומלבד זה סירת ההצלה היא בטוחה, הם אומרים. אני מנסה שוב. התשובה שלילית והם מבקשים שאשאר עוד קצת באתר ולדווח על מצב האנייה. סירת ההצלה פונה לעבר נמל מבטחים , קוקסהבן. אני מתמרן ועומד מול הגלים Hove to כ 300 מטר מן האנייה הטובעת ומחכה. כעבור כ חצי שעה מופיעה הגוררת הגדולה של סמית. אלה לא מצילים אנשים, אם לא צריך, אלו הגוררות המשחרות לטרף. הוא בא לראות אם יש עסק, דהיינו לגרור את האנייה למקום בטוח ולזכות בדמי הנצלה. אני רותח, אבל זה המצב, אחד מציל חיים והאחר זוכה בדמי הנצלה. עכשיו שנינו בוחנים את האנייה הטובעת. אני אומר לגוררת שאין לה סיכוי במצב הזה ורב החובל שלה די מסכים עמי, יש לו יותר נסיון בכגון אלה. עוד אנחנו מחליפים רשמים אני רואה במשקפת שכוות המחסן באניה הגרמנית הקטנה קורסת מלחץ הים, והאנייה מתהפכת וטובעת בתוך דקה. מצב החירום נסתיים, סירת ההצלה בדרך לקוקסהבן ואני פונה אל "אלבה איינס" מצוף הכניסה לנהר האלבה ותחנת הנתבים. הקשר עם סירת ההצלה ברדיו מתנהל כבר לא בערוץ החירום כך שאיני שומע אותה יותר. מכינים את האנייה לכניסה לנמל המבורג כשמזג האוויר עדיין קשה, שוב מתחיל שלג והרוח מתגברת. הרוח והשלג מסמאים את עינינו ואת עיני המכ"מ. אנו מגיעים ל"אלבה איינס" באישון לילה. עולה הנתב ה "ריבר פיילוט", רב חובל וותיק בשנות השישים שלו. לוחץ את ידי בחום על החילוץ המוצלח ואומר שויסקי אסור לשתות בתפקיד אפילו לכבוד האירוע הזה, אבל ספל תה מהביל יעזור לו. אני קולט את הרמז והוא מקבל "אייריש טי". אנחנו דנים באירוע והוא אומר לי שלדעתו בברונסבוטל טעו כשלא איפשרו את מעבר הצוות אל האנייה שלי. אבל, הוא אומר "אורדנונג מוס זיין" ומה שהחליטו זה מה שצריך היה לעשות. אנחנו מגיעים לרציפי הנמל בהמבורג עם שחר. עולה נתב הנמל, פניו חמורות סבר והוא מספר לנו שהקשר עם סירת ההצלה אבד עוד מאוחר בערב הקודם והיא לא הגיעה לקוקסהבן. הוציאו צוותי חיפוש לאורך החופים והליקופטרים. זעה קרה וצמרמורת אחזו בי. לקראת הצהרים נמצאה סירת ההצלה מקוקסהבן על החוף כשהיא הפוכה, חבולה וחלונות הזכוכית המשוריינת שלה מנותצים. היא הגיעה לחוף בזכות מכלי הציפה שלה. כל הימאים, חמשת הניצולים ושלושת אנשי הצוות של סירת ההצלה נמצאו חגורים בחגורות הצלה וקשורים ברתמות הצלה כשאין בהם רוח חיים. בחדר האוכל של הצוות דובר במשך ימים על הקשר המגי שבין אותה סירת הצלה מרוסקת שנמצאה צפונית מערבית לליסבון לבין סירת ההצלה מקוקסהבן. לילות לא ישנתי כראוי, כשאני "שובר את ראשי" שמא טעיתי כשלא עמדתי על דעתי בתוקף, שיש להעביר את הניצולים אל אנייתי. לא בטוח כלל שהייתי מצליח בזאת. אחרי הכל, החלטת ברונסבוטל היה בה הגיון מקצועי וענייני, שהיה בניגוד לדעתי שהתייחסה אל "מה שבטוח, בטוח". אין לדעת. ובכל זאת, זה לא נותן לי מנוח עד היום. בתום הפלגה זו הועברתי לחלק אחר של העולם. לאחר כמה שנים, כשעסקתי בהפעלה של אניות בדגל גרמני ונפגשתי עם גורמי ספנות והאדמירליות בגרמניה בנושאים שונים, העליתי את הנושא של אותו אירוע מצמרר. נמסר לי שבוועדת החקירה שהוקמה היו דעות חלוקות, ולא הייתה חוות דעת חד משמעית לגבי הנסיבות אליהן נקלעה סירת ההצלה מקוקסהבן שגרמו לאסון. לא נותר אף אחד שיכול היה לספר ממקור ראשון מה אירע באמת. חידה ותעלומה. מה שנשאר חקוק במוחי, כתמונה שחוזרת על עצמה הוא אותה דקה בה נבקע מכסה מחסן המטען של אותה אנייה גרמנית קטנה וטביעתה. והסיפור יושב לו לפרטי פרטיו באיזו פינה במוחי כמעגל שלא נסגר. אילן מאירסון דצמבר 2004
 

מטש

New member
מבחן התוצאה ומוסר ההשכל

בים דברים נמדדים לרוב במבחן התוצאה, ובמידה והיית יודע לחזות את העתיד היית נוהג אחרת. אבל גם לקפיטנים וותיקים לא ניתנה היכולת הזאת, ומבחן התוצאה הוא שנשאר לבסוף. אם אני מבין נכון את העובדות הרי שהסירה התרסקה על החוף, אם מחמת טעות בנווט או בגלל גלים חזקים בכניסה לקוקסהבן (תופעה שיכולה לקרות בים הצפוני, ובעיקר כשזרם הגאות מול הרוח). אבל אסור שמוסר ההשכל מהסיפור שלך (בעיקר לאלו שהנושא חדש להם ושלא דשו והתחבטו בו עד לעייפה) יהיה שתמיד עדיף לגשת עם סירה לאניה ולגמור ענין. זה תרגיל מאד מסוכן, יכול להיגמר מאד רע, ואלו שזוכרים את טביעת המצדה ב- 1981 זוכרים בוודאי גם את אלו שטבעו כשניסו לעלות מסירת ההצלה אל האניה ההודית שבאה לחלצם. כך שסימן השאלה שהעלת עדיין נשאר פתוח.
 

איריס39

New member
../images/Emo5.gif סיפור מצמרר

וכשרון כתיבה מעולה. "אשמח" לקרא סיפורים נוספים. איריס
 

בת ים

New member
יד המקרה או גורל?

איש, איש ותפיסת עולמו. אני מניחה שפשוט אי אפשר לדעת ואין ברירה אלא לחיות עם סימני שאלה.
על "כפפה" נהדרת.
 

Alex33

New member
שוב אותו ריח וטעם של פעם..

נמלים זרים,קודים של התנהגות קורקטית, וחוויות ממלאות עולם..כמה פעמים.
שחילקת זאת איתנו.
 

zina71955

New member
כמה תגובות לתגובות.

קודם כל תודה על הפירגונים. למטש. כוון הרוח במקרה זה היה עם זרם הגאות, Flood tide . באותו יום הכרית, Tide , היתה בעלת טווח גדול במיוחד, Spring Tide ובערב היה שפל עצום Spring ebb tide עם זרם חזק מאוד לכוון שפכי הנהרות ולכוון הים, נגד הרוח וגלי החוף האדירים. דבר זה יצר באמת מעבולות מסוכנות הן בשפכי הנהרות והן באזורי החוף. זה יכול להסביר, אולי את אובדן השליטה של סירת ההצלה אבל לא הרבה ממצאים אחרים. אגב היא נמצאה הרחק מקוקסהבן לא באזור שפכי הנהרות וברור שלא רק הרוח גרמה לכוון סחיפתה אלא גם הזרמים. קשה להשוות גישה של סירת הצלה רגילה של אניה ל גישה של סירת הצלה של הים הצפוני לאניה בים סוער, or vica versa. סירות ההצלה של הים הצפוני היו (האמת היא שאינני יודע אם זה עוד קיים כיום) בנויות ומצויידות לגישה אל אניה בים סוער ועל זה היתה מבוססת דעתי שמעבר הניצולים היה אפשרי. ונכון, לעולם אין לנבא את התוצאה במצבים כאלה. אם הייתי יודע לנבא תוצאות (לא מתמטיות) לא הייתי כאן היום. באשר למצדה, נושא רגיש, אני הייתי החוכר שלה באותו מסע אחרון. אם נפגש יום אחד על בירה אומר לך מה דעתי.
 

zvikamed

New member
שאלה מקצועית לעולם האניות ...

סיפור מעניין מאוד , אני עם כל הגורסים ש"אי אפשר לדעת מה היה קורה " . what if זו שאלה קשה מאוד . להשכלה כללית אם אפשר שאלה קטנה - מה הכוונה כשאתה אומר על אניית סוחר שהיא ב HOVE TO ?? תנועה איטית מול גלים ??
 

zina71955

New member
לתמרן כך שהאניה תהיה במצב סטטי

ככל האפשר כשחרטומה מול הגלים והרוח, או השקול של שניהם. בסערות כגון אלה ישנם מצבים בהם יש הפרש זויתי של עד 30 מעלות בין הרוח והגלים. ל What if אין תשובה, אבל כשמתברר מבחן התוצאה אי אפשר שלא להמנע, רגשית מהשאלה.
 
למעלה