סיפור עם מוסר השכל בצידו.

סיפור עם מוסר השכל בצידו.

בשישי שבת זה היינו אמורים לטייל . טיול שתוכנן מזמן ושהרבה גורמים בשטח ומחוצה לו היו שותפים ל "הפקתו". כשהגענו לנקודת הכינוס במדבר יהודה והתחלנו לטפס על הג'בלאות, אופס, התחיל המנוע להתחמם. בדיקה קצרה של ה"מומחויים" אמרה ש... "אם יש ספק-אין ספק" אין טעם להמשיך (אלא אם אני רוצה "לגמור עם המנוע"). בלית ברירה הוחלט גם על דעת הזוג הנוסף שהצטרף אלינו , להתקפל ולחזור הביתה לחיפה. החשש היחידי היה העליה לירושלים, חשש שבא לידי מימוש כשממעלה אדומים עד מחסום "עיסוויה" הרכב אכן התחמם ונאלצנו לנקוט בהליכים להורדת הטמפ (פתיחת חימום תא נהג,נסיעה מבוקרת ואף המתנה קצרה. בירידות מירושלים לשפלה כבר לא הייתה בעיה והרכב שמר על טמפ' יציבה. אז נכון שהפסדנו טיול שציפינו לו זמן רב עם חבורתנו המופלאה , אבל הרווחנו בגדול. היום נכנסתי למוסך מתמחה ברדיאטורים (בשפרעם) וכן הוברר שכ 60 אחוז ממעבירי המים היו סתומים ע"י אבנית. עבודת פרך של כשעתיים בעזרת חוטר נחושת (לא חומצות חו"ח) פתחה את כולם לזרימה איתנה.(שימו לב , יש לעמוד על המשמר ולראות שאכן הפועל פותח את כל המעברים לא לוותר - הם קצת עצלנים/חפיפניקים). כמו כן הוברר שיש שכבת אבנית על "קולר" שמן הגיר וגם שיכבה זו הורדה בצורה מכנית (ע"י סכין ובד שמיר). בנסיעת מבחן (עליה במאמץ לגוש שגב) הוברר שהמערכת (טפו טפו טפו) חזרה לאיתנה. מסקנות. לא להתעקש אם יש בעיה (קטנה) ברכב*, לא להמשיך ע"מ שלא תהפך לבעיה גדולה יותר . לא לוותר למוסכים, לבדוק כל הזמן את איכות ביצוע העבודה. לא לוותר ולא להרשות הרכבה מחדש של חלקים אם לא שופצו/תוקנו לשביעות רצוננו. לפני שנכנסים למוסך, כדאי עשות שעורי בית (גם בעזרת האינטרנט) על מהות התקלה ודרכי הטיפול. כי זה בנפשכם (וכיסכם). נוזלים (שמנים ומים) לרכב.כדאי תמיד לברר עם היבואן מה המתאים ביותר. *במקרה שלי התחממות הייתה רק בעליות. בתמונה, לאלה שלא כל כך מבינים במה המדובר , אנו רואים רדיאטור עם מעבירי המים (שהיו סתומים אצלי ) http://www.fastup.co.il/images/47694477.jpg
 

Imut

New member
מענין. ושאלה שמתעוררת:

הצטברות אבנית מקובל לחשוב שהיא תוצאה של שימוש במי ברז. האם נוזלך קירור תקני (אפילו הצהוב של פרסטון) לא ימנע תופעה של הצטברות אבנית?
 
אני שאלתי אותה שאלה (איזה נוזל קירור לשים)

והתשובה שקבלתי , שצריך להתייחס ספציפית לסוג הרכב/מנוע. לי יש טרופר והחומר המתאים הוא מסוג OAT שזה נוזל קירור על בסיס חומצה אורגנית.(שם היצרן לא עקרוני אלא "התקן"). נקודה נוספת , אסור לערבב חומרים של יצרנים שונים .
 

NormanD

New member
בן כמה הרכב שלך?

אני מעולם לא השתמשתי במים על בסיס חומצה אורגנית או פוליאוריטנית (
). כל הזמן ממלא מי ברז (לפעמים מוסיף סבון לריח). אני מאמין שכמו שמן מנוע, אם זה היה מהותי היית מקבל הנחיות ברורות מה למלא, בטיפולים במוסך היו דואגים לבדוק את הצנרת או הנוזל בכל תקופה נתונה. היות וזה לא כך, זה נתון לפרשנות. זה מסוג הדברים שאני מחשיב כגוזלי כסף ללא חובת הוכחה...אני חושב שכדי שצנרת קירור תיסתם כתוצאה של אבנית צריך רכב ישן יחסית, שאומץ בעבר ולא אחת, וכמובן מזל נאחס בתזמון התקלה. לי קרה דבר דומה עם צינורית טורבו שנסתמה וגרמה לי לחזור עם רכב הביתה במהירות של 20-30 קמ"ש ממרחק של 170 ק"מ בשולי הכביש המהיר...נאמר לי במוסך (זה קרה בתוך תקופת האחריות) שזה קורה לפעמים אחרי 60K ק"מ ולפעמים אחרי 100K ק"מ , לי זה קרה אחרי 70K. זה לקח למוסך בדיוק 2 דקות לשחרר את הסתימה...
 
הרכב שלי זה טרופר דיזל 2004

עם 143000 ק"מ. אני מסכים שיש הרבה דברים שהם גוזלי כסף , אבל. במקרה של נוזל קירור(ועוד יותר שמנים ) , אני דווקא חושב שהאיכות(והסוג) הם הקובעים.* מה לעשות ואכן הרדיאטור היה סתום באבנית (גם קולר שמן הגיר היה מכוסה באותה אבנית מה שבטח גרם לירידה באפקט הקירור). לאחר בירור בכמה אתרים "מיקצועיים" ברשת ושיחה עם כאלה שאני מחשיב את דעתם הוברר לי מעל לכל ספק שמים רגילים אינם מומלצים כלל לסוג המנוע שלי** (אני לא מתייחס לנושא האנטי-פריז שהוא לא כל כך רלבנטי בארץ-להוציא מקומות מסויימים). היום החלפתי את נוזל הקירור ששמו לי בשפרעם (תוצרת הארץ - חברת כלנית מקריית ביאליק) בנוזל קירור יעודי למנועי GM תוצרת ארה"ב. ונראה את האפקטביות בהמשך. * אני בתקופה שהרכב אצלי, הוספתי מעט מאוד מים (אולי ליטר על שנה וחצי). אבל זה שהחזיק את הרכב לפני, אני יודע בוודאות שהחליף רדיאטור ויתכן שנוזל הקירור ששמו לו היה מאיכות ירודה שגרמה להיווצרות האבנית במעבירי המים.
 

Imut

New member
כאשר מוסיפים מי ברז אז מה הפלא שיש אבנית?

לא מובן לי הרעיון של שימוש בנוזל קירור שמצריך הוספת מי ברז. מי ברז מכילים כאמור אבנית (באיזורים מסוימים בארץ הרבה אבנית) והם גם תוקפים את בלוק המנוע שעשוי חמרן (רוב המנועים כיום עשויים חמרן/לומניום). גם שימוש בנוזל האיכותי ביותר והיקר ביותר יתמלא באבנית. לדעתי חשוב להשתמש בנוזל קירור מוכן ללא הוספת מי ברז. אישית, אני משתמש בנוזל הצהוב של פרסטון מאז רכשתי את הטרופר שלי (94 בנזין) לפני שלוש שנים.
 
למעלה