סיפור הלידה שלנו או יותר נכון

  • פותח הנושא lula
  • פורסם בתאריך

ט ו ש ה

New member
לא מצדיקה את המיילדת. כן רוצה להאיר נקודה

קודם כל, מזל טוב יקירתי, שתגדלי בנחת ובכיף גדול ושיהיה לך פוסט קסום.
שנית, מי ששאלה - אפשר לבקש להחליף מיילדת במידה ואין כימיה. אבל, צריך לקחת בחשבון שזה יתבצע בכפוף למצב בחדר לידה. אם יש עומס גדול, או בעיה כלשהי בחדר לידה, לא יחליפו, כי האילוצים המערכתיים (כמו בהרבה מקרים בחדר לידה) מנצחים את הצרכים של כל יולדת פרטנית.
עצוב, נכון?


לגבי המיילדת עצמה - תמיד עצוב לי לשמוע על מיילדות לא סבלניות, שלא מדברות עם היולדות שלהן, שלא מחייכות, שלא מסבירות את מעשיהן, שלא זוכרות שמולן עומדת אישה שזו לה חוויה מיוחדת וייחודית, ולא "עוד לידה במשמרת". זה עצוב, זה מעיד על שחיקה וזה נורא מתסכל, גם מהצד של היולדת, ואני יכולה להגיד שגם מהצד של המיילדות האחרות - נורא קשה לעבוד עם מיילדות שחוקות. באמת.

אבל, וזה אבל גדול - ניטור לא תקין לא מנתקים. נכון, מחקרית יש כל מיני טענות שאומרות שזה לא משנה אם יש ניטור רציף או לסירוגין, אבל בסופו של יום - למיילדת יש אחריות ומיילדת צריכה לתת דיון וחשבון לאחר מעשה. אין שום מצב בעולם שבו מיילדת שתנתק מוניטור לא תקין על דעת עצמה תוכל להצדיק את זה - מול ועדת משמעות בית חולימית, או גרוע מזה - בבית משפט מול תביעת נזיקין.
אותה מיילדת הייתה צריכה לקרוא לרופא ולהתייעץ איתו, כי בסופו של דבר, הסמכות העליונה בחדר לידה היא סמכות רפואית.
היא גם הייתה צריכה להסביר לך למה היא לוחצת לכיוון פקיעת המים - הפקיעה מחד יכלה לקדם ענינים ולזרז את הלידה (דבר רצוי במקרה של מצוקה עוברית) וכן לרמוז גם האם באמת ישנה בעיה כלשהיא עם העובר (מים מקוניאליים שיכולים להעיד על מצוקה, או מים דמיים, שעשויים להעיד על הפרדות שליה).
אז שוב, יש דרך לעשות את הדברים, אבל אני מודה שאני לא בטוחה שהייתי פועלת (מבחינת פרוטוקול עשיה - להשאיר מחוברת למוניטור + פקיעת מים) בעצמי. כן אפשר היה לעשות את זה יותר בנעימות, כן אפשר היה לערב רופא בתמונה (והיה צריך להיות מעורב רופא) , כן לנסות ניטור רצוף מחוץ למיטה או לחילופין - להציע פקיעת מים וניטור עוברי פנימי.
בקיצור - היו עוד אופציות לפעול, ובטוח שהיה צריך לעשות את הכל בצורה נעימה וחייכנית יותר, ועל כך אני מצטערת בשבילך מאד.
 
מכשיר שמחפש בעיות לרוב גם ימצא אותן

המוניטור החיצוני לדעתי הוא מיותר כשההריון תקין ואין סימנים לבעיות מיוחדות.
כשמשכיבים אישה עם בטן של חודש תשיעי שלוחצת על ורידים נבובים ומשבשת את אספקת הדם התקינה, על הגב ובזמן צירים ופוקדים עליה לא לזוז, אז כן לא מפתיע שהמוניטור ימצא דופק לא תקין לעובר כי מה לעשות שכיבה שכזאת פוגעת באספקת הדם התקינה גם של האם וגם של התינוק שלא נדבר על השרירים המכווצים ולרוב הפחד של היולדת שבטח לא מוסיפים.
אולי אם היא הייתה מנתקת את המוניטור ונותנת לה לקום היא הייתה מגלה בניטור לסירוגין שבעצם הכל בסדר.

קצת קשה לי עם הכסתחים המטורפים שכל העוסקים בנושא מנסים לספק לעצמם יש הרבה יותר עדויות לתוצאות טובות בלידה ללא התערבות מאשר בלידה שמתחילה בהתערבות רפואית.
הבחורה פה ילדה תוך ארבע שעות תינוקת בריאה לחלוטין ככה שיכול מאוד להיות שכל ההיסטריה של המיילדת סביב הפקיעה של המים וההתעקשות על שכיבה (שסתם גרמה לה טראומה וסבל נוראי) הייתה ממש אבל ממש מיותרת.

כמובן כמובן שאני לא מכלילה ואני יודעת שיש מיילדות הכי אמפטיות והכי מקסימות שזורמות עם היולדת ומנסות ליצור לה חווית לידה הכי טובה שאפשר גם כשיש לחץ במחלקה ואני מאחלת לכל אחת מאיתנו אחת כזאת בלידה.
 
אני מתייחסת לשני משפטים שלך:

המוניטור החיצוני לדעתי הוא מיותר כשההריון תקין ואין סימנים לבעיות מיוחדות.
דעתך לא ממש רלבנטית. את לא אשת המקצוע. אין סימנים לבעיות מיוחדות? חלק מהתפקיד של מוניטור זה לדעת אם יש בעיות או לא.
הבחורה פה ילדה תוך ארבע שעות תינוקת בריאה לחלוטין.
זה נכון, אבל העובדה שזה קרה לא אומרת שידעו מראש שזה בוודאות מה שיקרה.
אני לא מגינה פה על המיילדת, אבל גם לא יכולה להצטרף לגינוי הכללי בלי שאני יודעת מבחינה מקצועית מה קרה שם.
אבל ללא ספק, היא היתה צריכה להיות נחמדה יותר.
 
כל המחקרים ארוכי הטווח

שנעשו על ניטור הראו שאין הבדל בתמותה ובתחלואה אמהית ונאונטלית עם ניטור רציף או לסירוגין
אין גם הבדל בשיעורי הCP (שבהגדרה נגרם ממצוקה וחוסר אספקת חמצן בזמן הלידה)
כך שניטור רציף אמנם כיום הוא משהו שאנחנו חושבים ש"מגן" עלינו אבל בפועל- הוא רק מגן על הצוותים. לנו כאמהות ונשים הוא לא מגן- להפך. הוא חושף אותנו יותר ויותר למפל התערבויות
נכון- זה כרגע הרע הידוע בניגוד ללא ידוע
אבל שלא יהיו לך ספקות- ניטור רציף אינו משהו שמונע טרגדיות... ככה לפחות נראה במספרים גדולים (כמובן שהלידות אנקדוטליות זה אכן יכול למנוע.. אבל שוב- לא על זה מדובר)
 
בתור אחת שהניטור הציל את בנה הרשי לי למחות..

הבן שלי איבד את הדופק תוך כדי מוניטור (אמנם בקופ"ח אבל עדיין) ואם לא היו רואים את זה בזמן ומצילים אותו לא היה לי היום את אליה אז סליחה אבל מוניטור רציף שעולה על בעיה בזמן בהחלט יכול להציל חיים ואת לא יכולה להחליט בשם שום מיילדת, גם במהלך הלידה של אליה הכריחו אותי לשכב עם מוניטור רציף והמיילדת המקסימה שלי ניסתה להשאיר אותי בניטור רציף על הפיזיו ושזה לא קלט טוב סיכמנו ביחד על שכיבה על הצד והחלפת צד מידי פעם כך שהייתה תנועתיות על הדרך והיא גם עזרה לנו בזה..
 
כן אבל שהעובר במצוקה כן צריך ניטור רציף..

המחקרים לדעתי לא מפותחים מספיק בכלל בענייני ניטור. ברור שמוניטור לא ימנע טרגדיות אבל אני כן חושבת שהוא מפחית אותן..
שלא תביני אותי לא נכון - אני שונאת מוניטורים ומאמינה דגולה בתנועות עובר הרבה יותר ממוניטור, אבל בזמן לידה ושמיילדת חוששת לחיי העובר היא יכולה להורות על ניטור רציף והמטרה שלה היא להציל את העובר שלנו בסך הכל..
 
the reaserch

i heard about cmpared between newborns deaths that in their labours there was al the time NST and those who had 20min' of NST per hour
the death or CPrates were the same
it was a very large reaserch and i heard about him from 2 high risk doctors (that arent bring suspected of loving the method of NST just 20 min per hour)
 

babkas

New member
אין שום צורך...

לשכב על הגב עם מוניטור. אפשר על הצד/ עמידת 6 ובעמידה.
הבעיה פה זה לא הניטור הרציף אלה היחס הגועלי שהיא קיבלה מהמיילדת.
 

ט ו ש ה

New member
מוניטור זה כמו דמוקרטיה

...זה לא משהו, אבל זה הכי טוב שיש לנו. או, האמת היא, לצורך הענין - זה הדבר היחיד שיש לנו.
ויש לנו המון תביעות
ויש לנו המון רופאים מפוחדים
והמון פרוטוקולים.
ואני לא מכירה הרבה מיילדות שיגידו "ניתקתי מוניטור כי מחקרית אנחנו יודעים שזה לא באמת משנה", על אחריותן הבלעדית. למה? כי שוב, כמו שאמרתי - המון תביעות.
זה נחמד שאת חושבת שניטור עוברי מיותר כשההריון תקין ואין סימנים לבעיות מיוחדות. לו זה באמת היה המצב, לא היו מנטרים כלל בלידות בית, ולא היו מפנים יולדות לבית חולים על סמך ניטור עוברי לא תקין - וזה לא מה שקורה בפועל. לניטור עוברי, במיוחד בשילוב סממנים נוספים למצוקה עוברית (כמו למשל, בחלק מהמקרים, מים מקוניאליים או מים דמיים) בהחלט יכולים לרמוז על מצוקה ואז נשאלת השאלה, עד כמה רחוק את מוכנה ללכת בעצמך, ועד כמה רחוק המיילדת מוכנה לקחת אחריות שזו אחת מאותן פעמים שבהן מדובר ב - FALSE POSITIVE של המוניטור.
העובדות בשטח הן שברוב המקרים, כשאשה שוכבת על הגב המוניטור תקין, כלומר לא כל אישה שמשכיבים על הגב עושה מוניטור לא תקין. יותר מכך, היום, לרוב כבר לא משכיבים על הגב אלא משכיבים מראש על הצד, בדיוק כדי להמנע ממצבים של תוצאות לא חד משמעיות בניטור, שיכולות לנבוע מלחץ על הורידים
ואכן, אולי אם היא הייתה מנתקת מהמוניטור ונותנת ללולה לקום, היא הייתה מגלה שהכל בסדר. השאלה היא, מה קורה במקרים (היחסית נדירים) שבהם לא זה היה המצב, האם את היית מוכנה לקחת את האחריות הזאת על עצמך? אני יכולה להגיד לך (ואני הכי פרו לידה טבעית, כן?) שאני אישית? לא לוקחת אחריות על מוניטור לא תקין באופן עצמאי. למה? כי מבחינתי, כשמגיעים לבית החולים יש סוג של חוזה בין היולדת והמיילדת. היולדת מצפה שאני אהיה שם בשבילה כשהיא צריכה אותי, וכדי שאטפל בדיוק באותם מצבים של "מה אם...." - אחרת, היא לא צריכה אותי, היא יכולה ללדת בבית בסבבה. הצד השני של אותו מטבע הוא שכדי שאני אוכל לעשות את זה, אני מקבלת סוג של אוטונומיה להשתמש בכלים שעומדים לרשותי כדי לוודא שמצבה ומצב העובר תקין.
זה לא אידיאלי, זה לא נטול שיקולים זרים, אבל זה מה יש, ועם זה עובדים בתוך המערכת הבית חולימית.
זה משתנה עם השנים, זה מתגמש, ויש כמובן אלטרנטיביות חוץ ביתחולימיות. אישית, בתור יולדת אני יכולה להגיד לך שאני לא מסכימה עם השיטה הזאת, ולכן את הילדים הפרטיים שלי אני יולדת בבית (או לפחות מנסה, בפעם האחרונה התפנתי לבית חולים בגלל האטות בניטור ומים מקוניאליים...
)
אז כן, לולה ילדה תוך 4 שעות תינוקת בריאה לחלוטין וזה נהדר. אבל זה לא מה שהיה חייב לקרות, ואז, מי שהייתה נותנת את הדין היא אותה מיילדת.
ושוב, אני לא חושבת שהייתה פה "הסטריה" על פקיעת מים. פקיעת מים, בסיטואציות מסויימות, היא כלי אבחנתי ואמצעי לקידום הלידה. בסטטוס של מוניטור חשוד ובתנאים מסויימים, זה בהחלט אופן פעולה שאני מבינה וגם מוכנה הייתי לשקול בעצמי כדי לברר היכן אנחנו עומדים והאם אפשר לקבל מושג ברור יותר לגבי מצב העובר.
 
תכלס

הבעיה היחידה פה היתה שדיברו אליה מגעיל, ושלא אפשרו ניטור בעמידה, שכיבה על הצד, ישיבה (שזה, מי כמוך יודעעת, לגמרי אפשרי ברב המקרים. לפחות לנסות...)
כל הדברים האחרים "אובייקטיבית" כמו שאמרת- זה בבחינת החוזה עם בית החולים... וגם- לא חייבים להסכים. זכותה של מטופלת לסרב לטיפול או לבדיקה (אחרי שהובהר והוסבר וכו')
 
זה לא נחמד שאני חושבת זה חשוב שאני יודעת


שמוניטור יכול לצאת לא תקין בגלל תנוחת השכיבה שלי.
אולי לא התנסחתי נכון אין לי בעיה עם ניטור עוברי יש לי בעיה ספציפית עם ניטור סטטי מהרגע שהיולדת נכנסת היות ולא תמיד יש בו צורך ובהרבה המקרים ההתעקשות על השכבת היולדת ומניעת התזוזה שלה היא זאת שבעצם מפתחת את הסימפטומים למה שהמוניטור מחפש.
תסכימי איתי שבלידת בית הניטור הוא שונה לחלוטין (מכירה מיילדות שעושות ניטור עם סטטוסקופ) הגישה היא כמובן אחרת ולא מתרכזת בחיפוש בעיות.

כן אני מבינה שיש למיילדת הרבה אחראיות בחדר לידה אבל היולדת והתינוק שלה הם אלו שבסוף יתמודדו עם התוצאות אז אני לפחות מעדיפה לקבל החלטות ולחיות איתן ולא לחיות עם החלטות של מישהי אחרת שיש סיכוי גדול שהן מונעות משיקולים של כיסתוח ופחד (מוצדק ככל שיהיה)

הרי מה זה לא תקין? לא תקין זה מחוץ לנורמלי עכשיו הבית חולים קבע טווח נורמלי לכלל היולדות שלי וכל מי שלא נמצאת בטווח אז זה לא תקין או מחשיד. אני יודעת שפרוטוקולית אם אישה לא יולדת שלוש שעות מרגע הפתיחה המלאה אז צריך להתחיל זירוז למה? כי לפי הסטטיסטיקה החל משלוש שעות ומעלה עולה הסיכון לסיבוכים בלידה וזה לא משנה מי שוכבת מולך שיכול להיות שתלד גם אחרי חמש שעות מרגע הפתיחה תינוק בריא לחלוטין (ויכול להיות גם שממש לא זאת גם אופציה)
אז צריך לעשות ניהול סיכונים על כל צעד ושעל בחיים שלנו, בטח בלידה שלנו, לנסות לצבור ידע, לבוא עם ראש פתוח ולהבין שלכל החלטה מתלווה אחראיות גדולה בין אם זה לאפשר למיילדת שלך לקבל אותה בשבילך ובין אם זה להחליט שעד כאן התערבות רפואית ואני הולכת עם האינסטקנטים שלי.

אבל בהחלט חידשת לי ואם בסופו של דבר אני אגיע ללדת בבית חולים אני אדע שניטור אפשר לעשות גם בעמידת שש או על הצד. תודה
 

ט ו ש ה

New member
הגישה שונה - המטרה זהה

ברור שבלידות בית דברים מתנהלים אחרת, זה בדיוק ההבדל בין לידות בית חולים ולידות בית
עם זאת, הניטור בשני המקרים מבוצע בדיוק לאותה מטרה - לאתר, מוקדם ככל האפשר מצב, או חשד למצב, של מצוקה עוברית ולטפל בו. ההבדל הוא שבעוד שבבית החולים הרבה פעמים יוצאים מתוך נקודת ההנחה שיש בעיה, בלידת בית הניטור מתבצע כדי להראות שאין שום בעיה. בשני המקרים, יש על המיילדת אחריות לבצע ניטור, ולתעד אותו, והניטור הזה צריך לעמוד בכללים שמגדירים "ניטור תקין".

זה נכון שישנה בעיה עם ניטור סטטי, מסכימה איתך במאה אחוז. אני מסכימה גם שבהרבה מאד מקרים הוא לא נחוץ. מה שאני מנסה להגיד הוא, שאני לא מכירה אף אחד שיכול לשער מראש האם בלידה ספציפית מדובר בניטור נחוץ או לא, ושכולנו מתבססים רק על הנתונים הקיימים בידינו - למשל, זה שעכשיו יש מוניטור לא תקין. והשאלה היא - מה עושים עם המוניטור הלא תקין הזה? האם מנתקים אותו וממשיכים בלידה לא מנוטרת מתוך אמונה שזה בסדר וברוב המקרים התינוק מרגיש טוב גם אם המוניטור לא מדהים, או שמבררים עד הסוף את מצבו של העובר ועל סמך הבירור הזה (שיכול לכלול מוניטור ממושך יותר, בתנוחה אחרת, פקיעת מים, ועוד כמה דברים שמשפיעים על דופק עוברי) - מחליטים איך ממשיכים הלאה.

האחראיות של המיילדת מתקשרת בדיוק לעובדה שאת והתינוק שלך תחיו בסופו של דבר עם התוצאות. כי במקרה שהתוצאות לא טובות חלילה, ואת צריכה לממן לילד שלך טיפולים יקרים, יש סיכוי מאד טוב שאת תבואי לתבוע את המיילדת שלך ואת בית החולים בו ילדת. ואתה מיילדת תצטרך להצדיק את מעשיה. עכשיו, אם הוצעה לך תוכנית פעולה, ואת מסרבת לה, והדבר מתועד? וואלה, ענין שלך באופן מוחלט. יש הרבה מאד מקרים שבהם אני מצדיקה את זה לחלוטין, אגב, אבל בשביל זה - צריך לתעד, שהוסברה לך המשמעות של הפעולה שאת נוקטת בה (או מתנגדת לה), שהוסברו ההשלכות, ושסירבת לפעולה, באופן ברור וחד וחלק, כי זה אומר - שאת מסירה מעל המיילדדת שלך את האחריות.

ובהחלט, "לא תקין" מוגדר נקודתית ומתבסס על סטטיסטקות ומחקרים וכמו כל סטטיסטיקה, יש לה חריגים וחריגות וזה בסדר גמור, אבל כמו שכתבתי - אם את מגיעה ללדת בבית חולים, מעצם זה שאת אומרת לי בבית החולים "בואי וטפלי בי", את מגלגלת לפתחי חלק מהאחריות עלייך ועל הלידה והתינוק שלך, ואם את מגלגלת את האחריות לפתחי, אז במידה כזאת או אחרת, את צריכה לפעול לפי הכללים שלי ושל המוסד שבו אני עובדת.
שוב, כמו שאמרתי קודם, אישית אני לא עושה דברים ככה, ולכן אני יולדת בבית, כי לא בא לי לעבוד לפי הכללים של אף אחד אחר (ועדיין, אגב, ילדתי עם מיילדת, ולא לבד, או רק עם חברה שלי מהעבודה, ועשיתי מה שהמיילדת אמרה לי, וכשהיא אמרה "עכשיו מתפנים לבית חולים" - התפנתי, בלי להתווכח, כי האחריות על תוצאות הלידה היא שלי, אבל גם שלה, גם בבית), אבל אני כן מבינה שהמערכת פועלת כמו מערכת, ומי שמגיעה ללדת במסגרת המערכת לא יכולה לצפות שהמערכת תהיה הסלון הפרטי שלה.
 

mica35

New member
אפשר לעשות ניטור רציף לא בשכיבה

בלידה הראשונה שלי הייתי גם מנוטרת רציף וגם מחוברת למד לחץ דם בגלל התפרצות רעלת, וללא אפידורל, מה שהפך את השכיבה לסיוט נוראי.
אבל למרות כל המכשירים לא שכבתי כל המכשירים אמנם מגבילים תנועה אבל בהחלט מאפשרים עמידה ותנועה מסויימת. ילדתי עם דולה, וחצי מהלידה שלי התפקיד שלה היה להחזיק את המתמרים של המוניטור ווידוא שהם קולטים כמו שצריך, וככה היא איפשרה לי תנועתיות ולא לשכב. לא חייבים דולה בשביל זה רק מודעות שאפשר אחרת.

אגב, באיזה בית חולים ילדת?

מזל טוב, ותהנו מהתרחבות המשפחה.
 

ט ו ש ה

New member
כן, מן הסתם אני יודעת את זה

וגם כתבתי שזו אחת מן האפשרויות שאותה מיילדת הייתה צריכה להציע.
עם זאת, כאשר הניטור לא תקין, מעדיפים שאישה תשכב כדי לבדוק האם חוסר התקינות של המוניטור נובע מתנועתיות, מתזוזה של המתמרים ומשאר ענינים טכניים.
 

mica35

New member
ברור לי שאת יודעת את זה


כתבתי את זה כדי שתהיה יותר מודעות לזה שאפשר להיות לעמוד ולהיות פעילים גם עם מוניטור (בתנאי שיש מי שדואג שהוא לא יזוז), לא רק לאורך כל הלידה אלא גם בקטעים של הניתור כשעושים ניתור לא רציף.
 

ט ו ש ה

New member
בהחלט, אבל צריך לקחת בחשבון

שבמצבים כאלה בהחלט יכולה להיות בהתחלה חתיכה של ניטור לא תקין או לא מספק, ושזה מצריך לפעמים קצת התאמצות ולא מעט נכונות - גם של היולדת, עד שמוצאים את המקום שבו קולטים טוב, וגם המתמרים מחזיקים, וגם של המיילדת
 
למעלה