סיפורים על אהבה וחושך/עמוס עוז

john stockton

New member
סיפורים על אהבה וחושך/עמוס עוז

אחרי קריאה (ארוכה ביותר, יש לציין) של ספרו היחסית חדש של עמוס עוז, אני עדיין לא בטוח אם להמליץ עליו או לא. מצד אחד, עוז כותב מדהים, וסוחף אותנו לכל נבכי ילדותו ועולמו בצעירותו. כרגיל, אנו מקבלים את התיאורים הפיסיים וההתנהגותיים המדהימים והחיים שאנו רגילים לקבל מעוז, והסיפורים עצמם, שחלקם רגילים ביותר, וחלקם בהחלט יוצאים מן הכלל, מסופרים בצורה מלהיבה, משעשעת, ולפעמים גם די נוקבת וביקורתית. אין ספק שמדובר בספר איכותי, מעניין, מצחיק, ואנושי. מאוד מאוד אנושי, אין דמויות מושלמות, אין גיבורים ואין אידיליות. סיפור משפחתי רגיל לגמרה (ואני כותב רגיל, למרות האירועיים יוצאי הדופן, כי כמו שלמדתי לאחרונה- אירועים אלה קיימים בכל משפחה ישראלית) שנכתב בצורה מלהיבה ומעניינת. רק מה, לעיתים הספר קצת מלאה. עומס הסיפורים הפשוטים והיום יומיים, החזרה על התיאורים המזלזלים על העולם הירושלמי השכלתני/חירותניקי, האידאליזציה שעושה עמוס עוז לעצמו (לעיתים גם דרך רחמים עצמיים, ולעיתים דרך תיאור הקווים המשותפים בינו ובין אימו), כל אלה, בעיקר לקראת התקדמות הספר, כבר נעשים קצת לאים, חוזרים על עצמם. לטובת החזרות האלה ועומס התיאורים, ניתן לאמר שבסוף הספר, אתהכבר מרגיש שהגעת להכרה מעמיקה, שלא ניתן למצאה יותר מידי בספרים, עםד הדמויות ועולמן. ובעיקר עם הסופר. בסופו של דבר הספר טוב מאוד, אם כי לעיתים לאה. **מתנצל מראש על כל טעויות הכתיב והפיסוק, העברית שלי לא משהו**
 

Rivendell

New member
אני נוטה להסכים עם הרוב

אני זוכרת שהתחושה העיקרית שהייתה לי אחרי סיום הספר הייתה החמצה. לעוז - לדעתי - דווקא לא הייתה ילדות רגילה במיוחד או משפחה נורמלית במיוחד (אם כי מי אני שאחליט מה זה "נורמלי") אלא הייתה לו ילדות מרתקת, מלאה אנשים מעניינים, וביוגרפיה ממש מעניינת. הבעיה היא שעוז בחר לא להתמקש בהיבטים האלה מספיק, ובמקום זה שיגע את הקוראים בסיפורים על עמוסי-ילד-טוב-ירושלים. הבעיה העיקרית של הספר לדעתי היא פשוט בעיה של עורך לא מספיק תקיף, שלא חתך משם 200-250 עמודים מיותרים למדי (למשל הפרק של "קמתי בבוקר. הסתכלתי מהחלון. נסעתי לדואר. חזרתי הביתה"). זה לא היה באמת הכרחי
ו... חוץ מזה, אני יכולה להוסיף למאמרים?
 

john stockton

New member
ודאי

למרות שזה כתוב נורא והערה- אני מכיר כל כך הרבהסיפורים משפחתיים שאוכלים את זה של עוז, אצל אנשים שהיום חייהם נורמליים- כך שהסיפור של עוז ממוצע למדי, רק שסופר טוב כעוז יכול לתת אותו בצורה מעניינתומלהיבה.
 

suki da yo

New member
זו רק אני

ששמה לב לניסיון חוזר ונשנה של עמוס עוז להישמע כמו עגנון? אולי זה רק נדמה לי, אבל מיכאל שלי, למשל, נשמע בדיוק כמו בדמי ימיה...
 

gordiwow

New member
מצחיק ששני הספרים שהזכרתם

"סיפור על אהבה וחושך" ו"מיכאל שלי" הם שני הספרים היחידים של עוז שממש נהניתי מהם. "סיפור על אהבה וחושך" הוא יצירה אדירה, מרתקת, בנויה לעילא, כמו הזיכרון. כל אחד סוחב את התיק שלו, ומה שנראה לאחד נורמלי לשני הוא מאד קשה, מה שנראה לאחד סיוט הוא מציאות אפרפרה ולא מרגשת לשני. הטריק הוא לקחת את מה שיש לך ולעשות מזה סיפור, ואת זה עוז מצליח לעשות בכשרון רב, בשפה עשירה ומאתגרת, בלשון ילד שלא מתיילד, כשהוא מעתיק את התחושות שהזיכרון שלו יוצר אצלו לדף, ואליי. זה מרשים אותי, זה מעשיר אותי, ואני לא הייתי מוריד מהספר מילה. אז נכון, נוצר הרושם כאילו עוז חוזר על עצמו, וגם מציג את עצמו ואת משפחתו באור מאד מסויים, שלא בהכרח קשור למציאות, ולא בהכרח נתפס כמוביל לאותם קשיים (מדומים או לא) שאליו הוביל - אבל כך הוא הזיכרון, מייפה חלק מהדברים, מקלקל חלק, ממציא חלק, נזכר בדבר מסויים פעמיים ביום, חוזר, מתבלבל, כושל ונעמד שוב. וכך הספר של עוז - ובעיני זה מדויק וכואב ומרגש.
 

suki da yo

New member
לא תכוונתי שעמוס עוז חוזר על עצמו

אלה שהוא מנסה להישמע כמו עגנון...
 
מסכים חלקית

באמת יש הקבלות לעגנון. עדיין אין הכרח שהדבר נובע מנסיונות חוזרים ונשנים של עוז להדמות לו בכתיבה. הקדימות הכרונולוגית של עגנון לא חורצת את גורלם של הכותבים אחריו ובאופן דומה להיות חקיינים. את הגלגל אפשר להמציא פעמיים :)
 
למעלה