סיכום כנס האגודה הישראלית למחקר תחבורה
ביום חמישי שעבר נערך הכנס השנתי. בכנס היו הרבה הרצאות מעניינות ותחבורה ציבורית תפסה נתח נכבד מהכנס.
את המצגות תוכלו לראות
כאן
בקצרה:
פנחס בן שאול הרצה על ההסטוריה של תכנון התחבורה ושלף כמה מפות ישנות מהכובע, בינהם קו תחתי מעגלי של רכבת בתל אביב שמתחבר עם הרכבת בציר האיילון (במתווה של הקו הסגול) וקו תחתית מבת ים ועד צפון תל אביב שמזכיר הכלאה בין הירוק לאדום (הקו לפתח תקווה הוסף באופן נפרד אחר כך). נראה שההרצאה הזו תהיה רלוונטית עוד שנים רבות.
ד"ר יודן רופא מעמותת למרחב נתן הרצאה מעניינת על עירוניות נכונה ששמה את הולכי הרגל במרכז. יודן התייחס אל התחבורה הציבורית כאל "זרוע מאריכה" של הולך הרגל ולפיכך היא השניה בחשיבותה במרחב העירוני, אחריה האופניים ורק בסוף הרכב הפרטי, אם נשאר מקום... מעניין לציין שזו גם המדיניות המוצהרת (אך הלא מיושמת) של משרד התחבורה.
בצלאל בוכר מעדליא הציג פרויקט שנמצא "בחיתולים" של תוכנית אב לנת"צים. מסתבר שגם היום, אחרי הרק"ל, פתיחת המטרונית, הנתיב המהיר, הנת"צים בכביש 2 ובכביש 20 יש רק 261 ק"מ נתיבי תחבורה ציבורית בארץ. אני מקווה שבשנה הבאה כבר יהיו בשורות אופרטיביות. בינתיים הבשורה העיקרית היא לא עוד הסתכלות נקודתית אלא תוכנית ארצית של רשת נת"צים (שמשלימה את מערכות הרק"ל המתוכננות, לא באה במקומן) ודגש רב על פתרון הבעיה הכאובה של האכיפה.
ספי כהן מעדליא הציג את פרויקט שדרוג התחנות המרכזיות והמסופים שבינתיים כבר טיפל בהצלחה בנתניה, באר שבע, ערד, בית שאן ומודיעין עילית (וגם חניון תפעולי במודיעין) והולך לטפל גם בכל השאר. הבאות בתור - חדרה ואשקלון..
חיפה הועלתה למוקד המושב השלישי, בשל פתיחת המטרונית
דורון מגיד הציג 90,000 נוסעים ביום, מהירות אופרטיבית 21 קמ"ש מסתבר שהצוות עובד קשה על פתרון הבעיות ובראשן הקדימות ברמזורים ומצליח לשפר לאט לאט את הביצועים.
היתה הרצאה מעניינת של דורון בלשה על ה"טראם-טריין" המתוכננת בין נצרת עילית לחיפה, ועל מנהרת הרכבת המתוכננת עבור הרכבות הבינעירוניות בין מרכזית המפרץ לחוף הכרמל (עם תחנה חדשה ליד משרדי הממשלה הידועים בשם "הטיל"). על הרכבל שמענו רבות כבר מ-2001 אבל אולי הוא עוד יקרה מתישהו.
סילביה רצ'ר מיפה נוף הסבירה איך כל הפרויקטים מתחברים ביחד, ודיברה על הארכות עתידיות של המטרונית לעכו, נשר וטירת הכרמל, ועל קו נוסף על הרכס שהם עובדים עליו ונת"צ משמעותי ביזרעאליה.
רוברט אסחאק סיפר בהומור ובחן על השינויים שנעשו ב-55 קווי אוטובוס בארבע פעימות (האחרונה היה ביום שישי האחרון) מספר דומה של קווים שונו גם בעת הפעלת הרק"ל הירושלמית. הוא סיפר על "שבירת הקונצנזוס" של המרכזיות שהובל על ידי המטרונית מהקריות לחיפה אך הם המשיכו את קו המחשבה הזה גם עבור נשר וטירת הכרמל.
את הכנס חתם מר אבישי גרינברג עם הרצאה מעניינת על מרכזית המפרץ, המרכזיתה כי קטנה מבחינת שטח והכי עמוסה מבחינת נוסעים ואיך בעצם בונים מרכזית חדשה בלי לסגור אותה לפעילות. מההרצאה שלו אזכיר רק את היכולת של נוסע לעבור מאוטובוס לאוטובוס בלי לעבור שערים ובידוק בדרך הקצרה ביותר האפשרית ובעתיד גם מרכבת לרכבת (יהיו מסדרון ארוך בקומה השניה שיחבר בין תחנות הרכבות של מסילת העמק ומסילת החוף) וכך נשמר רצף פסיכולוגי של "ללא מעבר".
מקווה שיהיה גם וידאו של ההרצאות.