גברת עם סלים 248
New member
סיור הפורום במתקן משוא"ה
סיור הפורום במתקן משוא"ה
ביום שני האחרון, ה-30 למרץ 2015, קיימנו סיור פורום מצומצם במתקן שליטה ופיקוד ארצי - חטיבת הפעלה של הרכבת.
משתתפים: שישה מבין הקוראים הנאמנים של שבתשתיות - דוד פיינשטיין, עמית, רמי, מיכאל אידן, יעל לוי-סער, ואני - אלי ברקוביץ.
את הסיור עמל ואירגן מראש עבורנו בועז ל שוויתר על השתתפותו מפאת מספר המקומות המוגבל.
הגענו לאתר בדיוק רכבות שוויצרי והיינו מוכנים לסיור שהחל ב10:30
את הסיור אירח והנחה בחן רב מנהל אגף ההפעלה - אבי אלמליח
אבי פתח בסקירה על אגף הפעלה של רכבת ישראל ואחר כך הסביר על עיקרון תנועת הרכבות המחייב תכנון מדוייק ועמידה בלוח זמנים.
צפינו במצגת והתעכבנו קצת בהסברים על קיבולת מסילה, שהיא המשאב החשוב ביותר לחברת רכבות, שכן בעוד שציוד נייד ניתן לרכוש ולהוסיף במהירות רבה יחסית, הקמת מסילות דורשת תכנון ובניה מורכבים וממושכים.
דרך נוספת להגדלת קיבולת מסילה היא קביעת מהירות נסיעה איטית במקטעים כמו מסילת האיילון בהם בלאו הכי יש תחנות עצירה רבות. כיוון שמרחק העצירה יורד בנסיעה איטית, אפשר להקטין את ה"BLOK" שלפני הרכבות וממילא מוגדלת קיבולת המסילה. בנושא זה, הרכבת עובדת על מערכת ATCS (Advanced Train Control System) חדשה, שאמורה בין היתר להגדיל קיבולת. המערכת מבטלת את ה-BLOCK SYSTEM האחיד לכל הרכבות, ונותנת פתרון של בלוק מותאם לכל רכבת לפי מרחק העצירה שלה, ובכך מצמצמת את חוסר היעילות הנובע משילוב של רכבות נוסעים ומשא, וכן רכבות מסוגים שונים הנוסעות במהירויות שונות.
נושא נוסף שעלה בשיחה ובעיניי היה סקופ של ממש, הוא שבניגוד למסילה רביעית באיילון שעדיין אינה נראית באופק, יש כבר מי שמקדם ברצינות את הקמת המסילה המזרחית המחודשת ואבי אף נדרש כבר לחתום על מסמכים הנוגעים לה. שני הפרוייקטים חשובים מאוד וצריך לקוות ששניהם יקודמו למרות ההשקעות העצומות שתדרשנה להקמת מסילה רביעית באיילון. לדבריו, כ-80% מהנסיעות הן לתל אביב או ממנה.
נושא מעניין נוסף שעלה בשיחה עם אלמליח, העובד ברכבת כבר כ-25 שנה, הוא שאין בארץ חוקים מסודרים הקשורים לפעילות השוטפת של הרכבות; חוק מסילות הברזל הינו כללי מאוד. לפיכך, באופן חריג ויוצא דופן בעולם, הרכבת עצמה היא שכותבת את החוקים ומוציאה ספר המכיל את הוראות ההפעלה והאותות שאותו עורך אבי. ממנו למדנו גם שבכוונת אגף רגולציה תחבורתית במשרד התחבורה לעבור על ספר החוקים שנכתב ע"י הרכבת עצמה, לבדוק ולאשרר אותם, אם באמצעות חקיקה או על ידי תקנות מחייבות.
שאלנו לגבי תכנון לוחות הזמנים וטענות שעלו לגביהם, כמו "האם זאת חכמה לעמוד בלו"ז, כאשר מראש שותלים בהם ריפודים מוגזמים?" ואבי ענה שריפודים כאלו הם חלק מתכנון ומקובלים בכל העולם, הרציונל הוא שלנוסעים חשובה יותר האמינות והדיוק מאשר נסיעה מהירה יותר. אבי אף נתן דוגמאות מנסיעות שלו בגרמניה ובשוויץ.
עם סיום המצגת והשאלות, יצאנו אל ה-Open Space של המערכת. האולם בנוי לפי המודל הגרמני והוא זהה במתכונתו אפילו בריהוט שבו לאולמות שליטה בגרמניה. ההיגיון בהפעלת מערכת הפעלה ושליטה זהים לאלו שפועלים בגרמניה, הוא כדי להקטין צורך בהתאמות ולהגדיל את הנגישות לרכישת מערכות חדשות והתעדכנות.
באולם שלושה מעגלי פיקוד: מעגל צפוני ודרומי שבכל אחד מהם עמדת פקד ושלושה אתתים, ומעגל שלישי בו יושב מנהל המשמרת ולצידו גם נציג חטיבת הנוסעים, נציג חטיבת המטענים ואתת נוסף לגיבוי. משהו ייחודי בכל זאת לארצנו הקטנטונת, הוא מסך של פיקוד העורף שמראה בזמן אמת את מיקום הנפילה המשוער של טילים בזמן אזעקה ומאפשר לרכבת לעשות פעולות מסויימות שמתוכננות בהתאם לתרחישים. נמנענו מלצלם את האזור הזה והתבקשנו לא להעלות תמונות אחרות שצילמנו באולם.
את הסיכום הזה כתבתי עם יעל שהשקיעה וכתבה נקודות תוך כדי הסיור.
תודה רבה לכל מי שטרח כדי שהסיור הזה יתקיים. קיום סיור במתקן רגיש כמו משואה הוא לא דבר של מה בכך לא כל שכן עבור שישה משתתפים שהם חובבי תחבורה ציבורית אך לא נושאים בתפקידים קשורים. תודות מיוחדות לשגריר הפורום בועז ולמארח אבי אלמליח.
סיור הפורום במתקן משוא"ה
ביום שני האחרון, ה-30 למרץ 2015, קיימנו סיור פורום מצומצם במתקן שליטה ופיקוד ארצי - חטיבת הפעלה של הרכבת.
משתתפים: שישה מבין הקוראים הנאמנים של שבתשתיות - דוד פיינשטיין, עמית, רמי, מיכאל אידן, יעל לוי-סער, ואני - אלי ברקוביץ.
את הסיור עמל ואירגן מראש עבורנו בועז ל שוויתר על השתתפותו מפאת מספר המקומות המוגבל.
הגענו לאתר בדיוק רכבות שוויצרי והיינו מוכנים לסיור שהחל ב10:30
את הסיור אירח והנחה בחן רב מנהל אגף ההפעלה - אבי אלמליח
אבי פתח בסקירה על אגף הפעלה של רכבת ישראל ואחר כך הסביר על עיקרון תנועת הרכבות המחייב תכנון מדוייק ועמידה בלוח זמנים.
צפינו במצגת והתעכבנו קצת בהסברים על קיבולת מסילה, שהיא המשאב החשוב ביותר לחברת רכבות, שכן בעוד שציוד נייד ניתן לרכוש ולהוסיף במהירות רבה יחסית, הקמת מסילות דורשת תכנון ובניה מורכבים וממושכים.
דרך נוספת להגדלת קיבולת מסילה היא קביעת מהירות נסיעה איטית במקטעים כמו מסילת האיילון בהם בלאו הכי יש תחנות עצירה רבות. כיוון שמרחק העצירה יורד בנסיעה איטית, אפשר להקטין את ה"BLOK" שלפני הרכבות וממילא מוגדלת קיבולת המסילה. בנושא זה, הרכבת עובדת על מערכת ATCS (Advanced Train Control System) חדשה, שאמורה בין היתר להגדיל קיבולת. המערכת מבטלת את ה-BLOCK SYSTEM האחיד לכל הרכבות, ונותנת פתרון של בלוק מותאם לכל רכבת לפי מרחק העצירה שלה, ובכך מצמצמת את חוסר היעילות הנובע משילוב של רכבות נוסעים ומשא, וכן רכבות מסוגים שונים הנוסעות במהירויות שונות.
נושא נוסף שעלה בשיחה ובעיניי היה סקופ של ממש, הוא שבניגוד למסילה רביעית באיילון שעדיין אינה נראית באופק, יש כבר מי שמקדם ברצינות את הקמת המסילה המזרחית המחודשת ואבי אף נדרש כבר לחתום על מסמכים הנוגעים לה. שני הפרוייקטים חשובים מאוד וצריך לקוות ששניהם יקודמו למרות ההשקעות העצומות שתדרשנה להקמת מסילה רביעית באיילון. לדבריו, כ-80% מהנסיעות הן לתל אביב או ממנה.
נושא מעניין נוסף שעלה בשיחה עם אלמליח, העובד ברכבת כבר כ-25 שנה, הוא שאין בארץ חוקים מסודרים הקשורים לפעילות השוטפת של הרכבות; חוק מסילות הברזל הינו כללי מאוד. לפיכך, באופן חריג ויוצא דופן בעולם, הרכבת עצמה היא שכותבת את החוקים ומוציאה ספר המכיל את הוראות ההפעלה והאותות שאותו עורך אבי. ממנו למדנו גם שבכוונת אגף רגולציה תחבורתית במשרד התחבורה לעבור על ספר החוקים שנכתב ע"י הרכבת עצמה, לבדוק ולאשרר אותם, אם באמצעות חקיקה או על ידי תקנות מחייבות.
שאלנו לגבי תכנון לוחות הזמנים וטענות שעלו לגביהם, כמו "האם זאת חכמה לעמוד בלו"ז, כאשר מראש שותלים בהם ריפודים מוגזמים?" ואבי ענה שריפודים כאלו הם חלק מתכנון ומקובלים בכל העולם, הרציונל הוא שלנוסעים חשובה יותר האמינות והדיוק מאשר נסיעה מהירה יותר. אבי אף נתן דוגמאות מנסיעות שלו בגרמניה ובשוויץ.
עם סיום המצגת והשאלות, יצאנו אל ה-Open Space של המערכת. האולם בנוי לפי המודל הגרמני והוא זהה במתכונתו אפילו בריהוט שבו לאולמות שליטה בגרמניה. ההיגיון בהפעלת מערכת הפעלה ושליטה זהים לאלו שפועלים בגרמניה, הוא כדי להקטין צורך בהתאמות ולהגדיל את הנגישות לרכישת מערכות חדשות והתעדכנות.
באולם שלושה מעגלי פיקוד: מעגל צפוני ודרומי שבכל אחד מהם עמדת פקד ושלושה אתתים, ומעגל שלישי בו יושב מנהל המשמרת ולצידו גם נציג חטיבת הנוסעים, נציג חטיבת המטענים ואתת נוסף לגיבוי. משהו ייחודי בכל זאת לארצנו הקטנטונת, הוא מסך של פיקוד העורף שמראה בזמן אמת את מיקום הנפילה המשוער של טילים בזמן אזעקה ומאפשר לרכבת לעשות פעולות מסויימות שמתוכננות בהתאם לתרחישים. נמנענו מלצלם את האזור הזה והתבקשנו לא להעלות תמונות אחרות שצילמנו באולם.
את הסיכום הזה כתבתי עם יעל שהשקיעה וכתבה נקודות תוך כדי הסיור.
תודה רבה לכל מי שטרח כדי שהסיור הזה יתקיים. קיום סיור במתקן רגיש כמו משואה הוא לא דבר של מה בכך לא כל שכן עבור שישה משתתפים שהם חובבי תחבורה ציבורית אך לא נושאים בתפקידים קשורים. תודות מיוחדות לשגריר הפורום בועז ולמארח אבי אלמליח.