תודה רבה על סקירה יסודית ומעמיקה, רמי.
אל מחלף שמריהו מזרח מתנקזים כמעט כל הסיבוכים האפשריים שניתן להעלות על הדעת בפרויקט מעין זה. מדובר בגזרה המורכבת ביותר של פרויקט 531, שכולל בין היתר אי-אילו מחלפים ותחנות רכבת . מן הראוי להזכיר כי בתכנון המקורי כללו העבודות השבתה מתוכננת של לא פחות מארבעה חודשים (!) של קו החוף. משמעותה של השבתה שכזו ברורה מראש, וזו גם הסיבה שר"י התעכבה עם קידום הפרויקט. חלף זמן-מה עד שבארגון נזכרו שעומד לרשותם האיש הטוב ביותר למשימות מסובכות, מיודענו אייל פיטוסי. מרגע שהוטל עליו לנהל את פרויקט האינטגרציה, העניינים התחילו לזוז. אמנם, טרם נקבעה סופית מתכונת ההשבתות המתוכננת, אבל כבר
כעת ברור שלא תהיה השבתה בת ארבעה חודשים, אלא מספר השבתות קצרות שהארוכה מביניהן תימשך פחות משבוע ימים. במהלך
המבריק ביותר, לטעמי, הופרדה תחנת הרצליה לשני פרויקטים נפרדים. באופן זה יכולה הרכבת לקדם את ביצועו של הקטע שמדרום לתחנת הרצליה מבלי שתהיה תלויה בהשלמת המעקף ע"י "נתיבי ישראל". על הדרך מתבצעים בציר האיילון פרויקטים שתוכננו די מזמן וטרם בוצעו: דאבל קרוס בתחנת ההגנה, הארכת רציפים, כניסה נוספת בסבידור ועוד.
רמי נגע בדבריו בשני הקשיים הגדולים של הפרויקט: תזמון לוחות הזמנים של 531 עם יתר הפרויקטים בסביבה (נתיבי איילון, ר"י, מקורות, חח"י) והאתגר ההנדסי הכרוך בהקמתו של המחלף התלת מפלסי. על הדרך, וכאילו כבדרך אגב, מתבטלים לא פחות משלושה מפגשי רכבת והופכים להפרדות מפלסיות. הדבר רק ממחיש כיצד הפרויקט הענק בולע לתוכו שלבי ביצוע, שכל אחד מהם יכול להיחשב כפרויקט בפני עצמו.
לקשיים שהוזכרו נוסף קושי משמעותי לא פחות: עבודה מול ראשי רשויות בעלי כוח השפעה פוליטי משמעותי ואוכלוסיות חזקות. אם התרשמתם שהפרדת תחנת הרצליה הופכת את פרויקט האינטגרציה לסוג של טיול עבור הרכבת, הרי זו התרשמות מוטעית לחלוטין. תזמון שלבי הביצוע הפנים-ארגוניים ברכבת יחייב תיאום קפדני ביותר בין יחידותיה השונות. את מספר מנהלי הביצוע ברכבת, שמסוגלים לעמוד במשימה שכזו, ניתן לספור על כף יד אחת (וברצינות: סליחה על ההערכה המוטה מעלה). גם בפרויקט 531 מצפים חיים קשים למנהלי הביצוע, אך אני התרשמתי שאסכולת "
עד שאינך דורך בפרויקט, אינך יודע מה יש בתוכו" היא הדומיננטית בקרב האנשים אותם פגשנו. אז מה, מישהו אמר הכפלת הקו לב"ש ולא קיבל?
לסיום אבקש להצטרף לדברי התודה שרשם רמי למארחינו. זכינו לאירוח יוצא מן הכלל מאנשי "אמי מתום" והרכבת. לרשימת התודות אבקש להוסיף את הגברת הראשונה של הרכבת, ברכה דיין, שכל תיאום שלה הופך סיור לוודאי ומוצלח.
בתמונה: יום אחד אחרי סיור הפורום היו מי שקינאו בנו והחליטו אף הם לסייר ב-531.