סיור ב- 531 - מחלף שמריהו מזרח

מצב
הנושא נעול.
גם באזור הזה של צומת רעננה ההליכה בחשיכה לא יותר נעימה

בעיה בין התמח"ת להגנה זה לא ההליכה עצמה, אלא השכונה בה אתה
נאלץ לעבור בדרך.

אני אישית אעשה הכל כדי לא לעשות את ההליכה הזאת בשעות החשיכה...(כולל להחליף בארלוזרוב ולקחת אוטובוס למרכזית, או להחליף בצומת חולון לאוטובוס דרומה במקום מהמרכזית).
גם באזור הזה של צומת רעננה ההליכה בחשיכה לא יותר נעימה
המצב שם יהיה ביום ובלילה דומה למצב בתמח"ת ותחנת ההגנה.
 

jp3raptor

Member
כמה נורא זה תלוי במספר גורמים

לפי מפות גוגל, זה אכן 350 מטר או 5 דקות, לא נורא.
זה בערך כמו המרחק מתחנת השלום לתחנות האוטובוס בדרך בגין.
זה בדיוק כמו מרחק ההליכה הדרוש כדי לחצות את תחנת ת"א מרכז מהצד של ת"א לצד של רמת גן.
&nbsp
כמה נורא זה תלוי במספר גורמים
בעיקר במזג האוויר ובשעה ביום
&nbsp
בחום של מישור החוף הליכה כזאת יכולה להיות בלתי נסבלת
 

olli3

New member
מנהל
כשעושים פרוייקט כזה זה כן נורא לטעמי.

לפי מפות גוגל, זה אכן 350 מטר או 5 דקות, לא נורא.
זה בערך כמו המרחק מתחנת השלום לתחנות האוטובוס בדרך בגין.
זה בדיוק כמו מרחק ההליכה הדרוש כדי לחצות את תחנת ת"א מרכז מהצד של ת"א לצד של רמת גן.
&nbsp
כשעושים פרוייקט כזה זה כן נורא לטעמי.
אנחנו צעירים, אין לנו בעיה ללכת בין אמצעי תחבורה אבל יש גם מבוגרים, יש שמתקשים בהליכה... ומעבר לכך, לא כל אחד אוהב להגיע מזיע לרכבת שלו או לאוטובוס וככה להגיע אח"כ למשרד/עבודה.
 

3718

Member
יש כביש שנבנה לצורך העבודות בהמשך לפרדס משותף עד לתחנה

יש בעיות במיקום
ובהחלט צריך היה לשלב את זה אם מסוף צומת רעננה, אבל בסופו של דבר זה בין 2-5 דקות מהמסוף, לתחנת הרכבת.
&nbsp
כניסה מהצד המערבי, הוצע פה בפורום בעבר הנושא של כניסה מכיוון צפון, באזור רחוב ניל"י, לפי מה שאני מבין אין למהלך הזה סיכוי, אם כבר כניסה מהצד הזה, זה להאריך את רחוב פרדס משותף לתחנה, ואני גם לא רואה את זה הולך לקרות.
יש כביש שנבנה לצורך העבודות בהמשך לפרדס משותף עד לתחנה
ובנוסף צריך לאפשר כניסה רגלית לתחנה מצד רעננה. המרחק קטן מאד לרחוב אחוזה משם, לא מבין למה מכריחים אנשים להגיע ברכב או אוטובוס.

זה יחסוך לאנשים מעבר של צומת רעננה ברכב בבקרים וכניסה לאזור התעשייה, אלו צומת וכניסה פקוקים.

בנוסף יש בצד המערבי של כביש 4 הרבה מקום לחניונים ציבוריים.

מבחינה תקציבית זו לא עלות גדולה. ממילא גוף התחנה נמצא ממערב לכביש 4, צריך לאפשר גישה רגלית ע"י גשר להולכי רגל. לצריך לסלול מגרשי חניה.
 

3718

Member
צריך לאפשר כניסה רגלית לתחנה מצד רעננה, יש מקום לחניונים

יש כביש שנבנה לצורך העבודות בהמשך לפרדס משותף עד לתחנה
ובנוסף צריך לאפשר כניסה רגלית לתחנה מצד רעננה. המרחק קטן מאד לרחוב אחוזה משם, לא מבין למה מכריחים אנשים להגיע ברכב או אוטובוס.

זה יחסוך לאנשים מעבר של צומת רעננה ברכב בבקרים וכניסה לאזור התעשייה, אלו צומת וכניסה פקוקים.

בנוסף יש בצד המערבי של כביש 4 הרבה מקום לחניונים ציבוריים.

מבחינה תקציבית זו לא עלות גדולה. ממילא גוף התחנה נמצא ממערב לכביש 4, צריך לאפשר גישה רגלית ע"י גשר להולכי רגל. לצריך לסלול מגרשי חניה.
צריך לאפשר כניסה רגלית לתחנה מצד רעננה, יש מקום לחניונים
ויש כבר כביש מפרדס משותף.
 

DanielOne

New member
אני חושב שאני יודע למה אתה מתכוון

צריך לאפשר כניסה רגלית לתחנה מצד רעננה, יש מקום לחניונים
ויש כבר כביש מפרדס משותף.
אני חושב שאני יודע למה אתה מתכוון
ובנוגע לחניה או כביש גישה מהצד המערבי של כביש 4, זה לא פרקטי מכיוון שמדובר בשטח פרטי, שקיימת תוכנית לבניה עליו.
 

luckydude

Active member
כיצד יבוצע החיבור של מסילת החוף לקו השרון?

סיור ב- 531 - מחלף שמריהו מזרח
ביום רביעי נערך סיור לנציגי הפורום בפרויקט כביש 531/ כביש 20 והמסילות שעוברות ביניהם.
פרויקט כביש 531 משלב פעילות של מספר גופים: נתיבי ישראל, נתיבי איילון ורכבת ישראל וגם חברת חשמל ומקורות. קטע הכביש שנמצא בשלבי הקמה כעת יחבר בין מחלף מלל מעט מזרחית לצומת רעננה מרכז לבין מחלף שמריהו מזרח שנמצא מזרחית לרשפון. פרויקט זה משתלב בפרויקט הארכת כביש 20 ממחלף שבעת הכוכבים ועד מחלף חדש שיבנה ליד שפיים. בין נתיבי כביש 531 תונחנה שתי מסילות רכבת שישלימו טבעת עם המסילה הקיימת מתחנת האוניברסיטה בת"א דרך פ"ת ראש העין וכפר סבא כך שתתאפשר נסיעה ברכבת מתל אביב דרך רעננה לכפר-סבא והוד-השרון מבלי לעבור דרך פתח תקווה ובני ברק ולהיפך. בשלב זה לא מתוכננת הפעלת רכבות ישירות שיעברו בקו החוף מרעננה לכיוון בני-ברק ופתח תקווה. את זה משאירים לפרוייקטים של ה- BRT / רכבת קלה המתוכננים באיזור.
במסגרת הארכת כביש 20 צפונה תוסט מסילת החוף מזרחה ותוכנס לבין הנתיבים של כביש 20 ובמקביל אליהן יונחו מסילות נוספות כהכנה למסילה רביעית מת"א ועד חיפה וכן כחלק מההכנה להפעלת קו A1 בשנת 2018.
הפרויקט התחיל בשנת 2004 תחת השם 531 PFI. הוקמה ועדה בין משרדית שחיברה בתוכה את נתיבי איילון, הרכבת ומע"צ. שפיר זכתה במכרז של מעל 2 מליארד ש"ח והתחילה בתכנון המפורט. בשלב מסוים שיתוף הפעולה עם שפיר התפוצץ וההסכם איתה בוטל. הפרויקט הועבר למנהל נתיבי ישראל במשרד התחבורה. אחת המסקנות מהעבודה עם קבלן גדול היתה לחלק את הפרויקט למכרזים קטנים וכך להקטין את הסיכון לעיכוב של הפרויקט כולו. בהוצאת המכרזים לקבלנים הוסף סעיף שמגביל את יכולתו של קבלן בודד לזכות ביותר משני מכרזים או במכרזים שסכומם הכולל גדול ממליארד ש"ח. כתוצאה מכך כיום לא קיים קבלן שזכה ביותר ממכרז אחד בפרויקט.
הקטע הראשון של העבודות נמצא במחלף ותחנת הרכבת רעננה דרום, הוא מתחיל מתחנת רכבת סוקולוב, חוצה את כביש 4 ומסתיים מעט לפני גבעת חן. פרויקט של סדר גודל של 700 מליון ש"ח שבו זכתה חברת שפיר. הנתיב הקריטי בקטע זה הוא המסילות שתועברנה במנהרה (cut & cover) מתחת למחלף. המנהרה צפויה להימסר בסביבות אוקטובר-נובמבר לקבלן המסילות שמבצע את המסילות. המחלף המורכב שנבנה ברעננה בנוי במפלס התחתון שלו ממנהרת הרכבת, מעליה הרמפות שמחברות את 531 לכביש 4, מעליהן כביש 4 ובשכבה העליונה ביותר כביש 531. בנוסף לכל ה"ספגטי" הזה תיבנה במחלף תחנת רכבת שתהיה משורתת בעיקר על ידי תחבורה ציבורית ומפרץ להורדת והעלאת נוסעים. לא יהיה חניון ציבורי בשלב זה לתחנה.
הקטע השני, נמצא בביצוע אצל הקבלן איציק סלע. הוא עומד לסיים בחודשים הקרובים את העבודות. גם את תשתית המסילות וגם את הכבישים, אפשר לראות את האספלט כבר על התוואי. העבודות כוללות בעיקר קירות תומכים וחפירות בסדר גודל של 4.5 מליון קו"ב. הקרקעות שהוצאו מן הפרויקט כוללות חול, חאמרות וחרסיתות. כמעט מליון קו"ב מהחפירות היה חרסית ברמת נקיון גבוהה שהועברה למפעל נשר לייצור מלט. את החול מכרו למפעלי הבטון והחאמרה שימשה לשיקום שטחים חקלאיים.
הקטע האחרון, חיבור כביש 531 לכביש 20 ומסילות החוף והחיבור של כביש 20 לכביש החוף (קטע ללא מסילות). קטע המסילה שנמצא כיום בין תחנת הרצליה ורשפון כיום במצב סטטוטורי מיועדת לביטול, כלומר לא ניתן להוסיף לה מסילות או לעשות בה שינויים. במסגרת הפרויקט המסילה תועבר אל בין הנתיבים של כביש 20 ובקטעים מסויימים יתווספו אליה מסילות נוספות. למשל בקטע שבין תחנת הרצליה ומחלף שמריהו מזרח תהיינה 6 מסילות – 2 המסילות המהירות לחיפה, 2 המסילות המאספות ו- 2 המסילות לקו השרון שיהיו בצד המזרחי ביותר. את ההעברה הזו של המסילה ינצלו על מנת לבטל את מפגשי הכביש/מסילה הקיימים כיום ותוקמנה במקומם הפרדות מפלסיות: רשפון, בית עלמין כפר-שמריהו ורחוב המעפילים. התוואי של כביש 20 ביציאה מתחנת הרכבת הרצליה ירד לתוך חפיר ויעבור מתחת למפלס רחוב המעפילים. כאן התוואי מתחיל לעלות לגובה הקרקע, למעט שתי המסילות של 531 שממשיכות לרדת ועוברות מתחת לכביש 20 בדרכן מזרחה. יתר המסילות ממשיכות לעלות מעל לרמפות שמחברות את כביש 20 וכביש 531 בתוך שתי מנהרות שנראות כמו שתי קשתות מוצלבות בשרטוט. באיזור המחלף 4 המסילות הנותרות מתאחדות לשתי המסילות של קו החוף. באותו האופן 2 המסילות שמגיעות מ- 531 לכיוון צפון עוברות מתחת לנתיבים המזרחיים של כביש 20, מתיישרות במקביל למסילות החוף ומתאחדות איתן.
מבחינת הכבישים, אחד הקטעים המורכבים ביותר במחלף שמריהו מזרח זה ה- X של הרמפות המחברות של כבישים 20 ו-531. לנוסעים שמגיעים בכביש 20 מכיוון צפון למזרח יש רמפה שעוברת בהתחלה בתוך חפיר מתחת לדרך חקלאית שמחברת את רישפון והשטחים החקלאיים שלה, ממשיכה במנהרה מתחת לנתיבים המערביים של כביש 20 ומסילות החוף, ממשיכה מזרחה מתחת לרמפה שמגיעה לנוסעים ב- 531 ל-20 דרום, עוברת על תיקרה של תחנת שאיבה גדולה שמנקזת את החפיר של הכבישים מכל האיזור ויוצאת החוצה כדי להתחבר ל-531. כחלק מהמחלף נבנית דרך חקלאית מרשפון לשטחים החקלאיים שנראית מעט כמו האות S. הדרך תעבור על מסילת החוף המבוטלת שתהפוך לטיילת ושבילי אופניים, בגשר מעל לרמפה של הנוסעים ב- 20 דרום לכיוון 531 מזרח, במנהרה מתחת למסילות ונתיבי כביש 20 ושוב בגשר מעל לרמפה של הנוסעים מ- 531 ל-20 צפון. בין הרמפות והכבישים של המחלף כלוא שטח פתוח של כ- 70 דונם, אותו הוחלט להפוך לפארק עם שבילי הליכה, שבילי אופניים, נקודות תצפית ובריכת חורף בשטח של כחמישה דונם. מורכבות נוספת בפרויקט היתה הצורך בהעברת נתיבי איילון בחפיר מתחת לרחוב המעפילים ומתחת לגובה פני הקרקע בסמוך לפארק "הבאסה" של הרצליה – שטח הצפות טבעי בחורף. הפיתרון לכך היה הקמת סכר בדופן המזרחית של נתיבי איילון שיעצור את ההצפות מלהגיע לכביש והקמת מנהרת ניקוז מהנקודה הנמוכה ביותר בכביש 20, מתחת לרחוב המעפילים, אל תחנת השאיבה הגדולה שנמצאת במחלף שמריהו מזרח כקילומטר וחצי צפונה שנמצאת במקום משמעותית נמוך יותר מהכביש. זה ימנע מצב של הצפה של הכביש ומסילות החוף גם אם תחנת השאיבה תפסיק לעבוד לחלוטין. הנקודה היחידה שיכולה להיות מוצפת במצב של תקלה בתחנת השאיבה היא הרמפה של כביש 20 שמחברת מצפון ל-531 מזרח – הנקודה הנמוכה ביותר בכביש. במסגרת הקמת הפרוייקט יוכנו מחסומים בכביש למקרה של הצפה שימנעו כניסה למנהרה.
לקינוח, נחתום במורכבות של העתקת מסילת החוף אל בין מסלולי כביש 20. מסילת החוף, כאמור, תועתק במסגרת הפרויקט אל בין נתיבי כביש 20. אולם מכיוון שמסלולי הכביש המערביים עוברים בחלקם על תוואי המסילה המבוטלת לא ניתן להקים את המסלולים של הכביש כל עוד לא הועתקה המסילה. מכיוון שהמסילה הקיימת והמסילה החדשה נפגשות בזווית קטנה מאוד יהיה צורך לבצע עבודות נרחבות הן בחיבור ליד רישפון והן בחיבור ליד תחנת הרצליה בזמן חיבור המסילות החדשות, עבודה שמוערכת בהשבתת מסילות החוף לתקופה של 45 יום אם אין עיכובים. זו היתה התוכנית לביצוע במסגרת מכרז ה- PFI משנת 2005. כאשר מכרז ה- PFI בוטל נפתח חלון הזדמנויות להצעת פיתרון נוסף: בזמן העבודות על העתקת מסילות החוף תחובר אחת המסילות לקו השרון וניתן יהיה להמשיך להפעיל את השירות הרכבתי לת"א דרך ראש העין וחיבור חזרה למסילות האיילון בתחנת האונ'. אומנם הנסיעה תתארך משמעותית, 15-16 דקות בנסיעה ישירה, אך השירות לנוסעים לא יופסק לחלוטין למשך תקופה ארוכה. בזמן הזה יסללו המסלולים המערביים של כביש 20 ותונח המסילה המערבית לקו החוף. כאשר תסתיים העתקת מסילה אחת תועבר אליה התנועה של קו ת"א-חיפה והמעקף דרך קו השרון יבוטל. כמובן שהפסקת הפעילות בקו החוף תנוצל על ידי הרכבת לביצוע עבודות נוספות שכוללות בין היתר שינויים בתחנת הרצליה.
הנחת המסילות בכביש 531 כמו בקו עכו-כרמיאל ובקו העמק תתבצע על ידי חברה בינלאומית שזכתה במכרז גדול לביצוע המסילות בשלושת הקווים.
פרויקט נוסף שמשתלב בתוך המגה-פרויקט הזה הוא פרויקט האינטגרציה. במסגרת הפרויקט הזה מתכננת הרכבת כיצד הרכבות שתגענה מקו A1 שתהינה מחושמלות מגיעות להרצליה, התחנה האחרונה בקו בנייני האומה-הרצליה. על מנת לאפשר זאת ישנם מספר פרויקטים: הראשון, באיילון עצמו שבו אנחנו צריכים להכניס עוד שלוש רכבות. לצורך כך עושים שינויים בקונפיגורציה של התחנות בסבידור ובהגנה – הארכות רציפים והשני, שינוי בתחנת הרצליה על מנת ליצור מקום בו ניתן יהיה לדייר את הרכבות בתום הנסיעה.

תודות:
תודה רבה על ההסברים המפורטים והאירוח החם להאני חיר מנהל פרויקט 531 כולו, שלמה שריג מנהל ביצוע כביש 20 ומסילות החוף שניהם עובדי חברת אמי מתום. וכמובן אייל פיטוסי מנהל פרויקט האינטגרציה וסגן מנהל אגף ביצוע ברכבת.
כיצד יבוצע החיבור של מסילת החוף לקו השרון?
פורסם כאן מספר פעמים שיש כוונה לבצע רק הכנה של חיבור המסילה מכפר סבא לכיוון נתניה והלך. האם עכשיו מתכוונים בכל זאת לבצע את את הצלע הזו במלואה?
 

raminec

New member
מסילת השרון

כיצד יבוצע החיבור של מסילת החוף לקו השרון?
פורסם כאן מספר פעמים שיש כוונה לבצע רק הכנה של חיבור המסילה מכפר סבא לכיוון נתניה והלך. האם עכשיו מתכוונים בכל זאת לבצע את את הצלע הזו במלואה?
מסילת השרון
תהיה מחוברת למסילת החוף הן לכיוון דרום והן לכיוון צפון בקשת כפולה ללא מחלף.
עיקרון העבודה הוא שהרכבות המהירות יסעו על המסילות המערביות והפרבריות על המסילות המזרחיות.
 

88edik

New member
קו הוד השרון בחיבור בתחנת הרצליה

מסילת השרון
תהיה מחוברת למסילת החוף הן לכיוון דרום והן לכיוון צפון בקשת כפולה ללא מחלף.
עיקרון העבודה הוא שהרכבות המהירות יסעו על המסילות המערביות והפרבריות על המסילות המזרחיות.
קו הוד השרון בחיבור בתחנת הרצליה
לפי התרשים האם הבנתי נכון שיבנו רציף נוסף בתחנת הרצליה בשביל הקו החדש?והאם הרכבות שיכנסו לתחנת תל אביב האוניברסיטה יכנסו לרציף 3-4 כלומר יבנו עוד שתי מסילות מקבילות לקו החוף שהם ימשיכו ישר במקום הפניה מתחת לגשר של איילון(אגב אפה יהיה הפיצול שם).ותודה על התמונות
 

raminec

New member
לפי השרטוט

קו הוד השרון בחיבור בתחנת הרצליה
לפי התרשים האם הבנתי נכון שיבנו רציף נוסף בתחנת הרצליה בשביל הקו החדש?והאם הרכבות שיכנסו לתחנת תל אביב האוניברסיטה יכנסו לרציף 3-4 כלומר יבנו עוד שתי מסילות מקבילות לקו החוף שהם ימשיכו ישר במקום הפניה מתחת לגשר של איילון(אגב אפה יהיה הפיצול שם).ותודה על התמונות
לפי השרטוט
יתווסף רציף אי שלישי בתחנת הרצליה. כל הרכבות שנעות בקו השרון לכיוון דרום וצפון ינועו על זוג מסילות נפרד בצד המערבי שיצאו מרציפים 3-4 בתחנת האוניברסיטה.
 

alantan

New member
בצד המערבי או המזרחי? עכשיו הצלחת לבלבל אותי...


לפי השרטוט
יתווסף רציף אי שלישי בתחנת הרצליה. כל הרכבות שנעות בקו השרון לכיוון דרום וצפון ינועו על זוג מסילות נפרד בצד המערבי שיצאו מרציפים 3-4 בתחנת האוניברסיטה.
בצד המערבי או המזרחי? עכשיו הצלחת לבלבל אותי...
 

alantan

New member
תארתי לעצמי שכך, אבל לעיתונאים תגיד מערבי...

אני התבלבלתי, לא אתה
הרכבות של קו השרון ינועו על המסילות שנמצאות בצד המזרחי.
תארתי לעצמי שכך, אבל לעיתונאים תגיד מערבי...
 

אורי404

New member
זה מה, שזכור לי שנאמר

כיצד יבוצע החיבור של מסילת החוף לקו השרון?
פורסם כאן מספר פעמים שיש כוונה לבצע רק הכנה של חיבור המסילה מכפר סבא לכיוון נתניה והלך. האם עכשיו מתכוונים בכל זאת לבצע את את הצלע הזו במלואה?
זה מה, שזכור לי שנאמר
בסיור הפורום במתקן השליטה והבקרה ב-2009 עד כמה, שזכור לי נאמר שם, רק על הכנה ולא על חיבור מלא.
כנראה דברים השתנו מאז.
 

אלכסיי03

New member
תודה רבה על הסקירה היוצאת מן הכלל!

סיור ב- 531 - מחלף שמריהו מזרח
ביום רביעי נערך סיור לנציגי הפורום בפרויקט כביש 531/ כביש 20 והמסילות שעוברות ביניהם.
פרויקט כביש 531 משלב פעילות של מספר גופים: נתיבי ישראל, נתיבי איילון ורכבת ישראל וגם חברת חשמל ומקורות. קטע הכביש שנמצא בשלבי הקמה כעת יחבר בין מחלף מלל מעט מזרחית לצומת רעננה מרכז לבין מחלף שמריהו מזרח שנמצא מזרחית לרשפון. פרויקט זה משתלב בפרויקט הארכת כביש 20 ממחלף שבעת הכוכבים ועד מחלף חדש שיבנה ליד שפיים. בין נתיבי כביש 531 תונחנה שתי מסילות רכבת שישלימו טבעת עם המסילה הקיימת מתחנת האוניברסיטה בת"א דרך פ"ת ראש העין וכפר סבא כך שתתאפשר נסיעה ברכבת מתל אביב דרך רעננה לכפר-סבא והוד-השרון מבלי לעבור דרך פתח תקווה ובני ברק ולהיפך. בשלב זה לא מתוכננת הפעלת רכבות ישירות שיעברו בקו החוף מרעננה לכיוון בני-ברק ופתח תקווה. את זה משאירים לפרוייקטים של ה- BRT / רכבת קלה המתוכננים באיזור.
במסגרת הארכת כביש 20 צפונה תוסט מסילת החוף מזרחה ותוכנס לבין הנתיבים של כביש 20 ובמקביל אליהן יונחו מסילות נוספות כהכנה למסילה רביעית מת"א ועד חיפה וכן כחלק מההכנה להפעלת קו A1 בשנת 2018.
הפרויקט התחיל בשנת 2004 תחת השם 531 PFI. הוקמה ועדה בין משרדית שחיברה בתוכה את נתיבי איילון, הרכבת ומע"צ. שפיר זכתה במכרז של מעל 2 מליארד ש"ח והתחילה בתכנון המפורט. בשלב מסוים שיתוף הפעולה עם שפיר התפוצץ וההסכם איתה בוטל. הפרויקט הועבר למנהל נתיבי ישראל במשרד התחבורה. אחת המסקנות מהעבודה עם קבלן גדול היתה לחלק את הפרויקט למכרזים קטנים וכך להקטין את הסיכון לעיכוב של הפרויקט כולו. בהוצאת המכרזים לקבלנים הוסף סעיף שמגביל את יכולתו של קבלן בודד לזכות ביותר משני מכרזים או במכרזים שסכומם הכולל גדול ממליארד ש"ח. כתוצאה מכך כיום לא קיים קבלן שזכה ביותר ממכרז אחד בפרויקט.
הקטע הראשון של העבודות נמצא במחלף ותחנת הרכבת רעננה דרום, הוא מתחיל מתחנת רכבת סוקולוב, חוצה את כביש 4 ומסתיים מעט לפני גבעת חן. פרויקט של סדר גודל של 700 מליון ש"ח שבו זכתה חברת שפיר. הנתיב הקריטי בקטע זה הוא המסילות שתועברנה במנהרה (cut & cover) מתחת למחלף. המנהרה צפויה להימסר בסביבות אוקטובר-נובמבר לקבלן המסילות שמבצע את המסילות. המחלף המורכב שנבנה ברעננה בנוי במפלס התחתון שלו ממנהרת הרכבת, מעליה הרמפות שמחברות את 531 לכביש 4, מעליהן כביש 4 ובשכבה העליונה ביותר כביש 531. בנוסף לכל ה"ספגטי" הזה תיבנה במחלף תחנת רכבת שתהיה משורתת בעיקר על ידי תחבורה ציבורית ומפרץ להורדת והעלאת נוסעים. לא יהיה חניון ציבורי בשלב זה לתחנה.
הקטע השני, נמצא בביצוע אצל הקבלן איציק סלע. הוא עומד לסיים בחודשים הקרובים את העבודות. גם את תשתית המסילות וגם את הכבישים, אפשר לראות את האספלט כבר על התוואי. העבודות כוללות בעיקר קירות תומכים וחפירות בסדר גודל של 4.5 מליון קו"ב. הקרקעות שהוצאו מן הפרויקט כוללות חול, חאמרות וחרסיתות. כמעט מליון קו"ב מהחפירות היה חרסית ברמת נקיון גבוהה שהועברה למפעל נשר לייצור מלט. את החול מכרו למפעלי הבטון והחאמרה שימשה לשיקום שטחים חקלאיים.
הקטע האחרון, חיבור כביש 531 לכביש 20 ומסילות החוף והחיבור של כביש 20 לכביש החוף (קטע ללא מסילות). קטע המסילה שנמצא כיום בין תחנת הרצליה ורשפון כיום במצב סטטוטורי מיועדת לביטול, כלומר לא ניתן להוסיף לה מסילות או לעשות בה שינויים. במסגרת הפרויקט המסילה תועבר אל בין הנתיבים של כביש 20 ובקטעים מסויימים יתווספו אליה מסילות נוספות. למשל בקטע שבין תחנת הרצליה ומחלף שמריהו מזרח תהיינה 6 מסילות – 2 המסילות המהירות לחיפה, 2 המסילות המאספות ו- 2 המסילות לקו השרון שיהיו בצד המזרחי ביותר. את ההעברה הזו של המסילה ינצלו על מנת לבטל את מפגשי הכביש/מסילה הקיימים כיום ותוקמנה במקומם הפרדות מפלסיות: רשפון, בית עלמין כפר-שמריהו ורחוב המעפילים. התוואי של כביש 20 ביציאה מתחנת הרכבת הרצליה ירד לתוך חפיר ויעבור מתחת למפלס רחוב המעפילים. כאן התוואי מתחיל לעלות לגובה הקרקע, למעט שתי המסילות של 531 שממשיכות לרדת ועוברות מתחת לכביש 20 בדרכן מזרחה. יתר המסילות ממשיכות לעלות מעל לרמפות שמחברות את כביש 20 וכביש 531 בתוך שתי מנהרות שנראות כמו שתי קשתות מוצלבות בשרטוט. באיזור המחלף 4 המסילות הנותרות מתאחדות לשתי המסילות של קו החוף. באותו האופן 2 המסילות שמגיעות מ- 531 לכיוון צפון עוברות מתחת לנתיבים המזרחיים של כביש 20, מתיישרות במקביל למסילות החוף ומתאחדות איתן.
מבחינת הכבישים, אחד הקטעים המורכבים ביותר במחלף שמריהו מזרח זה ה- X של הרמפות המחברות של כבישים 20 ו-531. לנוסעים שמגיעים בכביש 20 מכיוון צפון למזרח יש רמפה שעוברת בהתחלה בתוך חפיר מתחת לדרך חקלאית שמחברת את רישפון והשטחים החקלאיים שלה, ממשיכה במנהרה מתחת לנתיבים המערביים של כביש 20 ומסילות החוף, ממשיכה מזרחה מתחת לרמפה שמגיעה לנוסעים ב- 531 ל-20 דרום, עוברת על תיקרה של תחנת שאיבה גדולה שמנקזת את החפיר של הכבישים מכל האיזור ויוצאת החוצה כדי להתחבר ל-531. כחלק מהמחלף נבנית דרך חקלאית מרשפון לשטחים החקלאיים שנראית מעט כמו האות S. הדרך תעבור על מסילת החוף המבוטלת שתהפוך לטיילת ושבילי אופניים, בגשר מעל לרמפה של הנוסעים ב- 20 דרום לכיוון 531 מזרח, במנהרה מתחת למסילות ונתיבי כביש 20 ושוב בגשר מעל לרמפה של הנוסעים מ- 531 ל-20 צפון. בין הרמפות והכבישים של המחלף כלוא שטח פתוח של כ- 70 דונם, אותו הוחלט להפוך לפארק עם שבילי הליכה, שבילי אופניים, נקודות תצפית ובריכת חורף בשטח של כחמישה דונם. מורכבות נוספת בפרויקט היתה הצורך בהעברת נתיבי איילון בחפיר מתחת לרחוב המעפילים ומתחת לגובה פני הקרקע בסמוך לפארק "הבאסה" של הרצליה – שטח הצפות טבעי בחורף. הפיתרון לכך היה הקמת סכר בדופן המזרחית של נתיבי איילון שיעצור את ההצפות מלהגיע לכביש והקמת מנהרת ניקוז מהנקודה הנמוכה ביותר בכביש 20, מתחת לרחוב המעפילים, אל תחנת השאיבה הגדולה שנמצאת במחלף שמריהו מזרח כקילומטר וחצי צפונה שנמצאת במקום משמעותית נמוך יותר מהכביש. זה ימנע מצב של הצפה של הכביש ומסילות החוף גם אם תחנת השאיבה תפסיק לעבוד לחלוטין. הנקודה היחידה שיכולה להיות מוצפת במצב של תקלה בתחנת השאיבה היא הרמפה של כביש 20 שמחברת מצפון ל-531 מזרח – הנקודה הנמוכה ביותר בכביש. במסגרת הקמת הפרוייקט יוכנו מחסומים בכביש למקרה של הצפה שימנעו כניסה למנהרה.
לקינוח, נחתום במורכבות של העתקת מסילת החוף אל בין מסלולי כביש 20. מסילת החוף, כאמור, תועתק במסגרת הפרויקט אל בין נתיבי כביש 20. אולם מכיוון שמסלולי הכביש המערביים עוברים בחלקם על תוואי המסילה המבוטלת לא ניתן להקים את המסלולים של הכביש כל עוד לא הועתקה המסילה. מכיוון שהמסילה הקיימת והמסילה החדשה נפגשות בזווית קטנה מאוד יהיה צורך לבצע עבודות נרחבות הן בחיבור ליד רישפון והן בחיבור ליד תחנת הרצליה בזמן חיבור המסילות החדשות, עבודה שמוערכת בהשבתת מסילות החוף לתקופה של 45 יום אם אין עיכובים. זו היתה התוכנית לביצוע במסגרת מכרז ה- PFI משנת 2005. כאשר מכרז ה- PFI בוטל נפתח חלון הזדמנויות להצעת פיתרון נוסף: בזמן העבודות על העתקת מסילות החוף תחובר אחת המסילות לקו השרון וניתן יהיה להמשיך להפעיל את השירות הרכבתי לת"א דרך ראש העין וחיבור חזרה למסילות האיילון בתחנת האונ'. אומנם הנסיעה תתארך משמעותית, 15-16 דקות בנסיעה ישירה, אך השירות לנוסעים לא יופסק לחלוטין למשך תקופה ארוכה. בזמן הזה יסללו המסלולים המערביים של כביש 20 ותונח המסילה המערבית לקו החוף. כאשר תסתיים העתקת מסילה אחת תועבר אליה התנועה של קו ת"א-חיפה והמעקף דרך קו השרון יבוטל. כמובן שהפסקת הפעילות בקו החוף תנוצל על ידי הרכבת לביצוע עבודות נוספות שכוללות בין היתר שינויים בתחנת הרצליה.
הנחת המסילות בכביש 531 כמו בקו עכו-כרמיאל ובקו העמק תתבצע על ידי חברה בינלאומית שזכתה במכרז גדול לביצוע המסילות בשלושת הקווים.
פרויקט נוסף שמשתלב בתוך המגה-פרויקט הזה הוא פרויקט האינטגרציה. במסגרת הפרויקט הזה מתכננת הרכבת כיצד הרכבות שתגענה מקו A1 שתהינה מחושמלות מגיעות להרצליה, התחנה האחרונה בקו בנייני האומה-הרצליה. על מנת לאפשר זאת ישנם מספר פרויקטים: הראשון, באיילון עצמו שבו אנחנו צריכים להכניס עוד שלוש רכבות. לצורך כך עושים שינויים בקונפיגורציה של התחנות בסבידור ובהגנה – הארכות רציפים והשני, שינוי בתחנת הרצליה על מנת ליצור מקום בו ניתן יהיה לדייר את הרכבות בתום הנסיעה.

תודות:
תודה רבה על ההסברים המפורטים והאירוח החם להאני חיר מנהל פרויקט 531 כולו, שלמה שריג מנהל ביצוע כביש 20 ומסילות החוף שניהם עובדי חברת אמי מתום. וכמובן אייל פיטוסי מנהל פרויקט האינטגרציה וסגן מנהל אגף ביצוע ברכבת.
תודה רבה על הסקירה היוצאת מן הכלל!
 

S o l l y

New member
תודה רבה!! מה לגבי תאריכים ?

סיור ב- 531 - מחלף שמריהו מזרח
ביום רביעי נערך סיור לנציגי הפורום בפרויקט כביש 531/ כביש 20 והמסילות שעוברות ביניהם.
פרויקט כביש 531 משלב פעילות של מספר גופים: נתיבי ישראל, נתיבי איילון ורכבת ישראל וגם חברת חשמל ומקורות. קטע הכביש שנמצא בשלבי הקמה כעת יחבר בין מחלף מלל מעט מזרחית לצומת רעננה מרכז לבין מחלף שמריהו מזרח שנמצא מזרחית לרשפון. פרויקט זה משתלב בפרויקט הארכת כביש 20 ממחלף שבעת הכוכבים ועד מחלף חדש שיבנה ליד שפיים. בין נתיבי כביש 531 תונחנה שתי מסילות רכבת שישלימו טבעת עם המסילה הקיימת מתחנת האוניברסיטה בת"א דרך פ"ת ראש העין וכפר סבא כך שתתאפשר נסיעה ברכבת מתל אביב דרך רעננה לכפר-סבא והוד-השרון מבלי לעבור דרך פתח תקווה ובני ברק ולהיפך. בשלב זה לא מתוכננת הפעלת רכבות ישירות שיעברו בקו החוף מרעננה לכיוון בני-ברק ופתח תקווה. את זה משאירים לפרוייקטים של ה- BRT / רכבת קלה המתוכננים באיזור.
במסגרת הארכת כביש 20 צפונה תוסט מסילת החוף מזרחה ותוכנס לבין הנתיבים של כביש 20 ובמקביל אליהן יונחו מסילות נוספות כהכנה למסילה רביעית מת"א ועד חיפה וכן כחלק מההכנה להפעלת קו A1 בשנת 2018.
הפרויקט התחיל בשנת 2004 תחת השם 531 PFI. הוקמה ועדה בין משרדית שחיברה בתוכה את נתיבי איילון, הרכבת ומע"צ. שפיר זכתה במכרז של מעל 2 מליארד ש"ח והתחילה בתכנון המפורט. בשלב מסוים שיתוף הפעולה עם שפיר התפוצץ וההסכם איתה בוטל. הפרויקט הועבר למנהל נתיבי ישראל במשרד התחבורה. אחת המסקנות מהעבודה עם קבלן גדול היתה לחלק את הפרויקט למכרזים קטנים וכך להקטין את הסיכון לעיכוב של הפרויקט כולו. בהוצאת המכרזים לקבלנים הוסף סעיף שמגביל את יכולתו של קבלן בודד לזכות ביותר משני מכרזים או במכרזים שסכומם הכולל גדול ממליארד ש"ח. כתוצאה מכך כיום לא קיים קבלן שזכה ביותר ממכרז אחד בפרויקט.
הקטע הראשון של העבודות נמצא במחלף ותחנת הרכבת רעננה דרום, הוא מתחיל מתחנת רכבת סוקולוב, חוצה את כביש 4 ומסתיים מעט לפני גבעת חן. פרויקט של סדר גודל של 700 מליון ש"ח שבו זכתה חברת שפיר. הנתיב הקריטי בקטע זה הוא המסילות שתועברנה במנהרה (cut & cover) מתחת למחלף. המנהרה צפויה להימסר בסביבות אוקטובר-נובמבר לקבלן המסילות שמבצע את המסילות. המחלף המורכב שנבנה ברעננה בנוי במפלס התחתון שלו ממנהרת הרכבת, מעליה הרמפות שמחברות את 531 לכביש 4, מעליהן כביש 4 ובשכבה העליונה ביותר כביש 531. בנוסף לכל ה"ספגטי" הזה תיבנה במחלף תחנת רכבת שתהיה משורתת בעיקר על ידי תחבורה ציבורית ומפרץ להורדת והעלאת נוסעים. לא יהיה חניון ציבורי בשלב זה לתחנה.
הקטע השני, נמצא בביצוע אצל הקבלן איציק סלע. הוא עומד לסיים בחודשים הקרובים את העבודות. גם את תשתית המסילות וגם את הכבישים, אפשר לראות את האספלט כבר על התוואי. העבודות כוללות בעיקר קירות תומכים וחפירות בסדר גודל של 4.5 מליון קו"ב. הקרקעות שהוצאו מן הפרויקט כוללות חול, חאמרות וחרסיתות. כמעט מליון קו"ב מהחפירות היה חרסית ברמת נקיון גבוהה שהועברה למפעל נשר לייצור מלט. את החול מכרו למפעלי הבטון והחאמרה שימשה לשיקום שטחים חקלאיים.
הקטע האחרון, חיבור כביש 531 לכביש 20 ומסילות החוף והחיבור של כביש 20 לכביש החוף (קטע ללא מסילות). קטע המסילה שנמצא כיום בין תחנת הרצליה ורשפון כיום במצב סטטוטורי מיועדת לביטול, כלומר לא ניתן להוסיף לה מסילות או לעשות בה שינויים. במסגרת הפרויקט המסילה תועבר אל בין הנתיבים של כביש 20 ובקטעים מסויימים יתווספו אליה מסילות נוספות. למשל בקטע שבין תחנת הרצליה ומחלף שמריהו מזרח תהיינה 6 מסילות – 2 המסילות המהירות לחיפה, 2 המסילות המאספות ו- 2 המסילות לקו השרון שיהיו בצד המזרחי ביותר. את ההעברה הזו של המסילה ינצלו על מנת לבטל את מפגשי הכביש/מסילה הקיימים כיום ותוקמנה במקומם הפרדות מפלסיות: רשפון, בית עלמין כפר-שמריהו ורחוב המעפילים. התוואי של כביש 20 ביציאה מתחנת הרכבת הרצליה ירד לתוך חפיר ויעבור מתחת למפלס רחוב המעפילים. כאן התוואי מתחיל לעלות לגובה הקרקע, למעט שתי המסילות של 531 שממשיכות לרדת ועוברות מתחת לכביש 20 בדרכן מזרחה. יתר המסילות ממשיכות לעלות מעל לרמפות שמחברות את כביש 20 וכביש 531 בתוך שתי מנהרות שנראות כמו שתי קשתות מוצלבות בשרטוט. באיזור המחלף 4 המסילות הנותרות מתאחדות לשתי המסילות של קו החוף. באותו האופן 2 המסילות שמגיעות מ- 531 לכיוון צפון עוברות מתחת לנתיבים המזרחיים של כביש 20, מתיישרות במקביל למסילות החוף ומתאחדות איתן.
מבחינת הכבישים, אחד הקטעים המורכבים ביותר במחלף שמריהו מזרח זה ה- X של הרמפות המחברות של כבישים 20 ו-531. לנוסעים שמגיעים בכביש 20 מכיוון צפון למזרח יש רמפה שעוברת בהתחלה בתוך חפיר מתחת לדרך חקלאית שמחברת את רישפון והשטחים החקלאיים שלה, ממשיכה במנהרה מתחת לנתיבים המערביים של כביש 20 ומסילות החוף, ממשיכה מזרחה מתחת לרמפה שמגיעה לנוסעים ב- 531 ל-20 דרום, עוברת על תיקרה של תחנת שאיבה גדולה שמנקזת את החפיר של הכבישים מכל האיזור ויוצאת החוצה כדי להתחבר ל-531. כחלק מהמחלף נבנית דרך חקלאית מרשפון לשטחים החקלאיים שנראית מעט כמו האות S. הדרך תעבור על מסילת החוף המבוטלת שתהפוך לטיילת ושבילי אופניים, בגשר מעל לרמפה של הנוסעים ב- 20 דרום לכיוון 531 מזרח, במנהרה מתחת למסילות ונתיבי כביש 20 ושוב בגשר מעל לרמפה של הנוסעים מ- 531 ל-20 צפון. בין הרמפות והכבישים של המחלף כלוא שטח פתוח של כ- 70 דונם, אותו הוחלט להפוך לפארק עם שבילי הליכה, שבילי אופניים, נקודות תצפית ובריכת חורף בשטח של כחמישה דונם. מורכבות נוספת בפרויקט היתה הצורך בהעברת נתיבי איילון בחפיר מתחת לרחוב המעפילים ומתחת לגובה פני הקרקע בסמוך לפארק "הבאסה" של הרצליה – שטח הצפות טבעי בחורף. הפיתרון לכך היה הקמת סכר בדופן המזרחית של נתיבי איילון שיעצור את ההצפות מלהגיע לכביש והקמת מנהרת ניקוז מהנקודה הנמוכה ביותר בכביש 20, מתחת לרחוב המעפילים, אל תחנת השאיבה הגדולה שנמצאת במחלף שמריהו מזרח כקילומטר וחצי צפונה שנמצאת במקום משמעותית נמוך יותר מהכביש. זה ימנע מצב של הצפה של הכביש ומסילות החוף גם אם תחנת השאיבה תפסיק לעבוד לחלוטין. הנקודה היחידה שיכולה להיות מוצפת במצב של תקלה בתחנת השאיבה היא הרמפה של כביש 20 שמחברת מצפון ל-531 מזרח – הנקודה הנמוכה ביותר בכביש. במסגרת הקמת הפרוייקט יוכנו מחסומים בכביש למקרה של הצפה שימנעו כניסה למנהרה.
לקינוח, נחתום במורכבות של העתקת מסילת החוף אל בין מסלולי כביש 20. מסילת החוף, כאמור, תועתק במסגרת הפרויקט אל בין נתיבי כביש 20. אולם מכיוון שמסלולי הכביש המערביים עוברים בחלקם על תוואי המסילה המבוטלת לא ניתן להקים את המסלולים של הכביש כל עוד לא הועתקה המסילה. מכיוון שהמסילה הקיימת והמסילה החדשה נפגשות בזווית קטנה מאוד יהיה צורך לבצע עבודות נרחבות הן בחיבור ליד רישפון והן בחיבור ליד תחנת הרצליה בזמן חיבור המסילות החדשות, עבודה שמוערכת בהשבתת מסילות החוף לתקופה של 45 יום אם אין עיכובים. זו היתה התוכנית לביצוע במסגרת מכרז ה- PFI משנת 2005. כאשר מכרז ה- PFI בוטל נפתח חלון הזדמנויות להצעת פיתרון נוסף: בזמן העבודות על העתקת מסילות החוף תחובר אחת המסילות לקו השרון וניתן יהיה להמשיך להפעיל את השירות הרכבתי לת"א דרך ראש העין וחיבור חזרה למסילות האיילון בתחנת האונ'. אומנם הנסיעה תתארך משמעותית, 15-16 דקות בנסיעה ישירה, אך השירות לנוסעים לא יופסק לחלוטין למשך תקופה ארוכה. בזמן הזה יסללו המסלולים המערביים של כביש 20 ותונח המסילה המערבית לקו החוף. כאשר תסתיים העתקת מסילה אחת תועבר אליה התנועה של קו ת"א-חיפה והמעקף דרך קו השרון יבוטל. כמובן שהפסקת הפעילות בקו החוף תנוצל על ידי הרכבת לביצוע עבודות נוספות שכוללות בין היתר שינויים בתחנת הרצליה.
הנחת המסילות בכביש 531 כמו בקו עכו-כרמיאל ובקו העמק תתבצע על ידי חברה בינלאומית שזכתה במכרז גדול לביצוע המסילות בשלושת הקווים.
פרויקט נוסף שמשתלב בתוך המגה-פרויקט הזה הוא פרויקט האינטגרציה. במסגרת הפרויקט הזה מתכננת הרכבת כיצד הרכבות שתגענה מקו A1 שתהינה מחושמלות מגיעות להרצליה, התחנה האחרונה בקו בנייני האומה-הרצליה. על מנת לאפשר זאת ישנם מספר פרויקטים: הראשון, באיילון עצמו שבו אנחנו צריכים להכניס עוד שלוש רכבות. לצורך כך עושים שינויים בקונפיגורציה של התחנות בסבידור ובהגנה – הארכות רציפים והשני, שינוי בתחנת הרצליה על מנת ליצור מקום בו ניתן יהיה לדייר את הרכבות בתום הנסיעה.

תודות:
תודה רבה על ההסברים המפורטים והאירוח החם להאני חיר מנהל פרויקט 531 כולו, שלמה שריג מנהל ביצוע כביש 20 ומסילות החוף שניהם עובדי חברת אמי מתום. וכמובן אייל פיטוסי מנהל פרויקט האינטגרציה וסגן מנהל אגף ביצוע ברכבת.
תודה רבה!! מה לגבי תאריכים ?
 

בועז ל

New member
תודה רבה על סקירה יסודית ומעמיקה, רמי.

סיור ב- 531 - מחלף שמריהו מזרח
ביום רביעי נערך סיור לנציגי הפורום בפרויקט כביש 531/ כביש 20 והמסילות שעוברות ביניהם.
פרויקט כביש 531 משלב פעילות של מספר גופים: נתיבי ישראל, נתיבי איילון ורכבת ישראל וגם חברת חשמל ומקורות. קטע הכביש שנמצא בשלבי הקמה כעת יחבר בין מחלף מלל מעט מזרחית לצומת רעננה מרכז לבין מחלף שמריהו מזרח שנמצא מזרחית לרשפון. פרויקט זה משתלב בפרויקט הארכת כביש 20 ממחלף שבעת הכוכבים ועד מחלף חדש שיבנה ליד שפיים. בין נתיבי כביש 531 תונחנה שתי מסילות רכבת שישלימו טבעת עם המסילה הקיימת מתחנת האוניברסיטה בת"א דרך פ"ת ראש העין וכפר סבא כך שתתאפשר נסיעה ברכבת מתל אביב דרך רעננה לכפר-סבא והוד-השרון מבלי לעבור דרך פתח תקווה ובני ברק ולהיפך. בשלב זה לא מתוכננת הפעלת רכבות ישירות שיעברו בקו החוף מרעננה לכיוון בני-ברק ופתח תקווה. את זה משאירים לפרוייקטים של ה- BRT / רכבת קלה המתוכננים באיזור.
במסגרת הארכת כביש 20 צפונה תוסט מסילת החוף מזרחה ותוכנס לבין הנתיבים של כביש 20 ובמקביל אליהן יונחו מסילות נוספות כהכנה למסילה רביעית מת"א ועד חיפה וכן כחלק מההכנה להפעלת קו A1 בשנת 2018.
הפרויקט התחיל בשנת 2004 תחת השם 531 PFI. הוקמה ועדה בין משרדית שחיברה בתוכה את נתיבי איילון, הרכבת ומע"צ. שפיר זכתה במכרז של מעל 2 מליארד ש"ח והתחילה בתכנון המפורט. בשלב מסוים שיתוף הפעולה עם שפיר התפוצץ וההסכם איתה בוטל. הפרויקט הועבר למנהל נתיבי ישראל במשרד התחבורה. אחת המסקנות מהעבודה עם קבלן גדול היתה לחלק את הפרויקט למכרזים קטנים וכך להקטין את הסיכון לעיכוב של הפרויקט כולו. בהוצאת המכרזים לקבלנים הוסף סעיף שמגביל את יכולתו של קבלן בודד לזכות ביותר משני מכרזים או במכרזים שסכומם הכולל גדול ממליארד ש"ח. כתוצאה מכך כיום לא קיים קבלן שזכה ביותר ממכרז אחד בפרויקט.
הקטע הראשון של העבודות נמצא במחלף ותחנת הרכבת רעננה דרום, הוא מתחיל מתחנת רכבת סוקולוב, חוצה את כביש 4 ומסתיים מעט לפני גבעת חן. פרויקט של סדר גודל של 700 מליון ש"ח שבו זכתה חברת שפיר. הנתיב הקריטי בקטע זה הוא המסילות שתועברנה במנהרה (cut & cover) מתחת למחלף. המנהרה צפויה להימסר בסביבות אוקטובר-נובמבר לקבלן המסילות שמבצע את המסילות. המחלף המורכב שנבנה ברעננה בנוי במפלס התחתון שלו ממנהרת הרכבת, מעליה הרמפות שמחברות את 531 לכביש 4, מעליהן כביש 4 ובשכבה העליונה ביותר כביש 531. בנוסף לכל ה"ספגטי" הזה תיבנה במחלף תחנת רכבת שתהיה משורתת בעיקר על ידי תחבורה ציבורית ומפרץ להורדת והעלאת נוסעים. לא יהיה חניון ציבורי בשלב זה לתחנה.
הקטע השני, נמצא בביצוע אצל הקבלן איציק סלע. הוא עומד לסיים בחודשים הקרובים את העבודות. גם את תשתית המסילות וגם את הכבישים, אפשר לראות את האספלט כבר על התוואי. העבודות כוללות בעיקר קירות תומכים וחפירות בסדר גודל של 4.5 מליון קו"ב. הקרקעות שהוצאו מן הפרויקט כוללות חול, חאמרות וחרסיתות. כמעט מליון קו"ב מהחפירות היה חרסית ברמת נקיון גבוהה שהועברה למפעל נשר לייצור מלט. את החול מכרו למפעלי הבטון והחאמרה שימשה לשיקום שטחים חקלאיים.
הקטע האחרון, חיבור כביש 531 לכביש 20 ומסילות החוף והחיבור של כביש 20 לכביש החוף (קטע ללא מסילות). קטע המסילה שנמצא כיום בין תחנת הרצליה ורשפון כיום במצב סטטוטורי מיועדת לביטול, כלומר לא ניתן להוסיף לה מסילות או לעשות בה שינויים. במסגרת הפרויקט המסילה תועבר אל בין הנתיבים של כביש 20 ובקטעים מסויימים יתווספו אליה מסילות נוספות. למשל בקטע שבין תחנת הרצליה ומחלף שמריהו מזרח תהיינה 6 מסילות – 2 המסילות המהירות לחיפה, 2 המסילות המאספות ו- 2 המסילות לקו השרון שיהיו בצד המזרחי ביותר. את ההעברה הזו של המסילה ינצלו על מנת לבטל את מפגשי הכביש/מסילה הקיימים כיום ותוקמנה במקומם הפרדות מפלסיות: רשפון, בית עלמין כפר-שמריהו ורחוב המעפילים. התוואי של כביש 20 ביציאה מתחנת הרכבת הרצליה ירד לתוך חפיר ויעבור מתחת למפלס רחוב המעפילים. כאן התוואי מתחיל לעלות לגובה הקרקע, למעט שתי המסילות של 531 שממשיכות לרדת ועוברות מתחת לכביש 20 בדרכן מזרחה. יתר המסילות ממשיכות לעלות מעל לרמפות שמחברות את כביש 20 וכביש 531 בתוך שתי מנהרות שנראות כמו שתי קשתות מוצלבות בשרטוט. באיזור המחלף 4 המסילות הנותרות מתאחדות לשתי המסילות של קו החוף. באותו האופן 2 המסילות שמגיעות מ- 531 לכיוון צפון עוברות מתחת לנתיבים המזרחיים של כביש 20, מתיישרות במקביל למסילות החוף ומתאחדות איתן.
מבחינת הכבישים, אחד הקטעים המורכבים ביותר במחלף שמריהו מזרח זה ה- X של הרמפות המחברות של כבישים 20 ו-531. לנוסעים שמגיעים בכביש 20 מכיוון צפון למזרח יש רמפה שעוברת בהתחלה בתוך חפיר מתחת לדרך חקלאית שמחברת את רישפון והשטחים החקלאיים שלה, ממשיכה במנהרה מתחת לנתיבים המערביים של כביש 20 ומסילות החוף, ממשיכה מזרחה מתחת לרמפה שמגיעה לנוסעים ב- 531 ל-20 דרום, עוברת על תיקרה של תחנת שאיבה גדולה שמנקזת את החפיר של הכבישים מכל האיזור ויוצאת החוצה כדי להתחבר ל-531. כחלק מהמחלף נבנית דרך חקלאית מרשפון לשטחים החקלאיים שנראית מעט כמו האות S. הדרך תעבור על מסילת החוף המבוטלת שתהפוך לטיילת ושבילי אופניים, בגשר מעל לרמפה של הנוסעים ב- 20 דרום לכיוון 531 מזרח, במנהרה מתחת למסילות ונתיבי כביש 20 ושוב בגשר מעל לרמפה של הנוסעים מ- 531 ל-20 צפון. בין הרמפות והכבישים של המחלף כלוא שטח פתוח של כ- 70 דונם, אותו הוחלט להפוך לפארק עם שבילי הליכה, שבילי אופניים, נקודות תצפית ובריכת חורף בשטח של כחמישה דונם. מורכבות נוספת בפרויקט היתה הצורך בהעברת נתיבי איילון בחפיר מתחת לרחוב המעפילים ומתחת לגובה פני הקרקע בסמוך לפארק "הבאסה" של הרצליה – שטח הצפות טבעי בחורף. הפיתרון לכך היה הקמת סכר בדופן המזרחית של נתיבי איילון שיעצור את ההצפות מלהגיע לכביש והקמת מנהרת ניקוז מהנקודה הנמוכה ביותר בכביש 20, מתחת לרחוב המעפילים, אל תחנת השאיבה הגדולה שנמצאת במחלף שמריהו מזרח כקילומטר וחצי צפונה שנמצאת במקום משמעותית נמוך יותר מהכביש. זה ימנע מצב של הצפה של הכביש ומסילות החוף גם אם תחנת השאיבה תפסיק לעבוד לחלוטין. הנקודה היחידה שיכולה להיות מוצפת במצב של תקלה בתחנת השאיבה היא הרמפה של כביש 20 שמחברת מצפון ל-531 מזרח – הנקודה הנמוכה ביותר בכביש. במסגרת הקמת הפרוייקט יוכנו מחסומים בכביש למקרה של הצפה שימנעו כניסה למנהרה.
לקינוח, נחתום במורכבות של העתקת מסילת החוף אל בין מסלולי כביש 20. מסילת החוף, כאמור, תועתק במסגרת הפרויקט אל בין נתיבי כביש 20. אולם מכיוון שמסלולי הכביש המערביים עוברים בחלקם על תוואי המסילה המבוטלת לא ניתן להקים את המסלולים של הכביש כל עוד לא הועתקה המסילה. מכיוון שהמסילה הקיימת והמסילה החדשה נפגשות בזווית קטנה מאוד יהיה צורך לבצע עבודות נרחבות הן בחיבור ליד רישפון והן בחיבור ליד תחנת הרצליה בזמן חיבור המסילות החדשות, עבודה שמוערכת בהשבתת מסילות החוף לתקופה של 45 יום אם אין עיכובים. זו היתה התוכנית לביצוע במסגרת מכרז ה- PFI משנת 2005. כאשר מכרז ה- PFI בוטל נפתח חלון הזדמנויות להצעת פיתרון נוסף: בזמן העבודות על העתקת מסילות החוף תחובר אחת המסילות לקו השרון וניתן יהיה להמשיך להפעיל את השירות הרכבתי לת"א דרך ראש העין וחיבור חזרה למסילות האיילון בתחנת האונ'. אומנם הנסיעה תתארך משמעותית, 15-16 דקות בנסיעה ישירה, אך השירות לנוסעים לא יופסק לחלוטין למשך תקופה ארוכה. בזמן הזה יסללו המסלולים המערביים של כביש 20 ותונח המסילה המערבית לקו החוף. כאשר תסתיים העתקת מסילה אחת תועבר אליה התנועה של קו ת"א-חיפה והמעקף דרך קו השרון יבוטל. כמובן שהפסקת הפעילות בקו החוף תנוצל על ידי הרכבת לביצוע עבודות נוספות שכוללות בין היתר שינויים בתחנת הרצליה.
הנחת המסילות בכביש 531 כמו בקו עכו-כרמיאל ובקו העמק תתבצע על ידי חברה בינלאומית שזכתה במכרז גדול לביצוע המסילות בשלושת הקווים.
פרויקט נוסף שמשתלב בתוך המגה-פרויקט הזה הוא פרויקט האינטגרציה. במסגרת הפרויקט הזה מתכננת הרכבת כיצד הרכבות שתגענה מקו A1 שתהינה מחושמלות מגיעות להרצליה, התחנה האחרונה בקו בנייני האומה-הרצליה. על מנת לאפשר זאת ישנם מספר פרויקטים: הראשון, באיילון עצמו שבו אנחנו צריכים להכניס עוד שלוש רכבות. לצורך כך עושים שינויים בקונפיגורציה של התחנות בסבידור ובהגנה – הארכות רציפים והשני, שינוי בתחנת הרצליה על מנת ליצור מקום בו ניתן יהיה לדייר את הרכבות בתום הנסיעה.

תודות:
תודה רבה על ההסברים המפורטים והאירוח החם להאני חיר מנהל פרויקט 531 כולו, שלמה שריג מנהל ביצוע כביש 20 ומסילות החוף שניהם עובדי חברת אמי מתום. וכמובן אייל פיטוסי מנהל פרויקט האינטגרציה וסגן מנהל אגף ביצוע ברכבת.
תודה רבה על סקירה יסודית ומעמיקה, רמי.
אל מחלף שמריהו מזרח מתנקזים כמעט כל הסיבוכים האפשריים שניתן להעלות על הדעת בפרויקט מעין זה. מדובר בגזרה המורכבת ביותר של פרויקט 531, שכולל בין היתר אי-אילו מחלפים ותחנות רכבת . מן הראוי להזכיר כי בתכנון המקורי כללו העבודות השבתה מתוכננת של לא פחות מארבעה חודשים (!) של קו החוף. משמעותה של השבתה שכזו ברורה מראש, וזו גם הסיבה שר"י התעכבה עם קידום הפרויקט. חלף זמן-מה עד שבארגון נזכרו שעומד לרשותם האיש הטוב ביותר למשימות מסובכות, מיודענו אייל פיטוסי. מרגע שהוטל עליו לנהל את פרויקט האינטגרציה, העניינים התחילו לזוז. אמנם, טרם נקבעה סופית מתכונת ההשבתות המתוכננת, אבל כבר כעת ברור שלא תהיה השבתה בת ארבעה חודשים, אלא מספר השבתות קצרות שהארוכה מביניהן תימשך פחות משבוע ימים. במהלך המבריק ביותר, לטעמי, הופרדה תחנת הרצליה לשני פרויקטים נפרדים. באופן זה יכולה הרכבת לקדם את ביצועו של הקטע שמדרום לתחנת הרצליה מבלי שתהיה תלויה בהשלמת המעקף ע"י "נתיבי ישראל". על הדרך מתבצעים בציר האיילון פרויקטים שתוכננו די מזמן וטרם בוצעו: דאבל קרוס בתחנת ההגנה, הארכת רציפים, כניסה נוספת בסבידור ועוד.
רמי נגע בדבריו בשני הקשיים הגדולים של הפרויקט: תזמון לוחות הזמנים של 531 עם יתר הפרויקטים בסביבה (נתיבי איילון, ר"י, מקורות, חח"י) והאתגר ההנדסי הכרוך בהקמתו של המחלף התלת מפלסי. על הדרך, וכאילו כבדרך אגב, מתבטלים לא פחות משלושה מפגשי רכבת והופכים להפרדות מפלסיות. הדבר רק ממחיש כיצד הפרויקט הענק בולע לתוכו שלבי ביצוע, שכל אחד מהם יכול להיחשב כפרויקט בפני עצמו.
לקשיים שהוזכרו נוסף קושי משמעותי לא פחות: עבודה מול ראשי רשויות בעלי כוח השפעה פוליטי משמעותי ואוכלוסיות חזקות. אם התרשמתם שהפרדת תחנת הרצליה הופכת את פרויקט האינטגרציה לסוג של טיול עבור הרכבת, הרי זו התרשמות מוטעית לחלוטין. תזמון שלבי הביצוע הפנים-ארגוניים ברכבת יחייב תיאום קפדני ביותר בין יחידותיה השונות. את מספר מנהלי הביצוע ברכבת, שמסוגלים לעמוד במשימה שכזו, ניתן לספור על כף יד אחת (וברצינות: סליחה על ההערכה המוטה מעלה). גם בפרויקט 531 מצפים חיים קשים למנהלי הביצוע, אך אני התרשמתי שאסכולת "עד שאינך דורך בפרויקט, אינך יודע מה יש בתוכו" היא הדומיננטית בקרב האנשים אותם פגשנו. אז מה, מישהו אמר הכפלת הקו לב"ש ולא קיבל?

לסיום אבקש להצטרף לדברי התודה שרשם רמי למארחינו. זכינו לאירוח יוצא מן הכלל מאנשי "אמי מתום" והרכבת. לרשימת התודות אבקש להוסיף את הגברת הראשונה של הרכבת, ברכה דיין, שכל תיאום שלה הופך סיור לוודאי ומוצלח.
בתמונה: יום אחד אחרי סיור הפורום היו מי שקינאו בנו והחליטו אף הם לסייר ב-531.


 

amit1270

New member
האתגר הבא: מסילה רביעית באיילון


תודה רבה על סקירה יסודית ומעמיקה, רמי.
אל מחלף שמריהו מזרח מתנקזים כמעט כל הסיבוכים האפשריים שניתן להעלות על הדעת בפרויקט מעין זה. מדובר בגזרה המורכבת ביותר של פרויקט 531, שכולל בין היתר אי-אילו מחלפים ותחנות רכבת . מן הראוי להזכיר כי בתכנון המקורי כללו העבודות השבתה מתוכננת של לא פחות מארבעה חודשים (!) של קו החוף. משמעותה של השבתה שכזו ברורה מראש, וזו גם הסיבה שר"י התעכבה עם קידום הפרויקט. חלף זמן-מה עד שבארגון נזכרו שעומד לרשותם האיש הטוב ביותר למשימות מסובכות, מיודענו אייל פיטוסי. מרגע שהוטל עליו לנהל את פרויקט האינטגרציה, העניינים התחילו לזוז. אמנם, טרם נקבעה סופית מתכונת ההשבתות המתוכננת, אבל כבר כעת ברור שלא תהיה השבתה בת ארבעה חודשים, אלא מספר השבתות קצרות שהארוכה מביניהן תימשך פחות משבוע ימים. במהלך המבריק ביותר, לטעמי, הופרדה תחנת הרצליה לשני פרויקטים נפרדים. באופן זה יכולה הרכבת לקדם את ביצועו של הקטע שמדרום לתחנת הרצליה מבלי שתהיה תלויה בהשלמת המעקף ע"י "נתיבי ישראל". על הדרך מתבצעים בציר האיילון פרויקטים שתוכננו די מזמן וטרם בוצעו: דאבל קרוס בתחנת ההגנה, הארכת רציפים, כניסה נוספת בסבידור ועוד.
רמי נגע בדבריו בשני הקשיים הגדולים של הפרויקט: תזמון לוחות הזמנים של 531 עם יתר הפרויקטים בסביבה (נתיבי איילון, ר"י, מקורות, חח"י) והאתגר ההנדסי הכרוך בהקמתו של המחלף התלת מפלסי. על הדרך, וכאילו כבדרך אגב, מתבטלים לא פחות משלושה מפגשי רכבת והופכים להפרדות מפלסיות. הדבר רק ממחיש כיצד הפרויקט הענק בולע לתוכו שלבי ביצוע, שכל אחד מהם יכול להיחשב כפרויקט בפני עצמו.
לקשיים שהוזכרו נוסף קושי משמעותי לא פחות: עבודה מול ראשי רשויות בעלי כוח השפעה פוליטי משמעותי ואוכלוסיות חזקות. אם התרשמתם שהפרדת תחנת הרצליה הופכת את פרויקט האינטגרציה לסוג של טיול עבור הרכבת, הרי זו התרשמות מוטעית לחלוטין. תזמון שלבי הביצוע הפנים-ארגוניים ברכבת יחייב תיאום קפדני ביותר בין יחידותיה השונות. את מספר מנהלי הביצוע ברכבת, שמסוגלים לעמוד במשימה שכזו, ניתן לספור על כף יד אחת (וברצינות: סליחה על ההערכה המוטה מעלה). גם בפרויקט 531 מצפים חיים קשים למנהלי הביצוע, אך אני התרשמתי שאסכולת "עד שאינך דורך בפרויקט, אינך יודע מה יש בתוכו" היא הדומיננטית בקרב האנשים אותם פגשנו. אז מה, מישהו אמר הכפלת הקו לב"ש ולא קיבל?

לסיום אבקש להצטרף לדברי התודה שרשם רמי למארחינו. זכינו לאירוח יוצא מן הכלל מאנשי "אמי מתום" והרכבת. לרשימת התודות אבקש להוסיף את הגברת הראשונה של הרכבת, ברכה דיין, שכל תיאום שלה הופך סיור לוודאי ומוצלח.
בתמונה: יום אחד אחרי סיור הפורום היו מי שקינאו בנו והחליטו אף הם לסייר ב-531.
האתגר הבא: מסילה רביעית באיילון
 
כניסה נוספת בסבידור? האם תיבנה כניסה מגשר מודעי?

תודה רבה על סקירה יסודית ומעמיקה, רמי.
אל מחלף שמריהו מזרח מתנקזים כמעט כל הסיבוכים האפשריים שניתן להעלות על הדעת בפרויקט מעין זה. מדובר בגזרה המורכבת ביותר של פרויקט 531, שכולל בין היתר אי-אילו מחלפים ותחנות רכבת . מן הראוי להזכיר כי בתכנון המקורי כללו העבודות השבתה מתוכננת של לא פחות מארבעה חודשים (!) של קו החוף. משמעותה של השבתה שכזו ברורה מראש, וזו גם הסיבה שר"י התעכבה עם קידום הפרויקט. חלף זמן-מה עד שבארגון נזכרו שעומד לרשותם האיש הטוב ביותר למשימות מסובכות, מיודענו אייל פיטוסי. מרגע שהוטל עליו לנהל את פרויקט האינטגרציה, העניינים התחילו לזוז. אמנם, טרם נקבעה סופית מתכונת ההשבתות המתוכננת, אבל כבר כעת ברור שלא תהיה השבתה בת ארבעה חודשים, אלא מספר השבתות קצרות שהארוכה מביניהן תימשך פחות משבוע ימים. במהלך המבריק ביותר, לטעמי, הופרדה תחנת הרצליה לשני פרויקטים נפרדים. באופן זה יכולה הרכבת לקדם את ביצועו של הקטע שמדרום לתחנת הרצליה מבלי שתהיה תלויה בהשלמת המעקף ע"י "נתיבי ישראל". על הדרך מתבצעים בציר האיילון פרויקטים שתוכננו די מזמן וטרם בוצעו: דאבל קרוס בתחנת ההגנה, הארכת רציפים, כניסה נוספת בסבידור ועוד.
רמי נגע בדבריו בשני הקשיים הגדולים של הפרויקט: תזמון לוחות הזמנים של 531 עם יתר הפרויקטים בסביבה (נתיבי איילון, ר"י, מקורות, חח"י) והאתגר ההנדסי הכרוך בהקמתו של המחלף התלת מפלסי. על הדרך, וכאילו כבדרך אגב, מתבטלים לא פחות משלושה מפגשי רכבת והופכים להפרדות מפלסיות. הדבר רק ממחיש כיצד הפרויקט הענק בולע לתוכו שלבי ביצוע, שכל אחד מהם יכול להיחשב כפרויקט בפני עצמו.
לקשיים שהוזכרו נוסף קושי משמעותי לא פחות: עבודה מול ראשי רשויות בעלי כוח השפעה פוליטי משמעותי ואוכלוסיות חזקות. אם התרשמתם שהפרדת תחנת הרצליה הופכת את פרויקט האינטגרציה לסוג של טיול עבור הרכבת, הרי זו התרשמות מוטעית לחלוטין. תזמון שלבי הביצוע הפנים-ארגוניים ברכבת יחייב תיאום קפדני ביותר בין יחידותיה השונות. את מספר מנהלי הביצוע ברכבת, שמסוגלים לעמוד במשימה שכזו, ניתן לספור על כף יד אחת (וברצינות: סליחה על ההערכה המוטה מעלה). גם בפרויקט 531 מצפים חיים קשים למנהלי הביצוע, אך אני התרשמתי שאסכולת "עד שאינך דורך בפרויקט, אינך יודע מה יש בתוכו" היא הדומיננטית בקרב האנשים אותם פגשנו. אז מה, מישהו אמר הכפלת הקו לב"ש ולא קיבל?

לסיום אבקש להצטרף לדברי התודה שרשם רמי למארחינו. זכינו לאירוח יוצא מן הכלל מאנשי "אמי מתום" והרכבת. לרשימת התודות אבקש להוסיף את הגברת הראשונה של הרכבת, ברכה דיין, שכל תיאום שלה הופך סיור לוודאי ומוצלח.
בתמונה: יום אחד אחרי סיור הפורום היו מי שקינאו בנו והחליטו אף הם לסייר ב-531.
כניסה נוספת בסבידור? האם תיבנה כניסה מגשר מודעי?
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה