סיוע לאורח- סחלבים בצפון

רעי רז

New member
סיוע לאורח- סחלבים בצפון

שלום לכם, אמש פנה אלי הולנדי אחד חביב וביקש שאדריך אותו ביום חמישי בצפון הארץ. תחומי העניין: סחלבים וציפורים. הוא הגיע אלי דרך הצפרות, אך הבטחתי לו שאשתדל לאתר מקומות מוצלחים לצפייה בסחלבי ארצנו. הבוקר בדקתי את אחו בנימינה וראיתי את סחלבי הביצות פורחים- נקודה ראשונה. א. נא המליצו על כמה אתרים בצפון שבהם ניתן יהיה להנות מפריחת סחלבים בימים אלו. הכיוון- כרמל, לכיוון צפת ואח"כ לעמק החולה. ב. בידי ספרו של אסף שיפמן "סחלבי הבר בישראל" הכולל מידע רב על מיקומים ומועדי פריחה. הערותיכם לגבי מהימנות המידע תתקבלנה בברכה. בתודה מראש, רעי
 

Limonium

New member
מסלולים ספציפים אני לא מכיר,

אך אני ממליץ לך לקרוא באתרים שבקישורי הפורום ( בשורה למעלה ). פרסם גם הודעות בפורום שמירת טבע וטיולים. כאן בפורום המליצו בעבר על הר מירון ועל מנרה. גם בנחל חלילים וגבעות הכורכר ( באזור רשל"צ- רחובות ) היו תצפיות מרשימות.
 

fedele

New member
לך לפי הספר

הספר מהימן לחלוטין וכל מסלולי הטיולים מתוארים כך שאי אפשר לטעות 300 מטר מצפון לסחלב הביצות יש גם שפתן ותורמוס צהוב בכרמל מומלץ - מחורשת הארבעים מזרחה דרך צומת הכביש שיורד לנשר ועד האנטנה הגדולה או הכביש שממשיך מעין אלון פנימה (מתואר בספר) או קצת למטה משם הכביש לכיוון חניון רקית ומלון יערות הכרמל בדיוק בסיבוב היכן שחוצה את שביל ישראל הר נזר שמתואר בספר הוא מצוין בחורשת טל סחלבים נדירים חלקם מצד ימין של גדר בלתי עבירה בגלל שכלואים בה... יחמורים. אם יהיה לכם מזל תוכלו גם להנות מהם בהצלחה
 

eraney

New member
מעניין הדמיון בין ההמלצות שלנו

לא ראיתי את התגובה שלך כשכתבתי את שלי
 
מי בפורום היה בהר נזר אחרי קיץ 2006?

ריכוז הסחלבים בהר נזר יושר ע"י כלים כבדים של צה"ל במלחמת לבנון השנייה. הייתי שם בדצמבר 2006 (בפעם האחרונה), והמראה היה עגום. לא חזרתי למקום מאז. מי יכול לדווח על המצב הנוכחי בשטח?
 

eraney

New member
עצוב מאוד לשמוע

אני באמת לא הייתי שם כבר 5 שנים. ניסיתי לראות ב Google earth/maps איך השטח נראה אבל הצילומים הם מ 2003. האם השטח שיושר נמצא מערבית או מזרחית לכביש 886?
 

eraney

New member
מהמסלולים בסוף הספר של שיפמן הייתי ממליץ על

הר קטע, שמורת הסחלבים של מנרה והרי מירון (הכביש לפסגה, הר שפנים, מחצבת כפר שמאי). הפריחה השנה מוקדמת ולכן ייתכן שעדיפים האתרים הגבוהים. בכרמל אני ממליץ על האיזור של חרבת רקית ואיזור עין אלון. לא הייתי ממליץ על רוב האתרים בשרון ובשפלה (קצת מאוחר מדי) ושמורת הסחלבים בחורשת טל שמצבה לא טוב בשנים האחרונות.
 

יובל 42

New member
הר מירון

לאור העובדה שהפריחה השנה הקדימה בחודש לפחות הייתי מציע ללכת למקום שהכי סביר למצוא בו סחלבים באמצע אפריל דהיינו הר מירון.
 

רעי רז

New member
תודה לכולכם

נראה לי שאוותר על הכרמל ואקח אותו ישר צפונה- כ.שמאי- מנרה- תל קטע, ובדרך נחפש אולי יש משהו בחורשת טל. אדווח בגמר רעי
 

fedele

New member
הר קטע

קח בחשבון שטיול להר קטע הוא ארוך, כלומר העלייה עד לנמרוד ואח"כ ההליכה אל ההר והשיטוט בו. הייתי אומר שמחורשת טל, זה ברוטו שלוש שעות הלוך וחזור בחורשת טל יש סחלב נקוד ענקיים קרוב מאד למפגש של הצינור עם נחל דן (לפי המפה שבספר) בן חורש גדול - זו לא העונה (פורח שם באמצע מאי) כתבת בהודעה הראשונה משהו על צפת - אם אתם מתכוונים להכנס לעיר אז בשבוע שעבר ראיתי בדרך שיוצאת מצפון העיר ליער בירייה מלא סחלב איטלקי אם בכל זאת כרמל - בדרך שיוצאת מעין אלון (לפי הספר) תראו שנקים וסחלבנים ועוד מינים רבים בהצלחה, וספר מה היה
 

רעי רז

New member
צפר אחד, שני הולנדים, 3.5 תחנות, 11 סחלבים

דיווח מהיום: התחלנו במחצבת כפר שמאי. היו סחלבים אנטוליים בכמויות, סחלב פרפרני, סחלב איטלקי, סחלבן החורש, ודבורנית הקטיפה (שתיים) המשכנו להר נזר (יותר נכון לאזור מוצב "רקפת"), שם ראינו סחלב איטלקי, סחלב השקיק, סחלב פרפרני, ודבורנית גדולה. בדרך למטה מתחת למרגליות היו סחלב איטלקי, סחלב אנטולי ודבורנית דינסמור. ליד נח"ל נמרוד היו סחלבים אנטוליים ואיטלקים בכמויות, ובגבעת הסחלבים גם סחלבן החורש בכמויות, סחלב הגליל, סחלב שלוש שיניים, וכמובן דקטילוריזה רומאית בשלהי פריחתה. ממערב לבנטל נצפתה עוד דבורנית דינסמור אחת ליד הכביש. חוץ מפרחים נצפו גם דיות ליד מירון, שני חיוויאים ליד עין-קיניה, עקב עיטי ליד נח"ל נמרוד, שלך אחד על התעלה המזרחית בקו נאות מרדכי, וכמה זרונים תכולים בשדות העמק. שוב- תודה לכולכם. כשההולנדי ישלח תמונות- אשתף. רעי
 

eraney

New member
נשמע שנהנתם

תוכל לשתף לגבי מצב שמירת הטבע באיזור הר נזר? היכן הוא מוצב רקפת ביחס לשמורה?
 

רעי רז

New member
הר נזר- דו"ח מצב

אכן- היה ממש ממש נחמד. הדבורניות הן אתגר רציני, והייתי מבסוט שאחת משלוש אני איתרתי. לגבי הר נזר- כשהגענו למקום (צומת דרכי עפר עם כביש יפתח-מנרה 500 מ' מצפון למצפה פאר) בוצעו שם עבודות סלילה של הצבא. אנחנו פנינו דרום-מערבה לכיוון המוצב הנטוש ואח"כ לניצב היורד לכיוון גדר הגבול. על המדרון החצוב ממש לפני המוצב היו סחלב איטלקי ואנטולי, וכן סחלב השקיק. בצד הדרך לכיוון הגדר נראתה הדבורנית הגדולה. לא הסתובבנו בהר נזר עצמו, הוא נמצא ממזרח לכביש. לא נראה לי שחלו שם שינויים משמעותיים בשנים האחרונות.
 

eraney

New member
תודה רבה על התשובה והתצ"ל

האיזור שמצבו מעניין אותי במיוחד הוא איזור מנחת המסוקים (הכתם הלבן השמאלי כ 200 מ' דרומית למפגש הכביש ודרכי העפר). באיזור הזה היה ריכוז של דבורנית כחלחלה.
 
למעלה