סופר המד"ב רוברט סילברברג מדבר

dino_din

New member
סופר המד"ב רוברט סילברברג מדבר

כתבה ארוכה ומושקעת על (ועם) רוברט סילברברג. רק צריך להתגבר על תראומות הילדות של גבע קרא עוז (מחבר הכתבה) ואחר כך הכל בסדר. יום טוב, דינו. >חבל שגבע קרא עוז לא סיפר קצת על היחסים על המשפחה...<
 

afeka

New member
סילברברג אכן ראוי לכבוד

ולאור הספרים האחרונים שלו אני גם שמח שהוא פרש/ פורש לפני שהוא עושה לעצמו עוד נזקים. אני גם בהחלט מסכים לגבי למות מבפנים שלו. (יש פתיל וויכוח על הנושא בדפים עברו). מה שמוכר לי פחות ולמעשה לא מוכרים כלל הם מגדל הזכוכית וטום המשוגע. מישהו רוצה להמליץ?
 

זאינאל

New member
טום המשוגע

לא ברור לי מהיכן התרגום הזה, במקור "Tom O'bedlam" שזה משחק מילים על קידומת לשם משפחה אירי ו-bedlam שזה מונח לא מקובל לבית משוגעים. אני מניח שמקוצר זמן זה כל מה שעוז הצליח להעלות בכפו. בקשר לספר - מורכב, פסיכולוגי במודע ולא ברור, אבל בהחלט מומלץ אם אתה מתחבר למד"ב לא סטנדרטי. אני חושב ששני הספרים לא תוגמו מעולם לעברית.
 

Y. Welis

New member
ה-O היא גם מילת קישור באנגלית

כסלנג - kitsch-O-Matic - 'אוטומט קיטש' למשל, וכן הלאה. זה גם נשמע בשם הספר כמו of. הרעיון הוא כנראה של המתרגם, עמנואל לוטם (הופיע ב'עם עובד' בסוף שנות השמונים).
 

סרגון

New member
בענינו של סילברברג

מישהו זוכר למה הכניסו את 'ספר הגולגולת' לקטגוריה של מד"ב? זה מזכיר כל מיני נסיונות קלוקלים של כותבים בז'אנר לפרוץ את גבולות הגטו של המדע הבדיוני. נראה לי שזה עובד רק להפך.
 

זאינאל

New member
"קלוקלים" ?

"סינדרום אנדרומדה". ובעצם, כל דבר של קרייצ'טון. זה אפשרי, תלוי אבל איך.
 

סרגון

New member
קרייטון

מייקל-אמא'לה-דינוזאורים-קרייטון מרקד לאורך הקריירה שלו בין הטיפות. הממ, נראה לי שבסופו של דבר עיקר הכתיבה שלו היא בעלת זיקה למד"ב (גנטיקה, מסע בזמן,חיידקים מהחלל החיצון,וכו'). קרייטון הוא חסר יומרה מודעת לנסות לכתוב ספרות מיינסטרימית (דוגמא לכך אפשר למצוא אצל פ.ק.דיק היקר, שניסה כמה וכמה פעמים לפרסם רומנים מיינסטרימיים, בלא הצלחה יתרה). זה שקרייטון מצליח בתור סופר מתח/רבי-מכר, לא הופך את הטקסטים שלו לבעלי זיקה שונה למד"ב, אלא לאיש עשיר ושמח בחלקו.
 

זאינאל

New member
הייתי רוצה לשמוע הסבר מנומק יותר,

על ההבדל בין 'זיקה למד"ב' ל-'מד"ב', בבקשה.
 

זאינאל

New member
טוב, טוב

זאת הגדרה מאוד מעניינת, שהחסרון העיקרי שלה היא שאתה מגדיר מד"ב כ-"משהו שכלל הציבור לא קורא בד"כ". הייתי מעדיף הגדרות שמתייחסות לתוכן ולא לגודל קהל היעד..
 

סרגון

New member
קירייטון

קיירטון לא מתוייג כסופר מד"ב. הוא כותב רבי מכר שעושים מהם סרטים משעממים או להפך, נוסח קלנסי וגרישם, כל אחד מהם בנישה שלו. גם אם נגדיר חלק מכתביו כמד"ב (אנדרומדה כדוגמא הכי מובהקת). קרייטון לא שייך למיעוט הנרדף של סופרי מד"ב. כאשר הוא כותב ספר שאינו בעל ולו צל צילה של זיקה למד"ב (אפילו לא בורג שמבריג את עצמו), הוא לא עושה זאת עם תחושת הנסיון לכבוש קהלים חדשים, שהיא מנת חלקם של סופרי מד"ב (סילברברג,דיק,למישהו יש דוגמאות נוספות?) בבואם לכתוב ספרי מיינסטרים. עוד מעט ונגלוש לדיון על קוראי מד"ב והסטינגות המודבקות להם, אם עוד לא גלשנו.
 

preacher

New member
הוא לא מתויג אבל הוא כותב מד"ב

ספירה (כדור) הוא ספר מד"ב מובהק עם חלליות, חפץ חייזרי ומסע בזמן, ונמצא על מדף המד"ב. ספרים אחרים פחות מד"ביים ונמצאים על מדף המיינסטרים. ותמיד יש כאלו שקשה לקטלג ונמצאים בין הטכנותרילר והמד"ב, כמו פארק היורה או קונגו. את קרייטון כולם יכולים לקרוא כי העלילות שלו תמיד ממוקמות בהווה בהשתתפות דמויות מההווה, בלי קשר לכמות הספקולציה שיש בספרים שלו. זה נכון אגב גם להארי פוטר - המיקום של סיפור ב"כאן-ועכשיו" מורידה את ההגנות האנטי-מד"ביות של רוב הקוראים.
 
למעלה