סוגים שונים של פריקסטים חיצוניים לתריסי גלילה-איזה מומלץ?

asafbh

New member
סוגים שונים של פריקסטים חיצוניים לתריסי גלילה-איזה מומלץ?

שלום רב
ראיתי שישנם כמה אופציות להתקין פריקסט לתריס גלילה בקיר החיצוני:
1. פריקסט ממתכת שעליו מותקנת רשת ומבצעים טיח.יש חיסרון בשיטה זו?
2.פריקסט מאיטונג בעובי 5 ס"מ-נקרא "לינטל" לתריס גלילה של חברת איטונג-יתרון בבידוד לעומת האחרים.
3.פריקסט מבטון שעושים אותו כחלק מיציקות השלד.

אודה לחוות דעת מה מומלץ לבצע?
בשיקולים מבחינת בידוד וגם הידבקות הטיח ומניעת סדיקה של הטיח בהמשך.
בפריקסט ממתכת היתרון שאני שמתי לב זה שאין לו עובי ולכן אין מגבלה מבחינת התריס.
בפריקסטים האחרים העובי של הפריקסט הוא על חשבון נפח הארגז תריס אבל אם בוחרים בפריקסט ממתכת כמו שרובם לדעתי בוחרים אין חשש מבחינת הידבקות הטיח באזור זה? אין חשש לסדקים עתידיים או היפרדות הטיח מהמתכת עם הזמן?עצם העובדה שמדובר בחומר שונה מהטיח האם יש חשש כזה לסדיקה?
אודה לקבלת חוות דעת איזה בסופו של דבר פריקסט מומלץ לבצע מכל מני שיקולים...
צרפתי תמונות להמחשת לינטל של איטונג ופריקסט ממתכת

תודה מראש



 
פריקסט חיצוני לתריס גלילה

שלום asafbh ,
סוג הפריקסט נקבע בין השאר לפי עובי הקיר , שיטת הבניה והעובי הנדרש לגלילת התריס בתוכו.
לפריקסט (לוח משוריין) העשוי מאיטונג בעובי 5 ס"מ יש יתרון בכך שמעניק בידוד מסוים לחלק זה בקיר (שהוא אכן בעייתי מאוד לבידוד) , אך ניתן ליישמו כאשר יש מקום בעובי קיר החוץ להתקינו (לפעמים אין אפשרות "לבזבז" 5 ס"מ מהקיר לטובת הכיסוי החיצוני ו/או הפנימי בקיר). גם האלמנטים האחרים שהזכרת נפוצים בשימוש בארץ ודורשים פתרון נוסף לבידוד טרמי בחלק זה של הקיר. שוב ושוב , נושא זה מחזק את חשיבות התכנון של המבנה על ידי האדריכל באופן הרואה את המבנה כמכלול ומכיר את האלמנטים הנדרשים לבניה איכותית.
מבחינת הידבקות טיח בין האלמנטים שהזכרת , אין הבדל מבחינת ההקפדה הנדרשת בשלב יישום הטיח על מנת למנוע סדיקה באזור תריס הגלילה. זהו אלמנט שיש לטפל בו כמו כל אלמנט אחר בבניין , ולכל אחד מהפתרונות שהזכרת יש הדרך שלו לביצוע טיח וסגירת התפרים כראוי. בביצוע נכון , בכל אחד מהאלמנטים אין שום סיבה שיהיו תקלות בטיח , גם לאחר שנים רבות.
בהצלחה.
 
מה הטעם לעשות בידוד תרמי לארגז תריס?

בכל מקרה הוא פתוח לרווחה במקום שהתריס יוצא.
 
בידוד טרמי לארגז תריס

אלמנט משוריין לתריס גלילה (או מבטון בשילוב קלקר אדקס או מבטון בשילוב טיח טרמי או לוח לבידוד העשוי מאיטונג) מיושם גם בחלק הקיר החיצוני ורצוי אם יש מקום , גם בחלק הקיר הפנימי (עם תלות בשיטת הבניה - ניתן לעיתים ליישמו גם בחלקו הפנימי של הקיר). הארגז איננו "פתוח לרווחה" כפי שציינת , אלא מאוורר חלקית , הבידוד בכל מקרה של אותו "גשר קור" שמקורו בארגז התריס חיוני , ומפחית בעיקר בקיץ פערי הטמפרטורה בארגז בין יום ללילה בצורה משמעותית בוודאי כשהקיר חשוף לשמש ישירה.
ישנם אזורים בארץ (בעיקר באזורי ההר) שבמקומות בהם ישנו ארגז תריס ושלא מבצעים בידוד בחלק החיצוני ו/או הפנימי של הקיר , נוצרים בחורף תופעות של עיבוי ופטרת בחלקו הפנימי של הקיר בשולי הארגז. תופעה שכיחה במוכרת מאוד ליושבי ההר והינה קשה מאוד לתיקון.
ככל שניסיוני לימד אותי - הקפדה על בידוד טרמי באלמנט בעייתי זה של תריס גלילה = אפס תקלות. החלופה בתפיסתי האישית (והלא קובעת , וייתכן מאוד שאני טועה) של "לא לבודד בכלל כי..." - אינה מתקבלת על הדעת.
בהצלחה
 

asafbh

New member
הבנתי גם שאפשר לשים לוח קלקר על הצד הפנימי של ארגז התריס

וכך למנוע את כניסת החום/קור לבית.
כלומר להדביק קלקר על הכנף שנפתחת לטיפול ארגז התריס.
קלקר ידוע כמבודד יעיל יותר מטיח תרמי או איטונג אז אולי האופציה הכי כדאית זה לבצע פריקסט ממתכת עם לוח קלקר בחלק הפנימי?
 
לוח קלקר על הצד הפנימי של ארגז התריס

שוב שלום asafbh ,
אין ספק שהדבקה של קלקר בחלקן הפנימי של ארגז התריס היה נותן פתרון לא רע אך שוב אתה חוזר לקושי המרכזי - עובי הקיר. לרוב , אין לך מספיק מקום בתוך הפריקסט להדביק לוח מקלקר מבפנים (הכוונה היא שאין מספיק מקום לתריס להתגלגל בתוך הפריקסט מבלי לגעת בקלקר). באזור ההר בו אני מתגורר עובי הקיר הינו 40 ס"מ לפחות (בונים עם אבן וגב בטון ומאחוריהם שכבת בידוד מופרדת) ואז מקציפים בחלקו הפנימי של ארגז התריס פוליאוריטן מוקצף באופן שמכסה בצורה מושלמת את הפיאה החיצונית של הארגז - עדיף על קלקר.
אין ספק שבאזור מישור החוף , אין הצדקה לקיר בעובי כזה , ואין גם ספק שפרט הארגז אינו יכול להיות מבודד באופן הרמטי , אך בתכנון אדריכלי נכון וביצוע יעיל, ניתן לצמצם הכשלים הטרמיים בצורה מעולה.
בהצלחה
 
אני לא מטיל ספק בנחיצות הבידוד.

השאלה היא האם בידוד ארגז בצד החיצוני עוזר. מדובר בארגז שהוא לא אטום. יש לו פתח ליציאה של התריס. ואני לא מבין את ההגיון בבידוד הצד החיצוני של הארגז כשהארגז פתוח לזרימה של אוויר.
לכאורה הצד הנכון לבודד את הארגז הוא בצד הפנימי ולא בצד החיצוני.
 
רציתי כאלה ואמרו לי שהם יותר רגישים לרטיבות, נזילות, פגיעות.

מכרו לי בולשיט?
 

רשר

Well-known member
מנהל
כנראה שכן כי ממילא התריס רטוב בגשם

וכשפותחים כשהוא רטוב המים נכנסים לארגז ומרטיבים את המנוע (נמצא בתוך ציר האיסוף)
לגבי המנוע וחיבורי החשמל - לפני מעל ל 100 שנים מצאור פתרון לחשמל בצוללות (מישהו הזמין כמה חדשות מאותה טכנולוגיה) אז אם למשווק מסוים יש בעיה עם זה תתרחקי ממנו,
בכל מקרה תכנון אדריכלי יכול למנוע גשם על הארגז עם שורת רעפים נוספת
 

אבי519

New member
בנוסף- חשוב לבודד ארגזי תריס גם מבחינה אקוסטית

ארגז תריס צריך להיות אטום כלפי פנים, ומבודד אקוסטית וטרמית , ורצוי לחשוב על זה מהתיכנון כי בדרך כלל זה מסובך להוסיף בידוד אחרי ההתקנה.
כיוון שבארגז תריס אם יש מצב שבו המכסה או הבידוד נוגע בגליל התריס מבפנים נוצר חיכוך שעלול לתקוע את התריס ו\או לשרוף מנוע.

אני לא מכיר את כל סוגי הפטנטים שישי היום אבל כל הפתרונות שראיתי עד היום די גרועים והופכים את ארגז התריס לעקב אכילס של החלון מבחינת הבידוד הטרמי והאקוסטי.
 
איך להבטיח תריס מבודד אפילו בלי פריקסט.

אתם צודקים בידוד ארגז התריס - בעיה קשה לפתרון. אחרי שהשקענו בקיר מבודד וחיפשנו בפינצטה את כל גשרי הקור, צריך להשאיר חלל ענק בקיר חיצוני שטמפרטורה בו שווה לחיצונית או בצד השמש אף גבוהה ממנה... בבידוד הרעש עדיף לא להיזכר בכלל...
בטכנולוגיה מתקדמת יותר של חלונות PVC יש פתרון גם לזה. ארגז כאן בנוי מפנל PVC מבודדת כפולה עם תאים של אוויר כלוא בתוכה. בנוסף בתוך הארגז מכניסים בידוד עבה. ארגז סגור ואטום מכל הצדדים ולוקח רק 20 ס"מ גובה. כאשר מתקינים חלון PVC עם תריס אין חובה לבנות פריקאסט, אפשר להכין פשוט פתח מלבני בקיר. דרך אגב אפשר לעשות גם רשת גלילה בתוך הארגז.
 

אבי519

New member
תאורטית אפשר לעשות את זה גם באלומיניום או בעץ...

רק שאף אחד לא חושב על זה .
אני מודה שגם אני לא חשבתי על זה עד שיום אחד כשהיתה רוח פרצים קרה הרגשתי משב רוח שנכנס מהחריץ של ארגז התריס, ואז נזכרתי כמה השקענו בבידוד של החלונות ובאטימות ...
בתריסים ידניים המצב עוד יותר גרוע בגלל החור שדרכו נכנסת הרצועה , את זה אי אפשר לאטום.
וכמובן שכל הנושא של אקוסטיקה ואיטום נגד רעש , נשבר שם בחריץ של התריס.
 
פריקסטים

הפריקסט הנכון ביותר הוא זה העשוי יציקה. ניתן לצקת ביחד עם הקורה או לחברו בעזרת קוצים. החיסרון הוא עובי של 50 מ"מ לכל הפחות.
פריקסט העשוי פח עלול לגרום לסדקים בהיקף. בציפוי, חיצוני, קשיח לא צפויה בעיה אך עם שליכט אקרילי (צבעוני) יש להקפיד על עיגון נכון עם חיפויי רשת.
בהצלחה.
מאירי רון - יועץ אלומיניום לבניין.
 
למעלה