סביבה עוני וגלובליזציה

סביבה עוני וגלובליזציה

כתבה מעולה, שמתארת בצורה תמציתית חלק מהבעיות העולמיות אי אפשר יותר עם "טיפול נקודתי" אביעד שר- שלום, גלובס 28.8.2002 בפסגת כדור הארץ הנפתחת כעת ביוהנסבורג מסכימים, שהגורם המרכזי להמשך ההידרדרות של מצב הסביבה הוא אופן הייצור והצריכה, במיוחד בארצות המתועשות. האם הם גם מתכוונים ברצינות לשנות את המצב? כלכלת השוק הגלובלית, בתמיכת קרן המטבע הבינלאומית, ארגון הסחר העולמי והבנק העולמי, איננה מאפשרת אף למדינות והמדינאים החפצים בכך לפעול. מאמצעים עצומים נעשים בעולם האקדמי ובאינסוף ארגונים ממשלתיים ולא ממשלתיים להגברת המודעות, להפצת המידע ולפיתוח דרכים לפיתוח מקיים, אך היכולת לשנות את מגמת ההתאבדות העולמית רק הולכת וקטנה. פגיעתה הרעה של הגלובליזציה התאגידית, באדם, בחברה ובסביבה, אינה מוטלת עוד בספק על-ידי הבאים לוועידה בידיים נקיות ולב חפץ. נדמה, כי סוף סוף הגיע גם העולם המתועש והעשיר להכרה, שהפתרון למחלתו של כוכב הלכת כדור הארץ לא יכולה להיות עוד טיפול נקודתי בבעיית "סביבה" זאת או אחרת. הכדור דורש טיפול רפואי הוליסטי בכל איברי גופו, ובעיקר בנפשו. הנושאים המרכזיים של ועידת יוהנסבורג שעליהם הכריז מזכ"ל האו"ם, הם בעצם ניסוחים מנומסים של שלטי המפגינים האלימים בסיאטל לפני שנתיים ובדרבן לפני שנה. רמת אי- השוויון הגלובלי הגיעה לשפל שלא היה מאז ימי הפרעונים המצריים. הצבר העושר בידי שלושת האנשים האמידים בעולם גדול היום יותר מהעושר המשותף של 48 המדינות העניות ביותר. בעוד ש30- המדינות העשירות ביותר מייצגות 20% בלבד מתושבי כדור הארץ, הן מייצרות וצורכות 85% מהייצור הכימי והסינתטי, 80% ממקורות האנרגיה הלא-מתחדשת, ו40%- ממי השתייה בעולם, ופליטת גזי החממה לאדם גדולה בהן פי 10 מאשר בארצות העניות (הנתונים מתוך Worldwatch Institute). מאז וועידת ריו ב1992- התרחבה כלכלית העולם בכ30%-, אבל היקף הסיוע העולמי של העולם העשיר והמזהם לתושבי ארצות העולם העני הקולט את הזוהמה. ירד מ69- מיליארד דולר ב92-´ ל53-מיליארד בשנת 2000. למרות ההצהרה של 178 מדינות מוועידת ריו על כוונה לצמצם בדרכים מגוונות את החוב החיצוני של המדינות העניות, חוב זה תפח ב34%- בעשור האחרון והגיע ל2.5- טריליון דולר בשנת 2000. כל נסיון לנתק בין העובדות הכלכליות-חברתיות האלה לבין מצבו הסביבתי של הכדור, משול לנסיון לנתק בין הטיפול בסרטן לכאבי הראש הנובעים ממנו. קל להראות איך פועלת השיטה, כאשר תאגיד ענק כמו נייק, שהפך את המותג לצורך ואת המוצר כאמצעי לסיפוק הצורך, מייצר מיליוני נעליים על-ידי עשרות אלפי עובדים בעולם השלישי. במחנות העבודה שלהם. במשטר כמו צבאי, עובדים נשים צעירות וילדים 16-12 שעות ביום, עבור שכר שאינו מספק את התנאים לקיום מינימלי. הפסולת הפטרוכימית נשארת בדרום סין, באינדונזיה או בפיליפינים, והמוצר המוגמר מונח על מדפי החנויות באירופה או בצפון אמריקה, ומחירו חודשי עבודה רבים של הפועל שייצר אותו. אמנם קשה יותר להראות את הקשר הזה בתאגידים כמו אנרון, אבל נדמה שאפילו האמריקנים, בניגוד לנשיאם הנוכחי, התחילו להבין, ששליטת התאגידים באדם בחברה ובסביבה הגיעה לרמה מסוכנת, לשולטים ולנשלטים. העולם זקוק היום למלחמה כלל עולמית בעוני ובהידרדרות הסביבה. מלחמה מאורגנת היטב, מאוחדת וממומנת בתקציבי ענק, לפחות כמו המלחמה העולמית נגד הטרור. בינתיים צועקים את הצעקה הזאת בעיקר 24 אלף ארגונים לא ממשלתיים. קיומה של הוועידה דווקא ביוהנסבורג , שעברה מהפך חיובי אדיר רק בזכות ארגונים לא ממשלתיים, יש בה כדי לעורר אופטימיות זהירה.
 

Felicityy

New member
אהלן דרור../images/Emo68.gif

הנה גילוי דעת אישי-אני קוראת את הדברים שאתה כותב כאן בכל פעם. לפעמים קצת ארוכ,אבל לעולם משרה תקווה,נותן אור ובעיקר מחכים. לכן הייתי רוצה(מקווה שזה לא יותר מידי)שתתן כאן הסבר קצר על האפשרות ה-א-מ-י-ת-י-ת לשינוי. ס´תומרת,למה אני מתכוונת? רוב הגולשות והגולשים בפורום,גם אלה שלא מגיבות,מבינות פחות או יותר את המצב ומבינות שיש צורך לעשות משו. אבל תן לי להבין איך בדיוק מה שנעשה ישנה ב-א-מ-ת משו. ס´תומרת,כמו שכתבתי לא מזמן,עיקר השינוי אמור להגיע מחינוך,ומה אנו עושות כאן אם-לא חינוך בזעיר אנפין. השאלה היא אחרת-אם אנחנו מבינים שהמצב בקאנטים,הכדור מתמוסס ויש עוד ועוד חארות שממשיכים להרוויח כסף מזה שהוא ימשיך להיות ככה ואפילו יתדרדר,וגרוע-מזה,הם גורמים להמון אחרות לחשוב כמוהם ולחלום להיות אחד מהם. אז כאשר אני מביטה במצב האומלל בו אנו חיות כאן,נראה שהכל הוא כמו חוק-כלים-שלובים,או כמו שעון חול. גונבים מפה-כדי להוסיף לשם. אם תקבע חוקים(אמנת קיוטו לדוגמא,אבל ממש לדוגמא)אז תבוא המשבשת הגיון טבעי והורסת הטבע הגדולה-הידועה יותר בשמה המקוצר-ארה"ב ותתנגד לזה-ואז מה? מי יקיים את האמנה? ישראל? הא,ישראל בטח--שלא,כי היא מתפתחת,לנו מותר לזהם עד הקישון אבל לא לקיים כלום. אז יש את החבר´ה האיילה שנחלמים על כל רגב,אבל הם נטמעים בהררי הנייר שעליו מודפסות עוד ועוד פרסומות. החינוך שלנו למען טבע,שמירת הסביבה והאדרת הכדור כמקור חיים ולא כאבן שואבת לכסף ימומן בסופו של דבר ע"י אחד התאגידים הגדולים,אם לא ע"י כמה כאלה. האם יש לזה באמת סופ? האם לא נותר לנו כאן אלה לנסות לשכנע אחרים (ואת עצמיינו)בצידקת דרכנו,קצת כמו צמחונים וטבעונים,ולשמוח כשיפול לנו איזה עניין דוגמאת בג"צ הכבד-אווז של אנונימוס? האם אנחנו לא מייצרות לנו תקוות-שווא? האם אנחנו לא מייצרות לעצמינו גלובליזציה של אנטי גלובליזציה? ועוד משפט לסיום. בעקבות כמה וכמה דיונים שהיו כאן לאחרונה(עאלק לאחרונה,חודש וחצי אנחנו באוויר...). אני הייתי מתה שהאנטי גלובליזציה תהפוך לאופנה: א. כי רוב האופנות חוזרות אחרי כמה שנים(וגם האנטי-גלובליזציה הייתה כאן ולא ממש מזמן) ואז העניין לא יעוף מסדר-היום העולמי. ב. סופסופ תיהיה כאן אופנה שתבנה ולא תהרוס,או שתהרוס את מי שמנסה למנוע בנייה-כך או כך זה פסדר ג. שזה מה שידאיג אותנו-שצעירים וצעירות יריבו בינם מי לא הרס מקור טבע יותר,או מי גרם לתאגידים דורסניים ורשתות מזוויעות ליפול בשל ירידה תלולה במכירות. חג-סמחש!
 
תגובה קצרה יחסית

אחד הדברים שאני הייתי נזהר לגביו הוא הקביעה "רוב הגולשות והגולשים בפורום,גם אלה שלא מגיבות,מבינות פחות או יותר את המצב ומבינות שיש צורך לעשות משו." אני חושב שזה לא ממש נכון. לי עצמי לקח די הרבה זמן להפוך ממרובע חסר תקנה שתומך במצב הקיים ורק מנסה לעשות שינוי מינמלי לאחד שמחזיק ברעיונות משונים כאלו. כדי לטפל בבעיה אני מציע את מודל החולה והרופא- שמתחלק ל4. 1 - הבחנה בקיום הבעיה (אני חולה! כואבת לי הראש) 2 - אבחון שורש הבעיה (אנ הולך לרופא שאומר שהסיבה לכאב בראש הוא מתח שרירם בגב שנגרם כנראה על יד ישיבה לא נכונה מול המחשב או להבדיל גידול סרטני). 3- מציאת תרופה לשורש הבעיה וטיפול מניעה בסיפטומים (איזו כיסא יבטיח תנוחה יכולה לפתור את הישיבה על הכיסא, או תרופה לסרטן ובינתיים עיסוי לגבות כדי להקטין את כאב הראש) 4- נטילת התרופה בקובץ המצורף אני מדבר בעיקר על שלב 2 - מדוע לדעתי קפיטליזם הוא לב הבעיה מי שקצרה נפשו ומחפש פתרונות- אני ממליץ על בולו בולו בתור חזון אלטרנטבי ועל יציאה מתרבות הצריכה כצעד שניתן לעשות כבר עכשיו. דיון ארוך יותר על אלטרנטיבה ועל קידום אלטרנטיבה דורש הסכמה רחבה יותר על שלב האיבחון. וכדאי לגשת לשם בזהירות רבה יותר (כמו כן אני מקווה לכתוב את הדברים המבולבלים יחסית במסגרת קצת יותר מסודרת שתתפרסם גם כאן בעתיד). בינתיים אני ממליץ על הקישורים הבאים
 
למעלה