סאניו PLV-Z4 - ביקורת

רומן ט

New member
סאניו PLV-Z4 - ביקורת

שוק מקרני ה-$2000-$3000 נכבש בשנים האחרונות על ידי מקרני ה-LCD מבית פנסוניק וסאניו, ובכל שנה, המקרן מבית סאניו הוכה על ידי הפנסוניק שוק על ירך: ה-Z2 מול ה-AE500, וה-Z3 מול ה-AE700. השנה, גזרת המקרנים בתחום הזה מאיימת להתחמם. גם בזכות כניסת מתחרה חדש בדמות מקרן DLP (המיצובישי HC3000, שביקורת עליו נכתבה מוקדם יותר) וגם עקב דיווחים רבים על קפיצת מדרגה מדהימה שביצע הסאניו, עם מקרן ה-Z4 החדש. הרשת עמוסה בביקורות נלהבות, ויש שרשורים אינספור עם טוויקים שונים המביאים את ה-Z4 לרמות קונטרסט ואיכות מופלאות. ולכן, לא נשאר אלא לשאול – הכצעקתה? המקרן מכיל, כמו בדורות הקודמים, שלושה פאנלי LCD ברזולוציה של 1280X720, אבל ב-Z4 מדובר בפאנל D5 החדש של אפסון, שמבטיח שיפור בקונטרסט, ב-fill factor, ובעוצמת ההארה. Lens shift – גם אנכי וגם אופקי, נדיבים למדי בטווח פעולתם. זום ענק של X2. המקרן מכיל גם שני (!) צמצמים – האחד מיד אחרי המנורה, והשני לפני העדשה. ועוד פיצ'רים למכביר, כגון מערכת ניקוי הפאנלים מאבק בלחיצת כפתור, אפשרות כיוונון הפאנלים להעלמת תופעות VB, כיבוי אוטומטי אחרי 5 דקות ללא סיגנל, סגירה אוטומטית של תריס חשמלי מאחוריו מוחבאת העדשה, ועוד.. הנתונים המוצהרים על ידי סאניו הם קונטרסט יוצא דופן של 7000:1 ועוצמת הארה גבוהה של 1000 אנסי. אבל אנחנו יודעים לא להתייחס יותר מדי ברצינות לנתוני יצרן... חיצונית המקרן נראה מאוד מרשים, הוא גדול באופן יחסי (הוא גדול ביחס לדגמים הקודמים בסדרה), והצורה החיצונית והצביעה נוסכים רושם של זיווד אלומיניום איכותי. הרושם מוטעה, וכאשר נוגעים בו מרגישים שמדובר בפלסטיק לא יקר במיוחד. אבל אם מתקינים אותו על התקרה, האורחים לא ידעו, ויתרשמו מאוד לחיוב.
ה-Z4 משופע בחיבורים, והוא מכיל בפאנל האחורי כניסת קומפוזיט, S-Video, שתי כניסות קומפוננט, כניסת VGA וכניסת HDMI. בצד המכשיר ישנם שני כפתורי Lens Shift (אחד אנכי ואחד אופקי) ועל העדשה ניתן למצוא את הזום והפוקוס הידניים. התפריטים נרחבים ומכילים אפשרויות רבות, אם כי מערכת התפריטים עלולה להיות קצת מטעה עבור מי שלא מכיר אותה ומתמצא. צריך לשים לב שלתפריטים רבים יש יותר מעמוד אחד, וגם שיש אפשרויות תפריט שניתן לפתוח לעוד רמה באמצעות הכפתור OK בשלט. התפריטים מחולקים ל- Image: כאן תמצאו את רשימת המצבים המוגדרים מראש (כגון Creative Cinema, Dynamic, Vivid וכד', ובנוסף גם ארבעה מצבי User להגדרה אישית) Image Adj: כיווני תמונה, כגון קונטרסט, בהירות, חדות, צבעים, שליטה בצמצמים, ועוד. Picture Adj: שליטה ב-overscan ובסנכרון (sync) Screen: מצבי הצגת התמונה – מתיחה, זום, וכו' Input: בחירה בכניסת הוידאו הפעילה - קומפוזיט, S-Video, קומפוננט, HDMI, VGA Setting: בחירת כיוונים ראשוניים בהתקנה – שפת ממשק, מיקום המקרן (תקרה/רצפה, הקרנה אחורית/קדמית), מיקום התפריט על המסך, בחירת רמת וידאו/PC בכניסת ה-HDMI (ותודה לפידליו שהאיר את עיני לגבי האפשרות הזו), הדגמת סגירת ופתיחת התריס מאחוריו נמצאת העדשה (הרשימו את חבריכם ללא צורך בכיבוי המקרן!), ניקוי הפאנלים מאבק בצורה אוטומטית, כיוונון הפאנלים להעלמת Vertical Banding, ועוד... Information: פרטים על האות הנכנס, ומונה שעות המנורה (ניתן לאיפוס בתפריט Setting)
 

רומן ט

New member
ולשאלה האמיתית: איך התמונה?

המקרן חובר למכשיר LINN Unidisk 2.1 בחיבור HDMI (ב-480p) וחיבורי S-Video וקומפוננט ב-480i. המסך הוא מסך קבוע של Da-Lite (מסוג Perm Wall) בגודל של "107 רוחב ו-"65 גובה (יחס של 1.66) והבד הוא ה-Pearlescent של דה-לייט (angular reflective ב-gain של 1.5) בחירת מצב Creative Cinema מראה מחסור בולט באדום לכל אורך התחום, עם עודף בכחול בתחום הנמוך של ה-IRE ועודף בירוק בתחום הגבוה. אחרי כיוון מהיר מאוד המצב השתפר – אפשרויות הכיוונון במקרן הזה רבות מאוד, מה שמאפשר מצד אחד כיוון לא רע באופן מהיר מאוד, ומצד שני אפשרויות למשחקים ללא סוף במשך שבועות ארוכים... מיד עם הצגת התמונה, קל לראות שרמת השחור במקרן הזה לא מרשימה. סגירת צמצם העדשה עד הסוף והעברת צמצם המנורה למצב Auto משפרת את המצב, אבל זה עדיין לא זה. שיהיה ברור, מדובר בשיפור אדיר לעומת הדורות הקודמים של סאניו (Z3, שלא לדבר על Z2), אבל ביחס למתחריו, הפנסוניק 900 (שמשתמש באותם פאנלי D5 של אפסון) והמיצובישי HC3000, רמת השחור בודאי לוקה בחסר. עוצמת ההארה על המסך הנתון גבולית למדי במצב זה, ובהחלט פחותה ביחס למקרן ה-CRT שלי (!) מה שמביא אותנו לקונטרסט בינוני למדי. התמונה נראית מעט שטוחה וחסרת עומק, בודאי ביחס ל-1209s שלי, אבל גם ביחס למתחרים שהוזכרו למעלה. סצנת הפתיחה של שר הטבעות כוללת הרבה fade to black וגוונים של אפור קונטרסטיים מאוד, ורמת השחור הנמוכה לא עשתה איתם צדק. גם בפתיחת פרק 13 במולאן רוז', כאשר ניקול יוצאת מהחושך על רקע הוילונות החבויים, התמונה נראתה קצת שטוחה וחסרת חיים. באלמנט החמישי, כאשר לילו יוצאת על המעקה ומתבוננת בעולם העתידני, התמונה קצת חלבית ולא מרשימה כפי שהיא אמורה להיות. הצבעים במקרן, אחרי הכיוון הקצרצר, טובים מאוד, רוויים אך ללא נטיה לזרחנות. בשר הטבעות, הפלך (shire) נראה יפה מאוד וירוק כהוגן. חדות התמונה סבירה, אך רחוקה מלהדהים כמו שנכתב בכמה ביקורות.. לדעתי, ה-SDE מטעה וגורם לחלק מהאנשים לחשוב שהתמונה חדה. למעשה, ה-SDE די בעייתי במקרן הזה, ולא מומלץ לשבת קרוב למסך. עיבוד הוידאו מאוד לא מוצלח. ה-scaling רע למדי, והוא אולי אחד הגורמים לכך שהתמונה לא חדה מספיק. אבל ה-deinterlacing רע הרבה יותר. מזמן לא ראיתי עיבוד רע כל כך, בחיבור ב-480i מקבלים ארטיפקטים בכמויות מסחריות: זיגזגים, ריצודים, line twitter, combing – יש מכל "טוב". המקרן הזה צועק לחיבור ב-720p, או לפחות בפרוגרסיב. סיכום: אם משתמשים במסך לא גדול מדי (נניח עד "100 אלכסון), ובנגן שמוציא 720p טוב, ומבצעים masking לשיפור ה-perceived contrast, המקרן הזה נותן תמונה טובה למדי. המקרן הזה מאפשר כיוונונים אין ספור, ולכן קמו שרשורים רבים בעולם על טוויקינג מכאן ועד הודעה חדשה. מי שאוהב לשחק עם הפרמטרים בתמונה ללא סוף, ולשים פילטרים שונים על מנת לקבל למעשה קונטרסט גבוה הרבה יותר, יהנה כאן עד בלי די. אבל מבחינת הרוב שלא, למקרן הזה יש בעיה אחת – הפנסוניק 900. הפנסוניק נותן תמונה בהירה יותר וחלקה יותר, עם קונטרסט גבוה יותר, ומכיל כמו ה-Z4 זום ענק של כפול 2, ו-lens shift אנכי. Lens shift אופקי בד"כ פחות נחוץ, ולכן למעשה הפנסוניק נוח מבחינת ההתקנה כמו הסאניו. במחיר דומה פחות או יותר, אני לא רואה סיבה להעדיף את הסאניו על פני הפנסוניק. שוב.
 

shldenon

New member
כה"כ על הביקורת המושקעת

יפה למקרן כניסת HDMI . אך אם המקרן תלוי על תקרה, בחדר גדול, כשה DVD נמצא בקצה השני, כמה זה אפקטיבי? יש כבל ארוך דיו?
 
למעלה