נשל הנחש

Bageera

New member
נשל הנחש

שלום לכולם, שמי יניב ולמרות שזו הפעם הראשונה לי כאן אצלכם, אני דווקא פעיל בפורום הזוחלים השכן. הופתעתי לגלות כי בברנג'ה של מגדלי הזוחלים שגורה הטיה של המילה נשל בצורה שלי נראית שגויה כגון: הנשלה, מתנשל. הערתי להם שם על העניין ולהפתעתי קיבלתי תשובה שההטיה מתנשל קיימת במילון אבן שושן (ואני לפי ההגיון שלי אמורים להגיד השלה ולא הנשלה). אשמח לשמוע מכם מה ההטיה הנכונה ובמידה והנון נשארת , למה זה קורה? תודה מראש, יניב
 
הנשלה והשלה שניהם נכונים.

חפ"נ לא חייב לבוא בהפעיל והופעל, ויש לדוגמות את "הִפִּיל", בו הנ' נופלת ו"הִנְשִׁים" בו היא אינה. הצורה "התנשל" אכן קיימת, ונאמרת על זוחל אשר משיל את עורו, ולא על העור המושל.
 

Unpublicized

New member
הנשלה והשלה הן אותה צורה לאותו השורש

אך הגזרה שונה: שלמים לעומת חפ"נ. בשניהם מדובר בשם פעולת הפעיל לשורש נ.ש.ל, כלומר, עבור הפועל "השיל" או "הנשיל". מכוון שהשורש אכן מתנהג כגזרת חפ"נ (הצורה השניה אינה קיימת), כך גם קיימת רק הצורה "השלה" ולא "הנשלה". הצורה התנשל - עליה נשאל - שם הפעולה שלה הוא "התנשלות". ומשמדובר בבניין התפעל, הרי שאין קשר בין קיומה התקין לבין הצורות "השלה" או הנשלה" בין כה וכה. כן, בימינו היא תקנית, ולא, זה לא נאמר רק על הזוחל המשיל עורו, אלא גם על עורו הנישול. הצורה "התנשל" צעירה מאחיותיה בבניינים האחרים ולכן אינה מופיעה במקרא, אבל בספרות החדשה מופיעה במשמעות הפעילה ואך הסבילה. ולסיכום, בעניין שאלתך בדבר הגיות אפשריות: נַשָל (פעל), נִשַּל (נפעל), התנשל (התפעל) - כולן תקניות עבור השימוש הסביל. השיל (הפעיל), התנשל (התפעל) - תקניות עבור השימוש הפעיל. ואילו הצורות נישל ונושל (פיעל ופועל בהתאמה) הינן במשמעות גירוש וסילוק.
 

Bageera

New member
השכלתי

הבנתי, השכלתי. תודה לשניכם על ההסבר הממצה והמהיר. יניב
 

Unpublicized

New member
על פניו זה נכון

הצורה "הוּשל" (בניין הופעל מנוקד בשורוק, לא בקֻבוץ) היא אכן הצורה הסבילה של הצורה הִשיל התקינה והנפוצה בבניין הפעיל. ההטייה הישירה לסביל (כאן בבניין הופעל) היא הגיונית, ואני מניח שגם די שגורה בלשון העם. עם זאת, צורת הופעל לשורש נ.ש.ל אינה מופיעה במילון.
 

Unpublicized

New member
מה הקשר?

בניין הופעל בא עם שורוק ולא קובוץ - תמיד. הצורה הֻשל היתה קיימת אילו דובר בשורש ה.ש.ל בבניין פועל.
 
מה?

הבניין הוא עם קובוץ ברגיל, שורוק רק בנעו"י וכפולים, איך הגעת לזה?
זה תמיד הֻפְעַל, ובתנך לפעמים הָפְעַל
 

Unpublicized

New member
סליחה

אתה צודק. אני מתנצל בפניך ובפני מי שהייתי עלול להטעותו באותו עניין.
 
למעלה