נעים מאד, (תתכוננו - קצת ארוך)

arandiera

New member
נעים מאד, (תתכוננו - קצת ארוך)

עדיין לא מכירה את הפורום. מקווה שנסתדר... ראשית מציגה את עצמי בקצרה, כך יהיה לכולנו נעים וקל יותר. באה מבית דתי לאומי, ההורים דתיים היטב, הילדים כולם מי פחות ומי יותר. בתיכון הספקתי לחזור בשאלה, אחרי י"ב לחזור בתשובה ולבלות שנה במדרשה ליהדות, כמעט ונקלעתי לקהילה הברסלבית במאה שערים (...) אחר כך צבא, שם לאט ובהדרגה ועקב משברים רציניים (עניינים של זהות מינית) שוב הפסקתי לקיים מצוות. וכיום סטודנטית רגועה ומאושרת צמה ביום כיפור, מבקרת בבית כנסת, לא אוכלת חזירים (גם כך אני צמחונית) אבל הרבה אני לא מקיימת. המוזר הוא שעם כל תהפוכות הגורל והנפש שעברו עלי, את המושג "משבר אמונה" לא חושבת שהרגשתי על בשרי עד היום. בבגרותי. גם בשנים האחרונות כשאני כבר מקיימת מעט מאד אני שמה דגש על המסורת ועל המסגרת האמונית, משהו עוד נותר בי מברסלב ולייבוביץ'. ופתאום כשהחבר (החילוני למהדרין) או הקול הקטן שבי, שואלים שאלות גדולות כמו: ויכול להיות שהוא לא נתן את התורה? ויכול להיות שגם לצום ביום כיפור זה מיותר? והעם היהודי הוא באמת עם נבחר - מי בחר ובעיקר למה? ופתאום אין לי תשובות. זאת אומרת עדייןזכורות לי היטב התשובות שנחקקו, ושאותן בניתי בעצמי על פי תיאוריות מוצקות משלי, אבל הן הפכו מעט תפלות, אני כבר לא בטוחה שכך אני חושבת. וזה משום מה קצת קשה לי וגדול עלי. לא כל כך מתחשק לי משבר אמונה עכשיו. אני חוששת למצוא תשובות קשות, אני חוששת שלא למצוא תשובות. אני מפחדת שזה ירחיק אותי ממשפחתי לחלוטין, ירחיק אותי מהמסגרת. אחרי הכל אני יודעת שאני אוהבת את המסורת ואני יודעת כמה הייתי מאושרת בתקופה בה הייתי דתייה מרצוני. בצוהר אבסורדית ולא כל כך בריאה ונכונה בעיני יש לי איזה רצון שלא לשאול, לכבות את הספקות ולהשאר כמו שאני חובבת דת ומסורת שעונה "ככה" ולא שואלת יותר מדי, לא מסוכסכת עם עצמה ולא עם אחרים. מצד שני, כולנו יודעים שאחרי שיצאנו לשאול קצת קשה לחזור הביתה. מה אתם אומרים?
 

R a c h e

New member
../images/Emo24.gifשלום לך../images/Emo70.gif

שיהיה ברור מההתחלה: אני לא עומדת לענות על שאלות של אמונה
אז ככה: 1. ברוכה הבאה. 2. לפעמים ארוך זה טוב והפעם זה היה גם ענייני ומעניין. 3. לי נראה שאם ביום מן הימים אאמין כ"כ כבר לא תהיה בעיה "לחזור הביתה" ומי אמר ש"שם" זה הבית?
 
אז ככה: ../images/Emo96.gif או ../images/Emo72.gif או |שניהם|

תשובות? היום? לאדם שתי תקופות שיא בחייו, בגיל 3 ובגיל 18. בגיל 3 הוא יודע את כל השאלות, ובגיל 18 את כל התשובות... מכיון שכל מה שתבחרי להאמין בו או לחיות לפיו, יהיה בחירה שלך, זה יהיה נכון בשבילך לפחות לאותו זמן... בינתיים, התרווחי לך כאן איתנו, כסא זה בסדר, אבל הכי טוב כורסא.
 

עדישי56

New member
אהלן אהלן

ואגב, אף אחד לא יענה לך פה על שאלות באמונה... כולם פה כופרים! אבל כל השאר, השארי עימנו! הטובים השכנים בעיניך? חה חה
 

arandiera

New member
סליחה על ההקפצה האכזרית...

אתם פורום די פעיל יש לציין. מקווה שבקרוב יהיה לי יותר זמן מחשב כי נדמה לי שיש לי מה ללמוד מכם. כמה דברים. ראשית, לא הבנתם נכון לא שאלות על אמונה יש לי, אני לא רוצה שתאמרו לי (תשכנעו אותי...) שיש אלוהים, שהוא כתב את התורה ושצריך לקיים מצוות, או למה. בשביל זה אני מכירה אחרים, כאלו שלא יוצאים משום מקום. אני מנסה להתייעץ אתכם לגבי ההרגשה של האובדן. מישהו (שכרגע אני עוקפת את השרשור שלו...( העלה כאן שאלה לגבי התחושה של מחסור באלוהים, רוב מי שהענה השיב שלו לא חסר דבר, ואף לא מבינים את החוסר. אחרי כל כך הרבה פעמים שבאתי והלכתי שאלתי ועניתי אני מוצאת את עצמי, יחסית בוגרת ומנוסה מרגישה כחווה שוב את גיל ההתבגרות משום מה אני לא מעיזה לשאול את עצמי שאלות שהעזתי ושאלתי את כולם בגיל 16. משום מה אני חוששת לגלות שאין תשובות. הפחד העיקרי הוא המרחק מהבית. צודקים, הבית לא חייב להיות התורה. אני מתכוונת לבית אמיתי. ההורים שלי, האחים, כמה שאתרחק יותר מהדת אתרחק מהם. אני אוהבת אותם ואנחנו משפחה מאד מלוכדת. הם אנשים טובים כולם, האחים שלי גם לא ממש דתיים בחלקם, אבל ההורים שלי, ירצו או לא, מצטערים עד דמעות כשהם רואים שאני, כמו שאמא אמרה "כבר לא חברה של השבת". כשאני רואה את הצער בפנים שלהם מתחשק לי לעצור הכל ולהפסיק לשאול. אלא שאז כמובן אני חשה מזוייפת משהו. אם כך הקושי אינו שכלתני או אמוני אלא רגשי. שנית, האם כולכם לא מאמינים באלוהים? מה יש לכם נגד האמונה?? להתקרא.
 

סיטרא

New member
אענה לך על

שתי שאלותייך האחרונות. רובנו אכן לא מאמינים, לא באלוהים, לא בתורה ולא במשה רבנו. זו תוצאה ישירה של כפייה רבת שנים, בהן הייתי נאלץ לשנן טקסטים משעממים עד אימה, להעמיד פני מתפלל, לקום בבוקר בשביל כלום אחד גדול וללכת לישון אחרי יום עמוס בחוויות דתיות משעממות. כשההכרה של האתיאזם צצה ועולה (בגיל ההתבגרות, אני מניח) ופתאום מבינים שהדת לא מעניינת והמסורת מזייפת, ובכל אופן נאלצים לעבור חוויות דתיות ללא הפסקה - הדבר גורם לשנאה תהומית כלפי כל מה שקשור לדת, דתיים, אמונה, הלכה, וכו'. אני יכול להעיד על עצמי שאני בן אדם חובב רוחניות, אני מתעניין פה ושם במיסטיקה, בניו אייג', במדע בדיוני (גם זה דת) אבל כל הקשור ליהדות בקשר ישיר או עקיף - אני שונא באמת, ואם לא הייתי נאלץ לאכול מרורים בישיבות לטאיות - הייתי מסורתי עד היום. אני משער שישנם כאן רבים שחושבים כמוני (למרות שלעתים הם לא יודו בכך). ועצתי הכנה - הגיעי למסקנה ברורה, לכאן או לכאן, כי זה מאוד קשה לחיות בשני יקומים מקבילים.
 

Le Fay

New member
אין שום צורך להתנצל על ההקפצה ../images/Emo13.gif

אם זה חשוב לך - אז זה די חשוב להקפיץ. אם הנושא של דער משכיל חשוב לך - תקפיצי גם אותו... אם לדער משכיל חשוב הנושא שלו, הוא כבר יקפיץ אותו בעצמו, וזה בסדר גמור לדאוג למה שחשוב לך ולהשאיר לאחרים לקדם את מה שחשוב להם. מה שיש לי נגד האמונה זה בדיוק זה, שמשתמשים בה כדי לדכא דחפים של אנשים לדאוג למה שחשוב להם...
 

arandiera

New member
תודה - ולגבי מה שענו לי כאן

ותודה על התשובות. אני לא מצליחה להסביר את עצמי. כך או כך אני אמשיך לקיים יחסי מין לפני החתונה, לאכול במקומות לא כשרים, להשתמש בחשמל בשבת, להתלבש לא צנוע וכדומה. או במילים אחרות אני אמשיך להיות לא דתיה. השאלה היא לא מה לעשות אלא מה לחשוב, האם לחשוב, האם לשאול. השאלה היא אם גם כשאבדתם אמונה רציתם לרגע לעצור ולא לחשוב כדי לא להשאר ריקים. השאלה מה עושים כדי לא להרגיש ככה ואיך מאלצים לב ומוח בני עשרים ושתיים פלוס שחשבו מספיק להמשיך לחשוב. אתם חמודים
 

Le Fay

New member
מוחה בתוקף! ../images/Emo31.gif

אני בשומפניםואופן לא חמודה!
כשאבדה לי האמונה, ליתר דיוק כשויתרתי עליה - בהחלט רציתי לעצור, להרבה יותר מרגע. זו לא היתה אמונה באלוהים אלא במה שלימדו אותי לחשוב שהיו המטרות שלי, אבל אני מסופקת אם זה הבדל מהותי. אם את שואלת אותי - להישאר קצת ריקים זה יופי. זה משאיר מקום לעוד שאלות... רק שכמו מדפים בארון, כשאת ממיינת דברים ומפנה מקום - מהר מאד תופס אותו משהו אחר. ואם את שואלת אותי, כבר אילצו את המוח הזה מספיק. אולי הגיע הזמן לתת לו לטייל
 

theshahars

New member
מסכימה...

לא יודעת לגבי חמודה או לא, תתווכחו על זה ביניכם, אבל מסכימה שאין מה לפחד מהרגשה שמשהו חסר, מגעגועים, אין מה לפחד מלתת לרוח לנשב לך במקומות שאת מרגישה שהם ריקים. אבל, שתי הערות. אחת, בנאדם זה דבר גמיש ומורכב, ולא כל דבר שהולך משאיר חלל אחריו. מותר לך לפלוט החוצה את האמונה כי את כבר לא יכולה/רוצה להכיל אותה ולחזור ולבלוע אותה או לבלוע וריאציה שלה אחר-כך. בערך כמו שאת יכולה לשנות את דעתך הפוליטית או את חיבתך לסרטים מז'אנר מסויים. כך שלא בהכרח שהתפנה אצלך "מדף", ולכן אני מסכימה שלא צריך להילחץ ולמלא שומדבר. והערה שניה, אם הבנתי נכון את שאלתך: "אם גם אתם רציתם לרגע לעצור ולא לחשוב כדי לא להשאר ריקים" - את מרגישה ריקנות, ורק מתלבטת אם להמשיך ולחשוב עליה. לגבי הביטוי "ריק", אני לא יודעת עד כמה התחושה הזאת שלך מושפעת מהגישה השיפוטית כלפי החילוניות, שרואה אותה כ"עגלה ריקה", ואת החיים החילוניים כחיים ריקים. אם כן, זה הזמן לחשוב על הנחת היסוד הזאת ולשאול את עצמך אם את מקבלת מקבלת לעולם המושגים שלך את הניסוח הזה (ואולי גם ניסוחים אחרים, כמו "חברה של השבת"). ובסתירה חלקית לזה שהצעתי לך לחשוב, אני מציעה לך כעת, לשאלתך, לא *לאלץ* את עצמך להמשיך לחשוב. התובנות וההפתעות היפות ביותר שהיו לי לגבי עצמי (ופתרונות לחידות) באו לי סתם ככה, מתוך שינה או באמצע נסיעה, בלי שסובבתי בכוח את גלגלי מוחי החלודים. פשוט, הרוח הגדולה שנשבה אצלי במקומות ה**פנויים** העיפה לשם רעיונות תשובות ופתרונות. זהו. מקווה שבילבלתי אותך. קצת? שחר
 

theshahars

New member
העיקר שכחתי:

ברוכה הבאה... (יא! זוהי הפעם הראשונה שאני אומרת את זה למישהו. אני מתחילה להרגיש בבית...)
 

angelica1

New member
מותק, חמודה זה מושג אובייקטיבי כך

שהסובייקט (קרי, כבודה) אינו יכול להביע דעה בענין. (מתענגת על מקלדת ב-IVRIT)
 

Le Fay

New member
אובייקטיבי או לא - לסובייקט יש בAיה

עם לא להביע דעה
בפרט כשאנשים שהסובייקט מסמפט במיוחד חוגגים על מקלדת IVRIT! ויש לי שאלה אינטימית: טעמת בילטונג?
 

angelica1

New member
מה זה בילטונג? זה כנראה כבר ענה על

השאלה, לא? אכלתי בשר בלי הכרה וחלמנו (אני והבטן) על גבינה לבנה ולחם שחור. כן, עוד שאלות גיברת?
 
למעלה