ניתוח השיר "אין לאן ללכת"

ghony

New member
ניתוח השיר "אין לאן ללכת"

היי כולם אחרי "כלב לא נותן ברירה" החלטתי לעבור לאלבום הראשון של הלהקה. אני אנתח רק חלק מהשירים (אבל אוסיף שורה קצרה בנוגע לדעתי על נושאי חלק מהשירים, אם מישהו רוצה שאני ארחיב הוא מוזמן לבקש). אם אפשר בבקשה להוסיף את הניתוח הזה ואת הניתוח הקודם לפינת המאמרים אני אשמח מאוד :) עטיפת האלבום - מבט ממכונית על תל מדברי (רואים גמל) מה שמוזר אבל, שהמראה בעצם לא מראה את מה שקורה מאחורה, אלא ממשיכה את מראה התל (שגם החלק הספציפי שהיא מראה מקבל פוקוס וצבע יותר חזק). או שהמראה שבורה או לא תקינה - מה שסוג של אומר שיש משהו "לא בסדר" אצלנו כאשר מסתכלים במראה שניים שניים - שיר מלא ניגודים על המסורת העתיקה של היהדות וכמו כן גם של עמים אחרים מול זמנינו ציפור מדבר - נראה לי שהשיר מדבר על מישהי שהנהיגה מאבק מסויים או פעלה לשינוי כלשהו, אישה חזקה ללא ספק שהובילה אנשים אחריה ועכשיו לניתוח המרכזי, השיר "אין לאן ללכת" לדעתי השיר מתייחס למדינת ישראל, איך? מיד אסביר בין אורחת גמלים את מסתירה פנייך אורחת גמלים - הכוונה כנראה לתרבות המדברית והמזרחית, וכנראה שהכוונה כאן לאומות הערביות שמקיפות אותנו והמדינה נמצאת ביניהם. היא מסתירה פנים, מתביישת מהם. את השפחה הקנויה, הבזויה שוב אני רואה כאן רפרנס למדינות הסובבות אותנו - הפניה לסיפור הגר, אמו של ישמעאל שהייתה שפחת אברהם. אבל כאן הכוונה היא בכלל למושא השיר (כנראה המדינה). איך זה הגיוני? ידוע שבאיסלאם הרבה פעמים הפכו דברים מהיהדות, וגם בסיפור ישמעאל הפכו דברים, למשל לפי האיסלאם ישמעאל הוא הנבחר ושהוא נעקד ולא יצחק. כנראה שהכוונה כאן היא גם הפניה לאיסלאם, שרואה בנו כמשהו בזוי, ההפך ממה שכתוב בתנ"ך טבעת המלכות שבין אצבעותייך כבר לא נותנת כלום מלבד האשליה טבעת המלכות - לדעתי הכוונה היא כאן לא פחות ולא יותר להבטחה האלוהית לזכותינו על הארץ (שגם היא ניתנה לאברהם, מה שמחזק את החלק הקודם), טבעת המלכות. משהו מפואר שניתן לנו ע"י המלך עצמו והוא סימן בפני עצמו. אבל יש תחושה שאפילו זה לא עוזר (אחרי הכל גם אצלנו וגם בעולם לא ממש מתייחסים להבטחה הזאת ברצינות) ואין לאן ללכת ואין לאן ללכת... ישיר לגמרי, אין לאן ללכת, אין לי ארץ אחרת אל ואמונה כבר לא הולכים ביחד אמירה חזקה מאוד לדעתי, שאני אישית מאוד אוהב. היום יש אמונה, אבל לאו דווקא באל. זה גם מתקשר ל"טבעת המלכות" שאנשים כבר לא בוטחים בה (כי אל ואמונה כבר לא הולכים ביחד) וגם מתייחס למצב שמתרחש בזמן כתיבת השיר במדינה. יש לאנשים אמונה, אבל לאו דווקא באל, או לאו דווקא במשהו תאולוגי מלכתחילה. את מתנערת ממסורת ומצוות הרחבה של המצב שזאב מתאר, המדינה מתנערת ממסורת ומצוות האל נטש אותך לקחו אותך בלי שוחד כנראה התחושה שהתעוררה בעם וכנראה היא הגורם או לפחות אחד הגורמים שגרמו לנטישה וההתנערות לקחו אותך בלי שוחד - בלי התנגדות, אפילו שוחד לא היה צריך כדי לקחת אותך את מוכנה עכשיו לשש שנים קשות בהתחלה זה עורר בי אסוסיאציה ל7 השנים הקשות בסיפור יוסף, אבל מצד שני כתוב 6... לכן אני לא יכול להצביע ממש על אירוע ספציפי שקרה אז (אולי זה משהו שקרה בישראל באותה תקופה?) אבל בכל מקרה זאב אומר שהולך להיות קשה אבל המדינה מוכנה לכך כמו שאמרתי, זהו כנראה שיר שמדבר על המצב של המדינה כיום, בהתייחס להקמתה המחודשת ולשורשיה, וכל זאת בראי של המצב היום. מה שלא הצלחתי ממש להבין הוא את פירוש השם הנוסף של השיר "מכורתי א'" ממבט חטוף אני רואה שהשיר "לילה קר" נקרא גם "מכורתי ב' ולפי המילים בהחלט יש קשר בין 2 השירים, אני אתייחס אליו מאוחר יותר בנוגע לגרסא האנגלית - למישהו יש את המילים לשיר? :X לפי השם נראה שהם עוסקים בנושאים שונים אשמח לתשובות ולדעות על הניתוח
 

ghony

New member
אחרי בירור קצר

כנראה שהמילה "מכורתי" היא מולדתי (לא בטוח לגמרי אבל בהחלט נראה כך) מה שמחזק את הפירוש שאכן השיר מדבר על המדינה (וכך גם לילה קר) ו2 השירים האלה הם 2 חלקים שמתייחסים למדינה
 
אכן, זו הכוונה. האמת היא, שגם אני הבנתי את זה

באיחור-מה, לפני כמה חודשים. ידעתי שמכורה, זו מולדת/ארץ וגם ידעתי מאז התחלת ההערצה ( פחות או יותר ) שאין לאן ללכת ולילה קר, הם שירים מטאפוריים על המדינה שלנו. ואז, כאמור, לפני מס' חודשים, עשיתי את ההצלבה שאתה עשית אתמול. לא יודע, איך לא עליתי על זה קודם לכן. נו, שויין...
לגבי הניתוח שלך, הוא מבריק ומעורר כבוד. ובכ"ז, יש לי הערה קטנה: בבית השני, זה - 'האל נטש אותך, לקחו אותך כמו שוחד' ולא בלי. אני מניח, שזה משנה במעט את ניתוח השורה ההיא...
 

ofir rachmian

New member
כל הכבוד על היוזמה ניתוח יפה מאוד+

בלי שום קשר לזה שאנו מעריצים של זאב וחבורתו אני יכול להגיד שזאב הוא בין בודדים אם בכלל שכתב כל כך הרבה שירים על המדינה רוב השירים שלו כמעט כולם בדרך ישירה או עקיפה מדברים על המדינה בשיחה האחרונה שלי בארץ עם זאב לפני שעזבתי הוא ניסה לשכנע אותי למה כדי להשאר חח הוא כל כך אוהב ומחובר אלייה בצורה לא רגילה ויצא לי לשאול אותו ודיברנו כמה דקות ארוכות על הנושא שרוב השירים שלו על הארץ גם השיר עד מתי מדבר על איך המדינה מכתיבה לנו איך לחיות וכו דבריי זאב כתבתי ספציפית את זה כי קראתי שמישהו כתב שזה בין בחור לבחורה תמשיך לנתח עבודה יפה מאוד
 

KeLeMeNcY

New member
שני דברים אופיר

א. זה אכן ידוע שרוב השירים שלהם מתייחסים למדינה או למצב במדינה בצורה זו או אחרת. בדרך כלל ע"י מטאופרה למשהו אחר, כמו שיר אהבה או שירים שכתובים על בחורה שבעצם מסמלת את הארץ. ב.אין דבר כזה ניתוח לא נכון, גם אם מישהו ניתח שיר כשיר בין בחור לבחורה, הרי זו באמת מטאפורה והניתוח נכון, רק שיש להעביר את הנושא מבחורה למדינה, דבר נוסף שמאד חשוב לי להגיד: גם אם מישהו ינתח אותו שיר ב30 צורות שונות, כל היופי ביצירת אמנות זה מה שכל אחד רואה בה, איןמ "נכון" ולא נכון. בינינו, הרבה פעמים אפילו היוצר לא מבין את כל המשמעות של מה שהוא כותב והרבה פעמים נראים שאמנים לומדים מפירושים שנותנים ליצירות שלהם... אז אל תפסיקו לנתח! אין נכון ולא נכון!!
 

ofir rachmian

New member
חס וחלילה+

לא כתבתי ולא התכוונתי ניתוח לא נכון צודקת כל אחד רואה את השיר מנקודת מבט שונה כמו שכולם עושים גם אני חולק את הידע שיש לי במעט הזמן שיש לי לכתוב איתכם אני מברך על היוזמה שהוא העלה רעיון יפה ומעשיר את הפורום כל הכבוד
 

KeLeMeNcY

New member
"בין אורחת גמלים" ההבנה שלי למשפט

הניתוח מאד מעניין, ומה שיפה זה שכתבת הרבה דברים שחשבתי (מי נתן לך רשות לקרוא את המחשבות שלי) את השורה על הגמלים אני מבינה אחרת (ושוב, אין צודקים) אורחת גמלים הפירוש המילולי זה השיירת גמלים. היא מסתירה את פניה מאחורי דברים שהם לא שלה (הגמלים של הערבים) ואני מבינה את זה כאילו היא מאבדת את הזהות שלה והייחודיות שלה ומנסה להיראות כמו חלק מהמדינות הערביות שסביבה...
 

ghony

New member
תודה לכולם

שמח לראות את התגובות החמות ואני אכן מסכים עם יסמין בעניין הניתוחים יוסי - בשירונט היה כתוב "בלי" משום מה.. צריך לשלוח להם תיקון בעניין לגבי פירוש חדש לקחו אותך כמו שוחד - שוחד זה משהו בזוי, משהו שנועד להטות דברים ולכן לוקחים אותו בסתר, בחשאי כי אף אחד לא רוצה שידעו עליו יסמין - זה בהחלט יכול להיות אבל לאדע, לדעתי דווקא ישראל נראית כמדינה "בדלנית" במזרח התיכון ושהיא שונה משכנותיה ואופיר - זה מאוד מעניין מה שאת אומרת, כי באמת זאב נחמה כתב הרבה שירים על המדינה, אבל עכשיו שאני רואה שהוא ניסה לשכנע אותך להשאר, זה גרם לי להבין משהו. זאב לא מעביר ביקורת על המחאה כי הוא לא אוהב אותה או משהו, הוא מעביר מחאה כי הוא אוהב את המדינה והוא לא רוצה שהיא תתקלקל, המחאה שלו באה ממקום של לאהוב את המדינה. ואני רק יכול לאחל לכל המבקרים למיניהם שהרצון שלהם לבקר יבוא מאיפה שהרצון של זאב בא
 

shifo

New member
אכן ניתוח יפה..

בהחלט באותו כיוון של יסמין, ואם לא ידעת מראש ש"מכורתי" זה "ארצי", אז יפה כיוונת למשמעות! תמשיך עם הפרוייקט הזה! הייתי שמח לדעת איך הגעת למשמעויות של "שניים שניים" ו"ציפור מדבר" כי אותם לא הצלחתי להבין..
 

ghony

New member
תודה רבה

בקשר לפירושים שניים שניים - השיר מלא בתיאורים מהיהדות וממסורות עתיקות אחרות (שניים שניים - תיבת נח, אש התמיד - בית המקדש, אדומית, מקדש סמוע, אנדרומדה וכו') ניגודים - מעונן אז אין שמיים, היהדות והתרבויות האחרות (שלרוב היו אליליות) זה גם סוג של ניגוד, סלע תלוי מעל האדמה וגם "מול חוקי הטבע"... שזה התנגדות בפני עצמה ההשוואה להיום - "בגופם רק עור ומים" - כבר לא חזקים כמו פעם, אין השפעה, אין כח. חליפות בהזמנה גם נשמע לי כמו משהו עדכני (כמו כל הטוקסידואים ששוכרים היום לטקסים) ציפור מדבר קרובה אל קו הגבול - מסתכנת, הולכת על הקו הדק את עמוד לפני האש לפני המחנה, בראשית את - את זאת שמובילה את האנשים, את זאת שהתחלת את המאבק מסיתה אל קו המים, והאש לא תבער - המים שאליה היא מכוונת הם ההפך מהמדבר והאש (ובזכות ההכוונה שלה למים האש לא בוערת) כמו ציפור את חופשיה - היא חופשיה, רוצה להיות בת חורין רוצה לגעת בשמיים - אין גבולות כנראה אבל שבבית השני היא לא הצליחה ממש, היא צמאה, בעורף המדבר (כבר לא קרובה למים), מעיין יבש באפיקים צרובים כמו כן גם הלהבה והלהב בבית הראשון נהפך לאהבה והלהב - השתנתה. קרה משהו (כנראה דיכאו אותה)
 
למעלה