דן רוזנצביג
New member
גם הרכבת התחתית במוסקווה החלה בקו מרכזי אחד
אני מניח שגם בלונדון , פריז וניויורק זה החל כך. עד עצם היום הזה מוסיפים ומאריכים קווים.
הבעיה היא, מדוע הנושא נמשך זמן כה רב (6 שנים על פי התכנון והאמת מי ישורנה) בכלל בארץ ביצוע פרויקטים הוא ממושך לעומת בל העולם. בעולם עובדי ( באמת עובדים ) 24/7 בארץ, במקרה הטוב 12/5, שלא לדבר על החגים והמועדים המשתלבים. חשוב מאד לקצר את משך העבודה - הן מבחינת קיצור סבל התושבים וניצולת טובה יותר של כלים כדי הקטנת העלויות.
גם הרכבת התחתית במוסקווה החלה בקו מרכזי אחדניצן הורוביץ כותב שטויות, מציע "חישמולית" במקום רק"ל
היום סוגרים את צומת מעריב לשנים, וכולם מדברים על פיצוצים ועכברים וכל מיני שטויות, אבל לרוב הציבור, כולל עיתונאים ופקידים ופוליטיקאים, אין מושג מה בעצם עושים ואיך בכלל ייראה הפרוייקט הזה כשהעבודות ייגמרו. הסיפור הזה לא מפסיק להדהים אותי. ערימות של מלים, אינסוף כתבות ושידורים - וכלום. פרוייקט ״הרכבת הקלה״ נשאר שגוי לגמרי בתודעה הציבורית.
אז הנה כמה דברים שחייבים לדעת ולהפנים. קודם כל מדובר בקו אחד בלבד. רוב האנשים לא יודעים את זה וחושבים שמדובר במערכת תחבורה שלמה. אז מי שמפנטז על רשת מטרו שתהפוך את תל אביב לפריז או לונדון - יכול להמשיך לחלום. כל החסימות, החפירות, העבודות - כל הבלגן הגדול עכשיו ובעשור הקרוב הוא להקמת קו אחד ויחיד של רכבת. הקו הזה לא יגיע לרוב האזורים בתל אביב וגם לא להרצליה, ראשל״צ או חולון. זה קו אחד, שנקרא ״הקו האדום״, והוא ייסע מפתח תקווה לבת ים.
למרות זאת, בכל הכתבות והשידורים מראים לנו מפה של קווים, רשת כזו מאוד מרשימה של מסלולים בכל מיני צבעים שמכסה בשתי וערב את כל גוש דן. חייבים להבין: זה ציור על נייר. כל העבודות בשטח עכשיו ובשנים הבאות הן לקו אחד, וזהו. לשאר הקווים אין בכלל לו״ז לביצוע, אין תקציב, ואין שום עבודה בשטח. זה גם לא מתוכנן לעשור הקרוב.
עוד טעות בסיסית: קוראים לזה ״הרכבת הקלה״. אבל בשום צורה היא לא קלה אלא כבדה מאוד. בחלק מהמסלול, 14 ק״מ, היא תהיה תת-קרקעית ותעבור במנהרה. החפירה הזו מסובכת ויקרה בגלל שהעיר נמוכה ויש מי תהום קרובים לפני הקרקע והשטח מלמעלה בנוי.
אז השאלה הגדולה היא האם כל הקשיים, המחיר הכספי העצום, וכל השנים האלה של העבודות מוצדקים לקו אחד בלבד שלא ברור כמה אנשים ייסעו בו? האם קו אחד כזה צריך להיות חפור מתחת לאדמה תחת שטח עירוני בנוי וצפוף? האם זה השימוש הכי טוב שאפשר למצוא לעשרות מיליארדי שקלים? - אכן כן, זה מה שזה עולה. אלה סכומים שאי אפשר בכלל לעכל ואפילו אין אומדן סופי.
אין לי שום ספק, ואני מכיר את העניין מקרוב, שאם היום היו ניגשים לזה בראש פתוח, לא היו הולכים על פרוייקט כזה. אין מצב. כל הסיפור של הקו הזה הוא תולדה של משהו ישן מאוד, שעבר הרבה גלגולים ונמרח שנים על שנים עקב כל מיני החלטות, חלקן שגויות, חלקן הבטחות פוליטיות חסרות כיסוי, ובסוף קיבלנו פרוייקט עם המון ממון, מעט הגיון, ובעיקר בלי חזון.
מיליארדי שקלים כבר נשפכו על זה עוד לפני שהתחילו בכלל לחפור. בירוקרטיה, פוליטיזציה, וניהול נוראי גרמו לדחיות של שנים רבות, ולכן בעצם העבודה עכשיו היא על פי תכנית ישנה.
אז מה הפיתרון? מה אני מציע? רשת של חשמליות. לא צריך לחפור מינהרות, זה שקט, נקי, יעיל, וזה עולה שבריר ממה שעולה הפרוייקט הנוכחי. ובעיקר זה נותן בסוף פתרון מלא לכל גוש דן ולא רק קו אחד שהתועלת שלו מוגבלת. רשת כזו יכולה להיכנס לתוך הערים, היא לא מזהמת, והיא נותנת שירות מצויין כמו בערים המתקדמות בעולם - הנה למשל החשמלית הזו בתמונה ממלבורן שבאוסטרליה. ועוד פלוס אחד חשוב: ההקמה שלה מהירה.
אגב, ממש לא מאוחר לעשות את זה. למעשה, חייבים לעשות את זה עכשיו, במקביל לחפירות של הקו היחיד. כי גם אם יהיה קו אחד של ״רכבת קלה״ בעשור הבא, עדיין נצטרך תחבורה טובה במטרופולינים, ואת זה רק מערכת החשמליות יכולה לתת.
https://www.facebook.com/Horowitz.Nitzan/posts/10153605095226340:0
אני מניח שגם בלונדון , פריז וניויורק זה החל כך. עד עצם היום הזה מוסיפים ומאריכים קווים.
הבעיה היא, מדוע הנושא נמשך זמן כה רב (6 שנים על פי התכנון והאמת מי ישורנה) בכלל בארץ ביצוע פרויקטים הוא ממושך לעומת בל העולם. בעולם עובדי ( באמת עובדים ) 24/7 בארץ, במקרה הטוב 12/5, שלא לדבר על החגים והמועדים המשתלבים. חשוב מאד לקצר את משך העבודה - הן מבחינת קיצור סבל התושבים וניצולת טובה יותר של כלים כדי הקטנת העלויות.