נחשב ל / נחשב כ

  • פותח הנושא ounce
  • פורסם בתאריך

ounce

New member
נחשב ל / נחשב כ

שלום,

אני תוהה על תקינות המשפט "שעון היד נחשב לאביזר אופנה". אמנם "נחשב ל..." הוא צירוף נפוץ למדי אבל נדמה לי שהשימוש כאן ב"ל-" מיותר ואולי גם לא נכון. תחילה חשבתי שכדאי להחליף את הלמ"ד במילית היחס "כ-" ("שעון היד נחשב כאביזר אופנה"), אבל אחר כך נראה לי שיש כאן מעין כפל משמעות ושעדיף פשוט להשמיטה ולכתוב "שעון היד נחשב אביזר אופנה". מה דעתכם? מה נכון, מה נכון חלקית ומה לא? ולמה?

אגב, למען הבהירות התעלמתי במכוון מהשגיאה הנוספת במשפט - "אופנה" (יש לכתוב אָ‏פנה ללא וי"ו).

תודה רבה ושבת שלום!
 
נחשב

הצורות האלה מופיעות כבר במקרא, ולכן הן (כנראה) תקינות. אם כי אני לא בטוחה שבכל הפסוקים (שהבאתי ואחרים) המשמעות של "נחשב" זהה לזו שבמשפט שהבאת (נמנה עם).

למשל: מלכים א פרק י פסוק כ"א: וְכֹל כְּלֵי מַשְׁקֵה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, זָהָב, וְכֹל כְּלֵי בֵּית-יַעַר הַלְּבָנוֹן, זָהָב סָגוּר: אֵין כֶּסֶף, לֹא נֶחְשָׁב בִּימֵי שְׁלֹמֹה--לִמְאוּמָה.

איכה פרק ד פסוק ב: בְּנֵי צִיּוֹן הַיְקָרִים, הַמְסֻלָּאִים בַּפָּז--אֵיכָה נֶחְשְׁבוּ לְנִבְלֵי-חֶרֶשׂ, מַעֲשֵׂה יְדֵי יוֹצֵר. {ס}

תהילים פרק מד פסוק כ"ג: כִּי-עָלֶיךָ, הֹרַגְנוּ כָל-הַיּוֹם; נֶחְשַׁבְנוּ, כְּצֹאן טִבְחָה.

איוב פרק יח פסוק ג: מַדּוּעַ, נֶחְשַׁבְנוּ כַבְּהֵמָה; נִטְמִינוּ, בְּעֵינֵיכֶם.

ישעיהו פרק מ פסוק ט"ו: הֵן גּוֹיִם כְּמַר מִדְּלִי, וּכְשַׁחַק מֹאזְנַיִם נֶחְשָׁבוּ; הֵן אִיִּים, כַּדַּק יִטּוֹל.
 
למעלה