נזק מקרינת UV ממנורות לד

נזק מקרינת UV ממנורות לד

לפני כמה שנים החלפתי את רוב המנורות בביתי במנורות לד.
רק לאחרונה שמתי לב שיש שיבוש קל בתמונות שצילמתי בבית בלי פלאש. חבר טוב אמר לי שזו תופעה ידועה... מסתבר שמנורות (בעיקר לד ופלורוסנט) פולטות כמות אדירה של אור שאינו נראה לעין. אור אינפרא אדום ואולטרה סגול. לטענתו, אצל יצרנים שבקרת האיכות שלהם נמוכה, יש מקרים שכמות האולטרא סגול, עולה על כמות האור הנראה לעין.
יש לי אוסף לא קטן של בקבוקי אלכוהול שעומדים ללא חשיפה לשמש, אבל בחשיפה ישירה למנורות לד. האם לדעתכם עלי לדאוג שאולי הם קיבלו מנת יתר של UV ואולי לא ראויים לשתיה?
 
נורות להט, נורות פלורוסנטיות ולד:

אז ככה:
נורות להט עובדות על חימום, לכן פולטות הרבה אינפרא אדום. לא מזיק לבקבוקים ברמות כאלה.
נורות לד הן בעצם שילוב מסויים של לד אדום, ירוק וכחול שביחד מרכיבים אור הנראה לנו כלבן או אור יום. בדרך כלל אור לד הוא בעל טווח אורכי גל מאוד צר, ככה שאני לא חושב שיש הרבה ב-UV. לא הייתי מודאג מזה, אבל אם יש לך מקור שמראה אחרת, אשמח לראות.
&nbsp
עכשיו הגענו לנורות פלורוסנט. הן עובדות ע״י עירור גז ע״י זרם חשמלי, שמאיר חזק ב-UV באמת. האור פוגע בשכבה זרחתית, שבולעת את ה-UV ומפיצה אור נראה.
במנורה תקינה - אין בעיה. השאלה מה קורה אם הציפוי נסדק, ו-UV חודר החוצה. יש מחקרים שמראים שזה יכול להזיק לעור, להחמיר מחלות עור וסרטן. האם גם לבקבוקים? אולי. אם יש קו ראיה ישיר בין הנורה לבקבוק. אבל זה כנראה (ניחוש שלי בלבד) לא משמעותי על פני שנים בודדות. כנראה שעדיף לשמור בקבוקים בקופסאות שלהם בכל מקרה.
 


 
למעלה